Nauskiss, 24.3.2009 19:36:
---
Hyvä homma. (Eli kukaan muu kuin jokunen kymmen minun tuntemiani ihmisiä ei kritisoi.) 
Okei, korjataan,
minä en ole kuullut mitään erityistä yleistä vartijoita ammattikuntana koskevaa kritiikkiä miltään olennaisilta tahoilta. Kritiikki tuntuu tulevan lähinnä anarkomarkoilta ja seiniinpiirteilijöiltä, joita vartijoiden toiminta tietenkin harmittaa, kun omalla elämäntyylillään ja teoillaan sen kohteeksi usein joutuvat.
Mitä ne sun sivistyneet ja koulutetut ystäväsi tarkkaan ottaen kritisoi?
Niii-in?
Juuri tuota minä ja btw monet muutkin kutsuvat 'pikakurssitukseksi'. Näkökulmia voi tietenkin olla monia.
No lähinnä totesin tuohon "vartijaksi pääsee kuka vaan"-kohtaan. Ei se näin ole. Tietyt, varsin löystä, minimikriteerit pitää täyttää. Mitkään NBK-jengiläiset tai koko ikänsä ihmisiä hakanneet paskapäät eivät vartijakorttia saa.
Eikä tuo mainitsemasi nuhteettomuusvaatimus ole mikään harvinaisuus muillakaan aloilla: hyvin paljon perusteellisempiakin taustaselvityksiä laaditaan.
Tiedän. Henkilöstä voidaan tehdä suppea, normaalimuotoinen tai laaja turvallisuusselvitys, joita laatii paikallispoliisi tai suojelupoliisi. Vartijaksi hyväksymiseen vaaditaan se suppea, jossa tarkistetaan lähinnä se, ettei hakijalla ole rikosrekisteriä. Valtaosa antisosiaalisista ihmisistä kerää sitä krimmetietokantaa jo heti siinä viidentoista korvilla.
Ja miten tuo kurssin pituus on verrannollinen "ylilyönteihin"?
---
Aina silloin tällöin osuu silmään rekryilmoituksia, joilla nuorta porukkaa houkutellaan vartijan hommiin. Eikä ne vaatimukset ilmoitusten perusteella oikeasti päätä huimaa. On ihan saletti, että joukkoon mahtuu niitä, joille vartijan duuni on vain jotain duunia, paremman puutteessa.
Tuota, suurin osa vartijoista tekee sitä
vain työkseen. Ja edelleen, miten tuo kurssin pituus liittyy näihin mainittuihin ylilyönteihin, joita et edes yksilöi millään tavalla?
Epäilen, että moni vartijaksi päätyvä tuskin ajattelee työtä ihan samanlaisella vakavuudella kuin jotakin alaa vuosikausia opiskellut ja ensin alan opintoihin kenties vuosien ajan pyrkinyt.
...
No ei tietenkään ajattele. Epäilen, että lähipubin kaljankaataja ei varmaan ajattele työtään samalla vakavuudella kuin vuosia juristiksi itseään lukenut lakimies.
Vartijan työ on ihan vaan työtä, ja sitä tekee ihan tavalliset ihmiset.
Tietyissä piireissä vartijan status on kovassa kurssissa, mutta mä en valitettavasti pysty pitämään noita porukoita minään erityisen esikuvallisina esimerkiksi kärsivällisyyden, ihmistuntemuksen, avarakatseisuuden, sivistyneisyyden, älyn, harkitsevaisuuden, viisauden jne. osalta.
Pitäisikö sitten olla? Vartija on vartija, ei mikään hyvän maailma suurkeisari, joka lempeydellään pelastaa koko maailman. Se on
ihan vaan duunia, ja sitä tekee
ihan tavalliset ihmiset. Ja missä piireissä muuten vartijastatus on kovassa kurssissa? Potentiaalisena työnantajana toki itse ainakin arvostaisin vartijamenneisyyttä lähinnä siksi, että se on ainakin osoitus ihmiset rikosrekisterittömyydestä. Mitään muita henkilökohtaisia ominaisuuksia se ei tietenkään takaa, ja vartijan duunejakin on aivan laidasta laitaan.
Joiltakin osin kriittisistä näkemyksistäni huolimatta en pidä turvallisuusalaa turhana. Mua kuitenkin huolettaa tuo pikakurssitus. En toivoisi pikakurssitettuja sairaanhoitajiakaan, vaikka kuinka olis pulaa hoitohenkilökunnasta.
Huoh. Sairaanhoitaja tekee vähän toisenlaista hommaa, kun öisin varastohalleja taskulampun kanssa kiertelevä vartija. Ei ole mitään järkeä ylikouluttaa ihmisiä tehtäviin, jotka eivät oikeastaan vaadi tuon pitempää koulutusta. Monimutkaisemmat hommat oppii sitten töissä.
Ja ei kai
kukaan järkevä ihminen pidä turvallisuusalaa
turhana? Turvallisuusala on äärimmäisen laaja kenttä erilaisia töitä ja tehtäviä. Vartioimisliiketoiminta on siitä ehkä näkyvintä, ja se on erittäin tärkeä osa liiketoiminnan, tilojen ja henkilöstön suojaamisessa.