1,167 posts, 59 pages, 671,849 views
Epailija:
---
Kupez:
(kristillisiä) Kirjoja masentuneelle:
---
Pakko kysyä: Miksi juuri kristillisiä? Onko kristityillä jokin monopoli, mitä masennukseen tulee? "Tuokaa minulle masentuneet"? Kuinka uskonnollisväritteisiä antamasi kirjavinkit ovat?
Ana-5000:
Toisille kristinusko, tai oikeastaan mikä tahansa usko, on tapa saada elämänhallinta kuntoon.
Itse tapasin aikoinaan steissillä naisen joka jakoi uskonnollisia lappuja. Olin siihen aikaan aika kiinnostunut aiheesta, ja jäin naisen kanssa rupattelemaan. Tämä nainen kertoi minulle, miten häntä olivat ennen piinanneet "harmaat miehet", kasvottomat ihmiset jotka seurasivat häntä ja ahdistelivat häntä. Eräs päivä hän sai kutsun herätysliikkeen kokoukseen, jossa Jeesus puhui hänelle piirtoheittimen avulla. Tämän jälkeen hän ei ole enää nähnyt "harmaita miehiä", sen sijaan hän näkee jatkuvasti kaikkialla enkeleitä.
Sama nainen tanssii nykyään asemalla "jeesus"-lippu kädessä johonkin ihmeellisen punavalkoiseen kaapuun pukeutuneena. Ehkä räikeä esimerkki, mutta ainakin ahdistus ja masennus oli tipotiessään. Tasapainosta tai mielenterveydestä tosin en sano mitään..
Epailija:
Näinhän se on, mutta minusta ainakin tuntuu vähän oudolta tällainen uskomuslääkintä, joka kohdistetaan juuri niihin epätoivoisimpiin. Jeesusta ja kumppaneita (Jesus and friends!) tarjotaan vastauksena niin masennukseen, yksinäisyyteen kuin yleiseen epäonnistumiseen mainitsemassasi elämänhallinnassa. Granted, joillakin homma toimii ja elämänlaatu paranee, mutta on niitä vaihtoehtojakin. Masennuksesta voinee selvitä ilman minkäänlaista taikauskoakin, sillä kyseessähän on sairaus, eikä mikään maailmankatsomuksellinen kriisi. Eikö?
Epailija:
---
Kupez:
---
Pakko kysyä: Miksi juuri kristillisiä? Onko kristityillä jokin monopoli, mitä masennukseen tulee? "Tuokaa minulle masentuneet"? Kuinka uskonnollisväritteisiä antamasi kirjavinkit ovat?
lostgone:
---
Ana-5000:
---
Kaikki masennus ei ole sairautta, tässä mielessä tässäkin threadissa voitaisiin tehdä ero depression ja masennuksen välillä.
---
Depressio = Hoitoalan ammattilaisen hoitosuhteessa diagnosoima
Masennus = oma kuvaus kokemastaan tilasta. esim?
Ana-5000:
Masennusta voi olla monenlaista, osalla masennusta ja eksistentiaalista tuskaa aiheuttaa ihan pelkästään merkityksettömyyden tunne ja fiilis siitä, ettei omalla olemassaololla ole mitään merkitystä.
Maailmankatsomuksellisesti joku tiede ei anna tähän vastauksia - tieteen kannalta olet oikeastaan vaan säkki orgaanista massaa joka elää ja hengittää hetken elämän ja kuoleman välillä.
Kaikki masennus ei ole sairautta, tässä mielessä tässäkin threadissa voitaisiin tehdä ero depression ja masennuksen välillä.
lostgone, 8.2.2005 16:36:
---
Ana-5000:
---
---
Depressio = Hoitoalan ammattilaisen hoitosuhteessa diagnosoima
Masennus = oma kuvaus kokemastaan tilasta. esim?
mayah, 12.9.2005 21:16:
---
Spontaani, 12.9.2005 20:59:
Positiivisempi elämänasenne auttaa kaikkeen.
---
No ei se varmaan ihan oikeaa sairautta paranna, mutta varmasti se helpottaa. Jos siis sairastumisen lisäksi on perusnegatiivinen suhtautuminen kaikkeen mitä ympärillä tapahtuu (joka siis on ollut havaittavissa jo ennen sairastumista), niin ei se sitä ainakaan helpommaksi tee..
Spontaani, 12.9.2005 20:59:
Positiivisempi elämänasenne auttaa kaikkeen.
No kuule, enpä osaa vastata tähän. Tosin, en myöskään väittänyt että elämänasennetta muutettaisiin sormia napsauttamalla, eli en jaksa moisesta ongelmasta huolta kantaa. Ehkäpä joku fiksumpi kertoo sulle!
Mä olen (syystä jota en tiedä) peruspositiivinen. Kaikessa on jotain hyvää. Paitsi tietysti niissä huonoissa päivissä.. ;)
No silleen, et... Niinku silleen, et... ööh, no siis. Siis silleen, ettei ajatella negatiivisesti. Eiköhän se sieltä sit tuu
Epailija, 8.2.2005 15:30:
---
Kupez:
---
Drisana, 12.9.2005 21:57:
Ehkä nämä kristiliset vinkit johtuvat juuri siitä että kristityillä on ns. "masenusmonopoli"
Juuri uskonnot ovat mahtiasemassa vetämässä ihmisiä pois masennuksen koukeroista...
Masennus on voimakkaasti sidoksissa tunteisiin, samoin uskonto. Nämä kaksi ovat ehkä lähempänä toisiaan kun haluaisikaan edes "uskoa".
Mutta onhan hyvä että joku asia auttaa masennuksen kourissa, oli se sitten kristinusko , tai joku muu uskonto...?
salaisinko?, 12.9.2005 22:04:
---
Drisana, 12.9.2005 21:57:
---
Haluaisitko kenties perustella hieman tarkemmin tuota? Tuosta voisi päätellä, että kaikkien masentuneiden pitäisi etsiä kristillisiä vinkkejä (karkea yleistys toki) ja näin ollen vannoa sokeasti uskon nimeen. Eikös se ollut juuri usko, joka on myös johtanut läpi ihmishistorian moniin konflikteihin ja vääryyksiin?
Miksi juuri uskonto? varmasti muitakin vaihtoehtoja?