Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 789,457 views

mekaanikko

Posts: 1,176

#21 • • mekaanikko don selecta
Macbook Pro 1,83 MHz ja iPod Nano 4GB löytyy tällä hetkellä. Ostoslistalla olis Applelta vielä:

- 23" Cinema Display (tosin nyt lienee parempi odotella, koska uusia malleja taitaa piakkoin olla tulossa - eikä mulla tähän varaakaan ole ennen elokuuta)
- Mac Mini
- Mighty Mouse

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Blues

Posts: 5,414

#22 • • Blues Koning van Afrika
20" iMac 2ghz core duo löytyy pöydältä 20" benq fp202w parina.
Toiminut kuin unelma, kovalevy tosin meni vaihtoon kun oli maanantaierää.
Väliaikaisesti on 12" 1,2ghz iBook reissuissa mukana mutta sekin lähtee mutsille (sille tuli se hankittua) jolloin voisi macbook olla hyvä vaihtoehto..hyödyllinen powerpoint- ja keynote-esityksissä ja voi kännykällä ohjata kätevästi :)
G4 Mini olisi mahdollisesti vielä tulossa olohuoneeseen mikäli saa tuon hdtv:n natiivireson helposti kohdalleen.

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

iam

Posts: 3,085

#23 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space
Tuli vihdoinkin hommattua toi Airport Express ja pakko sanoa, että on aika luksusta *hymy*

Pikkusen omituista ettei muut softat kuin iTunes tue tuota langatonta musan kuuntelua.. Luulisi että AirTunes olisi yksi vaihtoehto audion ulostuloon ihan järjestelmätasollakin.. Homma korjaantui kuitenkin AudioFoil -nimisellä shareware softalla (25$) ja nyt voi soittaa muistakin softista soundit langattomasti mihin huoneeseen lystää.

Vielä kun saisi videonkin samalla tavalla. Kyllähän tuon 54mb vauhdin pitäisi siihen riittää aika iisisti?
Jone

Posts: 8,258

#24 • • Edited Jone Archibald Haddock
No niin, macci-ihmiset. Pitäkäähän mulle kunnon pitchaus-puhe omppujen puolesta.

Jossain ei niin kaukaisessa tulevaisuudessa tulee nimittäin ajankohtaiseksi vaihtaa kone ja olen miettinyt maccileiriin siirtymistä. Teen koneella pääsääntöisesti erilaisia graafisia nakkeja (webistä printtiin, vektoreista bittikarttoihin) sekä käsittelen suuria määriä valokuvia. Macin pitäisi ilmeisesti olla tällaisessa hommassa varsin pätevä peli (eli se ei ehkä hyytyisi käsiin niinkuin tämä nykyinen puuceen paskiainen), mutta kuitenkin sen edut verrattuna PC:hen ovat jääneet mulle hieman epäselviksi - pääsääntöisesti siksi, että maccileirin mainonta on liian fiilikseen pohjautuvaa faktapohjaisen sijaan ja tietokoneita kaupitellaan ihmisille muutenkin vähän sellaiseen mystisyyden verhoon käärittynä.

Selittäkää mulle miksi Macci PC:n sijaan. Selittäkää mikä Macci voisi olla erityisesti mulle paikallaan. Kertokaa mitä se maksaa. Kun ootte noi selittäneet, niin kysyn lauman aivan helvetin tyhmiä kysymyksiä.
Jone

Posts: 8,258

#26 • • Edited Jone Archibald Haddock

sts, 15.6.2006 11:10:
Eihä se mäkkikään oo nykyää ku PC :) Joho saat dualboottina winxp:n jos hätä tulee.



No hätä tulee varmaan vielä moneen otteeseen jos leiriä vaihdan, mutta olisi perin hauskaa tietää onko siihen olemassa jotain hyvin perusteltuja syitä kun koneella suoritetaan oikeastaan ainoastaan graafista suunnittelua, illustrointia ja kuvienkäsittelyä. Suoriutuisinko duuneistani huomattavasti tehokkaammin Macilla kuin PC:llä? Olisiko jälki parempaa? Miten Maceista löytyy vääntöä verrattuna saman hintaluokan PC-koneisiin? Millaisia ovat Macin omat monitorit? Mites softapuoli?

