Vartijat/järjestyksenvalvojat

533 posts, 27 pages, 185,653 views

Aziz Combat Fighter

#21 • • Aziz Combat Fighter

MkkA, 3.7.2005 00:26:
Mikä se koulutus sitten on? Max 3kk? (vertaa oikeat ammatit)

Vartijan Koulutus Fact Sheet:

Töihin pääsee 40h minimikoulutuksella, joka sisältää vartijan työn perusteet ja lain yksityisistä turvallisuuspalveluista, sekä jonkinverran peruskoulutusta uhkatilanteista, asiakaspalvelutilanteista ja voimankäytön perusjuttuja (mm. käsirautojen käyttö.)

Tällä 40 h koulutuksella saa 4kk väliaikaisen vartijakortin, jolla saa työskennellä vartijana jokaisena kalenterivuonna maksimissaan 4 kuukautta.

Yleensä kun neljä kuukautta on työskennelty, suoritetaan 60h kurssi joka sisältää yksityiskohtaisemmin vartijan työ opastusta, lakia, lakia ja lisää lakia sekä joitakin voimankäyttöjuttuja. Tämän kurssin jälkeen saa viiden vuoden vartijakortin, eli kortin jonka kanssa saa työskennellä täysipäiväisesti vartijana vartioimisliikkeessä.

Tämän lisäksi voimankäyttövälineet vaativat erillisen koulutuksensa, mm. kaasusumutinkoulutus ja teleskooppipatukkakoulutus ovat molemmat muistaakseni 12 tuntia.

Tuossa on siis se lakisääteinen minimi mikä on pakko suorittaa (ja läpäistä kokeineen) jos haluaa toimia ammatissa. Tämän lisäksi löytyy Vartijan Ammattitutkinto (VAT) ja Turvallisuusvalvojan Erikoisammattitutkinto (TVEAT) jotka ovat molemmat kestoltaan useita kuukausia ja suoritetaan näyttökokein. A-tunnusta olkapäällään kantava vartija on siis suorittanut ammattitutkinnon, ja se ei ole ihan mikään läpihuutojuttu vaan vaativa koulutus. TVEAT taas on suunnattu ylivartijoille ja työnjohdolle ja on luonteeltaan teoreettisempi ja keskittyy käsittääkseni enemmän työnjohdolliseen puoleen.

Itse alalle voi myös kouluttautua opiskelemalla ammattikorkeakoulussa turvallisuusalan tradenomin tutkinnon, mikä taas antaa valmiudet ja tietotaitoa toimia kenttäjohdon tehtävissä, jos nyt siis pysytään vartiointipuolella vielä. Itse turvallisuusala vastaavasti on paljon isompi kuin vain Securitas + Falck, ja kattaa paljon muutakin kuin vartiointipalvelut.

Niinjoo, ja noiden koulutusten lisäksi moni vartija käy vapaaehtoisesti myös järjestyksenvalvojan koulutuksen, joka on sen 24 tuntia ja siihen päälle voimankäyttökoulutu 16 tuntia.
Caro²

#22 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

MkkA, 3.7.2005 00:38:
Itse uskon että vartijan ja puhelinmyyjän koulutuksen pituudessa ei ole paljonkaan eroa.

Noilla jutuilla uskon itse, että olet korkeintaan ylä-asteelta päässyt. Tosin selkeä suomenkieli viittaisi peräti ammattikoulun, ehkä jopa autoasentajan linjaan. Virheetön ulosanti viittaisi kuitenkin jonkin asteiseen sosiaaliseen elämään - joka löytynee cv:stäsi kohdasta "jäätelömyyjä".
SpeedHawk

#23 • • SpeedHawk
Mun kokemus näistä kakkospoliiseista on, eettä koskaan ikinä never ever en ole tuntenut oloani millään tapaa turvalliseksi nähtyäni vartijan tai vartiointiliikkeen tarran/kyltin. Jostain kumman syyst' 100-kiloinen päänsä paljaaksi ajellut väkivaltainen hullu lihaskimppu ei tunnu minusta yhtään turvallisemmalta, jos tavanomaisen suomenlipuin koristellun pilotin ja mastohousujen sijaan päällä on väkivallan käyttöön oikeuttava uniformu ja väkivallan käyttöön soveltuvat välineet.

Gnomex,
Ymmärrän että nuo työn vaarat eivät oikeuta minkäänlaisille ylilyönneille tai turhille pahoinpitelyille, mutta yrittäkää ymmärtää kuitenkin se, että kun ihminen on täysin adrenaliinin vallassa, hän ei ole oma itsensä.

Ihminen ei ole oma itsensä? Oletko koskaan pampunheilutusinnossasi pysähtynyt, ja katsonut vartijakorttiasi ja siinä onkin ollut jonkun muun naama tai nimi?! Ehkäpä joku muu mursi pari niskanikamaa siltä esiteiniltä, jonka sait kiinni piirtelemästä seinään? Kukahan se sitten oli - ja kuinka tämä tyyppi pääsi pampun varteen?

Sitten, kun nämä enemmän vartioitaviksi kuin vartijoksi soveltuvat tapaukset eivät varmasti enää pääse pampun ja kaasuaseen kanssa riehumaan, voin tuntea oloni kakkospoliisien läheisyydessä edes yhtä turvalliseksi kuin tuntisin ilman niitä.

Ana-5000, 1.7.2005 13:46:
Se syy miksi se usein näyttää ulkopuolisen silmään siltä, että vartija vittuilee on se, että suurin osa noista sälleistä joiden kanssa me ollaan tekemisissä on ns. vakioasiakkaita

Jepjep, mä mahdan sitten olla vakioasiakas tän maan jokaisessa vartiointikohteessa kun koskaan en ole vartijan suusta kuullut muuta kuin vittuilua..?

Ana-5000, 3.7.2005 04:01:
Hei!

Haistappa paska!

...no nyt kuulostaakin jo paljon tutummalta.

terv. viimeksi 2 päivää sitten pahoinpitelyltä välttyäkseen vartijaa karkuun juossut (ei, en piirtänyt seinään)

-SpeedHawk
Aziz Combat Fighter

#24 • • Aziz Combat Fighter

SpeedHawk, 3.7.2005 15:42:
Mun kokemus näistä kakkospoliiseista on, eettä koskaan ikinä never ever en ole tuntenut oloani millään tapaa turvalliseksi nähtyäni vartijan tai vartiointiliikkeen tarran/kyltin. Jostain kumman syyst' 100-kiloinen päänsä paljaaksi ajellut väkivaltainen hullu lihaskimppu ei tunnu minusta yhtään turvallisemmalta, jos tavanomaisen suomenlipuin koristellun pilotin ja mastohousujen sijaan päällä on väkivallan käyttöön oikeuttava uniformu ja väkivallan käyttöön soveltuvat välineet.

Väkivallan? Mä en käytä työssäni väkivaltaa. Joskus joudun käyttämään perusteltavissa olevia voimakeinoja esim. jonkun itselleen ja muille vaaraksi olevan riehujan taltuttamiseksi, mutta väkivaltaa? Tuskinpa. Ja joo, mä olen satakiloinen, ja kalju. En ole rasisti, enkä väkivaltainen, en hullu enkä lihaskimppu. Itseasiassa mua on saatanan vaikea saada suuttumaan tai provosoitumaan. Enkä mä ole mikään poikkeustapaus.

---
Gnomex,
Ymmärrän että nuo työn vaarat eivät oikeuta minkäänlaisille ylilyönneille tai turhille pahoinpitelyille, mutta yrittäkää ymmärtää kuitenkin se, että kun ihminen on täysin adrenaliinin vallassa, hän ei ole oma itsensä.

