sukunimen vaihdos...

47 posts, 3 pages, 18,433 views

Displacer

Posts: 1,828

#21 • • Displacer

diorite, 1.11.2005 21:41:
---
Progress, 1.11.2005 19:25:
Kertokaapa ihmiset rehellinen mielipide asiasta. Mun nykyinen sukunimi on Tanskanen ja oon miettiny jo vuosia että vaihtaisin sen esi-isieni mukaisesti, eli sitten se olisi Danske.
Kumpi parempi? Hommaan liittyy NIIN paljon paperityötä, kuten ajokortin + muitten korttien vaihtoa, että parempi olla varma...*hymy*

*piis*

---


Mun rehellinen mielipide on se että niin kauan ku tarvii kysyy mitä muut olis asiasta mieltä eikä itse ole varma haluaako sitä vaihtaa niin ei kannata mennä sitä tekemään.

Sitten kun olet varma haluamastasi sukunimestä niin vaihda sitte jos tarvii *piis*



samaa mieltä
domi

Posts: 7,069

#22 • • domi Työn sankari.

onni3mk, 1.11.2005 21:42:
---
Cera, 1.11.2005 21:24:
Mut jos ne lapset haluu joskus ottaa isänsä nimen,
niin eikö ne sitten pysty siihen?
vai täh :D

---


Pystyy pystyy. Eikö kuka vaan saa vaihtaa nimensä *hymy*


Kuka tahansa täysikäinen pystyy. Paitsi tietty vaihtamaan mitään suojattua sukunimeä itelle.
hallucinogen

Posts: 8,190

#23 • • hallucinogen Edain
En kyllä ymmärrä miksi sukunimeä pitäisi alkaa vaihtamaan jos sukunimi ei ole sellainen mistä saisi usein vittuilua tms niskaan. Tai sitten jos sukunimi ei todellakaan sovi etunimen kanssa kuten klassinen Anu Saukko tai Heli Kopteri, tuollaisissa tapauksissa kyllä vaihtaisin =) Samoin naureskelin mm-kisoissa kun yhdysvaltalaisen pikajuoksijan sukunimi oli gay :D

--
pikku-*possu*

Chatte

Posts: 4,085

#24 • • Chatte Team Teknolipat :)

hallucinogen, 1.11.2005 22:00:
klassinen Anu Saukko tai Heli Kopteri, tuollaisissa tapauksissa kyllä vaihtaisin =)


Tiedän oikeasti tytön nimeltä Anu Skyttä. Mitähän lie vanhemmat ajatelleet nimetessään lastaan...? *nauru*

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

domi

Posts: 7,069

#25 • • domi Työn sankari.

Chatte, 1.11.2005 23:18:
---
hallucinogen, 1.11.2005 22:00:
klassinen Anu Saukko tai Heli Kopteri, tuollaisissa tapauksissa kyllä vaihtaisin =)

---

Tiedän oikeasti tytön nimeltä Anu Skyttä. Mitähän lie vanhemmat ajatelleet nimetessään lastaan...? *nauru*


Entäs sitten kuuluisa Mikkeliläinen Kentän perhe, ja tytär Miina....http://personal.fimnet.fi/urheilu/kentta/
Jutu

Posts: 3,054

#26 • • Jutu Blondi
Mäkin voisin vaihtaa sukunimeni Lacksberg:ksi *iloinen*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

hallucinogen

Posts: 8,190

#27 • • hallucinogen Edain

Chatte, 1.11.2005 23:18:
Tiedän oikeasti tytön nimeltä Anu Skyttä. Mitähän lie vanhemmat ajatelleet nimetessään lastaan...? *nauru*


Se oli varmaan ei toivottu muksu :D

--
pikku-*possu*

Gnizhak

Posts: 701

#28 • • Edited Gnizhak iku

Sir Dominique Trévisan, 1.11.2005 23:20:
---
Chatte, 1.11.2005 23:18:
---
hallucinogen, 1.11.2005 22:00:
klassinen Anu Saukko tai Heli Kopteri, tuollaisissa tapauksissa kyllä vaihtaisin =)

---

Tiedän oikeasti tytön nimeltä Anu Skyttä. Mitähän lie vanhemmat ajatelleet nimetessään lastaan...? *nauru*

---

Entäs sitten kuuluisa Mikkeliläinen Kentän perhe, ja tytär Miina....http://personal.fimnet.fi/urheilu/kentta/


Huomaa että perheessä on myös poika Lauri...
Vanhemmilla on tosiaan huumori kukkimassa.

