masennus...

1,167 posts, 59 pages, 656,510 views

Epailija

Posts: 5,636

#121 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Kupez:
(kristillisiä) Kirjoja masentuneelle:



Pakko kysyä: Miksi juuri kristillisiä? Onko kristityillä jokin monopoli, mitä masennukseen tulee? "Tuokaa minulle masentuneet"? Kuinka uskonnollisväritteisiä antamasi kirjavinkit ovat?

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#122 • • Aziz Combat Fighter

Epailija:
---
Kupez:
(kristillisiä) Kirjoja masentuneelle:

---


Pakko kysyä: Miksi juuri kristillisiä? Onko kristityillä jokin monopoli, mitä masennukseen tulee? "Tuokaa minulle masentuneet"? Kuinka uskonnollisväritteisiä antamasi kirjavinkit ovat?



Toisille kristinusko, tai oikeastaan mikä tahansa usko, on tapa saada elämänhallinta kuntoon. Tuskin kristityillä aiheeseen mitään monopolia on.

Itse tapasin aikoinaan steissillä naisen joka jakoi uskonnollisia lappuja. Olin siihen aikaan aika kiinnostunut aiheesta, ja jäin naisen kanssa rupattelemaan. Tämä nainen kertoi minulle, miten häntä olivat ennen piinanneet "harmaat miehet", kasvottomat ihmiset jotka seurasivat häntä ja ahdistelivat häntä. Eräs päivä hän sai kutsun herätysliikkeen kokoukseen, jossa Jeesus puhui hänelle piirtoheittimen avulla. Tämän jälkeen hän ei ole enää nähnyt "harmaita miehiä", sen sijaan hän näkee jatkuvasti kaikkialla enkeleitä.

Sama nainen tanssii nykyään asemalla "jeesus"-lippu kädessä johonkin ihmeellisen punavalkoiseen kaapuun pukeutuneena. Ehkä räikeä esimerkki, mutta ainakin ahdistus ja masennus oli tipotiessään. Tasapainosta tai mielenterveydestä tosin en sano mitään..
Epailija

Posts: 5,636

#123 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Ana-5000:
Toisille kristinusko, tai oikeastaan mikä tahansa usko, on tapa saada elämänhallinta kuntoon.



Näinhän se on, mutta minusta ainakin tuntuu vähän oudolta tällainen uskomuslääkintä, joka kohdistetaan juuri niihin epätoivoisimpiin. Jeesusta ja kumppaneita (Jesus and friends!) tarjotaan vastauksena niin masennukseen, yksinäisyyteen kuin yleiseen epäonnistumiseen mainitsemassasi elämänhallinnassa. Granted, joillakin homma toimii ja elämänlaatu paranee, mutta on niitä vaihtoehtojakin. Masennuksesta voinee selvitä ilman minkäänlaista taikauskoakin, sillä kyseessähän on sairaus, eikä mikään maailmankatsomuksellinen kriisi. Eikö?


Itse tapasin aikoinaan steissillä naisen joka jakoi uskonnollisia lappuja. Olin siihen aikaan aika kiinnostunut aiheesta, ja jäin naisen kanssa rupattelemaan. Tämä nainen kertoi minulle, miten häntä olivat ennen piinanneet "harmaat miehet", kasvottomat ihmiset jotka seurasivat häntä ja ahdistelivat häntä. Eräs päivä hän sai kutsun herätysliikkeen kokoukseen, jossa Jeesus puhui hänelle piirtoheittimen avulla. Tämän jälkeen hän ei ole enää nähnyt "harmaita miehiä", sen sijaan hän näkee jatkuvasti kaikkialla enkeleitä.

Sama nainen tanssii nykyään asemalla "jeesus"-lippu kädessä johonkin ihmeellisen punavalkoiseen kaapuun pukeutuneena. Ehkä räikeä esimerkki, mutta ainakin ahdistus ja masennus oli tipotiessään. Tasapainosta tai mielenterveydestä tosin en sano mitään..



Tiedän tapauksen. Sanoisin, että ojasta allikkoon on joutunut, vaikka olo olisikin parempi.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#124 • • Edited Aziz Combat Fighter

Epailija:
Näinhän se on, mutta minusta ainakin tuntuu vähän oudolta tällainen uskomuslääkintä, joka kohdistetaan juuri niihin epätoivoisimpiin. Jeesusta ja kumppaneita (Jesus and friends!) tarjotaan vastauksena niin masennukseen, yksinäisyyteen kuin yleiseen epäonnistumiseen mainitsemassasi elämänhallinnassa. Granted, joillakin homma toimii ja elämänlaatu paranee, mutta on niitä vaihtoehtojakin. Masennuksesta voinee selvitä ilman minkäänlaista taikauskoakin, sillä kyseessähän on sairaus, eikä mikään maailmankatsomuksellinen kriisi. Eikö?