---

Ihminen ei ole oma itsensä? Oletko koskaan pampunheilutusinnossasi pysähtynyt, ja katsonut vartijakorttiasi ja siinä onkin ollut jonkun muun naama tai nimi?! Ehkäpä joku muu mursi pari niskanikamaa siltä esiteiniltä, jonka sait kiinni piirtelemästä seinään? Kukahan se sitten oli - ja kuinka tämä tyyppi pääsi pampun varteen?

Sitten, kun nämä enemmän vartioitaviksi kuin vartijoksi soveltuvat tapaukset eivät varmasti enää pääse pampun ja kaasuaseen kanssa riehumaan, voin tuntea oloni kakkospoliisien läheisyydessä edes yhtä turvalliseksi kuin tuntisin ilman niitä.

Jos lukaset vielä ton mun kirjoittamani tarkennuksen tohon Gnomexin hieman harkitsemattomaan sananvalintaan, niin ehkä tääkin asia selkenee. Gnomex yritti tolla sanoa varmaan sitä, että joskus ne sovittelevat käytöstavat unohtuu kun tarpeeksi vittuillaan ja provosoidaan. Eli siis sitä, että vartijakin on vain ihminen.

---
Ana-5000, 1.7.2005 13:46:
Se syy miksi se usein näyttää ulkopuolisen silmään siltä, että vartija vittuilee on se, että suurin osa noista sälleistä joiden kanssa me ollaan tekemisissä on ns. vakioasiakkaita
---
Jepjep, mä mahdan sitten olla vakioasiakas tän maan jokaisessa vartiointikohteessa kun koskaan en ole vartijan suusta kuullut muuta kuin vittuilua..?

Ilmeisesti olet. Millaisissa tilanteissa oot ollu vartijoiden kanssa sitten tekemisissä? Viittitkö vähän valottaa omaa osaas tähän sun ja turvallisuusalan yhteentörmäykseen. Itte en oo muuten ollu vartijoiden kanssa tekemisissä (siis työtä lukuunottamatta) ku neuvoa kysyessä, ja aina oon saanu kohteliasta ja avuliasta käytöstä takaisin, jopa silloin kun oli räkänokkanen pitkätukka prätkärotsissa ja viistoista läväriä naamassa.

---
Ana-5000, 3.7.2005 04:01:
Hei!

Haistappa paska!

---

...no nyt kuulostaakin jo paljon tutummalta.

Niinpä varmaan, mä olen vapaalla nyt ja saan puhua ihmisille just niinku huvittaa.

terv. viimeksi 2 päivää sitten pahoinpitelyltä välttyäkseen vartijaa karkuun juossut (ei, en piirtänyt seinään)

-SpeedHawk

Pahoinpitelyltä välttyäksesi? Mitä sä olit tehnyt? Miksi se vartija lähti sun perääs, ja mikä sai sut varmaks siitä, et seurauksena ois ollu "pahoinpitely"? Ja jos sua kerta systemaattisesti vainotaan ja piinataan, niin montako tapausta olet vienyt oikeuteen?
SpeedHawk

#25 • • Edited SpeedHawk

Ana-5000, 3.7.2005 15:48:

Väkivallan? Mä en käytä työssäni väkivaltaa. Joskus joudun käyttämään perusteltavissa olevia voimakeinoja esim. jonkun itselleen ja muille vaaraksi olevan riehujan taltuttamiseksi, mutta väkivaltaa? Tuskinpa. Ja joo, mä olen satakiloinen, ja kalju. En ole rasisti, enkä väkivaltainen, en hullu enkä lihaskimppu. Itseasiassa mua on saatanan vaikea saada suuttumaan tai provosoitumaan. Enkä mä ole mikään poikkeustapaus.

Mikähän se teleskooppipamppu on ellei väkivallan väline? *ding*

Jos lukaset vielä ton mun kirjoittamani tarkennuksen tohon Gnomexin hieman harkitsemattomaan sananvalintaan, niin ehkä tääkin asia selkenee. Gnomex yritti tolla sanoa varmaan sitä, että joskus ne sovittelevat käytöstavat unohtuu kun tarpeeksi vittuillaan ja provosoidaan. Eli siis sitä, että vartijakin on vain ihminen.

Lainasin Gnomexin viestiä, en sinun. Odotan vastausta Gnomexilta sanavalintoihinsa. Ehkäpä tässä sitten näkyy se, että vartijoita on erilaisia - niitä jotka eivät ole oma itsensä provosoivassa tilanteessa, ja niitä, jotka ei provosoidu tai provosoi.

Kuitenkin niin kauan, kun vartijoihin kuuluu näitä 'en ollut oma itseni'-tapauksia heilumassa pamppujen, kasujen ja tiesminkä (eikös vaan kutkuttaisi saada uusi lelu, sähköshokkilamautuin?) kanssa uniformussa, joka antaa lähes täyden suojan oikeustoimilta, en tunne oloani turvalliseksi vartioidulla alueella.

Ilmeisesti olet. Millaisissa tilanteissa oot ollu vartijoiden kanssa sitten tekemisissä? Viittitkö vähän valottaa omaa osaas tähän sun ja turvallisuusalan yhteentörmäykseen. Itte en oo muuten ollu vartijoiden kanssa tekemisissä (siis työtä lukuunottamatta) ku neuvoa kysyessä, ja aina oon saanu kohteliasta ja avuliasta käytöstä takaisin, jopa silloin kun oli räkänokkanen pitkätukka prätkärotsissa ja viistoista läväriä naamassa.

--

Pahoinpitelyltä välttyäksesi? Mitä sä olit tehnyt? Miksi se vartija lähti sun perääs, ja mikä sai sut varmaks siitä, et seurauksena ois ollu "pahoinpitely"? Ja jos sua kerta systemaattisesti vainotaan ja piinataan, niin montako tapausta olet vienyt oikeuteen?

Olin menossa dyykkamaan, kun vartija ilmaantuu paikalle ja vaatii luovuttamaan kädessäni olevan muovikassin sisällön, käyttäytyy uhkavasti ja lähtee juoksemaan kohti. Lähdin pakenemaan paikalta, vartija jatkaa perässä vartioitavan alueensa ulkopuolelle ja ellen olisi kerennyt paikalle, jossa on riittävästi muita ihmisiä (keskelle katua), olisin nytkin parantelemassa pampuniskuista johtuvaa damagea.

Mun näkokulmasta vartija yritti ryöstöä ja pahoinpitelyä (mitään ei kys tyypin vartioimista roskiksista otettu, onnittelut siis tuloksekkaasta vartiointityöstä!). En tosiaankaan jäänyt paikoilleni seisoskelemaan ottamaan selvää, onko iso kaljupäinen (ok, tällä kertaa puuttui leijonatatska ohimolta) aseisteettu kako juoksemassa kohti sanoakseen käsipäivää vai toimittaaakseen minut teho-osastolle. Ehkäpä tämäkin tyyppi vain 'ei ollut oma itsensä'? Miten se lohduttaisi mua, jos olen loppuelämäni rullatuolissa?

Sanomattakin on selvää, että asiasta on turha valittaa kenellekään, vartijakorttia on turha pyytää nähtäväksi ja vaikka olisin jäänyt paikalleni ja ottanut turpaan, ei mulla olisi mitn toivoa saadaa em. kakoilijaa vastuuseen teoistaan.

tässä nyt viimeinen kohtaaminen näiden 'turvallisuus'ammattilaisten kanssa, kirjoittelen ehkis aikaisemmista myöhemmin, tämä vain on tuoreimmassa muistissa.

