Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 826,949 views

ezzy

#1641 • • Edited ezzy Droid-pappa

Jussi Lius, 9.7.2009 21:32:
---
ville, 9.7.2009 20:33:
---
Jussi Lius, 9.7.2009 15:32:
Mutta niin, kuin totesin aikaisemminkin niin Nokian N97 malli on auttamatta myöhässä sen 6-9kk. (IMO)

---

Tätä mä en kyl allekirjoita. Jos speksejä katsoo, niin känny on itseasiassa ihan markkinoiden terävintä kärkeä, se missä ollaan jäljessä, on just toi karkkiosasto. Toisaalta karkkiosasto on sellainen, jota voi viilata jälkikäteen, jotain muistia, qwertyä tai 3.5mm plugiliintäntää on vähän hankala lisätä...

---

..tuolla 6-9kk tarkoitan sitä, että liian kauan meni että päästiin tuolle tasolle sitten N95.. koska kilpailijoilla Apple ja HTC ainakin.. ovat olleet speksien mukaan jo lähes tuolla tasolla jo jonkinaikaan.. Qwertyn hypettäminen on jo hieman vanha juttu.. koska kyseinenhän näppäimistö on jo ollut sitten ensimmäisen Communicatorin.

Tässä oma henk. kohtainen plus/miinus eroavaisuudet..:

Apple
=====
+ hyvä näyttö
+ kohtalainen käyttöliittymä
- kaikki muu sitten maksaakin tai on jollain tavalla lukittu.. jne. jne

Nokia
=====
+ hyvä näyttö
+ hyvä kamera
--- käytettävyys
--- bugisuus/muut ongelmat.. myös rakenteelliset esim. parta jää puhuessa näppäimien väliin -> köyhänmiehen handsfree.. kun luuri on poskes kiinni [henk. nähty tapaus] :D
--- laturi hässäkät (töissä joutuu ihan riittävästi ihmettelemään et mikä laturi mihinkin malliin..)

HTC
=====
+ kohtalaisen hyvä ja iso näyttö
+ käytettävyys sekä muotoilu
+ toimivuus sekä app's
+ lataus SUORAAN USB eli miniUSB käy puhelimeen suoraan.. HUOM! HUOM! ;)
- uutta versiota odotellessa.. missä siis Noksumaiset muistin sekä näytön päivitykset. ;)

- jussi

Mistä malleista sä puhut vai laitatko siis nyt kaikkien valmistajien laitteet samaan nippuun?

onhan tossa N97:ssa vähän tehoton cpu kyllä kilpailijoihin verrattuna, tosin suurin osa taitaa tuijottaa pelkkiä megahertsejä yhtä paljon kuin megapikseleitäkin.
n97:ssa on lataus microUSB:stä. ja lähes kaikissa on kans applikaatioiden siirto/asennusmahdollisuus suoraan usb -> luuriin tai luurin selaimella ja asennus itse luurissa.

toi htc näytti arvostelussa kyllä todella kivalta, mutta kuten villep sano, niin pelkällä teemalla(MyPhone, iDesk tai vaikka android-teema M1) saa symbianista paljon siedettävämmän

ja HTC herossa on 3.5mm plugikin

#1642 • • ville olen oikeasti ujo

Replying to Virallinen Apple topic:

Jussi Lius, 9.7.2009 21:46:
---
ville, 9.7.2009 20:59:

Mit HTC touch pron tulee, niin kyseessä on enemmän businesslaite: ei 3.5mm jakkia, ei kunnon levyä, kamera keskinkertainen ilman linssisuojusta, mutta näppiksessä 5 riviä. Enemmän "vapaa-aikaan" on tarkoitettu mallit joissa ei ole qwertyä, mutta näiden puute taas rampauttaa htc:n "multimedialinjaa" niin paljon, että itselle ne ei olisi vaihtoehto.

---

Jannuhan vetää HTC'sta ihan mutu tunteel ny.. ;D

No eipä se mitään.. jokainen valkkaa sen oman puhelimen niihin omiin tarpeisiin niin kuin itse näkee parhaakseen. *piis*

- jussi

?

