Aspartaami vai sokeri?

184 posts, 10 pages, 84,650 views

Damien

#21 • • Damien [tr3ox]
Sweet Misery: A Poisoned World

Googlaas tuo, on juuri itselläni hakusessa ja kommentoin tähän rinkiin kun olen dokkarin katsonut.
Mutta aspartaamin yksi hajoamistuoteina syntyy mm. Metanolia, ja me kaikkihan tiedämme kuinka mukavaa sitä on saada kehoonsa.
Juhgu

#22 • • Juhgu Virnistelijä
Aspartaami aiheuttaa syöpää, unettomuutta, masennusta, raskautta, koomaa, maanantaita, kuolemaa yms.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

#23 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Damien, 27.9.2005 14:38:
Mutta aspartaamin yksi hajoamistuoteina syntyy mm. Metanolia, ja me kaikkihan tiedämme kuinka mukavaa sitä on saada kehoonsa.

Jeps, mutta unodit tässä (yllätys, yllätys) mainita kuinka paljon tuota metanolia on.

Jos ja viitsisit asiaan perhtyä huomaisi, että metalonipitoisuudet ovat sellaisia, joihin törmää todella monissa ruoka-aineissa.

1.5L:ssa limua on 1g aspartaamia, joka puolestaan hajoaa osittain metanoliksi. Kokonaisuudessaan tätä metalonia tulee 1.5L pullosta 0,09grammaa eli 0,07ml. Jotta onnistuisi sokeuttamaan itsensä pitäisi saada kerralla kumottua 85l kolajuomaa *justjoo*

Ja tosiaan samoja määriä metalia löytää monista mehuista. Taitaa olla niin että about sama määrä applsiinimehussa ja greippimehussa kun taas tomattimehussa on metanolia 6x enemmän kuin kolajuomassa.

Lyhyesti: aspartaami ei aiheuta haittaa metanolin kautta.
tweety

#24 • • tweety tsirptsirp
sokeria vaan..kaikki mikä ei tule suoraan luonnosta pistää mahan sekaisin *nauru* aspartaami on ihan myrkkyä

--
Räyh,sanoi koira kun kissan näki

hrdkvr

#25 • • hrdkvr KURGO
tää on kinkkinen

en ehtinyt lukee ekaa postia, mut jos siis olet punntisemassa että kumpaa käytät LAIHDUTTAJAN näkökulmasta...
no pari pointtia

teelusikallinen sokeria painaa 5g.. tee lusikallinen aspartaamia painaa joku 0.5 g
tavarassa on saman verran kaloreita eli aspartaamia lipittäessä kaloreita tulee vähemmän..

mutta

sokeri ei lihota ainoastaan sen kaloreiden takia vaan se nostaa glykoli tasot tappiin jollon alkaa lihoominen ... myös verensokeria ladatessa taso nousee kattoon ja sen jälkeen laskee alemmaksi kuin koskaan (gi)

aspartaamilla on samanlaiset vaikutukset..

että vaikka aspartaami tuo vähemmän kaloreita niin se saa samaan myllerryksen aikaan kehossasi

toinen pointti

aspartaamin terveyshaitoista on kiistelty kauan. kaikenlaisia tauteja on sen niskaan kasattu mutta ei mitään päätöstä ole saatu...

summa

paras olis jos jättäisit kummatkin pois.. mutta jos on pakko pistää niin käytä aspartaamia jos uskallat..
mä käytän henk koht mielummin vaikkakin hyvin harvoin

--
-keep it hard-

Peppi Pitkätossu

#26 • • Peppi Pitkätossu Kuriton hulttio
Kaikkea kohtuudella *tirsk*

--
Joka päivä maailma syntyy uudestaan sille, joka suhtautuu siihen oikealla tavalla.

James Russell Lowell

Damien

#27 • • Damien [tr3ox]

ville, 27.9.2005 15:19:
---
Damien, 27.9.2005 14:38:

---

Jeps, mutta unodit tässä (yllätys, yllätys) mainita kuinka paljon tuota metanolia on.

Jos ja viitsisit asiaan perhtyä huomaisi, että metalonipitoisuudet ovat sellaisia, joihin törmää todella monissa ruoka-aineissa.

1.5L:ssa limua on 1g aspartaamia, joka puolestaan hajoaa osittain metanoliksi. Kokonaisuudessaan tätä metalonia tulee 1.5L pullosta 0,09grammaa eli 0,07ml. Jotta onnistuisi sokeuttamaan itsensä pitäisi saada kerralla kumottua 85l kolajuomaa *justjoo*

Ja tosiaan samoja määriä metalia löytää monista mehuista. Taitaa olla niin että about sama määrä applsiinimehussa ja greippimehussa kun taas tomattimehussa on metanolia 6x enemmän kuin kolajuomassa.

Lyhyesti: aspartaami ei aiheuta haittaa metanolin kautta.