-SpeedHawk

edit: tässä vielä pari turvallisuusalan ammattilaisen kommenttia siihen, miltä 'asiakaspalvelutilanne' tuntuu:

"En voi edes sanoin kuvailla sitä raivon määrää mikä siinä vaiheessa kilahti päähän... -- Meni toista tuntia ennenkuin v*tutus laski."

ja 'asiakkaaana' tässä oli siis

"12-vuotias nuorisohuligaani -- todella asennevammainen nuori"

Kun vielä sama tyyppi sanoo, ettei välttämättä 'ole oma itsensä' asiakaspalvelutilanteissa, mua alkaa oikeasti pelottaaa ton esiteinin puolesta, oli miten häirikkö tahansa.

Tässä vielä lainaus Gnomexin viestistä asiakaspalvelu-ketjussa:

Rekisterissään muutama pahoinpitely, ryöstön yritys, lukusia näpistyksiä, ilkivaltaa jne. Harmi että on alle 15v.

Gnomex, mitenköhän sä päädyit tätä 'rekisteriä' lukemaan? Kyseessä ei varmaankaan ole julkinen rikosrekisteri, alle 15-v. kun ei sinne voi merkintöjä kerätä. Onko vartijoilla/vartiointifirmallasi käytössä oma rekisteri, johon tallennatte tietoja "vakioasiakkaista"? Mitä tietoja tallennatte, miten keräätte niitä? Onko rekisterinne laillinen? Oliko kaverisi sen verran fiksumpi, että pääsi poliisikouluun ja nyt toimittaa sinulle laittomasti tietoja poliisin rekistereistä?

-SpeedHawk
nuance

#26 • • nuance cov ops, combat, sunrise

SpeedHawk, 3.7.2005 16:29:
lässynlää

Yhden varsin hämärän ennakkotapauksen perusteella tuomitset koko ammattiluokan väkivaltaisiksi idiooteiksi? Mistä sä ensinnäkään edes tiedät mitä tuon k.o vartijan piiriin on kuulunut? Toisekseen, dyykkaaminen ei tietääkseni oo missään määrin sallittua, ja jos sä lähdet juoksemaan sen pussis kanssa ni eiköhän se sälli lähde perään. Sitä paitsi vartijoilla ei oo yhtään sen enempää oikeutta väkivaltaan ku sullakaan. Liioiteltu hätävarjelu on aina liioiteltu hätävarjelu. Jos suhun on kohdistettu jotain liioiteltuja voimakeinoja, totta helvetissä saat tekijän siitä edesvastuuseen.

Ja että teleskooppipamppu on väkivallan väline? Onko sulla koskaan käynyt mielessä että miten selvität tilanteen, jossa 100-kiloinen piribodari rupee riehumaan puukon kanssa steissillä? Toi sun käsitys vartijoista ja niiden duunista on ihan silkkaa hevonpaskaa. Meneppä vaikka joksku perjantai-illaks steissille kattomaan mitä se työ oikeesti on. Mä voin lyödä sun kanssa vetoa, että ykskään vartija ei siellä käy kenenkään kimppuun vaan huvikseen. Sellaset naulapäät karsitaan jengistä aika helvetin nopeesti, jos ne edes jotenkin ihmeen kaupalla siihen duuniin pääsee.

Lue ja sisäistä noita Anan postauksia ihan oikeesti. Se tietää mistä puhuu ja se ei sitä duunia tee sen takia että ois joku "sosiaalinen väliinputoaja".
SpeedHawk

#27 • • SpeedHawk

nuance, 3.7.2005 16:47:

Yhden varsin hämärän ennakkotapauksen perusteella tuomitset koko ammattiluokan väkivaltaisiksi idiooteiksi? Mistä sä ensinnäkään edes tiedät mitä tuon k.o vartijan piiriin on kuulunut? Toisekseen,

Mä en sanonut väkivaltaiset idiootit. Sanoin:

Lainasin Gnomexin viestiä, en sinun. Odotan vastausta Gnomexilta sanavalintoihinsa. Ehkäpä tässä sitten näkyy se, että vartijoita on erilaisia - niitä jotka eivät ole oma itsensä provosoivassa tilanteessa, ja niitä, jotka ei provosoidu tai provosoi.

Toisekseen, kyse ei ole yhdestä ennakkotapauksesta. Tuo oli kyllä äärimmäinen esimerkki, mutta tilanteessa kuin tilanteessa kohtelu on saman tyylistä; kuten sanoin, koskan ei ole vartija mun turvallisuutta lisännyt, pelkoa kylläkin lähes joka kerta kun kakkospoliisin näen. Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella olevani pelotta näiden tapausten lähellä on tarpeeksi isolla porukalla liikkuessa tai aseistautuneena (mutta aseistautuminen on mun mielestä aina huono ratkaisu).

Tässä Gnomexin postaus Mitä rikollista olet tehnyt -threadiin:

Gnomex, 26.4.2005 12:30:
Ois niin paljon kerrottavaa mut ei niistä oikeen voi puhua... töiden takia, vaitiolovelvollisuus.

Btw. Pyhittääkö tarkoitus keinot? *enkeli*

Eli ihan turhan en kuitenkan taida pelätä?

Toisekseen, dyykkaaminen ei tietääkseni oo missään määrin sallittua, ja jos sä lähdet juoksemaan sen pussis kanssa ni eiköhän se sälli lähde perään. Sitä paitsi vartijoilla ei oo yhtään sen enempää oikeutta väkivaltaan ku sullakaan. Liioiteltu hätävarjelu on aina liioiteltu hätävarjelu. Jos suhun on kohdistettu jotain liioiteltuja voimakeinoja, totta helvetissä saat tekijän siitä edesvastuuseen.

*ding* Kummallakos meistä nyt on vaikeuksia lukea ja sisäistää? Sanoin, että olin menossa dyykkaamaan, mitään tyypin vartioimaa omaisuutta ei siis voinut kassissa olla.Käräjillä vartijan todistukseen kaatuva syyte hätävarjelun liioittelusta tuskin lämmittää mua kun liikun loppuikäni rullatuolilla. Faktaa vain on, että poliisin tai kakkospoliisin todistus painaa oikeudessa vähintäänkin tuplaten sen, mitä tavan ihmisen ja viisi kertaa sen verran, mitä mun näköisen takkutukkaisen hipin.

Dyykkaamisen sallitatvuudesta sitten - pidän sitä sallittuna siihen asti, että näen oikeuden tuomion, jossa roskien varastamisesta tulee päiväsakkoja. Ei kuitenkaan harhauduta threadin aiheesta spekuloimaan tätä, eihän?

Ja että teleskooppipamppu on väkivallan väline? Onko sulla koskaan käynyt mielessä että miten selvität tilanteen, jossa 100-kiloinen piribodari rupee riehumaan puukon kanssa steissillä? Toi sun käsitys vartijoista ja niiden duunista on ihan silkkaa hevonpaskaa. Meneppä vaikka joksku perjantai-illaks steissille kattomaan mitä se työ oikeesti on. Mä voin lyödä sun kanssa vetoa, että ykskään vartija ei siellä käy kenenkään kimppuun vaan huvikseen. Sellaset naulapäät karsitaan jengistä aika helvetin nopeesti, jos ne edes jotenkin ihmeen kaupalla siihen duuniin pääsee.

*ding* Miten tämä liittyi siihen, onko teleskooppipamppu väkivallan väline? Tottakai se on, ja tuossa tapauksessa paikalla pitäisi olla poliisi, ei vartija. Mua vaan pelottaa ne 100-kiloiset piribodarit uniformussa heilumassa teleskooppipampun kanssa ihan yhtä paljon kuin vastaavat tyypit ilman virka-asua veitsen kanssa.

Lue ja sisäistä noita Anan postauksia ihan oikeesti. Se tietää mistä puhuu ja se ei sitä duunia tee sen takia että ois joku "sosiaalinen väliinputoaja".

Lue ja sisäistä mun viestit, ennen kuin vastaat niihin :). Lisäksi voisit lukaista noi Gnomexin viestit tai ainakin mun quotet niistä, ja sitten pohtia, lisäävätkö nämä tyypit aseistettuina julkisilla paikoilla hillumassa yleistä turvallisuutta.