Masennusta voi olla monenlaista, osalla masennusta ja eksistentiaalista tuskaa aiheuttaa ihan pelkästään merkityksettömyyden tunne ja fiilis siitä, ettei omalla olemassaololla ole mitään merkitystä. Maailmankatsomuksellisesti joku tiede ei anna tähän vastauksia - tieteen kannalta olet oikeastaan vaan säkki orgaanista massaa joka elää ja hengittää hetken elämän ja kuoleman välillä. Toisille usko antaa elämälle "syvemmän tarkoituksen" ja syvän tunteen siitä, että omalla elämällä on tarkoitus. Monilla tämä karkoittaa masennuksen, koska oma kohtalo ei enää huoleta. Taivaspaikka odottaa, kunhan muistaa noudattaa sääntöjä, noin niinkuin raa'an karrikoidusti.

Kaikki masennus ei ole sairautta, tässä mielessä tässäkin threadissa voitaisiin tehdä ero depression ja masennuksen välillä.
lostgone

Posts: 2,493

#125 • • lostgone

Ana-5000:
---
Kaikki masennus ei ole sairautta, tässä mielessä tässäkin threadissa voitaisiin tehdä ero depression ja masennuksen välillä.


Depressio = Hoitoalan ammattilaisen hoitosuhteessa diagnosoima
Masennus = oma kuvaus kokemastaan tilasta. esim?

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

mehukatti

Posts: 335

#126 • • Edited mehukatti dude
http://www.tohtori.fi/masennusklinikka/

tuolta tuntuisi löytyvän aika hyvin perustietoa masennuksesta, vaikka kyseessä ei taida kovin tieteellinen lähde olla. omasta mielestä merkittävin asia on huomata, että ohimenevä tai lyhytaikainen masennus on osa ihan normaalia tunne-elämää, eli aina ja ikuisesti ei voi välttämättä olla vaan kivaa...
Kupez

Posts: 21

#127 • • Kupez

Epailija:
---
Kupez:
(kristillisiä) Kirjoja masentuneelle:

---


Pakko kysyä: Miksi juuri kristillisiä? Onko kristityillä jokin monopoli, mitä masennukseen tulee? "Tuokaa minulle masentuneet"? Kuinka uskonnollisväritteisiä antamasi kirjavinkit ovat?



Itse kristittynä lähdin tietysti etsimään apua oman uskontoni kirjallisuuden kautta.
Joku toinen voisi ehkä suositella hyviä ei-kristillisiä kirjoja? Itse kun en oo niihin perehtynyt.
Nuo kirjat kertovat masennuksesta ym. kriiseistä raamatun ja kristillisen elämänkatsomuksen kautta.
Loppujen lopuksi on ihan sama miten uskoo, masentuneita löytyy varmasti eri uskonnoista ja kulttuureista
ja kaikilla on tietysti siihen omat lääkkeensä.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#128 • • Aziz Combat Fighter

lostgone:
---
Ana-5000:
---
Kaikki masennus ei ole sairautta, tässä mielessä tässäkin threadissa voitaisiin tehdä ero depression ja masennuksen välillä.

---

Depressio = Hoitoalan ammattilaisen hoitosuhteessa diagnosoima
Masennus = oma kuvaus kokemastaan tilasta. esim?



Mun nähdäkseni masennus on depression oire, mutta k.o. oiretta voi syntyä muistakin syistä kuin depressiosta.
Epailija

Posts: 5,636

#129 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Ana-5000:
Masennusta voi olla monenlaista, osalla masennusta ja eksistentiaalista tuskaa aiheuttaa ihan pelkästään merkityksettömyyden tunne ja fiilis siitä, ettei omalla olemassaololla ole mitään merkitystä.



Ok, käytin siis termiä huolimattomasti ja mahdollisesti myös virheettömästi. Itse en masennuksella viittannut mihinkään teiniangsteihin tai vastaaviin, jotka joko suorastaan kuuluvat normaaliin kehitykseen tahi rationalistiseen maailmankuvaan.


Maailmankatsomuksellisesti joku tiede ei anna tähän vastauksia - tieteen kannalta olet oikeastaan vaan säkki orgaanista massaa joka elää ja hengittää hetken elämän ja kuoleman välillä.



...joka kyllä minusta on vastaus sekin. Ihan kelpo sellainen vieläpä, eikä aiheuta yhtään ahdistusta, jos ei ole oppinut ajattelemaan itseään jotenkin universaalisti erikoisena olentona.


Kaikki masennus ei ole sairautta, tässä mielessä tässäkin threadissa voitaisiin tehdä ero depression ja masennuksen välillä.