En mä tiedä mistä sä puhut mutta:

- touch pro 2:ssa ei ole 3.5mm liitäntää
- sen kamera on aika kökkö ja siinä ei ole linssisuojusta (=pitkässä juoksussa turha)
- muistia on puoli gigaa, jota voinee pitää aneemisena multimediakäyttöön

=> Tämä laite ei ole tarkoitettu kilpailemaan N-sarjan kanssa, vaan businesspuolelle eli E-sarjan kanssa.

#1643 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Jussi Lius, 9.7.2009 21:32:
..tuolla 6-9kk tarkoitan sitä, että liian kauan meni että päästiin tuolle tasolle sitten N95.. koska kilpailijoilla Apple ja HTC ainakin.. ovat olleet speksien mukaan jo lähes tuolla tasolla jo jonkinaikaan..

Kerro mulle missä kaikissa luureissa tässä maailmassa on:

- 32G muistia sisällä ja muistikortti päälle
- Varsin jees kamera linssisuojalla ja salamalla
- a-gps+kompassi
- kosketusnäyttö
- qwerty
- moniajo
- bluetooth 2.0
- wlan
- hsdpa
- 3.5mm kuulokeliitäntä

Mulle kun ei tule mieleen yksi puhelin, ehkä olen missannut ne kaikki muut?

(ei sinällään, pelkät speksit ei puhelinta tee, mutta kyllähän toi on hemmetin vakuuttava lista ja taitaa olla ainoa maailmassa)
Daniel Braun

#1644 • • Daniel Braun wednesday?

Jokainen käyttäkööt ja löytäkööt itselleen sopivan puhelimen.
Musiikki, nettisurffi ja viihdekäyttöön (noi pelit pyörii miellyttävästi iPhone, nimimerkki koukussa muutamiin) on omansa, enemmän työkäyttöön etc omansa.
Osa siinä välissä.
Jokaiselle jotakin.
Mutta:

ville, 9.7.2009 22:21:

Mä en o ymmärtän tätä puhelimen kamerajuttua alkuunkaan.
Loppupeleissä siitä kännykän kamerasta ei koskaan saa kuin kohtuullisen hyvissä olosuhteissa ellei kokoa pakosta lähdetä suurentamaan.
Onhan se kiva olla olemassa ja laatu riittää ns "muistilappu" käyttöön mut ei tollaselta voi mun mielest vaatia paljoa.
Kamerat kameroina...
Kamera on mun mielest se viimeinen valintakriteeri puhelinta etsiessä.
lilius

#1645 • • lilius

ville, 9.7.2009 22:15:

En mä tiedä mistä sä puhut mutta:

- touch pro 2:ssa ei ole 3.5mm liitäntää
- sen kamera on aika kökkö ja siinä ei ole linssisuojusta (=pitkässä juoksussa turha)
- muistia on puoli gigaa, jota voinee pitää aneemisena multimediakäyttöön

=> Tämä laite ei ole tarkoitettu kilpailemaan N-sarjan kanssa, vaan businesspuolelle eli E-sarjan kanssa.

Totta, että Touch Pro 2:ssa ei ole 3.5 mm liitäntää.. mutta sen saa siihen niin, kuin TV OUT liitäännän myös. ;)

Kamera mielestäni on kohtalaisen hyvä HTC malleissa (IMO).. olt oikeassa, että ei linssinsuojusta.. siitä kieltämättä pieni miinus.

Jaa minkäslaisia sovelluksia sitä oikein jaksetaan pyörittää tolla N97:lla ja 32GB.. et toi 32GB ois niiqu RAMia?? Ettei ny menis puurot ja vellit sekasin.. ;)

voithan tietenkin korjata, jos olen väärässä. :)

Eli sanoisin et HTC:ssä.. on sen 6kk ollut ihan riittävästi muistia kaikkiin niihin applikaatioihin sekä GameBoy Advance + muihin EMUihin.. tai sekä navikaattoriin!!

