4,996 posts, 250 pages, 1,540,398 views
Replying to Suomen Big Brother [spoilerivaroitus]:
Twist, 3.9.2009 15:40:
Oma suosikki tällä kaudella on Kätlin... Ihanan blondi
Jammailija, 3.9.2009 09:08:
En ymmärrä miten jengi jatkaa jauhamista siitä miten on ALENTUNUT katsomaan BB:tä. Mä meen sanomisissani ny korostetun pitkälle, mut väitän, että BB on parasta mitä TV:lle on tapahtunut pitkään aikaan. Väitteeni perustelen seuraavalla tavalla:
1. Ihmiset näkee tavallisia ihmisiä tavallisine tunteineen.
3. Ihmiset näkevät erilaisia ihmisiä (homot, punkkarit, uskovaiset, mallit...).
4. Erinomainen tapa psykologian alalle testata ihmisten käyttäytymistä akvaariotyylillä.
JR Ewing, 3.9.2009 16:28:
mun mielestä ei tartte pyydellä toisilta anteeks, et kattoo tv:tä. Se vasta alentavaa..
Vampyrella, 3.9.2009 16:26:
---
Sitten näihin sinun perusteluihisi. Olen sitä mieltä itsekin, että sarjan suosiota voidaan perustella ihan simppelisti psykologialla. Ihmiset kokevat, että talon ihmiset tulevat ikään kuin itselle tutuiksi, johonkin asukkaaseen voi kenties samaistua, osan kohdalla kokea myötähäpeää ja ns. paremmuuden tunnetta tyyliin ''onneksi minä en ole tuollainen''...
Kon-tiki, 3.9.2009 09:20:
---
En ymmärrä miten jengi jatkaa jauhamista siitä miten on ALENTUNUT katsomaan BB:tä. Mä meen sanomisissani ny korostetun pitkälle, mut väitän, että BB on parasta TV:lle mitä on tapahtunut pitkään aikaan.
<hyvin sanottu klips>
---
+1 ja tässä vielä se mulle tärkein perustelu: BB on myös äärimmäisen tehokasta todellisuuspakoa silloin kun tuntuu, että nyt ei vaan enää jaksa ympäristökatastrofia, lamaa ja omia ongelmiaan enää hetkeäkään. Ja toisin kuin moni muu todellisuuspako, tää ei maksa paljon mitään eikä rappeuta elimistöä, ehkä aivoja mutta ne nyt on aika lost case mulla jo muutenkin
Jammailija, 3.9.2009 17:29:
Tohon vois lisätä viel sen, että on hienoa seurata kilpailijan henkistä kasvua viikkojen ja tapahtumien vieriessä eteenpäin.
Ason toivon pääsevän eroon tosimiehenkuvastaan ja homofobiastaan. Esa A:n taidesielu estoitta esiin ja Nino vois oppii pitää himonsa kurissa... Säälittää Sampo. Ninon ei tartte paljoakaan enää tehdä niin Sampoa alkaa ärsyttää. Kätlin on kyl kissa ja kivahan sitä on kattoa, mut jotenkin mua jurppii katella tommosta ihmekiehnäämistä tasaisesti monen kanssa ja huomiohakuisuutta tyyliin "kattokaa ku laitan itteeni ja puhun tälleen söpösti, ja viimeistään nappaan teidän huomion, ku tuun bikineis kiehnää ja tekee jotain pikkutuhmaa fyysisen leikin varjolla hihii*tirsk*".
En ymmärrä miten jengi jatkaa jauhamista siitä miten on ALENTUNUT katsomaan BB:tä. Mä meen sanomisissani ny korostetun pitkälle, mut väitän, että BB on parasta mitä TV:lle on tapahtunut pitkään aikaan. Väitteeni perustelen seuraavalla tavalla:
1. Ihmiset näkee tavallisia ihmisiä tavallisine tunteineen.
Asiat eivät elämässä todellakaan aina mene niin kuin pitää ja siihen ovat syynä ihmisille siunatut tunteet. Elokuvista saa häivähdyksen siitä miten ihmissuhteet toimii, mut yltiöihanteelliset persoonat selkeine ongelmanratkaisuineen hämää siitä mitä todellisuus on.
2. Ihmiset näkevät helpommin millainen käyttäytyminen näyttää huonolta ja millaisia ominaisuuksia muut ihmiset arvostavat. Tämä opettaa katsojaa kotona ja kasvattaa kilpailijaa paikan päällä. On fiksua oppia omista virheistä, mut vieläkin fiksumpaa on oppia toisten virheistä.
3. Ihmiset näkevät erilaisia ihmisiä (homot, punkkarit, uskovaiset, mallit...).
Vaikkakin tämän kauden alkupäivät on biletetty ja porukka vaikuttais joidenkin mielestä homogeeniseltä, luulen että tehtävien ja päivien edetessä alkavat persoonat ja luonteenpiirteet nousta voimakkaammin esille.