Mitään vitun yllätyksiä, sanoin katsovani dokkarin ja kommentoivani sitten, totesin vain että yksi sen hajoamistuote on metanol ja ettei metanoli ole terveellistä keholle. Itse keksit kumota metanolin päähaittatekijänä, vaikkakin nimenomaan kerroin kommentoivani kun olen haalinut lisää tietoa... *dissaa*
elisha

#28 • • elisha Lauma

Optik, 27.9.2005 11:43:
Aidot luonnontuotteet peittoaa makeutusaineina teolliset kemikaalit 6-0 *piis*

samaa mieltä*joo*sokeri rokrok*sydän*

--
Love is like oxygen.
It is essential for life but highly toxic.

Sphyxia

#29 • • Sphyxia Maracujá!
Ilman perusteluja: sokeri ilman muuta.
#30 • • Kauno Saario Guest
Ainut mikä light juttu toimii on Upcider After Sun...muuten ihan luonnon tuotteet mulle kiitos vaan kelpaa.
SyndroDome

#31 • • Edited SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri
Jep jep. Aikas paljon on herättänyt keskustelua tämä aihe, ja mielipiteetkin on hyvin erilaisia.. No se nyt oli kyllä oletettavissakin.

Itse tulee kyllä nautittua noita light juomia enemmän ja vähemmän.. Light colaa juon tälläkin hetkellä ja illalla aattelin ostaa kassillisen light siideriä :) *tanssittel*

Mutta tääkin nyt on taas vähän maku asia, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Ja niinkuin joku tuolla sanoikin, niin eiköhän tässäkin pelkkä maalaisjärjen käyttö auta. Tuskin kukaan kuolee, jos juot lasillisen tai pari light limua päivässä (tai pari kassillista light siideriä viikonloppuisin *hih*) Kohtuus kaikessa.

Ja joku mainitsi myöskin sen, että voihan pelkkään veden juomiseenkin kuolla, jos sitä juo tarpeeksi. Joku mainitsi myöskin, että aspartamiini voi jonkun tutkimuksen mukaan aiheuttaa syöpää. No voi varmasti, mutta nykyään se on ihan sama että mitä syö (tai juo) lähestulkoon kaikesta voi tutkimusten mukaan saada syövän, siis "voi" saada. *pahis*

Mutta itse kyllä ainakin käytän light juomia ihan hyvällä oamllatunnolla, musta maku on ihan ok ja "normi" juomat ovat niin hirveitä kalori pommeja, että niitä en hirveästi halua suuhuni laittaa.

Jees mut jatketaan vaan keskustulua! Aihe on aika mielenkiintoinen *joo**piis*

--
Life is full of choises.

phanatic

#32 • • phanatic

SyndroDome, 30.9.2005 11:03:
nykyään se on ihan sama että mitä syö (tai juo) lähestulkoon kaikesta voi tutkimusten saada syövän, siis "voi" saada. *pahis*

Ei se silti ole ihan sama mitä syö tai juo.

Mutta itse kyllä ainakin käytän light juomia ihan hyvällä oamllatunnolla, musta maku on ihan ok ja "normi" juomat ovat niin hirveitä kalori pommeja, että niitä en hirveästi halua suuhuni laittaa.

Light-siiderissäkin on kyllä melkoisesti kaloreita, alkoholihan on oikea kaloripommi.
Kiera

#33 • • Kiera
Pitääkin osallistua tähän keskusteluun, koska mielipiteet jakautuvat aika lailla, mutta onneksi vielä sokeri voittaa! :)
Itse olen sitä mieltä että light tuotteet ja varsinkin aspartaamilla makeutetut tuotteet ovat myrkkyä ihmiskeholle. Aspartaami on keinotekoinen aine, hermomyrkky itseasiassa, (sen jostain artikkelista luin) Eikä "valkoinen" raffinoitu sokerikaan ole ollenkaan terveellistä keholle, koska se estää kaksiarvoisten ionien, kuten kalsiumin, raudan, magnesiumin ja sinkin imeytymistä. Siksi käytän Intiaanisokeria eli täysruokosokeria. Se on terveelistä sokeria ja siinä on kaikki sokerin terveelliset ainesosat vielä tallella.

Itse olen yli puolelle lisäaineista yliherkkä ja ne aiheuttavat imeytymishäiriöitä suolistossa, migreeniä yms. juttuja. Mutta nykyään noita stabilointi-, hapettumisenesto- ja kaikenmaailman muita aineita on niin joka tuotteessa, että niitä on lähes mahdoton välttää.

No joo olen muutenkin tämmöinen hihhuli, inkkarisokerin ja ruusu/kristallisuolan suurkäyttäjä!!