Yritetään. Kiitos korjauksesta.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#130 • • tuktuk Guest
Kirjoista kun joku kyseli, niin aikas hyvä kirja ajatuskoneiston ongelmista yleensä on Byron Katien "Loving What is - Four questions that can change your life". Kotisivuilta www.thework.org löytyy jonkun verran materiaalia, mukaanluettuna ne neljä kysymystä. Kirjaa saa myös suomennettuna Akateemisesta Kirjakaupasta, joskin on varsin kallis ja ainakin mun makuun ulkoasultaan ärsyttävän New Age - henkinen. Kirjaa voin suositella yleisestä mielenkiinnosta luettavaksi, sekä myös eräänlaiseen itseterapiaan, jota en kyllä itse ole jaksanut ikinä tehdä niin kuin kirjassa suositellaan.

Mielialaan ja virkeyteen vaikuttavasta kemiallisesta puolesta Omega 3 - rasvahapot jo mainittiinkin, ja niitä kannattanee harkita jos ei syö (paljoa) kalaa. Myös olen lukenut että maitorasva on hyödyllistä elimistön serotiinin tuotantoon. Päivänvalo pitää myös mieltä virkeänä, samoin kuin ulkoilu ja liikunta yleensäkin, kuten tietysti terveellinen ruokavalio. Myöskin jos masentaa, niin päihteiden käyttö ja "voimakkaan" viihteen kulutus kannattaisi jättää aika vähille ja satunnaiseksi, ihan sen takia että serotoniini/dopamiini/whatever - piiikkejä väistämättä seuraavat suvanteet sattuvat sitä enemmän, mitä alhaisempi on kyseisten välittäjäaineiden yleinen taso. Lievän masennuksen itsehoitoon voi myös harkita mäkikuismaa, apteekissa reseptivapaasti myytävää luontaistuotetta, jonka vaikutusmekanismia ei tunneta, mutta jota ainakin Saksassa lääkärit aika yleisesti suosittelevat alakuloisuuteen ja väsymykseen.
-Haltija-

Posts: 54

#131 • • -Haltija- HARDCORE!

lostgone, 8.2.2005 16:36:
---
Ana-5000:
---
Kaikki masennus ei ole sairautta, tässä mielessä tässäkin threadissa voitaisiin tehdä ero depression ja masennuksen välillä.

---

Depressio = Hoitoalan ammattilaisen hoitosuhteessa diagnosoima
Masennus = oma kuvaus kokemastaan tilasta. esim?



Juuri näin!
Jennam0n

Posts: 55

#132 • • Jennam0n
Positiivisempi elämänasenne auttaa kaikkeen. *joo*
Indigo

Posts: 918

#133 • • Indigo

mayah, 12.9.2005 21:16:
---
Spontaani, 12.9.2005 20:59:
Positiivisempi elämänasenne auttaa kaikkeen. *joo*

---


No ei se varmaan ihan oikeaa sairautta paranna, mutta varmasti se helpottaa. Jos siis sairastumisen lisäksi on perusnegatiivinen suhtautuminen kaikkeen mitä ympärillä tapahtuu (joka siis on ollut havaittavissa jo ennen sairastumista), niin ei se sitä ainakaan helpommaksi tee..



No mitenkäs elämänasenne muutetaan naps noin vaan? ;) Se on usein iso kompleksi (suom. sekametelisoppa) elämässä koettuja asioita. En mä ainakaan osaisi muuttaa mun tunteita hetkessä.

Eri asia on tietty yrittäminen. Antaa positiivisille asioille mahdollisuuden. Ja sitten jos kuitenkin näkee asiat negatiivisessa valossa niin ei ainakaan koe siitä huonoa omaatuntoa :)
Avatar
#134 • • Annakins Guest

Spontaani, 12.9.2005 20:59:
Positiivisempi elämänasenne auttaa kaikkeen. *joo*



Silloin kun ihminen on kliinisesti masentunut, ei positiivisesta asenteesta ole paljoa iloa kun sitä positiivisuutta ei yksinkertaisesti ole olemassa siinä hetkessä.
Keskiyon Keisari

Posts: 643

#135 • • Keskiyon Keisari Bileilehänminä, ArmyOfTwo [Fusion Drive]
Se on melkein tätä mitä mulla on..
Nyt..

--
hello to the world it`s me the.... grooving beatbeast aka Keskiyön Keisari

Indigo

Posts: 918

#136 • • Indigo


No kuule, enpä osaa vastata tähän. Tosin, en myöskään väittänyt että elämänasennetta muutettaisiin sormia napsauttamalla, eli en jaksa moisesta ongelmasta huolta kantaa. Ehkäpä joku fiksumpi kertoo sulle!

