Aspartaami vai sokeri?

184 posts, 10 pages, 84,695 views

pahapaha

#41 • • pahapaha
Onko kukaan yrittänyt ikinä olla viikkoa ilman sokeria?
Pitää ottaa huomioon että melkein kaikkiin tuotteisiin on lisätty sokeria.
Esim. salaattikastikkeet, kanan/lihan marinaadit, suolakurkut, melkein kaikki einestuotteet esim hampurilaiset yms.
Itse olen 6 päivää viikossa ilman sokeria ja sunnutaina on karkkipäivä. Silloinkin 70% suklaata, jossa vähemmän sokeria, koska kaakaon määrä on suurempi.
Olen lopettanut myös valkoisten jauhojen käytön.
Tuloksena loistava pirteä ja kevyt olo. Jos päästää elimistön ketoosiin asti, niin rasvaakin palaa.
Hassuinta mitä on tapahtunut, on se että haistan sokerin. Siitä tulee jonkintasoiset vierotusoireet.
Karkkiosaston ohi käveleminen tai ihan minkä tahansa hyllyn missä jotain sokeripitoista, on aika absurdia. Sokerin tuoksu leijuu nenään ja melkein kiukuttaa. Light. tuotteista juon Cola ligtiä normaaleissa mittasuhteissa.
mane

#42 • • mane

pahapaha, 30.9.2005 16:12:
Esim. salaattikastikkeet, kanan/lihan marinaadit, suolakurkut, melkein kaikki einestuotteet esim hampurilaiset yms.
Itse olen 6 päivää viikossa ilman sokeria ja sunnutaina on karkkipäivä. Silloinkin 70% suklaata, jossa vähemmän sokeria, koska kaakaon määrä on suurempi.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että mitä sitten syöt? Miltei kaikessa on jo valmiiksi jonkin sortin sokeria. Menisin miltei väittämään että kaikissa jauhoissa on jonkin verran jotain sokeria.
pahapaha

#43 • • Edited pahapaha

_mane_, 7.10.2005 14:56:
---
pahapaha, 30.9.2005 16:12:

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että mitä sitten syöt? Miltei kaikessa on jo valmiiksi jonkin sortin sokeria. Menisin miltei väittämään että kaikissa jauhoissa on jonkin verran jotain sokeria.

Tavalliset valkoiset jauhot olen korvannut mantelijauholla, esim. pizzapohja.
Sitäkään ei viitsisi ihan hirveitä syodä, on aika rasvapitosta. Lihaa, kanaa ja kalaa. Pihviä, keittoja esim. lihakeitto, kalakeitto, kasvissosekeitto, kaalikeitto. Salaatia, raasteita, pähkinöitä, hedelmiä, kanamunia.
Ruisleipää syön välillä ja moniviljaleipää. Niissähän on sokeria, mutta aika vähän jos ajattelee päivässä 2 palaa. Kavlin lehtileipää (sis.ruisjauhoa 93 %, vettä ja kappas sokeria, mutta sitä on niin vähän että...no jaa). Melkein kaikkea saa sokerittomana esim. salaattikastiketta (Kaptenskan salaatikastike), suolakurkkuja, joita tossa mainitsinkin (muistaakseni Felix). Diapeetikko ystäväni on mua valistanut mistä löytää sokerittomia tuotteita. Onhan ne kyllä aina vähän kiven alla, mutta kun kerran löytää, niin tietää seuraavalla kerralla mistä hakea. Juomana Valion Kevyt maitojuoma(laktoositon), vesi, lighti cola, kuiva valkkari, kuiva punkku, kuiva skumppa(pahepahe!!), vodka.
Bissee, enkä sidukkaa oo ikinä juonnukka et ei paljoa menetä. Lonkeroa tekee kyl toisinaan maistettua.
Eli perusperiaattena mulla on vältellä valkoisia jauhoja ja sokeria.
ezzy