Totta kai muistia vois olla enemmänkin, mut onhan toi jo puolet siitä mitä mones miniläppäris.. RAMia. ;)

Tuohon, kun lisää 16GB kortin.. kuville sekä musiikille.. niin onhan siin aika riittävästi.

Onko kellään tietoa miten noi muistit on jaettu (ROM,RAM,..) iPhonessa sekä uudessa N97??

Mulle toi N97 on kommunikaattorin päivitys.. mutta kyllä mä silti Thouch Pro2 nostaisin samaan porukkaan kilpailemaan muiden huippu koneiden kanssa (Touch HD, Hero, Magic, N97, iPhone, SE Satio, SE Aino, Samsung JET, Samsung Omnia, jne. jne..)

- jussi
lilius

#1646 • • lilius

ville, 9.7.2009 22:21:

Kerro mulle missä kaikissa luureissa tässä maailmassa on:

- 32G muistia sisällä ja muistikortti päälle
- a-gps+kompassi
- kosketusnäyttö
- qwerty
- moniajo
- bluetooth 2.0
- wlan
- hsdpa
- 3.5mm kuulokeliitäntä

Mulle kun ei tule mieleen yksi puhelin, ehkä olen missannut ne kaikki muut?

(ei sinällään, pelkät speksit ei puhelinta tee, mutta kyllähän toi on hemmetin vakuuttava lista ja taitaa olla ainoa maailmassa)

-Muistin käsittelin tuossa aikaisemmassa vistissä, mutta siitä kuitenkin plussaa että sitä on.. :)
(mut toisaalta voihan sitä hankkia noit muistikortteja useamman,,)
-Kamerat on vähintäänkin kohtalaisen hyviä kaikissa samanhintaluokan puhelimissa.. plussa suojasta. :)
-Moniajo, Bluetooth 2.0, wlan, hsdpa on monessakin.. ;)
-a-gps on monessakin.. mutta ei juuri tuota kompassia (mikä vois olla ihan hyvä olla joskus).. ;)
qwertyt löytyy monesta.. niin kuin sanoin kommari mikä kommari.. ;)
se sun haluamas 3.5mm kuulokeliitäntä ei suoraan useastakaan.. mutta adapterilla monessa sekin hoituu.. ;)

Onhan se N97 hyvä peli ja tosiaan tällähetkellä kärkikahinoissa..

- jussi

#1647 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Daniel Braun, 9.7.2009 22:30:
Mä en o ymmärtän tätä puhelimen kamerajuttua alkuunkaan.
Loppupeleissä siitä kännykän kamerasta ei koskaan saa kuin kohtuullisen hyvissä olosuhteissa ellei kokoa pakosta lähdetä suurentamaan.
Onhan se kiva olla olemassa ja laatu riittää ns "muistilappu" käyttöön mut ei tollaselta voi mun mielest vaatia paljoa.
Kamerat kameroina...
Kamera on mun mielest se viimeinen valintakriteeri puhelinta etsiessä.

N97 kamera on ensimmäistä kertaa (omassa käytössä) asia jota voisin oikeasti sanoa jo kameraksi. Esimerkiksi neljästä edellistä omasta luurista on löytynyt kamera, mutta laatu on aina ollut niin paskaa, että kuvia ei oikeasti ole voinut käyttää mihinkään.

N97 laatu on ok, eihän se mikään huippuluokan pokkari ole, mutta kuitenkin sitä tasoa, että monesti riittää ja kuvia tulee ihan oikeasti säilöttyä. Ominaisuuksita löytyy jo suht toimiva herkkyyssäätö, linssisuoja, salama, kunnon nappi (pre-tarkennuksella) ja suht nopea käynnistys.

Kun näihin päälle löydään sosiaalisen median uppauspalvelut ja oven/kännyn erinomainen tapa ilmoittaa uudesta kuvasta sähköpostilla/sms viestillä, niin ollaan jo aika lähellä täydellistä "mediajakoa".