Mä olen (syystä jota en tiedä) peruspositiivinen. Kaikessa on jotain hyvää. Paitsi tietysti niissä huonoissa päivissä.. ;)



En mä väittänytkään että sä olisit väittänyt *vink*

On vaan tuntunut usein siltä kun vituttaa niin joku sanoo "ajattele positiivisesti" ja mun seuraava kysymys on miten? Apua!! en osaa! *nauru*
Indigo

Posts: 918

#137 • • Indigo


No silleen, et... Niinku silleen, et... ööh, no siis. Siis silleen, ettei ajatella negatiivisesti. Eiköhän se sieltä sit tuu *nauru*



Mä oon viimeksi onnistunut lopettamaan ajattelemisen 2001 ja sekin oli muutama sekunti zen-meditaatiossa :(

Eiköhän tämä tästä vielä harjoittelemalla!


Korjaus: joskus pirun hyvää hypnoottista tech-housea tai muuta vastaavaa tanssiessa on ollut turhia ajattelematta pitkänkin tovin. Ja Tai Chi -harjoituksissa sekä lenkkeillessä :)
Drisana

Posts: 115

#138 • • Edited Drisana

Epailija, 8.2.2005 15:30:
---
Kupez:
(kristillisiä) Kirjoja masentuneelle:

---


Pakko kysyä: Miksi juuri kristillisiä? Onko kristityillä jokin monopoli, mitä masennukseen tulee? "Tuokaa minulle masentuneet"? Kuinka uskonnollisväritteisiä antamasi kirjavinkit ovat?



Ehkä nämä kristiliset vinkit johtuvat juuri siitä että kristityillä on ns. "masenusmonopoli"
Juuri uskonnot ovat mahtiasemassa vetämässä ihmisiä pois masennuksen koukeroista...
Masennus on voimakkaasti sidoksissa tunteisiin, samoin uskonto. Nämä kaksi ovat ehkä lähempänä toisiaan kun haluaisikaan edes "uskoa".
Mutta onhan hyvä että joku asia auttaa masennuksen kourissa, oli se sitten kristinusko , tai joku muu uskonto...?
-P

Posts: 4,972

#139 • • -P

Drisana, 12.9.2005 21:57:


Ehkä nämä kristiliset vinkit johtuvat juuri siitä että kristityillä on ns. "masenusmonopoli"
Juuri uskonnot ovat mahtiasemassa vetämässä ihmisiä pois masennuksen koukeroista...
Masennus on voimakkaasti sidoksissa tunteisiin, samoin uskonto. Nämä kaksi ovat ehkä lähempänä toisiaan kun haluaisikaan edes "uskoa".



Haluaisitko kenties perustella hieman tarkemmin tuota? Tuosta voisi päätellä, että kaikkien masentuneiden pitäisi etsiä kristillisiä vinkkejä (karkea yleistys toki) ja näin ollen vannoa sokeasti uskon nimeen. Eikös se ollut juuri usko, joka on myös johtanut läpi ihmishistorian moniin konflikteihin ja vääryyksiin?


Mutta onhan hyvä että joku asia auttaa masennuksen kourissa, oli se sitten kristinusko , tai joku muu uskonto...?



Miksi juuri uskonto? varmasti muitakin vaihtoehtoja?

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Drisana

Posts: 115

#140 • • Drisana

salaisinko?, 12.9.2005 22:04:
---
Drisana, 12.9.2005 21:57:

---


Haluaisitko kenties perustella hieman tarkemmin tuota? Tuosta voisi päätellä, että kaikkien masentuneiden pitäisi etsiä kristillisiä vinkkejä (karkea yleistys toki) ja näin ollen vannoa sokeasti uskon nimeen. Eikös se ollut juuri usko, joka on myös johtanut läpi ihmishistorian moniin konflikteihin ja vääryyksiin?



Miksi juuri uskonto? varmasti muitakin vaihtoehtoja?




No , en todellakaan ole sanelemassa mitään "elämän totuuksia" täällä, kunhan vaan yritin todeta, että joillekkin uskonto, esim kristinusko auttaa kenties juuri heitä pääsemään pois masennuksestaan, ja kun luterilaisessa maassa eletään niin oli helpointa tarttua kyseisseen uskontoon. Ja esim. kun on kuullut esim alkoholistien pääsevän pois riippuvuudestaan juuri uskon avulla niin tuo Kupezin teksti ei tuntunut oleenkaan kovin kaukaa haetulta...

PS. en todellakaan ole itse mikään kristinuskon himokannattaja tms..!

Ja tuskin juuri ns. usko on johtanut konflikteihin ja esim. sotiin, vaan se että sitä käytetään edelleenkiin tekosyynä mm, sotien aloittamiseen,,,
Mutta onhan hyvä että joku asia auttaa masennuksen kourissa, oli se sitten kristinusko , tai joku muu uskonto...?

---


Miksi juuri uskonto? varmasti muitakin vaihtoehtoja?



No uskonto on yksi vaihtoehdoista, kerro ihmeesssä niistä muista vaihtoehdoista!