-SpeedHawk
nuance

#28 • • nuance cov ops, combat, sunrise

SpeedHawk, 3.7.2005 17:16:
*ding* Miten tämä liittyi siihen, onko teleskooppipamppu väkivallan väline? Tottakai se on, ja tuossa tapauksessa paikalla pitäisi olla poliisi, ei vartija. Mua vaan pelottaa ne 100-kiloiset piribodarit uniformussa heilumassa teleskooppipampun kanssa ihan yhtä paljon kuin vastaavat tyypit ilman virka-asua veitsen kanssa.

Poliisi ei paikalle tuu silmänräpäyksessä, ja edelleenkään mitään luupäisiä piribodareita ei tollaseen hommaan päästetä. Sitäpaitsi esim. Securitaksen perus kenttämiehille ei edes anneta teleskooppipamppuja.

Lue ja sisäistä mun viestit, ennen kuin vastaat niihin :). Lisäksi voisit lukaista noi Gnomexin viestit tai ainakin mun quotet niistä, ja sitten pohtia, lisäävätkö nämä tyypit aseistettuina julkisilla paikoilla hillumassa yleistä turvallisuutta.

Jotain juttuja on voinut tässä lämpöhalvauksessa mennä ohi, mut mistä hitosta sä oot saanu sellasen käsityksen että vartijat hilluu aseistettuna julkisella paikalla? Jotain perusteluja, kiitos? Kiitos vartijoiden, mä todellakin uskallan liikkua vaikka juurikin steissillä hämärämpiinkin aikoihin.
Steven Hoaks

#29 • • Edited Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Minäkin pääsen tähän muutaman ihmisen mainitsemaan "leikkikouluun" ensi viikolla *igor*
Toivottavasti pääsen kirjoittaa tänne parin viikon päästä vartijana.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

nomic

#30 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

SpeedHawk, 3.7.2005 15:42:

Jokaiseen duuniin mahtuu näitä, ketkä pilaa toisten maineen.
Minulla taasen on hyvät kokemukset vartijoista ja järjestyksenvalvojista. Esimerkki:
kävelin asemalla, joku ulkomaalainen tuli pummii tupakkaa, en heittänyt koska oli kolme enään, tää alkoi vähäsen uhkailemaan siinä, siihen tuli sitten ympärille sen jotain kavereita, tässä vaiheessa tulee tämmöinen "kakkospoliisi" niinkuin itse kutsut heitä, ja selvisin tilanteesta, minusta kun "kakkospoliisi" on mukavempi näky kuin ärsyyntynyt jengi ympärillä.

Toinen esimerkki:
Junassa aiheutti häiriötä pari spurgua jotka nyt vittuilivat kaikille, huusivat kaikille ja kovaan ääneen arvosteli junaan hyppäävien naisten ulkonäköä. Hetken kuluttua "kakkospoliisit" tulivat ja nappasi spurgut mukaansa, ei, heitä ei hakattu, heidät heitettiin junasta pihalle, ja "kakkospoliisit" menivät heidän mukanaan, enempää en tiedä, koska juna sit jatkoi taas matkaansa, ainaskin kanssamatkustajat olivat tyytyväisiä tähän toimintaan.

Mä ainaskin tunnen niin, että 100-kiloinen päänsä paljaaksi ajellut väkivaltainen hullu lihaskimppu luo turvaa ympäristöön, ainaskin itse pystyn liikkumaan semmoisilla aluella mukavasti, koska itse en ole iso sälli, on mukavempi että on jotain heeboja siellä "turvaamassa", jos vaikka sattuisi jotain.

Voitais alkaa dissata renkaan valmistajia kun perkele tekee niin paskoja renkaita pyöriin, kumit puhkee ja nää vaan vetää tehtaalla kahvia, eikä tee parempia renkaita. Mitäs palvelua tää on? *itkusurukallioltaalashyppään-hymiöi*
koo

#31 • • koo

Toisekseen, kyse ei ole yhdestä ennakkotapauksesta. Tuo oli kyllä äärimmäinen esimerkki, mutta tilanteessa kuin tilanteessa kohtelu on saman tyylistä; kuten sanoin, koskan ei ole vartija mun turvallisuutta lisännyt, pelkoa kylläkin lähes joka kerta kun kakkospoliisin näen. Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella olevani pelotta näiden tapausten lähellä on tarpeeksi isolla porukalla liikkuessa tai aseistautuneena (mutta aseistautuminen on mun mielestä aina huono ratkaisu).

Luulenpa, että kaikkia tässä keskustelussa ärsyttää se, että sinä olet niputtamassa kaikki vartijat tuon saman "kaljuksi ajeltu raivohullu lihaskimppu" -nimikkeen alle. Tietysti idiootteja mahtuu joka ammattialaan, mieti vaikka bussikuskeja. Tuskin voisit kutsua hulluksi lihaskimpuksi sitä maailman suloisinta tyttöä, joka on meillä ikeassa viikonloppuisin respassa. Rinnassa on lappu "vartija". Tai sitä symppistä parta-vartijaa, jonka työ on iltaisin siellä ohjata ihmisiä oikean uloskäynnin luo. Myöskin vartija.

Kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta pahoinpidellä muita. Eihän poliisikaan saa ruveta ammuskelemaan ympäriinsä vain siksi, että niillä on aseet, samalla tavalla ei vartijakaan saa huvikseen piestä ketään. Ei vartijaksi voi päästä kukaan hullu tappaja; luulisi jo koulutusvaiheessa tuollaisten karsiutuvan. Samalla tavalla siinäkin ammatissa on oltava alalle soveltuva ja osaava työntekijä, kuin millä tahansa muulla alalla. Lääkärit, palomiehet, siivoojat, kokit, presidentit. Enemmän kuin vartijoiden voimankäytöstä, mä olisin huolissani siitä, kuinka armeijaan päästetään ihan ketä tahansa heilumaan aseen kanssa (ja myös rauhanturvaajaksi, irc-galleriasta löytyy esimerkkejä).

Jos sua on joku vartija pahoinpidellyt, mikset ole tehnyt hänestä valitusta/rikosilmoitusta? Tyhmä olet ja turhaan täällä kokemuksiasi itket.

--
Backstagella on paratiisi.

Aziz Combat Fighter

#32 • • Edited Aziz Combat Fighter

SpeedHawk, 3.7.2005 16:29:
Mikähän se teleskooppipamppu on ellei väkivallan väline? *ding*

Se on työsuojeluväline, jota saa käyttää hätävarjeluna oman tai muun koskemattomuuden suojaamisen ja väkivallan uhkan välttämiseen, sekä erittäin harvoissa ns. voimankäyttötilanteissa, kuten esim. aseistariisuminen isoihin lihasryhmiin käyttämällä. Kyseisen välineen käytön tulee olla aina perusteltua, ja siitä on aina laadittava raportti ja annettava ilmoitus poliisille. Sama koskee patukkaa ja kaasusumutinta.

Gnomex allekirjoitti kirjoittamani tarkennuksen. Alkuperäisen tekstin sananvalinta oli huono, eikä se, mitä k.o. henkilö tarkoitti. Ymmärrän hyvin mitä hän tarkoitti, sillä itse kohtaan työssäni usein väkivaltaisia ja äärimmäisen hankalia asiakkaita. Kertaakaan en ole ketään lyönyt, potkinut, hakannut, kuristanut tai muuten fyysisesti vahingoittanut, aiheesta tai aiheettomasti. Muutamia ihmisiä olen joutunut voimakeinoin poistamaan aseman tiloista tai ottamaan kiinni, ja näissä tilanteissa on joskus sivulliset tietenkin katsonut että "taas toi vitun kusipää kiusaa viatonta". En mä sitä verista puukkoa sen taskusta siinä kaiva ja esittele sitä sivullisille, joten älkää turhaan vetäkö johtopäätöksiä vartijan motiiveista sen perusteella, miltä toiminta juuri sillä hetkellä näyttää kun ilmestyt paikalle. Pliis.