4. Erinomainen tapa psykologian alalle testata ihmisten käyttäytymistä akvaariotyylillä.
Toivon, että tuotantoyhtiössä on panostettu tehtävien laatuun juuri tästä näkövinkkelistä. Ja eikös Hollannissa olla jo menty niinkin pitkälle, että siel on jo tosiTV, jossa joku tyyppi nappailee jakso kerrallaan jotain huumeeksi luokiteltua ja kommentoi kameralle fiiliksiään niin asiallisesti kuin voi.
2000-luvun alku tullaan ehkä muistamaan tosiTV:n valtakautena. Ja mun mielestä näit tosiTV:tä pursuaa nyt jo joka tuutista aivan liikaa. Tämä ei kuitenkaan estä mua sanomasta, että BB on toimiva juttu*hymy*.
Sunshine^82, 3.9.2009 19:20:
Aso ulos talosta, ärsyttävä äijä! Esa A:ta ei missään nimessä pois, hyvä tyyppi!
Claquesous, 4.9.2009 02:55:
---
Eiks tää oo jo tullu ajat sitte selväks, et BB:n tunteet ei oo oikeita ja ja ne "hahmot" ei oo oikeita ihmisiä.
Jos on kyse ihmisistä, tunteet ovat varmasti oikeita. Tunteet tulevat paremmin varmasti esille ajan kuluessa pintakuoren hälventyessä. Vaikkakin tuonne olisi valkkaamalla valkattu tietynlaisia ihmisiä, ei se poissulje sitä tosiasiaa, että he ovat kuitenkin vain ihmisiä inhimillisine piirteineen.
En usko, mä uskon, et BB on kuin entisajan gladiaattoritaistelut, ihmiset saivat verta nähdäkseen, mutt'ei he oppineet paremmiksi sotureiksi. Lisäksi uskon, että BB:in otetaan sellaisia henkilöitä, jotka eivät välttämättä opi omista virheistään vaan ovat muutenkin parempia kuin muut.
Vertaat gladiaattoriyhteiskuntaa 2000-luvun sivistysyhteiskuntaan. BB on siis sinulle pelkkää verta ja sirkushuvia, eikä ollenkaan kasvukertomuksia, myötätuntoa tai mielenkiintoa erilaisia persoonia kohtaan (olkoonkin nämä persoonat mielestäsi kuinka keksittyjä tahansa).
Ihmiset näkevät yhtä paljon erilaisia, ja luonnollisia, ihmisiä kadulla joka päivä. BB on luotu sen luomaa media-arvoa varten. Ei me oikeasti tarvita sitä oppiaksemme erilaisista kulttuureista tai sen alasosastoista.
Ihmiset näkevät kaduilla päällisin puolin erilaisia ihmisiä tutustumatta niihin välttämättä ollenkaan. Mummo saattaa päivitellä ikänsä saatanan kiroamia punkkarinuoria, kunnes jollain kierolla tavalla eksyisi näiden joukkoon ja näkisi ihmisen kuoren alla.
Ja muutenkin, mitä me oikeastaan tiedetään muista ihmisistä kuin meidän läheisistä kavereista. Kadullakin, kun kysellään kuulumiset puolitutuilta tai jopa tutuiltakin, on hyvinkin tavallista vastata että "hyvin menee" vaikkei menisikään. Parisuhteetkin vaikuttavat jokainen ulospäin lähes täydellisiltä, mut kokemuksen myötä oppinut sen, että pinta pidetään muille kiiltävämpänä kuin se oikeasti on. Kaikkihan haluaa esittää, että heillä menee hyvin tai jopa paremmin kuin oikeasti. BB antaa mahdollisuuden kurkistaa inhimillisyyteen. Juuri siihen kun kaikki ei mene kuten suunniteltu.
Mä taas luulen, et aika harva tuotantoyhtiön työntekijöistä on perehtynyt oikeasti käyttäytymispsykologiaan muuten kuin pintapuolisesti. Tai siis sen verran, että on tajunnut kuinka paljon voi tienata siitä, että laittaa yhteen taloon n+1 yksilöä ja kuvata se "reaali-aikaisena".
It`s an opportunity being wasted. Luulen, että BB:stäkin sais kunnol tehot irti, kun tuotantotiimiin sais juuri erityisen porukan, jolla ois psykologista silmää. Kyllähän sitä silmää on varmasti yritetty käyttää, kun on tuonne saatu islamilaista, uskovaista, homoa, mensaa jne. Toki paremminkin olisi voitu monen mielestä valita, mut itse olin tyytyväinen näihin salaattiaineksiin*hymy*.
2000-luvun alku voidaan tulla muistamaan minä tahansa. Mun mielestä kaikki tosi-tv on roskaa ja emulointia muinaisaikojen gladiaattoritaisteluista. Joka on päällimmäisenä syynä siihen, että sanon, että BB on paska juttu.
Sen verran komppaan tota sun vertausta gladiaattoritaisteluun, ja lainaan samalla erään "uskonnollisen" yhteisön luojaa, että jos jostain ihminen tykkää, niin peleistä ("game"). Ne sisältävät aina yllätysmomentin ja luonnostaan uteliaana ihmiset kiinnostuvat. Eri ihmisille eri pelejä. Pääasia, että on pelejä ja leikkejä hiphei!!