Mua askarruttaa tällä hetkellä biljoona kysymystä joista yhteenkään en tiedä vastausta.
iam

Posts: 3,085

#27 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Jone, 15.6.2006 10:54:
Selittäkää mulle miksi Macci PC:n sijaan. Selittäkää mikä Macci voisi olla erityisesti mulle paikallaa. Kertokaa mitä se maksaa. Kun ootte noi selittäneet, niin kysyn lauman aivan helvetin tyhmiä kysymyksiä.


Kaikkein paras myyntipuhe olisi antaa sulle kone viikoksi käyttöön *hymy*

Jos nyt unohdetaan hetkeksi itse OS X, niin kyllähän ompulle on pari niin kovaa softaa että niidenkin takia kannattaa hankkia. Otetaan esimerkiksi tuo Aperture, joka olisi sulle varmasti erittäin kiva. Tsekkaa tästä esittely. Samaten jos videon editointi tai DVD authorointi kiinnostaa niin onhan toi Final Cut nykyään the softa jolla homma hoituu.

En ole kuullut että joku olis vaihtanut takaisin PC:hen, ehkä sekin kertoo jotain? Ompun käyttäjät ovat myös tyytyväisimpiä tietokoneen käyttäjiä (kun vaan löydän sen tutkimuksen niin paan linkin).
sts

Posts: 7,969

#28 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

Jone, 15.6.2006 11:16:
-clips-



katot haluamasi mäkin hinnan, katot verkkokaupasta vastaavan pc:n, coreduo on kuitenkin hykyään kaikissa uusissa malleissa. Kaikki adoben softat on mac optimoituja. Jälki on tekijästä kiinni ei työkalusta :)


Muuten ainoa syy ostaa mäkki on kun tekee musaa ja tarvitsee logicia.
sts

Posts: 7,969

#29 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

sxx, 15.6.2006 11:17:
En ole kuullut että joku olis vaihtanut takaisin PC:hen, ehkä sekin kertoo jotain? Ompun käyttäjät ovat myös tyytyväisimpiä tietokoneen käyttäjiä (kun vaan löydän sen tutkimuksen niin paan linkin).



Pc puolelle on noin kiljoona eri videoedittiä Uleadia,Adobea jne.. Toki Final Cut on näppärä. Ja adoben premierestä tuli just uusi versio joka tukee reaaliaikaista efektien katselua 3d-kortilla.

Tunnen parikin tyyppiä jotka ovat siirtyneet, takaisin pc:hen. Tai ainakin osittain, koti käytössä pc ja työkoneena mäkki.
Yleisesti kahden laitteen yhdistelmä on paras. Käytetään konetta eri tarkoituksiin :)
Lost-Soul

Posts: 3,107

#30 • • Lost-Soul los pallos

sts, 15.6.2006 11:19:
---
Jone, 15.6.2006 11:16:
-clips-

---


katot haluamasi mäkin hinnan, katot verkkokaupasta vastaavan pc:n, coreduo on kuitenkin hykyään kaikissa uusissa malleissa. Kaikki adoben softat on mac optimoituja. Jälki on tekijästä kiinni ei työkalusta :)


Muuten ainoa syy ostaa mäkki on kun tekee musaa ja tarvitsee logicia.


Jonkun testin mukaan adoben softat ovat hitaampia intelin prossujen kanssa juuri tuon mac optimoinnin takia. (Tiedä sitten miten luotettava se testi oli)

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

iam

Posts: 3,085

#31 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Jone, 15.6.2006 11:16:
Suoriutuisinko duuneistani huomattavasti tehokkaammin Macilla kuin PC:llä?


Tavallaan ei, mutta ainakin itsellä on jäänyt enemmän aikaa oikeaan työn tekoon kun ei ole tarvinut säätää koneen kanssa ja se toimii kuin vaarin vanha kello.

Olisiko jälki parempaa?


En keksi miksi olisi, Adobenkin softat ovat identtisiä PC versioiden kanssa. Tosin värien hallinta on vähän edistyksillempää.