Tosin onhan jo lähes legendaarisen jazz-kitaristin Jarmo Saaren muksun nimi mun käsittääkseni Aarre...
En sitten tiedä et onko se loppujenlopuks niin vakavaa, skidinä ehkä, mut sitäki voi oppia arvostamaan.

ps. noi näyttäs kyl olevan espoon keskuksesta, melko sunasta toi äijä :>

--
Don't Just Stand There

Verano

Posts: 4,649

#29 • • Edited Verano Merituuli
Oiskohan ollut parempi perustaa topikki nimenvaihdoksista noin yleensä, eikä vain niin, että topikissa äänestetään/ puhutaan topikin aloittajan henk.koht. ongelmasta..
Sen jälkeen tietenkin olisit voinut avauksessa kertoa omasta tilanteestasi. Galluppikin olisi varmasti ollut mielenkiintoisempi, jossa siinä olisi otettu kantaa nimenvaihdoksiin yleensä. Eipä sillä, että ihmiset olisivat juuttuneet juuri tuohon sinun ongelmaasi :)

Itse en aio sukunimeäni koskaan vaihtaa. Kaksoisnimen voisin hyvinkin harkita ottavani siinä tapauksessa, että se sopisi oman nimeni perään, ja muutenkin olisi minulle mieleinen. Tuon kaksoisnimen kohdalla siis lähinnä asian ratkaisee ihan se, että kuinka kiva ja mukavankuuloinen nimi on kyseessä. Oman nimeni haluan säilyttää ihan periaatteesta sekä sen vuoksi, että se on myös osa identiteettiäni ja vielä satun pitämään siitä paljon. Nimi ei myöskään ole kovin yleinen.

Cera, 1.11.2005 20:56:
---
Freja, 1.11.2005 19:52:
Eli pidän varmaankin sukunimeni hautaan saakka, olin sitten naimisissa tai en. Ja mähän saan sitten poikavauvan joka sitten jatkaa meidän sukua *lmao*
---
Hassua.
Nään kyl tän asian ihan eritavalla..
tai
jotenkin aina käsittänyt että vaikka pitäiskin oman sukunimen kun hmm..
avioituu tai on yhdessä toisen kanssa noin muuten, ja saa lapsen,
että sille lapselle kuitenkin annetaan sen miehen sukunimi..




Mä en ainakaan ajattele asiaa niin, että jos vanhemmilla on eri sukunimet niin lapset saisivat automaattisesti isä sukunimen. Silti omaksikin yllätyksekseni tunnun tässä asiassa ajattelevan yhteiskunnan odotuksia ja femakko sisälläni väistyy taka-alalle. Eli siis mun puolestani mahdollisille lapsilleni voisi pistää sen isän nimen. Jotenkin silloin olisi selkeämpää, kenen lapset ovat. Ihme konservatiivi mäkin *justjoo* Toisaalta jos sen miehen nimi olisi aika kauhea, niin en sitä vältsysti lapsilleni haluaisi.. Tietenkin täytyisi varmaankin konsultoida myös sitä miestä tässä asiassa.

Poikaystäväni kymmenen vuoden takaa oli ehdottomasti ottamassa mun sukunimeni, jos olisimme sattuneet naimisiin joskus menemään.
josbe

Posts: 1,982

#30 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Freja, 1.11.2005 19:52:
Mä oon jo kauan mietiskellyt sukunimeäni sitten, kun olen naimisissa. Mä en oo löytänyt paljoakaan hyviä puolia siitä, että ottaisin äijän sukunimen. Mulla on kai joku hirvee tarve jatkaa sukua, koska miehiä ei tässä suvussa ole enää siinä iässä ettäkö lapsia rupeisivat tekemään. Eli pidän varmaankin sukunimeni hautaan saakka, olin sitten naimisissa tai en.
Tässä aiheessa kyllä haettiin hieman eri vastausta mutta kerroimpa nyt tähän omia mietiskelyjäni. Ei varmasti aiheen aloittajaa häiritse jos muutkin keskustelevat omista sukunimen vaihdoksistaan? Vai? *hih*