IMO kuvaamisen tulevaisuus on selkeästi polarisoitunut kahtia: suurella osalle riittää kamerakänny, joka on aina mukana ja ikuistaa ne tärkeät hetket, joista vaan on todella kiva saada kuva. Kun kamerakänny ei riitä, puhutaan jo enemmän harrastajasta, joka haluaa selkeästi parempia ominaisuuksia, jolloin kamera on suurempi prosumer malli tai sitten suoraan järkkäri.

#1648 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Jussi Lius, 9.7.2009 22:34:
Jaa minkäslaisia sovelluksia sitä oikein jaksetaan pyörittää tolla N97:lla ja 32GB.. et toi 32GB ois niiqu RAMia?? Ettei ny menis puurot ja vellit sekasin.. ;)

Muistia kuin muistia, joka määrittää sen, kuinka paljon dataa voidaan tallentaa. Uskoisin kuitenkin että tuo RAM on muistia, johon voi laittaa vaikka musiikkia tai kuvia.

Tuohon, kun lisää 16GB kortin.. kuville sekä musiikille.. niin onhan siin aika riittävästi.

Totta, aina voi lisätä. Nyt kuitenkin puhuin siitä mitä laitteessa on suoraan sisällä, en siitä mitä siihen voidaan liittää lisäksi. Itsellä on 32 sisällä, täynnä siitä about puolet ja lähes täyteen laitan varmaan viikon sisällä. Muistikortin ajattelin hommata lisäksi, sen jätän pelkästään kuville ja videoille :)

Onko kellään tietoa miten noi muistit on jaettu (ROM,RAM,..) iPhonessa sekä uudessa N97??

128 taitaa olla n97 rom jos oikein muistan

Mulle toi N97 on kommunikaattorin päivitys.. mutta kyllä mä silti Thouch Pro2 nostaisin samaan porukkaan kilpailemaan muiden huippu koneiden kanssa (Touch HD, Hero, Magic, N97, iPhone, SE Satio, SE Aino, Samsung JET, Samsung Omnia, jne. jne..)

N97 ei ole kommarin päivitys, eikä edes yritä olla sitä. Kyseessä on kaksi eri tuotelinjan luuria, jotka eivät oikein kilpaile samassa segmentissä.

Mitä tuohon touch pro2:een tulee, niin kyseessä on ehdottomasti huippulaite, joillekin käyttäjille aivan varmasti jopa maailman paras luuri :)
lilius

#1649 • • lilius

ville, 9.7.2009 22:55:

Muistia kuin muistia, joka määrittää sen, kuinka paljon dataa voidaan tallentaa. Uskoisin kuitenkin että tuo RAM on muistia, johon voi laittaa vaikka musiikkia tai kuvia.

En ole Noksuja vähään aikaan aukonut tai tutkinut.. mut mul on sellainen kuva, et toi olis flash tyypistä muistia ja siihen päälle sitten 128 ROM ja x määrä RAMia itse sovelluksille..

RAM muisti tyhjenee kun esim. kytketään virta pois.. silloin kuvat sekä musiikit katois kans.. eiks niin..

Oishan toi aika hurja määrä RAM muistia (32GB), jos mulla on tässä Lenovon miniläppäris nyt 4GB vaan.. ja pyörittelen esim. Traktor Pro:ta.. =)

- jussi
ezzy

#1650 • • Edited ezzy Droid-pappa

Jussi Lius, 9.7.2009 23:24:
---
ville, 9.7.2009 22:55:

---

En ole Noksuja vähään aikaan aukonut tai tutkinut.. mut mul on sellainen kuva, et toi olis flash tyypistä muistia ja siihen päälle sitten 128 ROM ja x määrä RAMia itse sovelluksille..

RAM muisti tyhjenee kun esim. kytketään virta pois.. silloin kuvat sekä musiikit katois kans.. eiks niin..

