Sokeri ja sitäkin vaan vähän.
Sokeri on kuitenkin luonnontuote, joten luotan siihen, että se on vähemmän epäterveellistä. Ei sitäkään pidä vetää älyttömästi. Silloin tällöin mässään, mutta syön kohtuullisen vähäsen sokeria enkä lisää sitä mihinkään(esim kermavaahdot, rahkat ja jugurtit mitä teen on aina sokerittomia)
Mjoo, omakin kanta on tähän vähän muuttunut - ainakin virvoitusjuomien suhteen. Nykyään yritän vältellä molempia, mutta jos nyt esim sidukkaa menen ostamaan niin välttelen yleensä light-tuotteita. Molemmat on huonoja hampaille, sokerista jää nihkeä jälkimaku, lighteista taas menee maha helpommin sekaisin. Lose-lose.
Toisaalta, sokerista saa bilettäessä edes sitä energiaa, joten se voittaa tuon tasapelin.
Totuttelin juomaan light limuja, mutta sen jälkeen lueskelin vähän enkä oikeastaan löytänyt muuta kun pahaa tekstiä aspartaamista joten nykyään jos limua pitää juoda niin sit juodaan harvemmin ihan sitä oikeeta limpparia :)
Aspartaamin puolustus ja suositus on musta ULTIMATE FAIL.
Myös valkoinen sokeri on FAIL. Jos haluaa "keinotekoista" makeutusainetta kandee perehtyä steviaan.
Jos haluaa käyttää sokeria, kannattaa valkoinen sokeri vaihtaa luomu raakaruoko sokeriin, josta ei ole tärkeitä ravintoaineita prosessoitu pois. Sit on myös luomu hunajaa*sydän*
Light limun juonti mun silmissä on "kato meitsi ei tiedä, eikä välitä tietää, eikä välitä ylipäätään".
Mut joo, paasaus on perseestä. tehkää mitä lystäätte. Mut musta se on todella cool jos tutkii ja optimoi juttui ja ei sokeana kuuntele mitä, joku Terveyden heikentämisen laitos (THL) suoltaa.
EVIRA on myös hanurista, ne just kielsi pakurikäävän, mikä on ehkä parhain juttu suomen luonnossa.
O-ou, jouduin syömään sanani ja vaihtamaan vastaustani. Vuosia olin todellinen sokeriaddikti ja olen vieläkin, mutta etenkin limua saattoi upota litratolkulla alas !
Sitten sain kesäinspiksen ja päätin laihduttaa pari kiloa, elämäni ensimmäistä kertaa rupesin kattomaan tarkemmin kalorimääriä ruoassa ja juomassa.
Mulla ei itellä oo aspartaamia vastaan mitään syvällistä, light juomissa katson enemmänkin maun ja kalorien perään, kuin mistä se on tehty. Antakaa anteeksi, syyllistyn tietämättömyyteen. En tosin ole tähänkään asti kokenut aspartaamin tehneen mitään pahaa, ja limun juontini on tippunut varmaan 90% vaihdettuani lighteihin joten en oikeastaan tiedä kumpi on käytännössä pahempi keholle, järjetön sokerilitkun juonti vai järjellinen satunnainen aspartaamin kulutus...
O-ou, jouduin syömään sanani ja vaihtamaan vastaustani. Vuosia olin todellinen sokeriaddikti ja olen vieläkin, mutta etenkin limua saattoi upota litratolkulla alas !
Sitten sain kesäinspiksen ja päätin laihduttaa pari kiloa, elämäni ensimmäistä kertaa rupesin kattomaan tarkemmin kalorimääriä ruoassa ja juomassa.