Ei salee häiritse, tai ei pitäis ainakaan *hymy*
Mä oon ihan samaa mieltä tosta sukunimen vaihdoksesta. Miks pitäis? Tosi monissa maissa nainen pitää sukunimensä, eikä nekään mieti, että "voi voi jos lapsista tuntuu pahalta, niillehän tulee ihan varmasti identiteettikriisi, jos kaikilla perheenjäsenillä ei ole sama sukunimi. Lässyn kälä sanon minä. En aio vaihtaa sukunimeäni koskaan. (Ei kai se nyt mikään avioliiton tärkein perusta ole??)
remotion

Posts: 5,283

#31 • • remotion nostatus guru
hah, ei helge, vaihtaako tosiaan sukunimensä sen perusteella mikä on gallupin tulos jossain nettiforumilla... *whaat**lmao*
¡ Previous post about a year ago !
Jago

Posts: 4,039

#34 • • Jago un-trained monkee
mä oon aina halunnut vaihtaa sukunimeni, nykyinen on niiiin tylsä*haukottel*

(ja vastaus kysymykseen; danské)

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

luode

Posts: 287

#36 • • luode
miun kaverin sisko teki tuollaiset temput mennessään naimisiin. ei siis ottanut miehensä sukunimeä vaan esi-isiensä. *tirsk*
zeniii

Posts: 163

#37 • • zeniii adhd
Mulla on kerran vaihdettu sukunimi mun äitin tyttönimen mukaan, kun se sen verta harvinainen on että kaikki melkein vissiin sukua toisillee tällä sukunimellä. Ja luulen kyl et jos joskus sattuisin naimisiin meneen niin pitäisin kyllä oman sukunimeni ellei miehen sattuis oleen joku tyyliin fazer *tirsk*

ja vastaus sun kysymykseen: jos siltä tuntuu,itte en jaksais mitään paperisotaa moisen takia. *nauru*

--
Kissani hengitys haisee kissanruualle.

ezzy

Posts: 8,060

#38 • • Edited ezzy Droid-pappa

mekaanikko, 1.11.2005 21:33:
Oon miettinyt puolivakavissani sukunimen vaihtoa äitini tyttönimeen, koska oma sukunimeni on melko tavanomainen kun taas tuo äitini tyttönimi on paitsi erittäin harvinainen (alle 10 kpl taitaa löytyä noita, kaikki yllättäen sukua) niin se sopisi myös ammattiini erinomaisesti. =D (Suomalaisilla muotoilijoilla/suunnittelijoilla kun on tyypillisesti ollut tällaisia nimiä kuin Kukkapuro, Wiherheimo, Katajamäki, Sarpaneva jne.)



Sori vanhasta quotesta, mut mä olisinki AALTO *lmao* (faijan sukunimen harvinaisuus menis tosin sit sen sileän tien)

Hienoinpia sukunimiä mitä tulee mieleen olis Mättö ja Happo :D
Jocular

Posts: 1,359

#39 • • Jocular Janni
Ite kans henkilökohtasesti diggailen niin paljon omasta sukunimestä, et mielelläni sen pidän. Mielummin vielä ruotsinkielisenä koska suomalaisena se on outo, tylsä eikä yhtään niin "sointuva" ja ihan vaan alkukirjaintenkin takia.. Ehkä pitää löytää joskus mies, jonka sukunimi alkaa G:llä ;)

Mutta tähän topicciin. Ite diggailen enemmän tosta Danskesta, koska se on erilainen, kivemman kuulonen, ei niin juntti ja D on aina hyvännäkönen *nauru*

--
Sinun täytyy olla ensimmäinen, paras tai erilainen.

Caro²

Posts: 5,301

#40 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Moon miettiny nimen vaihtamista, mut en tiedä vaihtaako sitä koskaan.

Jos sitä vaihtas, ni se olis Caro Toisén *lmao*

EDIT: Mut tällähetkellä koen niin voimakasta yhteyttä/kiintymystä/tms nykyiseen nimeeni, etten koe mitenkään järkeväksi vaihtaa sitä.