Replying to Virallinen Apple topic:
andi--, 4.2.2010 00:50:
Jos en nyt ihan väärin tulkinnut Applen markkinointijargonia niin tuolla 250 eurolla ei saa edes Onsite-takuuta? 3v Onsitea saa pikaisen vilkaisun perusteella esim. HP:lle ja Lenovolle alle 150 eurolla.
edit: Kyllä tuolla näköjään puhutaan myös Onsitesta, hukkui kaiken "award-winning"-hehkutuksen sekaan.
http://www.apple.com/fi/support/products/proplan.html
On-site tuen saa näköjään Applelta vain pöytäkoneille. Läppärit on postitettava tai vietävä huoltopisteeseen. Onhan se tietenkin ikävää, että joku ei tule läppäriä hakemaan, mutta aika harvoin läppäreiden ongelmat, jotka ei puhelimessa ratkea on mun ymmärtääkseni korjattavissa paikan päällä.
Itselleni tuli uutena infona tuon nopeasti lukaistuani se, että tuo koneelle ostettu takuu kattaa automaattisesti myös oheislaitteet, kuten tukiasemat ja time capsulet. Sen jo tiesinkin, että koneensa voi huollattaa kaikissa maissa, joissa Applella on myyntipisteitä.
En ole erityisen tarkkaan tutustunut muiden valmistajien takuulaajennuksiin, joten jos jollakin on tästä valmiiksi tietoa niin kiinnostaisi kyllä kuulla miten kenttä on liikkunut viime vuosien aikana kun itsellä ei enää ole ollut motivaatiota vertailla ja tutkiskella ihan hyvin vuoksi :) Erityisesti jos joku Ons-site takuu tarjoaa vastaavan laitteen käyttöön huollon ajaksi (pienasiakkaille) niin olisin erittäin kiinnostunut asiasta.
270 euroa on aika iso hinta verkkokovalevystä, jossa ei ole RAIDia tai muuta peilausta.
No mä olen ymmärtänyt, että laite on tarkoitettu langattomaksi reitittimeksi ja langattomasti toimivaksi backup-levyksi, jolloin raidi on mun mielestäni vähän overkilliä. Eihän toi missään tapauksessa halpa tuote ole, mutta siinä on kaikki peruskäyttäjän tarvitsema yhdessä helposti käyttöönotettavassa paketissa.
Mun tiedot voi kyllä olla jo vähän elähtäneitä, mutta kun mä noin puoli vuotta sitten katselin, että miten vastaavan kokoonpanon saisi aikaan ns. "palasista kokoamalla" (gigabitin reititin, 802.11n tukiasema, verkkolevy backupeille) niin en saanut pakettia kasaan Time Capsulea halvemmalla. n-sarjan langattomat tukiasemat ja verkkolevyt oli kummatkin silloin vielä aika kovissa hinnoissa. Applen laitteiden kanssa voi lisäksi olla varma, että vähän epämääräinen 802.11n standardi toimii ainakin sen oman MacBookin kanssa.
Windows 7:n backupit saa ajettua samalla tavalla automaattisesti usb-kovalevylle tai verkkoon. Käyttöjärjestelmästä saa myös tehtyä system imagen samaan syssyyn ja pahimman varalta restore cd/dvd:n.
Tää on loistava uutinen kollektiiviselle tietojen katoamisen tuskalle :) Vielä kun näkisi asennuksen yhtä sujuvana kuin Time Machinessa ja ilman käyttäjän erityistä interventiota tapahtuvan inkrementaalisen system imagen verkkolevyllä ylläpidon niin oltaisiin siellä missä Apple on ollut jo vuosia ;)
Tästä nyt vaan esimerkkinä vaikkapa Buffalo Linkstation Duo <240e (peilattuna 500GB tilaa). Ei löydy suoraa wlania (tähänkin löytyy tuotteita), mutta jos kotona on jo se wlan-boksi jossain nurkassa niin tämä siihen viereen puksuttamaan.
No jos kotoa sattuu jo löytymään se MacBookkien kanssa kiltisti toimiva 802.11n tukiasema niin RAIDien erot tunteville ja konffausta pelkäämättömille käyttäjille toi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Laite on defaultisti konffattu RAID-0 -tilaan, jolloin se on vaan tuplasti herkemmin hajoava teran levy. Tämän lisäksi käyttäjän pitää olla tietoinen siitä, että WLAN boksi osaa näyttää tämän puksuttajan samassa verkossa WLAN asiakkaiden kanssa, vaikka puksuttaja onkin langalla kiinni jossakin. Henkilökohtaisesti mä suosittelisin suosittelisin lähes kaikille tuntemilleni ihmiselle, että ei vaivaa päätänsä tällaisilla asioilla vaan ostaa sen 30e kalliimman Applen lelun, joka vaan toimii ;)
Saattoi vähän eksyä ohi aiheen, mutta jotenkin vaan pistää silmään noi summat joita maailmanpelastajista pyydetään.
Mä oletan, että sä et ole koskaan joutunut kutsumaan kotiisi tietotekniikka-asentajaa ja maksamaan sille tuntiliksaa? :)