Liikkeiden hallinta tanssiessa

250 posts, 13 pages, 168,168 views

Jago

Posts: 4,039

#81 • • Jago un-trained monkee
tanssin ekaakertaa julkisesti siellä luolassa pasifiquessa ja varmaan toisten silmiin näytti aika naurettavalta, mutta pidin silmät kiinni ja annoin mennä.. kyllä pysyin jonkin aikaa rytmissä..
sitten sekoilin siellä välillä, mutta ei kukaan väittänyt huomaavansa

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Cloudberry

Posts: 493

#82 • • Cloudberry

Oman kehon tuntemus lienee paras keino hallita liikkeitä tanssiessa. Esim. jooga, uinti ja monet itämaiset kamppailulajit luovat hyvän pohjan tietoisille liikkeille.



Word! *piis*

Jos ei sen kummemmin syvällistä joogaa niin jo ihan perusvenyttelyssäkin saa kosketusta omaan kehoon ja rentoutta olemiseen, elämiseen ja tekemiseen.. *joo*
Uinti on siitä hyvä että siinä tulee ylä- ja alakropan lihaksille yhtäaikaa vahvistusta ja erilaisia liikeratoja hallittavaksi, ja vielä pitäis muistaa hengittääkin! *vink*

Tasapainoaistiahan voi kehittää monella tapaa.. Tärkeintä on kuitenkin se "liikkumisen ilo". Oli allekirjoittaneella peruskoulupohjalta pahasti hukassa, mutta löytyi -jopasjotakin- tanssilattialta! *nauru*
Oliwer

Posts: 799

#83 • • Oliwer

vinha, 9.3.2006 16:35:
Mä koen niin, että kun varsinkin isommissa kemuissa tanssiessa spottaa jonkun (toisen ;) hyvän tanssijan niin sit imee siltä jotain siihen omaankin liikehdintään ihan huomaamatta.


Joo tää on kyl jännä juttu, mä oon huomannu olevani semmonen apina, että kun joku taitava tanssii likeellä, niin sitä alitajuisesti voi alkaa mennä samalla tavalla. Pitää oikeen tsiigaa toisaalle, ettei plagioi kaikkee toiselta..noloo *blush**nauru*
kAiStA

Posts: 229

#84 • • kAiStA
Neuvoja:

Tanssi niinkuin luontevalta tuntuu. Jos mietit: "näytänköhän nyt tyhmältä?", niin todennäköisesti yrität liikaa ja näytät siltä.

Jos haluat opetella hyvännänäkösiä erikoisia käsien vispauksia, niin eikun musiikki soimaan ja peilin eteen heilumaan. Se tulee luonnostaan ajan mittaan. Itse en tanssiessa mieti liikkeitä, vaan annan musiikin vispata käsiä puolestani. XD (olipas kliseistä)

Kaikki ohjattu ryhmäliikunta luo hyvää pohjaa oman kehon hallinnalle. Tanssitunteja suosittelen muutenkin kaikille ihan omaksi iloksi. Niitä ei kuitenkaan kannata otta perusteella : "opinpahan reivaamaan"

Juuh, tällaista tänään, mitäs huomenna.

--
Let the music be your only God..

Amuck

Posts: 2,396

#85 • • Amuck dub-i-dub

jago, 9.3.2006 16:38:
tanssin ekaakertaa julkisesti siellä luolassa pasifiquessa ja varmaan toisten silmiin näytti aika naurettavalta, mutta pidin silmät kiinni ja annoin mennä.. kyllä pysyin jonkin aikaa rytmissä..
sitten sekoilin siellä välillä, mutta ei kukaan väittänyt huomaavansa



Hurraa!! \o/ Näin sitä pitää. "pysyin jonkin aikaa rytmissä.." xD

~~maarit~~, 9.3.2006 16:53:
--
mun mielestä kukaan ei kiinnitä huomiota siihen kuinka _huonosti_ joku tanssii, vaan jos huomio kiinnittyy, se kiinnittyy yleensä siksi, että tanssiminen näyttää hyvältä :)



