ville, 6.2.2006 21:58:
---
MushiNico, 6.2.2006 21:36:
ens kerralla laserpointiin vois hommaa sitten yhden piirtävän laserinkin. näin saisi nekin ihmiset tyydytettyä jotka haluavat piirtoa. en itse valita yhtään tämänvuotisesta lasertarjonnasta, musta ne oli todella hyvät! ja oli nähty vaivaa niitten ohjelmoinnissa, tosin ne pääsi vauhtiin vasta rank1 aikaan ja varsinkin proteuksen soittaessa.
---
Jos huomasin oikein niin piirtävä vihreä laser oli hima&salin salissa. Voi kyllä olla, että erehdyin, mutta ainkin se näytti piirtävältä.
Veikkaisin, et toi vihreä piirtävä on niin heikko, että siinä ei oikein riitä teho merikaapelihalliin. Tosin voihan olla, että jt-laserilla on tehokkaampia piirtäviä. Jooga saattaisi tietää =)
Jepustin. Nyt on ilmeisesti puhe siitä Haban diodimasiinasta? Se ei ollut pääsalissa kehissä. Tuota Merikaapelin nyyttiä ajettiin yhdellä yhteisellä ohjauksella, joka on JT:n setien itse koodaama ja aikas uusikin vielä, siihen on tulossa/on osittain valmiina, tai jotain, tuo animaatio-ominaisuus. Tosin itse en kyllä kaivannut villihevosia tai vastaavaa, vaan pyrkimys oli alusta asti vetää lasereilla kohtuullisen oldskuulii abstraktiota, ja nimenomaan niin, että kaikki neljä putkea ja viisi päätä toimisivat kimpassa, edes suurinpiirtein yhtenäisen näköisenä elementtinä.
Ei pysty mitään, pakko avautua. Olin joskus -89 ekoilla valokeikoilla (ok. 12-13v.) dusaamassa Alphavilleä Virtain juhannuskekkereissä ja muistan kuinka jollain MediaLabin tursuttimella piirreltiin stagen rätteihin Peukaloisen retket -aiheista kuvastoa yms vastaavaa... Ankaraa valon kaksiulotteistamista, mun makuuni ainakin. Toimii vain todella spesifisillä hetkillä. Ei pysty kykeneen.
Tämän kertainen kattaus perustui lavan osalta keskiön pakopisteeseen ja tiettyyn syvyysvaikutelmaan, jolla pyrittiin synnyttämään tuntemus liikkeestä ja potenttiaalisesti assosiaatio siitä pakopisteestä, laserpointista - siis. Ilmeisesti onnistuttiin, koska joku hahmo oli heti pakenemassa takaisin kohtuun... mautonta sellainen, sanoisin. Joka tapauksessa jonkin tyllin virittäminen esimerkiksi salin kolmioihin olisi mielestäni sotinut muun designin esittelemää estetiikkaa vastaan. Lisäksi kaikkea ei vaan voi saada, vaikka olisi kuinka hyvin ja pihtaamatta järjestetyt tuotannolliset olosuhteet, niin kuin tämän keissin kohdalla oli. En rupea puollustelemaan mitään, mutta toi kattaus piti pystyttää ( ja pystytettiin) noin vuorokaudessa, ja aikataulu on aina yksi oleellisimmista lähtökohdista kun tehdään tämäntyyppistä designia.
Sit vielä sana tahi pari tuosta säännöstöstä. En usko että missään Saksassa tai muuallakaan Keski-Euroopassa vedetään tuon kokoluokan laitteilla kohti, kyllä ne kaikella todennäköisyydellä on jotain puolijohdelasereita, muutaman sadan milliwatin tehoilla ja silleen. Ja ruotsissa on käsittääkseni vielä tiukemmat säädökset kuin suomessa, niin että jos joku on siellä nähnyt moista toimintaa niin laittomasti sitä on harjoitettu, tahi tehot on olleet varsin pieniä ja puheet suuria.
Varsinaisesta lasereiden käytöstä sen verran, että niitä säästettiin tietty tositarkoituksella alkuillasta aivan kuten Mole-läjääkin (se on ilmeisesti harmistuttanut joitakin immeisiä?). Ratkaisu perustui paitsi hyvinkin maalaijärjelliseen dramaturgiseen ajatteluun, myös osin näihin laser-säädöksiin. Mitä uutta tuollakaan kattauksella voi tehdä klo 03.20., jos on pitänyt niitä kehissä ilta kahdeksasta ja kohti yleisöä ei voi alkaa tuutata? Aika vähän. Hence, kun jaksaa säästää niin on mitä vetää. :o
- Stay Black Mi Peoples, Stay Black.
Niin ja olin ensimmäistä kertaa edes osittaisessa (kattaus, Orkidea ja Proteus) vetovastuussa tässä tapahtumassa, en tiedä mitään jostain 2003 jutskista, Simo is propably da man jos niitä haluaa muistella.