Kuitenkin niin kauan, kun vartijoihin kuuluu näitä 'en ollut oma itseni'-tapauksia heilumassa pamppujen, kasujen ja tiesminkä (eikös vaan kutkuttaisi saada uusi lelu, sähköshokkilamautuin?) kanssa uniformussa, joka antaa lähes täyden suojan oikeustoimilta, en tunne oloani turvalliseksi vartioidulla alueella.

Edelleen, sä tulkitset nyt tahallas väärin huonoa sanavalintaa ajaaksesi omaa asiaasi. Ja joo, sähköshokkilamautin ei ole vartijoille tarpeellinen väline, sen sijaan poliisille se on varmasti tehokas työkalu. Toivottavasti sen avulla voidaan vähentää tilanteita, joissa poliisi joutuisi muuten käyttämään tuliasetta; siihen tarkoitukseen se on kehitetty.

Ja mitä tulee tohon "lähes täyteen suojaan oikeustoimilta", et voisi olla pahemmin väärässä. Vartijalta edellytetään rivikansalaista huomattavasti tarkempaa lainmukaista toimintaa, sillä vartija itse turvallisuusalan ammattilaisena on henkilö, jonka tulisi toimia lain mukaan ja ylläpitää sitä omalla toiminnallaan. Jos jotain, vartijalla on joissakin tilanteissa oikeus puuttua ihmisen sellaisiin oikeuksiin, mihin muilla ei ole oikeutta, mm. poistamisoikeutta ei ole edes kiinteistön omistajalla. Vartijaa kohdellaan oikeudessa usein helvetin karskisti, varsinkin jos vartija on syyllistynyt ylilyönteihin. Lähtee vartijakortti, järjestyksenvalvojakortti (mikäli sellainen on) ja tulee vielä sakot päälle. Jos joskus sun kohdallas vartija on oikeasti toiminut väärin, niin vedä ihmeessä se asia oikeuteen! Jokainen alaansa ja työtään huonosti hoitava ihminen pitää saada pois kentältä, se on ehdottomasti kaikkien etu. (Ja mä sanoin oikeasti väärin siksi, että suurimmassa osassa tilanteita ihmiset tuntevat että vartija toimii väärin ja he toimivat oikein, vaikka tosiassa tilanne olisi aivan toisinpäin. Sen lisäksi ihmisillä on hyvin harvoin käsitystä omista oikeuksistaan ja varsinkin velvollisuuksistaan, tai meidän vastaavista.)

Lukaseppa tosta keskustelua aiheesta alan omalta foorumilta jos et mun puheitani usko: http://www.kontrolli.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=293

---

3.7.2005 15:48:
Olin menossa dyykkamaan, kun vartija ilmaantuu paikalle ja vaatii luovuttamaan kädessäni olevan muovikassin sisällön, käyttäytyy uhkavasti ja lähtee juoksemaan kohti. Lähdin pakenemaan paikalta, vartija jatkaa perässä vartioitavan alueensa ulkopuolelle ja ellen olisi kerennyt paikalle, jossa on riittävästi muita ihmisiä (keskelle katua), olisin nytkin parantelemassa pampuniskuista johtuvaa damagea.

Tarkennuskysymys: olitko murtautunut tai luikahtanut lukittuun roskakatokseen, vai oliko kyseessä avoimessa tilassa oleva roskalava? Jos olit mennyt lukittuun tilaan, olit syyllistynyt murtoon, ja vartija ilmestyi paikalle siksi, että rikosilmoitin hälytti. Silloin ei kannata paeta, koska vartijalla on kiinniotto-oikeus, ja velvollisuus selvittää a) mitä teit paikalla b) onko rikosta tapahtunut c) oletko vastuussa hälytyksestä. Jos vartija tuli paikalle hälytykselle, ja juokset karkuun kun näet k.o. henkilön, mitä odotit tapahtuvan? Omat kokemukseni dyykkaajista kertovat muuta. Yleensä he kertovat avoimesti mitä ovat tekemässä, ja annan heidän hoitaa hommansa rauhassa (dyykkaan joskus itsekin) mutta velvollisuutenani on pyytää heitä poistumaan.

Ja vielä ihmettelen miksi oletat, että vartija olisi käyttänyt pamppua, sen sijaan että olisi vaan pysäyttänyt sut kysyäkseen millä asioilla olet liikkeellä?

Oisko ollu parempi mennä sitä jannua vastaan, kertoa asiansa ja kysyä onko se sallittua, ja jos ei, niin vaihtaa paikkaa?

Dyykkaaminen on laitonta, ne roskat on teknisesti kaupan omaisuutta, kunnes ne raahataan kaatopaikalle, jolloin ne muuttuu kaatopaikan omistajan omaisuudeksi. Se, kuinka tarkkaan tästä pidetään kiinni, on sit käytäntökysymys. Mut se kannattaa tiedostaa, että dyykkaus ei ole mikään kansalaisoikeus, vaikka kannatettavaa ja ekologista toimintaa onkin.

Mun näkokulmasta vartija yritti ryöstöä ja pahoinpitelyä (mitään ei kys tyypin vartioimista roskiksista otettu, onnittelut siis tuloksekkaasta vartiointityöstä!). En tosiaankaan jäänyt paikoilleni seisoskelemaan ottamaan selvää, onko iso kaljupäinen (ok, tällä kertaa puuttui leijonatatska ohimolta) aseisteettu kako juoksemassa kohti sanoakseen käsipäivää vai toimittaaakseen minut teho-osastolle. Ehkäpä tämäkin tyyppi vain 'ei ollut oma itsensä'? Miten se lohduttaisi mua, jos olen loppuelämäni rullatuolissa?

Sun näkökulmas on väärä. Mut joo, vartija ois ehkä voinu tossa tilanteessa käyttäytyä toisin, mut siis mitä sä tässä nyt kerroit: Olit kaupan alueella, vartija saapuu paikalle, kysyy asiaasi, pakenet. Ja sit siihen päälle satatuhatta ennakkoluuloista oletusta siitä, mitä olisi saattanut tapahtua. Toivottavasti et perusta kaikkia mielipiteitäs noin hataralle pohjalle.

Sanomattakin on selvää, että asiasta on turha valittaa kenellekään, vartijakorttia on turha pyytää nähtäväksi ja vaikka olisin jäänyt paikalleni ja ottanut turpaan, ei mulla olisi mitn toivoa saadaa em. kakoilijaa vastuuseen teoistaan.

Ja miten helvetissä tää on "sanomattakin selvää?" Vähän nyt lihaa luiden ympärille. Toi mitä tässä selität tuntuu erittäin utopistiselta tilanteelta.

edit: tässä vielä pari turvallisuusalan ammattilaisen kommenttia siihen, miltä 'asiakaspalvelutilanne' tuntuu:

"En voi edes sanoin kuvailla sitä raivon määrää mikä siinä vaiheessa kilahti päähän... -- Meni toista tuntia ennenkuin v*tutus laski."

Kiitos kun otit kyseisen jutun pois kontekstista. Se vitutus koski siis sellaista tuiki tavallista tilannetta missä tutun häirikön kanssa tekemisissä olevaa vartijaa änkee joku sivullinen "neuvomaan" ja ojentamaan. Noi on oikeasti ihan mielettömän vaikeita ja haastavia tilanteita, ja itse voin sanoa että mun sappeni kiehuu kaikista eniten just näiden tapausten kanssa, jotka tulee hankalaan tilanteeseen kertomaan mulle, miten mun pitäisi työni tehdä tietämättä käsillä olevasta asiasta yhtään mitään.

ja 'asiakkaaana' tässä oli siis

"12-vuotias nuorisohuligaani -- todella asennevammainen nuori"

Ne on välillä aivan saatanan pahoja tapauksia. Älä yhtään vähättele iän perusteella sitä, miten vitun sekaisin ihminen voi olla.