Mun kiinnittyy huomio niihin tanssijoihin, jotka näyttävät aidosti nauttivan olostaan. Ok, tuleehan niitä überhyviä tanssijoitakin vilkaistua kaksi kertaa, mutta joskus huomaan itseni vain istuvan tanssilattian vieressä typerästi hymyillen katsellen yhtä typerästi hymyilevää, käsittämättömästi vääntelehtivää hippaloijaa. ihQplur. ^_^

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Avatar
#86 • • Aurida Guest
Hmm.. Kauneimmillaan tanssija on silloin, kun hän on jo unohtanut ajatella sitä, että tanssii. Siinä pisteessä hän ei seuraa musiikkia eikä musiikki häntä, koska hän on jo osa musiikkia.
Kuitenkaan kukaan ei pysty pääsemään tähän tilaan, jos joutuu tarkkailemaan koko ajan omaa suoritustaan ja murehtimaan sitä, että ovatkohan muuvsit nyt cooleja kaikkien muiden mielestä. .. Eikä silloin, jos keskittyy tarkkailemaan ovatko kaikkien muiden muuvsit cooleja omasta mielestä ;) ....
Tähän epävarmuuteen auttaa varmastikin tanssimisen harjoittelu jossain tanssitunneilla. Mutta tanssimisen ei kuitenkaan kuuluisi olla laskelmoitua, joten kannattaa kuitenkin loppujen käyttää niitä opittuja liikkeitä vain pohjana omalle fiilistelylle?

Kehon tuntemusta ja - hallintaa saa tietysti kaikista urheilulajeista, kuten jo onkin useaan otteeseen todettu. Kunnossa olevat lihakset auttavat paljon. Ja hapenottokyky on tarkeä tekijä. Eipä ole tanssiminen kovinkaan ryhdikästä, jos eivät lihakset saa happea. Niin, ja keho tarvitsee myös kovasti ravintoa. Itse nautiskelen oluen sijasta pitkäketjuisia hiilihydraatteja sisältävää juomaa silloin, kun haluan jaksaa tanssia tauotta tuntitolkulla. *plur*
wiwi

Posts: 1,575

#87 • • Edited wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Oliwer, 9.3.2006 16:45:
---
vinha, 9.3.2006 16:35:
Mä koen niin, että kun varsinkin isommissa kemuissa tanssiessa spottaa jonkun (toisen ;) hyvän tanssijan niin sit imee siltä jotain siihen omaankin liikehdintään ihan huomaamatta.

---

Joo tää on kyl jännä juttu, mä oon huomannu olevani semmonen apina, että kun joku taitava tanssii likeellä, niin sitä alitajuisesti voi alkaa mennä samalla tavalla. Pitää oikeen tsiigaa toisaalle, ettei plagioi kaikkee toiselta..noloo *blush**nauru*



Ei siinä kyllä mun mielestä mitään kauhean noloa ole. Itse ainakin teen ihan samaa (pahemmin ajattelematta). Sehän on ihan hieno tapa kehittää omia tanssitaitojaan, vaikutteiden ottaminen. Ei sitä toisen tanssityyliä voi kuitenkaan täysin omaksua - vaikka haluaisikin. Tietenkään ei kannata ihan suoraan lähteä matkimaan..*nauru*

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Neko

Posts: 943

#88 • • Neko No äläpä kerro enempää
Hallitsen liikkeitä sen verran etten töni ketään kumoon, ja toivoisin samaa muiltakin (ja ei mielellään tumpata sitä röökiä muhun/kaadeta tuoppeja päälleni). Muuten on tyyli vapaa *nauru*
jazmo

Posts: 393

#89 • • jazmo techmu
Jonekohan se joskus totesi jotain tämän kaltaista:

Dance like there's nobody watching

Miusta se on hyvä neuvo.
Jusna666

Posts: 1,447

#90 • • Jusna666 Diablo
Ihmetyttää miks muuvssien pitäs olla jotenkin "coooleja" jne. Ite vedän ainakin ihan fiilispohjalta ja yritän eläytyä musiikin mukana, jos onnistun siinä en edes huomaa tanssivani.
Mä tanssin ainakin ihan muista syistä, kun siitä että "näytänköhän mä nyt hyvälle", eikä musta todennäkösesti ikinä ois edes hyväks tanssijaks, mut en mä siel muiden mieliks tykitäkkään.