#44 • • ezzy Droid-pappa

pahapaha, 7.10.2005 16:36:
---

Sitäkään ei viitsisi ihan hirveitä syodä, on aika rasvapitosta. Lihaa, kanaa ja kalaa. Pihviä, keittoja esim. lihakeitto, kalakeitto, kasvissosekeitto, kaalikeitto. Salaatia, raasteita, pähkinöitä, hedelmiä, kanamunia.
Ruisleipää syön välillä ja moniviljaleipää. Niissähän on sokeria, mutta aika vähän jos ajattelee päivässä 2 palaa. Kavlin lehtileipää (sis.ruisjauhoa 93 %, vettä ja kappas sokeria, mutta sitä on niin vähän että...no jaa). Melkein kaikkea saa sokerittomana esim. salaattikastiketta (Kaptenskan salaatikastike), suolakurkkuja, joita tossa mainitsinkin (muistaakseni Felix). Diapeetikko ystäväni on mua valistanut mistä löytää sokerittomia tuotteita. Onhan ne kyllä aina vähän kiven alla, mutta kun kerran löytää, niin tietää seuraavalla kerralla mistä hakea. Juomana Valion Kevyt maitojuoma(laktoositon), vesi, lighti cola, kuiva valkkari, kuiva punkku, kuiva skumppa(pahepahe!!), vodka.
Bissee, enkä sidukkaa oo ikinä juonnukka et ei paljoa menetä. Lonkeroa tekee kyl toisinaan maistettua.

Olet 6pv viikossa ilman sokeria, mutta syöt sokeria...Luetko kirjoituksiasi ollenkaan? Miksi et voi vaan sanoa, että rajoitat sokerien syömistä äärimmilleen?
pahapaha

#45 • • pahapaha

ezzy, 7.10.2005 18:15:
---
pahapaha, 7.10.2005 16:36:
---

---

Olet 6pv viikossa ilman sokeria, mutta syöt sokeria...Luetko kirjoituksiasi ollenkaan? Miksi et voi vaan sanoa, että rajoitat sokerien syömistä äärimmilleen?

Näin tarkoitin asian ymmärrettäväksi. Myönnän olen vähän sekava!
Eli ensin, oli puheta siitä että onko kukaan ollut ikinä ilman sokeria viikkoa?
Minä olen ollut, hyvältä tuntui. Sitten joku kysyi, mitä syön. Normaalisti syön vähän sokeria, esim. ruisleivässä, kuitenkin alle 25 g hiilihydraattia päivässä. Esim. juuri se 2 palaa ruisleipää, koska en halua olla viikkotolkulla ketoosissa.
Voin sanoa. "Rajoitan sokerin syömisen äärimmilleen." Tyytyväinen?
Lumpy

#46 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg
Luin aikoinani jostain(en muista mistä), että aspartaami tuhoaa aivosoluja. Liekö väitteellä perää?? Itse kyllä pidättäydyn sokerissa. Aspartaami aiheuttaa oksennusreaktion.
DiamonDie

#47 • • DiamonDie mediahippi
Tarkoituksena olisi hankkia muutama stevia-kasvi, korvaa näppärästi sokerin ja vieläpä terveellisellä tavalla. EU mokoma ei ole hyväksynyt steviaa myyntiin kun sokerinviljely kärsii liikaa. Hmph.

Ostinpa muuten hippien suosimaa intiaanisokeria, on tosi hyvää eikä läheskään yhtä epäterveellistä kuin tavallinen puhdistettu sokeri.