Mulla ei itellä oo aspartaamia vastaan mitään syvällistä, light juomissa katson enemmänkin maun ja kalorien perään, kuin mistä se on tehty. Antakaa anteeksi, syyllistyn tietämättömyyteen. En tosin ole tähänkään asti kokenut aspartaamin tehneen mitään pahaa, ja limun juontini on tippunut varmaan 90% vaihdettuani lighteihin joten en oikeastaan tiedä kumpi on käytännössä pahempi keholle, järjetön sokerilitkun juonti vai järjellinen satunnainen aspartaamin kulutus...
Aspartaami, kuten kaikki muutekin keinotekoiset makeutusaineet ja lisäaineet, sekoittavat aineenvaihduntaa ja itseasiassa vaikka kaloreita olisi vähemmän, niin ei laihdu (joskus voi käydä jopa päin vastoin!). Suosittelen siis käyttämään tuotteita joissa on ennemmin sokeria (mieluiten fruktaania aka hedelmäsokeri), kuin makeutusaineita, mutta toki kohtuuden rajoissa. Myös kevyt margariini kannattaa unohtaa säilöntäaineiden takia. Oikeat rasvat pitävät elimistön toiminnassa.
Itse olen laihtunut 2kk:ssa 5 kiloa vaan katsomalla mitä suuhuni laitan ja valitsemalla energiat oikein. Paljon kasviksia, vähemmän nopeita hiilareita (sokeri, vilja), paljon proteineja ja kohtuullisesti oikeanlaisia rasvoja. Hyvä suhde olisi 40% hiilareita, 30% rasvoja ja 30% proteineja. Jos samalla haluaa lisätä lihasmassaa, niin sitten hiilarit 30% ja proteinit 40%.
ennemmin sokeria (mieluiten fruktaania aka hedelmäsokeri), kuin makeutusaineita
Ennenkuin hehkuttaa fruktoosia, niin kannattaa lukaista vaikkapa http://www.trackyourplaque.com/blog/2009/07/goodbye-fructose.html ja http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/health/article6954603.ece ja miljoona muuta juttua sen haitallisuudesta. Eli nyt siis lyhykäisyydessään tosta tutkimuksesta: 16 koehenkilöä noudatti 10 viikon ajan korkeafruktoosista ruokavaliota, joka johti rasvasolujen lisääntymiseen sydämen, maksan ja ruoansulatusjärjestelmän elinten ympärille. Tulokset viittasivat myös siihen, että heidän ruoan prosessointiin tuli häiriöitä, jotka ovat yhteydessä diabetekseen ja sydänsairauksiin. Vertailuryhmälle, joka söi hedelmäsokerin sijaan glukoosia, ei näitä ongelmia tullut. Molemmat ryhmät kuitenkin lihoivat yhtä paljon. Runsas fruktoosin nauttiminen rasittaa mun käsittääkseni maksaa aika lailla, koska se menee ensin sinne, eikä normaaliin ruuansulatussysteemiin, niinku muut sokerit. Joo, noi annostukset mitkä koehenkilöille annettiin, on aika isoja (25% kokonaiskaloreista), ja käsittääkseni pienillä määrillä fruktoosia ei haitallisia vaikutuksia ole, koska maksa kerkiää ne ongelmitta käsittelemään. Mut kandee myös muistaa että nykyään ihan helvetin monessa elintarvikkeessa on mukana esim. glukoosi-fruktoosisiirappia.
Myös kevyt margariini kannattaa unohtaa säilöntäaineiden takia. Oikeat rasvat pitävät elimistön toiminnassa.