Jokainen saa olla omaa mieltä asiasta, tämä oli mun kanta!
ezzy

#34 • • ezzy Droid-pappa
Aivan yksi hailea, ei tässä ikuisesti eletä eikä nuo määrät muutamasta laittilimupullosta varmaan pääse samantien vetämään hengettömäski...right?
SyndroDome

#35 • • SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri

phanatic, 30.9.2005 11:43:
---
nykyään se on ihan sama, että mitä syö (tai juo) lähestulkoon kaikesta voi tutkimusten mukaan saada syövän, siis "voi" saada. *pahis*

---

Ei se silti ole ihan sama mitä syö tai juo.

Voisitko kertoa hieman tarkemmin?

---

---

Light-siiderissäkin on kyllä melkoisesti kaloreita, alkoholihan on oikea kaloripommi.

Juu on light siiderissäkin paljon kaloreita, mutta kuitenkin huomattavasti vähemmän. About 25-30 kcal/dl kun taas "normi" tsidussa on noin 40-50 kcal/dl, että onhan siinä hieman eroa.

Niin no eihän se tietenkään oli ihan sama, että mitä syö tai juo. Ei todellakaan, itse ainakin kattelen suht tarkkaan, että mitä suuhuni laitan, mutta pointt oli se, että koko ajan tutkitaan yhtä sun toista, ja lehdistä saa lukea lähes päivittäin, että tutkijat ovat taas löytäneet jostain uudesta tuotteesta syöpää aiheuttavia aineosia blaa,blaa,blaa.. Mutta jos syöt/juot kohtuudella näitä "syöpää aiheuttavia tuotteita" niin tuskin tulet niistä syöpää saamaan. *piis*

--
Life is full of choises.

kirsch

#36 • • kirsch kyny hippi

Tuskin kukaan kuolee, jos juot lasillisen tai pari light limua päivässä. Kohtuus kaikessa.

... ja "normi" juomat ovat niin hirveitä kalori pommeja, että niitä en hirveästi halua suuhuni laittaa.

Eipä ne normijuomat ole kummoisia kaloripommeja nekään, jos pysytään tuossa mainitsemassasi parissa lasillisessa.

Keittiöstäni löytyneessä tavallisessa olvin sokerilimpparissa (sitruuna) on kaloreita 40/dl, ykkösmaidossa 41/dl. Tuoremehut muistaakseni huitelevat 33:n tietämillä.
Eli ei ehkä ne kalorit ole niin olennaisia kuin varsinainen sisältö...
Darkness

#37 • • Darkness Spank~monkey
Sokeria ämpäreittäin.

--
There aint no party like an alcoholic party!

sapeli

#38 • • sapeli jokukukamikä?
Aspartaami *joo*

Eniten tämä tulee esille mehujen ja limsojen kohdalla. Alunperin sokerin välttely mun kohdalla lähti ylä-asteen terveydenhoitajan ja hammaslääkärin näyttämistä lappusista missä näkyi kuinka monta sokeripalallista sokeria on esim. lasillisessa limsaa - ja lisäahdistusta aiheutti myös se että se sokeri leviää tasaisesti koko suuhun ja kaikkiin pikku kolosiinkin. *eiei*

No, kun tykkään napostella niin tässä on vuosien varrella vähän kiloja kertynyt, ja koska vaikuttaa siltä että aspartaamilla ei mitään suurempia terveysvaikutuksia ole niin kyllähän sitä tulee sekä hammaskaluston että painon takia valittua aina se kevyempi vaihtoehto. Saattaa olla tottumuskysymys, mutta nykyään en tykkää sokeroidusta limsasta ollenkaan - mun mielestä siitä sokerista jää suuhun sellainen tahmeanlimainen kerros sekä ikävä jälkimaku mitä keinotekoisista makeutusaineista ei jää.

Sitten taas toisaalta, en tiedä ketään kellä olisi yhtä huono muisti kuin mulla, ja olen juonut parhaimmillani 2+ litraa pepsi maxia vuorokaudessa useamman vuoden ajan - mutta pahapa tuota on mennä sen niskaan syyttämään kun ei tiedä kuinka hyvä muisti mulla nyt olis jos olisin jättänyt juomatta.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Hard House Lady

#39 • • Edited Hard House Lady
Sama vika taalla, sokerilla makeutettujen juomien juomisesta jaa ilkea maku suuhun.

Viimeisimpien tutkimusten mukaan, varsinking jos on tullut nautiskeltua aineita (mita ei lain mukaan pitaisi ottaa) aspartaamilla on erityisen haitallinen vaikutus aivoihin.

Itseanihan tama ei koske, mutta ajattelin kertoa forumille, silla englannissa tasta on puhuttu jo aika kauan biletys palstoilla ja netissa. En tieda miten tietoa on jaettu Suomessa.
Nectarine

#40 • • Nectarine Rouva T
sokeri, kaikessa muussa paitsi kahvissa *sydän*
lightlimut saa mut puhuun norjaa *eiei*

--
Prinsessa Ruusunen