Mantelijauho on muuten suht hirveää, paitsi pienissä määrissä käytettynä.
Gnizhak

#48 • • Gnizhak iku
Cokis lanseerasi (taas) Coca-Cola Zeron jonka (taas) väittävät maistuvan normaalikokikselta, ilman kaloreja eli ilman sokeria. No tosa 7-11:ssä oli tarjous jolla sai normikokiksen mukaan pullollisen Zeroa. Makeutusaineina Aspartaami, Asesulfaami-K ja muut klassiset keinotekoiset makeutusaineet. Ja mille se sitten maistui:

Aspartaamille

Odotukset ei kyllä ollu että se ois oikeesti maistunu normaalille sokerikolalle, mut odotin et se ois ollu ees hieman siedettävämpää. No ne odotukset oli liikaa. Järkyttävän makusta, kestin kulauksen ja oon yrittäny tarjota kolapulloa kämppiksille ja niiden kavereille. Ei kelpaa kellekään.
Musta kummallisimpia tyyppejä on ne jotka ihan vakavalla naamalla väittää et light-juomat ei maistu yhtään erilaiselta. Mä kyllä itseasiassa mielellään joisin light-juomia kun tota sokeria tulee vedettyä varmana ihan liikaa, mutta kun se maku on vaan niin kamala. Siitä mausta itseasiassa tulee mieleen se sama aromi joka pistää nenään kun käsittelee jotain tiettyjä kemiallisia liuottimia, en vaan muista enää merkkiä mut sillä puhistettiin silkkipainoskriinejä. Ei tietty ihan niin voimakkaana.

--
Don't Just Stand There

#49 • • astaroth Guest
soccer roxxx

lightit maistuu niin kuselle, että ei niitä pysty juomaan - olivat sitten terveellisimpiä tai eivät
peepe

#50 • • peepe
Itse en juurikaan käytä kevyt-tuotteita. Ja esimerkiksi jogurtit joissa on aata, maistuvat ihan kamalalle! Mutta, enpä kyllä syö tavallisia jogurttejakaan, niiden suuren sokeripitoisuuden vuoksi. Limuja ei mun jääkaapista löydy, ja mehujakin hyvin harvoin.

Kuinka turvallista sitten onkaan, mutta aspartaamia en kehooni halua.
Trixie

#51 • • Edited Trixie
Henkilökohtaisista syistä käytän kahvin ja teen + ym. makeutukseen hermesetasta tai vastaavaa makeutusta ja limut ym. siiderit light versioita. Eipä ne juurikaan sen huonompia maultaan ole, päin vastoin huomasin joskus kun tuli noita light sidukoit et nehän on helvatti parempii kun joku basic omppu tai päärynä sidukka.

Ruokia tehdessakin korvan aina sokerin makeutusjauheel ja hyvää on*slurps* eipä huoma mitän eroa ja monesti on tullut paljon maukkaampaakin kuin sokeria käytettäessä ja eipä ole kaloreitakaan nimeksikään *hih*

--
face your fears and live your dreams

ipe

#52 • • ipe X-Rust / Holvi
Aspartaami on myrkkyä ja kaikki light-tuotteet maistuu pahalle. Hieman ottaa päähän kun taas eilenkin kattelin cittarissa houkuttelevaa mehu-purkkia, joka ei siis ollut lightia mutta kuitenkin oli sokerin lisäksi vielä aspartaamia ja acesulfaami-k:ta laitettu. Ja arvatkaapa miksi!? No kun kuulemma nämä keinotekoiset makeutus aineet ovat halvempia kuin aito sokeri! Missä on sellaset kokonaan makeuttamattomat vaihtoehdot? Mehut on yleensä kauhean makeita jo muutenkin joten minkä takia hyvä mehu pitää pilata jollain keinotekoisilla pahanmakuisilla mömmöillä!? PRKL!

Toinen asia joka ihmetyttää on nämä light energia juomat! Ok onhan niissä kofeiinia joka ehkä piristää mutta ei niistä kyllä energiaa saa kun ei oo kerran sokeriakaan. Ihan humpuukia tollanen.