Rekisterissään muutama pahoinpitely, ryöstön yritys, lukusia näpistyksiä, ilkivaltaa jne. Harmi että on alle 15v.

Hei, ne tyypit jotka noilla asemilla ja ostareilla hengaa on nimeltä tuttuja vakkareita. Ei noista jutuista mitään virallisia rekistereitä ole, yleensä tollasten tyyppien maine on kyllä niiden kanssa työskentelevien keskuudessa erittäin tuttu. Gnomexkin ollu varmasti saman sällin kanssa yllämainituissa tilanteissa tekemisissä riittävän usein, jotta voi käyttää sananmuotoa "rekisteristä löytyy"

Gnomex, mitenköhän sä päädyit tätä 'rekisteriä' lukemaan? Kyseessä ei varmaankaan ole julkinen rikosrekisteri, alle 15-v. kun ei sinne voi merkintöjä kerätä. Onko vartijoilla/vartiointifirmallasi käytössä oma rekisteri, johon tallennatte tietoja "vakioasiakkaista"? Mitä tietoja tallennatte, miten keräätte niitä? Onko rekisterinne laillinen? Oliko kaverisi sen verran fiksumpi, että pääsi poliisikouluun ja nyt toimittaa sinulle laittomasti tietoja poliisin rekistereistä?

-SpeedHawk

Nyt sä oot vaan joko tahattomasti tai tarkotuksella typerä.
Aziz Combat Fighter

#33 • • Edited Aziz Combat Fighter

koo, 3.7.2005 20:40:
Tuskin voisit kutsua hulluksi lihaskimpuksi sitä maailman suloisinta tyttöä, joka on meillä ikeassa viikonloppuisin respassa.

Jos oot Espoon Ikeassa, kerro Sarille terveisiä :) Maailman ihanimpia ihmisiä! *sydän*
Aziz Combat Fighter

#34 • • Aziz Combat Fighter

Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella olevani pelotta näiden tapausten lähellä on tarpeeksi isolla porukalla liikkuessa tai aseistautuneena (mutta aseistautuminen on mun mielestä aina huono ratkaisu).

Ai et aattelit ihan aseistautua vartijoita vastaan? Kuule, poika. Mä annan sulle nyt yhden ihan saatanan vakavan neuvon: älä [iso]IKINÄ[/iso] vedä [iso]MINKÄÄNLAISTA[/iso] asetta esiin kun olet vartijan kanssa tekemisissä. Paras taktiikka on pysyä rauhallisena, selvittää asia puhumalla kohteliaasti ja rauhallisesti, ja mikäli se ei auta, pyytää vartijaa kutsumaan poliisi paikalle selvittämään tilanteen.

Just tollanen vitun "mä aseistaudun tai sit mennään lössillä"-asenne on se, mikä ei taatusti auta sun asiaas missään tilanteessa, koskaan.

Ja hei, kerro mulle yksikin ennakkotapaus, missä vartija on aiheuttanut asiakkaalle vakavan ruuminvamman ja selvinnyt rangaistuksetta? Ihan vaan yks riittää. Ja mielellään joku lähde tai sellanen, en haluu kuulla mitään "no vuonna 1972 kaverin kaverin kaveri kerto et..."-juttuja.
SpeedHawk

#35 • • SpeedHawk

nuance, 3.7.2005 19:11:
Poliisi ei paikalle tuu silmänräpäyksessä, ja edelleenkään mitään luupäisiä piribodareita ei tollaseen hommaan päästetä. Sitäpaitsi esim. Securitaksen perus kenttämiehille ei edes anneta teleskooppipamppuja.

Poliisi ei tule silmänräpäyksessä, mutta eikös juuri ollut puhetta, että vartija ei oikeasti ole poliisi ja poliisin ja vartijan hommat on erillisiä.. Eikö sen veitsen kanssa riehuvan taltuttaminen ole poliisin eikä vartijan duunia?

Se, että joillakin vartijoilla ei ole aseita on mun mielestä helvetin hyvä homma - yhdelläkään vartijalla ei mielestäni niitä pitäisi olla ja poliisikin on lähes kaikissa tilanteissa ylivarustautunut tuliaseen kanssa.

nuance, 3.7.2005 19:11:
Jotain juttuja on voinut tässä lämpöhalvauksessa mennä ohi, mut mistä hitosta sä oot saanu sellasen käsityksen että vartijat hilluu aseistettuna julkisella paikalla? Jotain perusteluja, kiitos? Kiitos vartijoiden, mä todellakin uskallan liikkua vaikka juurikin steissillä hämärämpiinkin aikoihin.

Eikös vartijoille juuri makseta palkkaa siitä, että hilluvat aseistettuina yleisillä paikoilla? Joskus tietenkin vartiointikohde on yksityisaluetta, näistä mulla onkin sitten vähemmän kokemuksia.

Kumma kyllä mua ei pahemmin pelota Pietarin metrossakaan, ei edes vielä hämärämpiin kellonaikoihin (se kun on vähän pidempään auki ja aukeaakin aikaisemmin), ei vaikka Turhatiimi ja FPS:n suojeluskunnat on satojen kilometrien päässä.

Luulenpa, että kaikkia tässä keskustelussa ärsyttää se, että sinä olet niputtamassa kaikki vartijat tuon saman "kaljuksi ajeltu raivohullu lihaskimppu" -nimikkeen alle. Tietysti idiootteja mahtuu joka ammattialaan, mieti vaikka bussikuskeja. Tuskin voisit kutsua hulluksi lihaskimpuksi sitä maailman suloisinta tyttöä, joka on meillä ikeassa viikonloppuisin respassa. Rinnassa on lappu "vartija". Tai sitä symppistä parta-vartijaa, jonka työ on iltaisin siellä ohjata ihmisiä oikean uloskäynnin luo. Myöskin vartija.

Luulenpa, että sulla on yliluonnollisia kykyjä tai tosi monta alter egoa jos voit puhua kaikkien keskusteluun osallistuvien puolesta ;). Kyvyt kaipa kyllä vähän viilamista, sanoinhan jo kahdessa edellisessä viestissä:

Vartija kuin vartija pelottaa, etenkin kun pitää mielessä että kyseessä voi olla parin päivän koulutuksen saanut karju jonka koulutus teleskooppipampun käytöstä on tasoa "pidä tästä päästä kiinni ja lyö tosi kovaa" ja tarpeeksi moneen tuommoiseen kun on törmännyt, valmistautuu aina ottamaan jalat alleen, kun vartijan näkee.

Kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta pahoinpidellä muita. Eihän poliisikaan saa ruveta ammuskelemaan ympäriinsä vain siksi, että niillä on aseet, samalla tavalla ei vartijakaan saa huvikseen piestä ketään.

-nips naps-

Jos sua on joku vartija pahoinpidellyt, mikset ole tehnyt hänestä valitusta/rikosilmoitusta? Tyhmä olet ja turhaan täällä kokemuksiasi itket.

Oikeutta väkivallan käyttöön ei tosiaankaan pitäisi olla kenelläkään, tosiasiassa se kuitenkin on poliiseilla ja vartijoilla. Poliisien toimintaa en halua tässä threadissa lähteä ruotimaan, mutta kyllä niitä huvikseen ammuskelevia löytyy ja vielä sellaisia, joiden tekemiä murh.. eiku 'hätävarjelun liioitteluita' ei pahemmin tutkita tai niihin puututa.

