Itse olen vaihtoehtohoitojen kannalla hyvin vahvasti, koska on tullut elettyä pienestä pitäen niiden keskellä ( äitini on luontaisterapeutti ). Monesti asetetaan vastakkain koululääketiede ja kiinalainen lääketiede, jotka oman kokemukseni mukaan ovat parhaimmillaan silloin kun niitä käytetään sovussa keskenään. Esim. Jos joutuu onnettomuuteen, jossa elimistö turmeltuu jollakin tavalla, niin silloin tietenkin ensimmäisenä kyseeseen tulee koululääketiede, kirurgiset toimenpiteet, ym. mutta sitten taas leikkauksesta toipumisessa ja lääkehoidossa on erittäin hyvä olla tukena homeopaattiset valmisteet, akupunktio, tms.
Kuitenkin jos esim.päätä/hammasta/ hartoita särkee, vatsa on kipeä tai selkä jumissa, käännyn ensimmäisenä luonnonlääketieteen puoleen ja painelen tiettyjä hermoratoja tai tuikkaan akupunktioneulat pisteisiin. Ovat auttaneet lähes aina. Toimivat myös pitkäaikaissairauksien hoidossa / hoidon tukena.
Jokaisella on tietenkin omat mielipiteensä aiheesta, ja pitääkin olla. Asioita on hyvä kyseenalaistaa, eikä sokeasti uskoa kaikkeen. Vaihtoehtohoitojen tehonkin pystyy toteamaan vain kokeilemalla. Riippuen tietenkin sairaudenkuvasta ja monista muista asioista, mielestäni kannattaa kuitenkin miettiä omaa kehoa kokonaisuudessaan. Hyvin monien fyysisten oireiden taustalla on psyykkisen puolen häiriöt. Kuten sanotaan esim. jatkuvasta suorittamisesta ja kellon ympäri juoksemisesta.. jos ihminen ei itse ymmärrä hiljentää tahtia, niin jossain vaiheessa keho laittaa stopin aivan varmasti muodostamalla jonkin sairauden tai vaan yksinkertaisesti palamalla loppuun. Been there, done that, enkä suosittele kenellekään samaa. Siinä vaiheessa ei myöskään lääkkeet auta (muuten kuin ehkä oireita tasoittamaan ), vaan lepo ja itsestä huolehtiminen on paranemisen avain.
Yleensäkin lääkkeiden kanssa kannattaa miettiä sitä miten pystyy parhaiten hoitamaan itse syytä, eikä pelkästään oiretta.