Sun teksti on pitkä kuin nälkävuosi joten pari komenttia joista olen vahvasti eri mieltä tai sitten korjaan käsityksen, jonka olet ymmärtänyt väärin. Pieniin väärinymmärryksiin/epäkohtiin lienee turha puuttua, sillä työaikani on rajallinen ;D
kuilu saa ehdot, 18.1.2006 19:40:
Sillä tuomitessasi kansan, merkityksessä muut kuin sinä ja samoinajattelevat ystäväsi, tyhmäksi, koska eivät ole samaa mieltä, todistat väitteesi oikeaksi itse, sillä se sisältää suvaitsemattomuutta toisinajattelijoita kohtaan, tietämättömyyttä todellisuudesta
Tyhmyys ei ole sama asia kuin että olisi eri mieltä minun kanssa. Esim tältä forumilt jussin ja sinun ajatukset ovat välillä aika kaukana minun liberaali/(riisto)kapitalistiajatuksista, mutta en missään nimessä sanoisi kumpaakaan tyhmäksi.
Tyhmyyttä on se, että päättää asiasta, josta ei tiedä riittävästi, jotta olisi kykenevä päättämään. Kansa noin keskimäärin, itseni mukaanlukien, on tyhmää kuin saapas, tietää vain pintapuolisesti mutta uskoo sitäkin sokeammin. Tällaiselta pohjalta ei (mielestäni) tehdä päätöksiä, jotka ovat oikeudenmukaisia ja "edullisia" mahdollisimman monille, eikä tällaiselta pohjalta kyetä näkemään asioita suuremmassa mittakaavassa, joka kuitenkin olisi pakollista päätettäessä esim yhden kansan yhteisistä asioista.
(maailmaa ON Dipolin ja Westendin tuollakin puolen, eikä nettiä räpläämällä siihen todellisuuteen kylläkään saa kuin pintanaarmun)
Äläs nyt, mä olen asunut _vieläkin_ kauempana, peräti olarissa! Siellä kansanrivien joukossa, suuressa lähiössä, keskellä työtätekevää orjallista 8-16 yhteiskuntaa!
(jos sivuutetaan se tosiasia että olen syntynyt mikkelin mlk:ssa)
MUTTA JOS taasen yksinkertaisesti toteat vailla katkeruutta ja vihaa kansan tyhmäksi de facto ja itsesi mukaan siihen tyhmyyteen ja kansaan ja tähän järjettömään maailmaan, se siitä, olet ottanut ensiaskeleesi todelliseen vapauteen. =)
Eli olen sitten vapaa?
Saaks muuten siinä sun asiantuntijavaltiossa paperiduunarit yhä mennä lakkoo? =D Nimittäin sun kaavailemas järjestelmä kalskahtaa kovin kommunismilta, eikä siellä lakkoilla! =DDD Vai meniskö se avoimesti sillee, et mitä enemmän on pätäkkää tilillä, sitä enemmän on ääniä, mikä on siis kapitalismin ydin, "pääoman valta"? ;)
En mä tässä ole jakamassa uudestaan kaikenmaailman rikkauksia ja valtaa vaan ainostaan poistamassa päätöksenteosta henkilöt, joilla lopulta on aika vähän edellytyksiä tehdä parhaita mahdollisia päätöksiä. Ja edellytyksillä tarkoitan sitä, että eduskuntaan valitaan otos kansasta jotka päättävät kaikista asioita, mutta välttämättä yksittäisen edustajan tietotaito ei ole kovin hyvä.
Jos vaikka ajattelisin itseäni kansanedustajana niin vastuu äänestyksessä on hirvittävä. Jokaista äänestyskertaa varten pitäisi kyetä tekemään todella suuri taustatyö, enkä suoraan sanottuna usko, että tähän on aikaa/mahdollisuuksia. Tuskinpa tuosta työstä siten voisi juuri nauttia, vaan pikemmin homma olisi aika epämiellyttävää (päätöksiä ilman tietoa)
Tietysti tässä vaiheessa voisi ajatella, että onneksi meillä on ryhmäkuri niin edustaja voi olla oikeasti vaikka pässi, kunhan erottaa vihreän punaisesta....
(joutu taas kyl pajauttaa ja sen jälkee stilisoimaa, olis tullu liian brutskuu tekstii ja sit vaavu ois taas suuttunu mulle! =D)
Taitaa toi sun tekstin suoltaminen syödä yhden pajautuksen tehot nopeassa tahdissa ;)
Demokratia, kuten ideologiat yleensäkin, on eräs sosiaalinen mekanismi hoitaa yhteisiä asioita parhaalla mahdollisella tavalla niissä määrin kuin yhteisesti päätettäessä on mahdollista;
Kyllä, mutta me ollaan eri mieltä siitä, onko "yhteisesti päätettävissä" paras mahdollinen tapa johtaa yhteiskuntaa :)