Miten Maceista löytyy vääntöä verrattuna saman hintaluokan PC-koneisiin?


Toi vertaaminen on ollut hankalaa kun koneiden perusarkkitehtuuri on ollut niin erilaista keskenään. Ompussa muistin määrä on ollut aina oleellisempaa kuin prossuteho. Mutta esim ennen noita IntelMaccejä tosi kovaan graffavääntöön on kyllä tarvittu G5 työasema joka on aika hinnakas. Tosin siinä onkin sitten ollut vääntöä ihan överisti *hymy*

Millaisia ovat Macin omat monitorit?


Käsittääkseni ne on ViewSonicin näyttöjä kaikki
sts

Posts: 7,969

#32 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

Lost-Soul, 15.6.2006 11:23:
Jonkun testin mukaan adoben softat ovat hitaampia intelin prossujen kanssa juuri tuon mac optimoinnin takia. (Tiedä sitten miten luotettava se testi oli)



Niin tosin nyt ne on hitaampia kans mäkeissä kun eivät ole viel Intelmac optimoituja :D

Eiköhän nopeudu pc:lläkin kun itellille optimoivat.
sts

Posts: 7,969

#33 • • sts Sama pyynti aitta!

sxx, 15.6.2006 11:24:

En keksi miksi olisi, Adobenkin softat ovat identtisiä PC versioiden kanssa. Tosin värien hallinta on vähän edistyksillempää.



Jep mäkin väriskaala on parempi, siksi moni mäkillä grafiikkaa ammatikseen tekevä pitävät kaksi näyttöä koneessa kiinni josta toinen on "pc"-asetuksilla, jotta näkevät että lopullinen tulos näyttää kummallakin hyvältä...

No ei ehkä parempi mutta eloisampi.
Jone

Posts: 8,258

#34 • • Jone Archibald Haddock

sts, 15.6.2006 11:19:
Jälki on tekijästä kiinni ei työkalusta :)



Pitää paikkansa tiettyyn rajaan asti. Käytännössä sillä on kuitenkin melkoisen paljon eroa työskenteleekö esim. Photarin nelosversiolla vai CS:llä, paskalla vai hyvällä näytöllä ja niin edelleen. Mä olen ihan sama mies tehdessäni töitä millä kokoonpanolla hyvänsä, mutta lopputuloksen laadussa on silti huomattava ero.
sts

Posts: 7,969

#35 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

Jone, 15.6.2006 11:26:
Pitää paikkansa tiettyyn rajaan asti. Käytännössä sillä on kuitenkin melkoisen paljon eroa työskenteleekö esim. Photarin nelosversiolla vai CS:llä, paskalla vai hyvällä näytöllä ja niin edelleen. Mä olen ihan sama mies tehdessäni töitä millä kokoonpanolla hyvänsä, mutta lopputuloksen laadussa on silti huomattava ero.



Ymmärsit silti pointin, ei ollut tarkoitus antaa kivikauden kuokkaa kaivinkonekuskille. :)
Lost-Soul

Posts: 3,107

#36 • • Lost-Soul los pallos

sts, 15.6.2006 11:24:
---
Lost-Soul, 15.6.2006 11:23:
Jonkun testin mukaan adoben softat ovat hitaampia intelin prossujen kanssa juuri tuon mac optimoinnin takia. (Tiedä sitten miten luotettava se testi oli)

---


Niin tosin nyt ne on hitaampia kans mäkeissä kun eivät ole viel Intelmac optimoituja :D

Eiköhän nopeudu pc:lläkin kun itellille optimoivat.


tuota juuri tarkointinkin, että ovat hitaampia Intelmaceillä kuin vanhoilla "kunnon" ompuilla

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Jone

Posts: 8,258

#37 • • Edited Jone Archibald Haddock

sxx, 15.6.2006 11:17:
Kaikkein paras myyntipuhe olisi antaa sulle kone viikoksi käyttöön *hymy*



Eikun lahjoittamaan sitten vain. *nauru*

sxx, 15.6.2006 11:17:
Jos nyt unohdetaan hetkeksi itse OS X, niin kyllähän ompulle on pari niin kovaa softaa että niidenkin takia kannattaa hankkia. Otetaan esimerkiksi tuo Aperture, joka olisi sulle varmasti erittäin kiva. Tsekkaa tästä esittely.