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Jago

Posts: 4,039

#91 • • Jago un-trained monkee

Aurida, 10.3.2006 10:40:
Hmm.. Kauneimmillaan tanssija on silloin, kun hän on jo unohtanut ajatella sitä, että tanssii. Siinä pisteessä hän ei seuraa musiikkia eikä musiikki häntä, koska hän on jo osa musiikkia.


tommonen fiilis mulla oli siellä kun tanssin luolassa. se musa oli niiiin hyvää etät pääsin tunnelmaan jossa en edes tajunnut tanssivani ennenkuin astuin johonkin ällöntuntuiseen

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

mastream

Posts: 549

#92 • • mastream

~~maarit~~, 9.3.2006 16:53:
mutta kuitenkaan mun mielestä kukaan ei kiinnitä huomiota siihen kuinka _huonosti_ joku tanssii, vaan jos huomio kiinnittyy, se kiinnittyy yleensä siksi, että tanssiminen näyttää hyvältä :)



Heh, no toivottavasti noin on, itellä oli viimeksi mielettömän siistiä tanssia neljän valotikun kanssa (kaks kaulassa) ja porukka katsoi ihailevasti (kait *nauru*)...mutta musta se oli tosi kivaa kun sai tehdä hienoja liikkeitä niiden valotikkujen kans.
Unik

Posts: 4,117

#93 • • Unik
"pitkä päätyyn ja perään"
Umbala

Posts: 769

#94 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s
Menee vähän ot. mutta tuosta tanssimisesta. Mä käsittäisin että tanssiminen on lähes puhtaasti musiikin tulkintaa. Kukaan ei kuitenkaan pysty tanssiin samalla tavalla kuin toinen, koska sillä ei oo niitä samoja "välineitä" eikä se välttämättä nää sitä piisiä samalla tavalla. Toinen kun kuulee "bum" sen jalka lyö lattiaa ja toinen nytkäyttää polvea. Kun kuuluu fiu-iu toinen pyöräyttää kättä ilmassa ympyrän ja toinen tekee lantiotasolla edestakas liikkeen.
Hyvä tanssia ei siis ainakaan mun mielestä oo se tyyppi joka on opetellu ne cooleimmat liikkeet vaan se joka saa koko hässäkän toimimaan yhteen. On AIVAN SAMA miltä se näyttää vaan miten se toimii. Koska sillon kun se toimii se näyttää hyvältä ja mitä tärkeintä TUNTUU siltä.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

gerry

Posts: 979

#95 • • Edited gerry
Perinteinen tuoppi oikeeseen käteen ja musan tahtiin nykiminen fiilispohjalta on monesti hyväksi havaittu konsti*iloinen*. Turhaa sitä on miettiä miten liikkuu, siinä häviää se fiilis ja huomio keskittyy musiikista lihashallintaan.... pyh...

Noh, harvemmin itte tulee enää jorattua sentään, ellei sit jotakin hyberhyvä viisua soiteta=)

Jotkut sanoo et tanssiminen on musiikin tulkinta jnejne... Mut itte oon huomannu et musiikki hallitsee tanssia. Jos jalkaa nykii niin siinä alkaa olee jo draivia, jos pomppii ku hullu on biisikin täydellinen ja fiilis katossa:)

--
by B.C.S

Jammailija

Posts: 3,224

#96 • • Jammailija d a n c e m a c h i n e s
Ite tykkään just, kun kroppa on hallinnassa tanssiessa. Bileiden aluksi on usein "jäässä", mut pikkuhiljaa hyvässä seurassa ja oikeiden biittien hakatessa tahtia, kroppa alkaa lämpiämään. Tavoiteltu tilanne on se, kun liikkeet sujuvat kuin itsestään jatkuvalla syötöllä ilman suurempia vaikeuksia tai miettimisiä. Tavoitteena yleisesti tanssissa on myös se, että se näyttää yhtäaikaa rennolta, mutta hallitun sähäkältä/voimakkaalta. Sulavuus yhdistettynä voimaan hyvännäköistä.