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

#53 • • dew Guest
Kalorinkyttääjä ilmoittautuu, sokeri korvataan makeutusaineella tai hunajalla tai vastaavalla aina kuin vain suinkin mahdollista ja kaikesta ostan kevytversion. Tuntuu kuin lihoisi kymmenen kiloa heti kun pistääkin suuhunsa normaalisokerisen tai -rasvaisen tuotteen.
Hei2

#54 • • Hei2 Blondiini.
Sen verran kalorikammoinen olen, että kaiken mahdollisen nappaan
mielummin light-versiona. Light-limuista kuitenkin tykkään ihan rehellisestikin
enemmän kuin sokeriversioista ja kahvin/teen makeutuksen suhteen
en huomaa mitään suurta eroa vaikkapa Hermesetaksen ja sokerin välillä,
joten mistään suurista makuelämyksistä en kai ole joutunut aspartaamin
tai muiden makeutusaineiden käytön takia luopumaan.
Po`

#55 • • Po` n00b
En nyt jaksanut lukea kaikkia posteja, mutta toivottavasti tää on nyt ees uus linkki :P

146 syytä miksi sokeri pilaa terveytesi :
http://www.rheumatic.org/sugar.htm *piis*

--
*ding*

DiamonDie

#56 • • DiamonDie mediahippi

dew, 13.11.2005 20:45:
Kalorinkyttääjä ilmoittautuu, sokeri korvataan makeutusaineella tai hunajalla tai vastaavalla aina kuin vain suinkin mahdollista ja kaikesta ostan kevytversion. Tuntuu kuin lihoisi kymmenen kiloa heti kun pistääkin suuhunsa normaalisokerisen tai -rasvaisen tuotteen.

Ööh? Hunajassa on ihan tavallista sokeria (tai siis, ainakin glukoosia ja fruktoosia, kaipa sakkaroosiakin). Samat kalorit siinä on, 4 kcal grammassa hiilihydraatteja. Fruktoosihan on periaatteessa hivenen makeampaa kuin sakkaroosi, mutta ei siinä merkittävää eroa ole, kun hunajassa on muitakin sokereita.

Eivätkä ne kevyttuotteet yleensä niin keveitä ole, juomia lukuunottamatta. Yleensä kevytversioita tehdään sellaisista tuotteista, joissa on runsaasti kaloreita, esimerkiksi sipsit. Light-versioissa on vähemmän rasvaa, mutta kalorien kokonaismäärä on yleensä ihan samaa luokkaa.
Sallakat

#57 • • Sallakat jungle, baby !
mielellään ei kumpaakaan. Mutta ei ainakaan aspartaamia. Hyh mitä myrkkyä plus maistuu pahalle. Onhan noita kaikkia tutkimuksia tullut kurkattua mitkä on tehty aspartaamin haitoista. Pitkällä tähtäimellä käytettynä aika hurjaa kamaa.
Teen makeutan hunajalla, vaikka se on hiilihydraattina kai yhtä huono ja nopea kuin sokerikin, mutta eipä ainakaan ole mitenkään valkaistu kuin tavallinen valkoinen sokeri, mikä siis myös saatanasta.
Sokerina käyttäisin intiaanisokeria http://www.cc.jyu.fi/~hepatomo/intiaanisokeri/, mutta eipä ole tullut kalleutensa vuoksi ostettua vielä. Valitsenkin siis tavallisesta kaupasta saadun ruokosokerin.
evvk

#58 • • evvk
Sokeri
Avernian

#59 • • Avernian Kerettiläinen

Po`, 15.11.2005 07:22:
146 syytä miksi sokeri pilaa terveytesi :
http://www.rheumatic.org/sugar.htm *piis*

Osa noista syistä oli kyllä aika kaukaa haettua...

"16. Sugar can produce an acidic digestive tract."

Niin siis hapanhan se vatsan sisältö on muutenkin.

"18. Sugar malabsorption is frequent in patients with functional bowel disease."

Ruoansulatushäiriöistä kärsivät kärsivät sokerinkin imeytymisen häiriintymisestä. Oh, really.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

liikkuva muna

#60 • • liikkuva muna an egg on the move
Energiajuomat laittina, ei tuu sellasta sentin räkäkerrosta naaman sisälle. Muuten sokeria.