Joo, margariinit kannattaa ehdottomasi unohtaa ja vaihtaa aitoon voihin, joka on paremman makuinen luonnontuote :) Eikä kande turhaa pelätä eläinrasvoja ja muitakaan tyydyttyneitä rasvoja, vaikka meidän ihana THL tyrkyttääkin vaan rypsiöljyä ja ruisleipää kansalle ja kiroaa eläinrasvat alimpaan helvettiin, vaikka lukemattomat tutkimustulokset näyttävät jo aivan toista. Muualla maailmassa (esim. Ruotsissa) aletaan jo pikkuhiljaa tajuamaan toi, täällä sen sijaan elintarvikefirmat ja rypsinviljelijät pitää huolen siitä että eläinrasvaa kammoksutaan jatkossakin ;)
Mut joo, ettei mee ihan paasaamiseksi (mulla on joskus se paha tapa) niin sanottakoon että itse yritän välttää sokeria kaikissa muodoissaan, painonhallinnan ja muidenkin terveysvaikutusten takia. Sillon suht harvoin kun makeutta kaipaan niin käytän steviaa, satunnaisesti myös ihan kemiallisia makeutusaineita. Ja sen kerran kuukaudessa kun juon limsaa niin lightia. Ja kyllä, joskus syön ja juon myös ihan sokerilla makeutettuja tuotteitakin :) Sanoisin että jos harvoin ja kohtuudella käyttää, ni aika lailla sama kumpaa sitä laittaa. Sekä sokerin että aspartaamin käyttö suuressa määrin on epäterveellistä, siitä ei liene kellään epäilystä.
Innostuin lukemaan terveysjutuista viime vuoden lopulla ja sen johdosta lopetin karkkien, jäätelön, suklaan ja leivosten syönnin. Ainoastaan jos jossain tarjotaan itsetehtyjä herkkuja voin luistaa. Toistaiseksi olen viimeisen puolenvuoden aikana syönyt vissiin jouluna jotain suklaita duunissa ja yhden lakun, lisäksi yks pullo on tullut ostettua blandis milessä spriteä. Muutoin makean olen korvannut kuivatuilla luomutuotteilla kuten taateli.
Toki joskus tulee baarissa vedettyä 1-2 sokeroituun juomaan blandattua drinkkiä. Teehen lisään usein raakaruoko sokeria. Eli sokerin käyttö on aika minimaalista.
Ruokavalio on nykyisin mahdollisimman pitkälle luomua ja tämän johdosta suurin osa kaupan valikoimista on sellaista, mitä en syö. Luomu lihaa ja salaattia menee melkeen joka päivä. Myös luomu banaani toimii.
Kroppa on tämän ravintomuutoksen johdosta pysynyt hyvässä kuosissa kohtuu vähäisellä liikunnalla. Karkeista säästyvä raha ohjautuu parempiin elintarvikkeiisin.
---
---
Aspartaami, kuten kaikki muutekin keinotekoiset makeutusaineet ja lisäaineet, sekoittavat aineenvaihduntaa ja itseasiassa vaikka kaloreita olisi vähemmän, niin ei laihdu (joskus voi käydä jopa päin vastoin!). Suosittelen siis käyttämään tuotteita joissa on ennemmin sokeria (mieluiten fruktaania aka hedelmäsokeri), kuin makeutusaineita, mutta toki kohtuuden rajoissa. Myös kevyt margariini kannattaa unohtaa säilöntäaineiden takia. Oikeat rasvat pitävät elimistön toiminnassa.
Itse olen laihtunut 2kk:ssa 5 kiloa vaan katsomalla mitä suuhuni laitan ja valitsemalla energiat oikein. Paljon kasviksia, vähemmän nopeita hiilareita (sokeri, vilja), paljon proteineja ja kohtuullisesti oikeanlaisia rasvoja. Hyvä suhde olisi 40% hiilareita, 30% rasvoja ja 30% proteineja. Jos samalla haluaa lisätä lihasmassaa, niin sitten hiilarit 30% ja proteinit 40%.
Itse tiputtanut 8kg ihan vain katsomalla kalorien perään, toki sisällönkin, mutta olen kovin sokeriaddiktoitunut.
Lisäaineet, oi lisäaineet. Hauskintahan tässä on, että joskus talvella vertailtiin laskiaiaspullia, nooo meikän lemppari oli se Vaasan versio jossa oli 11 eri ainetta, kun muissa about 5-6. Sama juttu "liha"pullissa, lempparina Atria joka selviyty kaikista vähälihaisimmaksi.