Sotilaat ja 'rauhanturvaajat' ovat hekin oma lukunsa, eivätkä päällimmäinen pelon ja huolen aihe mulle kun harvemmin osun tilanteeseen, jossa on mahdollisuus päätyä kummankaan tulilinjalle.

Mitä oikein kuvittelet tapahtuvan, jos vaikkapa aikaisemmassa viestissä kuvaamassani tapahtumaketjussa vartija olisi saanut mut kiinni ja vaikkapa katkaissut luun tai pari tätä sankarillista kiinniottourotyötä tehdessä? Teen rikosilmoituksen ja toivon, että se vastaanoteetaan kyttiksellä (yhdessä tapauksessa maahanmuuttaja sai turpaan vartijalta, meni tekemään rikosilmoitustaa, kytät nauroi, maahanmuuttaja itsepintaisesti vaati jättää ilmoituksen ja tuloksena kytät antaa uudeemman kerran turpaan ja pistää putkaan ). Jos onnistun rikosilmoituksen tekemään, kulkee ilmoituslapun mukana kyttiksellä tieto että kyseessä on joku vitun hippi jota vaksi on vähän opettanut -> tutkinta on pelkkä vitsi. Jos joka tapauksessa onnistun keräämään riittävät todisteet oikeudenkäyntiin (niin, poliisin keräämät näytöt yllättäen suosivat vartijaaa) niin viimeistään käräjillä tämä 'turvallisuusalan ammattilainen' antaa todistuksen, joka on viisi kertaa mun todistusta painavampi - ja lääkärilausunnossa olevat luunmurtumat varmaankin tuli siitä, kun kompaastuin kynnykseen vartijan taluttaessa mua ulos.

Sitten ehdotat vielä valitusta :D Kumpikohan meistä se tyhmä nyt onkaan?

Ei vartijaksi voi päästä kukaan hullu tappaja; luulisi jo koulutusvaiheessa tuollaisten karsiutuvan. Samalla tavalla siinäkin ammatissa on oltava alalle soveltuva ja osaava työntekijä, kuin millä tahansa muulla alalla. Lääkärit, palomiehet, siivoojat, kokit, presidentit. Enemmän kuin vartijoiden voimankäytöstä, mä olisin huolissani siitä, kuinka armeijaan päästetään ihan ketä tahansa heilumaan aseen kanssa (ja myös rauhanturvaajaksi, irc-galleriasta löytyy esimerkkejä).

Tää oli niin mainio että piti ottaa erilliseeen quoteen :D. Missähän vaiheeessa sitä parin päivän leikkikoulua ne hullut tappajat karsiutuu? Todellakin, vartijan ja vielä enemmän poliisin ammatteihin pitäisi olla asiansa osaava ja alalle sopiva työntekijä. Näitä tuskin kuitenkaan koulutetaan 40 tunnissa, mielestäni vähimmäisvaatimus olisi yo-pohjainen parin vuoden mittainen ammattikoululinja.

mayah, 3.7.2005 21:00:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokaisessa vartijan, poliisin tai järjestyksenvalvojan kanssa käydyssä "negatiivisessa" tilanteessa asiakkaalla on peiliin katsomisen paikka.

just joo..

ville, 1.7.2005 13:21:
pikkuveli teki kans vartijan hommia opiskelun oheessa ja sillä oli vähän virkaintoinen työtoveri. Ei ollut vain kerta kun se kävi käsiksi ja pari kertaa piti ambulanssia kutsua paikalle. Pahin oli se, kun vartijat ei olleet ihan varmoja, onnistuiko tää yli-innokas tyyppi tappamaan spurgun vai ei :/

Ehkä leikkaussalin kattoon voisi asentaa peilin niin "negatiiviseen" tilanteeseen joutunut voi sitten siihen vilkuilla..?

Peiliin voi kyllä vilkuilla varmistaakseen, että nenä on edelleen kohdillaan..

mayah, 3.7.2005 21:00:
Olipa tilanteessa kyseessä poliisi, vartija tai järjestyksenvalvoja, tärkeintä on itse pysyä rauhallisena. Karkuun juokseminen, rimpuileminen ja huutaminen ei auta ketään, vähiten sinua itseäsi. Vaikka olisit tilanteessa täysin syyttömänä, pysy rauhallisena. Ulkopuolisen silmin tilanne usein näyttää hurjemmalta kuin se onkaan, kun kaveri rimpuilee ja häntä koitetaan rauhoittaa.

Ymmärrätkö mitenkään, miksi en esim tuon äskeisen quoten luettuani pysy rauhallisena kun se 100kg piribodari juoksee kohti? Totta helvetissä juoksen karkuun, rimpuilen ja huudan apua, mulla on itsesuojeluvaisto..

Kummaa, miten useammat threadiin postanneet vartijat selittelevät että "ulkopuolisen silmin tilanneee näyttää hurjemmalta".. Eli jos näen, kun joku ottaa damagea vartijoiden pampuista 2 yhtä vastaan -tilanteessa, se vaan näyttää hurjemmalta kuin onkaan..? Yritättekö varmistaa, etteivät sivulliset vaan tekisi rikosilmoituksia virkaveljien toimista?

mrx, 1.7.2005 12:59:
Ps. kaveri sai seitsemältä metrovartijalta pamppua, ei kävellyt pariin viikkoon - syy: ei noudattanut pysähtymiskäskyä.. Ylilyöntiä..?*ding*

...joo. En taida pysähtyä seuraavallakaan kerralla, kun vartija säntää perään - taidan sen sijaan aloittaa 400m pikajuoksun harjoittelun.

Anan posteihin taidan vastata toisessa postauksessa, nytkin venyy jo kohtuuttoman pitkäksi tämä.

-SpeedHawk
serotonot

#36 • • Edited serotonot Paul Easy

SpeedHawk, 4.7.2005 08:01:
Ymmärrätkö mitenkään, miksi en esim tuon äskeisen quoten luettuani pysy rauhallisena kun se 100kg piribodari juoksee kohti? Totta helvetissä juoksen karkuun, rimpuilen ja huudan apua, mulla on itsesuojeluvaisto..

Mun mielestä on jotenkin hassua että sä yleistät kaikki vartijat 100kg piribodareiks ja epäilet että vartijat yleistää kaikki epälyttävästi välttelevät ja tarvittaessa karkuun juoksevat takkutukat (etkös sä tällä termillä kutsunut itseäs?) hämärähommissa oleviksi pilvenpössyttelijöiksi :)

Ehkäpä kaikki eivätkään rakenna yhtä vainoharhaisia stereotypioita ihmisen ulkonäön/pukeutumisen perusteella ;)

sitä paitsi mä ainakin pelkään enemmän "muualla" olevia hippejä, kuin vartijaa työssään. Voi tosin johtua siitä ettei tule sorruttua hirveämmin tuonne rikoksen polulle, ni ei oo mitään ongelmia mitä ei viimeistään puhumalla saisi selvitettyä.
MM

#37 • • MM kaappimörkö

serotonot, 4.7.2005 09:05:
---

---

Mun mielestä on jotenkin hassua että sä yleistät kaikki vartijat 100kg piribodareiks ja ihmettelet miks vartijat yleistää kaikki epälyttävästi välttelevät ja tarvittaessa karkuun juoksevat takkutukat (etkös sä tällä termillä kutsunut itseäs?) hämärähommissa oleviksi pilvenpössyttelijöiksi :)

Piribodari?, mikähän siinäkin ei taas oikein täsmää..*kivatsulle*

--
Humppaa ja kuole:)

koo

#38 • • koo

Mitä oikein kuvittelet tapahtuvan, jos vaikkapa aikaisemmassa viestissä kuvaamassani tapahtumaketjussa vartija olisi saanut mut kiinni ja vaikkapa katkaissut luun tai pari tätä sankarillista kiinniottourotyötä tehdessä? Teen rikosilmoituksen ja toivon, että se vastaanoteetaan kyttiksellä (yhdessä tapauksessa maahanmuuttaja sai turpaan vartijalta, meni tekemään rikosilmoitustaa, kytät nauroi, maahanmuuttaja itsepintaisesti vaati jättää ilmoituksen ja tuloksena kytät antaa uudeemman kerran turpaan ja pistää putkaan ). Jos onnistun rikosilmoituksen tekemään, kulkee ilmoituslapun mukana kyttiksellä tieto että kyseessä on joku vitun hippi jota vaksi on vähän opettanut -> tutkinta on pelkkä vitsi. Jos joka tapauksessa onnistun keräämään riittävät todisteet oikeudenkäyntiin (niin, poliisin keräämät näytöt yllättäen suosivat vartijaaa) niin viimeistään käräjillä tämä 'turvallisuusalan ammattilainen' antaa todistuksen, joka on viisi kertaa mun todistusta painavampi - ja lääkärilausunnossa olevat luunmurtumat varmaankin tuli siitä, kun kompaastuin kynnykseen vartijan taluttaessa mua ulos.