Oishan toi aika hurja määrä RAM muistia (32GB), jos mulla on tässä Lenovon miniläppäris nyt 4GB vaan.. ja pyörittelen esim. Traktor Pro:ta.. =)

- jussi

http://www.forum.nokia.com/devices/N97

Mass Storage Memory 32 GB
NAND Memory 256 MB
SDRAM Memory 128 MB

nand on siis ns. rom-muistia, joka ei resetoidu, kun vetää virrat pois. toki on toi 32GB storagekin flashiä
lilius

#1651 • • Edited lilius

ezzy, 9.7.2009 23:38:

NAND Memory 256 MB
SDRAM Memory 128 MB

nand on siis ns. rom-muistia, joka ei resetoidu, kun vetää virrat pois.

Nokia N97
========

ARM 11, 434 MHz
NAND Memory 256 MB
SDRAM Memory 128 MB

HTC Touch Pro2
============
Qualcomm® MSM7200A™, 528 MHz
ROM: 512 MB
RAM: 288 MB

Applen iPhone
==========
...(ei varmuutta pitääkö paikkansa)...

CPU (central processing unit):

* original iPhone: ARM 11, 412 MHz
* iPhone 3G: ARM 11, 412 MHz
* iPhone 3GS: ARM Cortex, 600 MHz

GPU (graphics processing unit):

* original iPhone: PowerVR MBX Lite
* iPhone 3G: PowerVR MBX Lite
* iPhone 3GS: PowerVR SGX

RAM (random access memory):

* original iPhone: 128 MB
* iPhone 3G: 128 MB
* iPhone 3GS: 256 MB

...(ei varmuutta pitääkö paikkansa)...

Et sanoisinko että pienet on ero noissa ainakin... =)

- jussi
ezzy

#1652 • • Edited ezzy Droid-pappa

Jussi Lius, 9.7.2009 23:44:
---
ezzy, 9.7.2009 23:38:

NAND Memory 256 MB
SDRAM Memory 128 MB

nand on siis ns. rom-muistia, joka ei resetoidu, kun vetää virrat pois.

---

Ok,, ja prossu näyttäis olevan:

ARM 11 434 MHz

Tässä vetailuks.. HTC Touch Pro2:

ROM: 512 MB
RAM: 288 MB
Qualcomm® MSM7200A™, 528 MHz

..jaa mistäs me löydetään iPhonen..?

- jussi

eri prosessori, ei voi verrata pelkkää Mhz-lukemaa. Pitäis löytää teholukema MIPSeinä jostakin.

Iphone:
Original & 3G: Samsung 32-bit RISC ARM 1176JZ(F)-S v1.0
620 MHz underclocked to 412 MHz
PowerVR MBX Lite 3D GPU

3GS: ARM Cortex-A8 ARMv6KZ (kuten myös Palm Pre,Samsung i8910 Omnia HD ja Sony Ericsson Satiossa) 833 MHz underclocked to 600 MHz
PowerVR SGX GPU
lilius

#1653 • • lilius
..juu olet oikeassa.. mielenkiintoni kohdistui enemmänkin noihin muisteihin..

- jussi

#1654 • • ville olen oikeasti ujo

Jussi Lius, 9.7.2009 23:24:

Joo, ei selkeästi pitäisi kirjoitella näitä myöhään illalla =)

Jokatapauksessa tarkoittaa siis sitä, että htc ilmeisesti luottaa aina vain ja ainostaan muistikortteihin, josta en itse hirveästi innostu, mutta makuasia toki :)
lilius

#1655 • • lilius

ville, 10.7.2009 08:43:

Joo, ei selkeästi pitäisi kirjoitella näitä myöhään illalla =)

Jokatapauksessa tarkoittaa siis sitä, että htc ilmeisesti luottaa aina vain ja ainostaan muistikortteihin, josta en itse hirveästi innostu, mutta makuasia toki :)

Noh käytännössä se nyt on ihan sama missä se flashmuisti on (flash on myös yleensä NAND tyyppistä muistia..).. onko se suoraan piirilevyllä vai sitten ns. vaihdettavissa. ;)

Noh niin kuin sanoit on se toki makuasia. :)

- jussi
juu-zo

#1656 • • juu-zo *KoneHuone*
Iphone 3G 16Gb on ollut nyt viikon ajan käytössä ja mukavalta tuntuu. Minulle ainakin sopii. Viestien kirjoitus sujuu ihan hyvin ja kaikki mukavia softia on tullut jo jonkin verran latailtua.