Maistuu hyvältä niin annan mennä :) Kompensoin tätä sitten sillä, ettei ole muita paheita kuten tupakka, alkoholi, kofeiini tai huumeet.
Itse tiputtanut 8kg ihan vain katsomalla kalorien perään, toki sisällönkin, mutta olen kovin sokeriaddiktoitunut.
Lisäaineet, oi lisäaineet. Hauskintahan tässä on, että joskus talvella vertailtiin laskiaiaspullia, nooo meikän lemppari oli se Vaasan versio jossa oli 11 eri ainetta, kun muissa about 5-6. Sama juttu "liha"pullissa, lempparina Atria joka selviyty kaikista vähälihaisimmaksi.
Maistuu hyvältä niin annan mennä :) Kompensoin tätä sitten sillä, ettei ole muita paheita kuten tupakka, alkoholi, kofeiini tai huumeet.
Toki kaloritkin vaikuttavat, varsinkin jos niitä tulee paljon sokeripitoiseta ruokavaliosta.
Itsellä on suurinpiirtein ollut ruokavalio aina kohdillaan, en ole mikään hullu sokerihiiri tai roskaruoka addikti, mutta silti ruokavaliosta suurin osa kaloreista tuli hiilareista. Käytin paljon kevyt, rasvattomia ja sokerittomia tuotteita, mutta paino ei silti pudonnut (mainittakoot nyt vielä, että ylipainoinen en ole kuitenkaan ollut, mutta liikaa ylimääräistä on vatsan ympärillä). Päätin sitten kaverin neuvosta kokeilla jättää kaikki rasvattomat ja sokerittomat tuotteet kokonaan pois ja valita tuotteita jotka ovat luonnollisenpia keholle. Lopetin kokonaan kalorien laskemisen, mutta kuitenkin pidin syödessä huolta, että jos aamulla söin yhden pullan, niin se olikin sitten päivän ainut herkku. Ja hups, johan lähti vyötärönypärys kaventumaan. Maaliskuun lopussa laitoin tavoitteen laihtua -10kg ja puolessa välissä jo ollaan :)
aspartaami, koska yritän välttää sokeria. joo, eihän noista kumpikaan ole välttämättä sen terveellisempiä, ja yritänkin pysyä kohtuudessa. jos sokeria pitäs käyttää ni joku (luomu)raakaruokosokeri olis varmaan se paras vaihtoehto. mut mitä vähemmän sitä parempi :)
Aihetta lyhyesti sivuuttaen, tänään kaupassa: nuori tyttö tuuletti kaverilleen, kun on limu niin halpaa, että nyt ihan pakko ostaa. Kolmen metrin päässä kaksikosta, ja homman kuultuani mainitsin likoille vinkiksi, että vilkaiseppa vikkelään syytä "edullisuudelle" etiketistä. Tyttö siihen katsottuaan, että voi hitto!
Liekkö syy sitten E-lisäainekammon vai ajatus aspartaamin paremmuudesta, kun mukaan lähtikin pullo Pepsi Maxia kera kiitoksen, alkuperäisen ostoaikeen jäädessä hyllyyn, joka oli vanha tuttumme: Rainbow Orange
Sisältäen seuraavat myrkyt: E 150b
E 160a
E 160e
E 211
E 300
E 330
E 412
E 414
E 445
--- E 150b
E 160a
E 160e
E 211
E 300
E 330
E 412
E 414
E 445
---
Vakuuttavan pituinen lista. E 160a:ta löytyy mm. porkkanoista ja punajuurista, jotka kannattanee jättää kauppaan.
Pieni huomio vain. On siinä listalla "myrkkyjäkin"
Juu, ihan hyvä huomio, vaikka tiedossahan tuo toki. Pisti pännimään taas tuo "myrkyillä" myyminen, ja jo tästäkin johtuen kallistuin kärjistämään kokonaiskuvaa varsin tiedostetusti.