Sitten ehdotat vielä valitusta :D Kumpikohan meistä se tyhmä nyt onkaan?

---

Sun kanssa on tästä asiasta ilmeisesti ihan turha keskustella mitään, koska sä näköjään olet näitä ihmeellisiä salaliittoteoriaan uskovia ihmisiä. Kaikki poliisit haluavat vain hakata ja tappaa sua. Koko yhteiskunta vainoaa, koska sä olet hippi. Jepulis.

Taidankin noudattaa sun neuvoasi: jatkossa kun olen lähdössä tösitä kotiin ja näen respassa sen ihanan tytön, JUOKSEN KARKUUN IHAN VITUN LUJAA!! Kohta se varmaan tulee ja hakkaa mua pampulla, koska sille on vartijakoulussa opetettu, et tosta päästä pidetään kiinni ja sit lyödään ihan vitun kovaa.

Mielenkiintoista on, että esim Porvoossa asuessani parit näkemäni vartijat olivat samoja tyyppejä, jotka vetivät lastenleirejä mun ollessani pieni tyttönen... osa taas oli lukioaikaisia kavereita (esim yksi poikakuorolainen *hymy*).

Mielenkiintoista on myöskin, että yksi tuttava putosi vartijakoulusta ulos, kun baari-iltana joutui putkaan...

Hmm. Minkäänlaista karsintaa ei siis tapahdu, ja kaikki ovat hulluja piribodareita? Siispä sanon, että kaikki kaltaisesi hipit ovat työtävieroksuvia, pilveäpössytteleviä yhteiskunnan loisia, jotka tekevät vapaa-ajallaan turkistarhaiskuja. Lievää yleistystä? Kenties. *hih*

--
Backstagella on paratiisi.

mekaanikko

#39 • • mekaanikko don selecta

Oikeutta väkivallan käyttöön ei tosiaankaan pitäisi olla kenelläkään, tosiasiassa se kuitenkin on poliiseilla ja vartijoilla. Poliisien toimintaa en halua tässä threadissa lähteä ruotimaan, mutta kyllä niitä huvikseen ammuskelevia löytyy ja vielä sellaisia, joiden tekemiä murh.. eiku 'hätävarjelun liioitteluita' ei pahemmin tutkita tai niihin puututa.

Fact of life: valtio on ihmisyhteisö, joka (onnistuneesti) vaatii legitiimin väkivallankäytön monopolia (tietyllä maantieteellisellä alueella) (Weber). Järjestäytyneen yhteiskunnan toiminta perustuu (legitiimin) väkivallan käytön monopolisointiin, like it or not. Ideaalitapauksessa legitiimiä väkivaltaa ei tarvitse käyttää lainkaan, mutta todellisuudessa illegitiimin väkivallan lopettaminen vaatii väkivaltaa yhteiskunnan taholta.

Voin sanoa, etten jaa Anan ja kumppaneiden utopistista näkemystä siitä että "huonot" vartijat olisivat vain äärimmäisen harvinainen kuriositeetti ja omastakin lähipiiristä löytyy negatiivisia kokemuksia vartijoiden käyttäytymisestä, mutta jos pitää valita sen ääripään ja tämän sun satuilusi välillä niin eipä tuota vaikeuksia valita. Sit kun esität jotain näyttöä tämmösten stoorien tueksi niin palataan asiaan uudestaan.

Mulla itselläni ei ole ollut ongelmia vartioiden kanssa ja yleisesti ottaen pidän hyvänä (ceteris paribus) ko. ammattikunnan olemassaoloa. Suurin osa varmasti tekee duuninsa moitteettomasti, mutta väittäisin että alan heikon arvostuksen ja palkkauksen vuoksi töihin halukkaiden määrä suhteessa vapaisiin paikkoihin on niin pieni että myös asenneongelmaista ja taidoiltaan puutteellista jengiä otetaan liian helposti töihin mikä taas näkyy ikävästi erinäisinä ylilyönteinä. Enemmän tosin tuntuu että näitä tapahtuu ravintoloiden ovella päivystävien JV:iden kuin vartijoiden toimesta, mutta kyllä jälkimmäisestäkin löytyy esimerkkejä, tosin omassa kokemuspiirissäni ne ovat yleensä lievempiä tapauksia.

Huolestuttava ilmiö mielestäni on se, että niin vartijat kuin poliisitkin yrittävät nykyisin resurssipulan vuoksi hoitaa rutiiniksi arvioidut duunit mahdollisimman nopeasti pois alta asiakkaan oikeusturvankin kustannuksella, eli luotetaan siihen että toinen osapuoli ei tunne oikeuksiaan. Varmaankaan tarkoitus ei ole paha ja jos esimerkiksi yhdellä tutkijalla poliisissa saattaa olla kerralla useampia tuhansia juttuja auki, on tällainen menettely inhimillisellä tasolla ihan ymmärrettävää, mutta periaatteellisella tasolla mielestäni tässä on todella iso ongelma.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

ratsastuskoulu

#40 • • Edited ratsastuskoulu

Caro², 3.7.2005 15:05:
---
MkkA, 3.7.2005 00:38:
Itse uskon että vartijan ja puhelinmyyjän koulutuksen pituudessa ei ole paljonkaan eroa.

---

Noilla jutuilla uskon itse, että olet korkeintaan ylä-asteelta päässyt. Tosin selkeä suomenkieli viittaisi peräti ammattikoulun, ehkä jopa autoasentajan linjaan. Virheetön ulosanti viittaisi kuitenkin jonkin asteiseen sosiaaliseen elämään - joka löytynee cv:stäsi kohdasta "jäätelömyyjä".

Kuinka niin? Missä kohtaa jokin sanomistani asioista ei ollut pääosin oikeaa tietoa? En sitten tiedä, onko Jyväskylä jokin poikkeus, mutta vaikka itselläni ei vartijoista ole juurikaan huonoja kokemuksia, niin useilla tuttavillani on ollut, esim kuvaamisen ym kanssa. Ja ei lienee sattumaa, että tämä speedhawk, joka myöskin näitä vartijoita arvostelee, on samasta kaupungista. Jos ei joku ymmärtänyt, niin kyllä - kärjistin asiaa. Mutta jos ajatellaan että esim 30% vartijoista on näitä minun aiemmin mainitsemiani, kyllä se valitettavasti usein leimaa koko porukan, vaikka suurin osa niistä olisikin asiallisia ja kunnollisia, hyvin työnsä hoitavia tyyppejä.

Itse en käyttänyt missään vaiheessa leikkikoulusanaa, se oli Juhgun käsialaa.

Ana, haista paska. Kiitos kun vastasit asiallisesti :)