Konepuolellakin perjantaina pitäisi tulla muutos eli macbook pitäisi tulla postissa. Yksi kysymys minulla kuitenkin on macbookiin liittyen. Kun käytössäni on nyt eksin xp-10 kontrollerit niin kannattaako minun vaihtaa ne suosiolla xp-5:siin jotka toimivat myös maceissä vai Laitanko maciin vain bootcampilla winukan sisään ja ajan softaa sitten windowsin pohjalta?

--
Respect is not given, it is taken

Skenemursu

#1657 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
Ulkoinen usb kovalevy nakyy vain Disk utilitylla. mika eteen?

Eli mun vanha PB 12" vaati isomman kovalevyn ja vaihdoin kovun sisaan ja otin vanhan ulos ja laitoin kuoriin. Missaan vaiheessa se ei nakynyt finderissa muuta kuin minun Minimacissa... muissa koneissa se loytyi vain disk utility kautta. viikko sitten Minimac poksahti sahkopiikin vuoksi ja nyt pitais kaivaa jotain tiedostoja silta kovulta...

disk utilities infot nayttaa talta:

Name : Macintosh HD
Type : Volume

Disk Identifier : disk1s3
Mount Point : Not mounted
File System : Mac OS Extended (Journaled)
Connection Bus : USB
Device Tree : IODeviceTree:/PCI0@0/EUSB@1D,7
Writable : Yes
Universal Unique Identifier : 54291E3E-523C-31F1-B228-1D31F6926C10
Capacity : 55.8 GB (59,877,387,264 Bytes)
Owners Enabled : No
Can Turn Owners Off : Yes
Can Be Formatted : Yes
Bootable : Yes
Supports Journaling : Yes
Journaled : No
Disk Number : 1
Partition Number : 3

Repair Disk sanoo nain:

Verify and Repair volume “Macintosh HD”
Checking Journaled HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Invalid key length
Volume check failed.
Error: Filesystem verify or repair failed.

mitenkas paasisin sisaan tohon kovun fileihin jotta saisin ne ainakin oleellisimman kopioitua talteen?
Tiinuliinu81

#1658 • • Tiinuliinu81 Säätäjä
Mulla ei ole toiminut himassa Mobile Partner kahteen viikkoon. Enkä saa laitettua sen asetuksia uudestaan. Mistäköhän tämä voisi johtua..? Sim on kunnolla tikussa, Mobile Partner vilkkuu, että luulisi sen ainakin pelittävän.

--
Jos oisit kohtelias, hyvätapainen
jos oisit vähemmän vittumainen
tai äiti Teresan sukulainen...

mikko a

#1659 • • mikko a further
Alkanu MacBook tahmaileen ihan huolella, välillä ei tuu esim netin käytöstä mitään kun toi saatanan sateenkaaripallo vaan pyörii ja pyörii, samaten Mailin avaaminen aiheuttaa saman..

Viimesimmät asennetut jutut on BitTorrent ja viimeisin päivitys Firefoxista.

Levyn oikeuksien palautus ei tuntunu helpottavan..
_samppa

#1660 • • _samppa

mikko a, 29.7.2009 20:23:
Alkanu MacBook tahmaileen ihan huolella, välillä ei tuu esim netin käytöstä mitään kun toi saatanan sateenkaaripallo vaan pyörii ja pyörii, samaten Mailin avaaminen aiheuttaa saman..

Viimesimmät asennetut jutut on BitTorrent ja viimeisin päivitys Firefoxista.

Levyn oikeuksien palautus ei tuntunu helpottavan..

Pidäpä taustalla auki Activity Monitoria ja katso rantapallokauden iskiessä, syökö joku sovellus kaiken prossutehon. Mikäli näin on, niin tota on helpompi sen jälkeen alkaa debugata. Toinen, mistä voit käydä kurkkimassa, mitä koneessa tapahtuu jumin aikana on Console, johon pitäis tulostua kaikkien softien debuggi-tulosteet.

--
pleasure little treasure