Kuten aikaisemmin on sanottu, niin mikä tahansa liikunta/tanssi auttaa kropan liikkeiden hallinnassa. Paras tapa oppia jotain tanssiliikkeitä on vaan törkeesti kopioida bileistä tai musavideoita kaikkee kivaa ja yhdistellä niitä. Harva pystyy hallitsemaan uusia oppimiaan liikkeitä heti, mutta pienten kokeilujen jälkeen ne alkavat pikkuhiljaa sujumaan. Aluksi liike voi töksähdellä, mutta ei se haittaa: Kukaan tuskin katselee sinua arvostelevasti bileissä. Muutamien bileiden jälkeen uusi kiva tanssiliikeideasi saattaakin sulautua osaksi tanssiarsenaaliasi, jonka voit heittää kehiin milloin vain ja ehkäpä jopa miettimättä.

Mulla oli tapana yön ja aamun hikisillä tanssilattiabilesessioilla keksiä huopmaamattani uusia variaatioita liikkeistä. Sitten tanssiessa tuntikaupalla ne vain vahvistui, hiukan hioutui ja muuntui sopiviksi. Rohkeasti kikkailemaan ja kokeilemaan, se voi olla hauskaakin*hihu*.

--
Näkemys yksilöstä oli se, että tällä ei ole pysyvää minää ja se kaipaa jonkinlaista pysyvää onnea, turvaa ja vakautta ja on alituisesti tarkoituksettoman toimelias...

remotion

Posts: 5,283

#97 • • remotion nostatus guru
Jammailija sano ton taas ihan kuin minun sanoin, ei oo kerrassaan mitään lisättävää.
Huomas taas rusheissa et ku pari tuntii oli vääntäny ni ihan uusia liikkeitä rupes syntyy..
r0n

Posts: 2,258

#98 • • r0n d a n c e m a c h i n e s

Jammailija, 13.3.2006 11:03:
Bileiden aluksi on usein "jäässä", mut pikkuhiljaa hyvässä seurassa ja oikeiden biittien hakatessa tahtia, kroppa alkaa lämpiämään.



Erittäin hyvin sanottu.
Ja jäässä nimenomaan, joskus kun on suoraan (kylmiltään *nauru*) hyökännyt floorille niin on huomannut että ei tanssi oikein luista tai että tuntuu erilaiselta ja jopa itsestä epävarmalta.
Pousailu is the cure! Ja ihan vaikka vaan kuuntelemalla saa sitä fiilistä alkuun enemmän.


Mitä itse tanssimiseen tulee niin muutama mun mielestä tärkeä juttu:

-rytmitaju
-koko kropan käyttäminen/hyödyntäminen tanssiessa
-hymyily, jos sulla on kivaa niin jaa se ilo muidenkin kanssa


-älä mieti miltä näytät muitten silmissä tai että teetkö jotain "väärin".
-ei ole mitään tiettyä kaavaa tai tapaa jota on pakko noudattaa/seurata, tanssi just niinkuin haluat.

--
6er reihe

twistedsushi

Posts: 211

#99 • • Edited twistedsushi Nihil declaro
Jokainen tulkitsee kappaleiden soundit ja värähtelyt omalla tavalla, joten tanssikin luonnistuu sillä omalla tavalla kaikkein parhaiten ja juuri sen takia on niin ihana kerääntyä paikkaan jossa kaikki tanssivat musiikin tahtiin oman tulkintansa mukaan. *jiihaa*

--
Itse valitset puolesi.

Oleanterinkukka

Posts: 183

#100 • • Oleanterinkukka Hehkuttaja
Miksi niitä pitäisi hallita? *whaat*

--
Camoon baby join my nasty joyride... ;)