Aperture on itseasiassa juurikin yksi niistä syistä, joilla macciin siirtymisen ajattelua on mun päässäni onnistuttu lisäämään. Mikäli RAW-käsittelyä saisi monipuolistettua ja nopeutettua nopeutuisi samalla monien osacasejeni suorittaminen huomattavasti.

sxx, 15.6.2006 11:17:
En ole kuullut että joku olis vaihtanut takaisin PC:hen, ehkä sekin kertoo jotain? Ompun käyttäjät ovat myös tyytyväisimpiä tietokoneen käyttäjiä (kun vaan löydän sen tutkimuksen niin paan linkin).



Tää on nyt juuri sitä mystistä fiiliksellä pelaamista, joka ei oikein iske muhun.

Mua pelottaa tässä huimasti se, että josko mulle onnistutaan kaupittelemaan helvetin kallis G5-Macci ihan vaan siksi, että se näyttää eittämättä paljon kivemmalta kuin nykyinen beigen värinen PC-pönttöni ja pari tyylikästä Macin monitoria eteeni ihan vaan siksi, että inhoan nykyistä kerrostalon kokoista 19" kuvaputkipömpeliäni. Luonnollisesti haluan kokea saavani rahalle fiksumpaakin vastinetta - mielellään sellaista, että elämäni töiden parissa helpottuisi merkittävästi.
iam

Posts: 3,085

#38 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space

Jone, 15.6.2006 11:30:
Tää on nyt juuri sitä mystistä fiiliksellä pelaamista, joka ei oikein iske muhun.


Mutta kuulehan mies, PC/Mac valinta ON fiiliskysymys. Molemmilla alustoilla saa varmasti työt tehtyä ihan yhtä hyvin. Kaikki riippuu siitä mihin on tottunut.. Kun olet käyttänyt maciä muutaman kuukauden niin osaat varmaan vasta sitten sanoa oliko muutos sun kohdalla hyvä vai huono.

Mac-Fiilis:
Tarjotaan tyylikkään näköisessä paketissa toimiva kokonaisuus, jossa käyttömukavuus on loppuun asti mietitty, eikä käyttäjän tarvi olla nörtti pystyäkseen ottamaan koneesta kaikki irti. Kun ei ole klooneja, ei ole "sisäistä" kilpailua joka alkaa jossain vaiheessa kääntymään tuotetta vastaan.

PC-Fiilis:
Paljon eri firmoja, jotka haluavat kaikki tarjota mahdollisimman pienellä rahalla mahdollisimman tehokkaan kokonaisuuden, joka koostuu monen eri toimittajan palikoista. Käyttäjältä vaaditaan tietty määrä tietoa, jotta osaa laittaa koneensa sellaiseen kuntoon että se toimii hyvin. Lopputulos = Kilpailun takia laadusta tingitään ja se näkyy. Jos haluaa laatua, joutuu maksamaan yhtä paljon kuin applestäkin.

edit: Näin siis itse asian koen..
Lost-Soul

Posts: 3,107

#39 • • Lost-Soul los pallos

sxx, 15.6.2006 11:24:
---
Jone, 15.6.2006 11:16:
Suoriutuisinko duuneistani huomattavasti tehokkaammin Macilla kuin PC:llä?
---
Millaisia ovat Macin omat monitorit?
---

Käsittääkseni ne on ViewSonicin näyttöjä kaikki


Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

iam

Posts: 3,085

#40 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
---
sxx, 15.6.2006 11:24:
---
Jone, 15.6.2006 11:16:
Suoriutuisinko duuneistani huomattavasti tehokkaammin Macilla kuin PC:llä?
---
Millaisia ovat Macin omat monitorit?
---

Käsittääkseni ne on ViewSonicin näyttöjä kaikki

---

Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?


Voi olla joo. Noita varsinaisia näyttöjen valmistajia ei ole kai kovin montaa. Dell ei kai itse tee niihin näyttöihin kuin kuoret.