ville
Jos F1:ä sanoo tylsäksi, koska radalla kärkikuskit ei riittävästi ohita toisiaan, katsoo yksinkertaisessti sanottuna väärää lajia. Lajin luonne ja kuskien täydellisyys on ollut jo pitkään sellaisella tasolla, että eroja/tunnelmia haetaan laajemmalta skaalalta koko lajin parista.
Tässä muutamia kohokohtia vuodelta:
Valkoiluskandaali, alonso vs hamilton taistelu, hamiltonin ilmiömäinen ensimmäinen kausi, renaultin romahdus, bemarin nousu, hondan romahdus, räkän astuminen schumin saappaisiin, kubican onnettomuus, japanin monsuunisade, bridgestone ainoana rengastoimittaja ja nyt lopulta tämä bensajuttu... F1 fanille uutisia on riittänyt kisojen välille enemmän kuin tarpeeksi eikä draamaa ole puuttunut radaltakaan. Suoraan sanottuna mä en muista näin tapahtumarikasta kautta....
Pitää hieman eriävää mielipidettä ilmaista, näin koko pienen ikäni autourheilua laidasta laitaan, usein myös paikan päällä, aktiivisesti seuranneena:
Minua ei kiinnosta kaikenmaailman julkkishömpötys, ihmissuhteet, spekuloinnit, mallit ja missit, varikkopousailu, kisojen välissä käytävä mediaspekulaatiohömpötys, ym ym ym..
Tahdon nähdä veret seisauttavaa vääntöä ja ilmiömäistä autonkäsittelyä, mies miestä vastaan vääntöä sekä tiukkoja sekunttikamppaluita, tapahtumaa radalla, polulla, pätkällä tai rännissä. Mutta ennenkaikkea, tässä rata-autoilun ollessa kyseessä,
ohituksia ja jopa kontaktia ilman, että hiilikuitu paukkuu heti ja homma on siinä vai siksi, koska autolla ei voi ajaa kun siitä puuttuu sivuponttoonista joku 5cm x 5cm ilmanohjaimen palanen.
Oikeasti se, joka väittää että F1:n keskiverto kisa on erittäin viihdyttävää tahi mielenkiintoista seurattavaa, voisi tsekata pari skabaa tuosta parinkymmenen vuoden takaa, tai vaikka tämän päivän Jenkkien sarjoja, tai jostain muusta monoposto luokasta jossa elektroniikka ja ylenpalttinen hifistely ei vielä ole pääosassa. Niin, puhumattakaan koppiautoluokista.
-Vakoiluskandaalissa en nähnyt mitään hienoa, en yleisöä, faneja tai lajia ajatellen, tai ylipäätään "autourheilun kuninkuusluokan" ollessa kyseessä mitään positiivista.
-Alonso vs. Halmilton.. No eipä ole F1:n historiassa edes näin ulkomuistista likipitäenkään ensimmäinen kerta kun tallikaverukset ottavat samalla mitalla yhteen. Senna ja Prost tuossa 1990 -luvun taitteessa.. 10 x enemmän tunteita ja vääntöä, jopa kunnolla kontaktia radalla sekä sen ulkopuolella. Sekä legendaarinen Sennan mestaruuden ratkaisu kauden vikassa skabassa muistaakseni Japanissa, jarruttamatta lähdössä T1:ssä Prostia päin ja varmisti mestaruutensa..
-Hamiltonissa en näe muuta ilmiömäistä kuin sen, että herra pääsi suhteilla suoraan GP2 -sarjasta huipputalliin, autoon joka kesti yllättävän hyvin.. Tottakai tuolla tasolla pitää osaa ajaa ja kaikki kunnia hänelle, mutta.. minusta ilmiömäistä sanan varsinaisessa merkityksessä olisi kolkutella jonkun 2-3 -kastin tallin autolla palkintokorokesijoituksia.
-Rellun, omaa sukua Benetton, romahdus muistuttaa hieman sitä jota ko. team koki 1995 kun Schumi vaihtoi leiriä.. En tiedä inssien ja suunnittelijoiden vaihtuvuudesta, mutta.. Kieltämättä pienoinen yllätys. Tosin suurempi olisi ollut se, jos Kovalainen olisi taistellut noista palkintopallisijoituksista aktiivisesti.
-Räkä Ferrarille, viimein Suomalainen siellä, aktiivisesti ajamassa.. Ei mitään keikkatuurailuja ala Salo tai testikuskin hommia ala JJ Lehto.
-Kubicaan ei voi sanoa muuta kuin, että onhan noita mällejä sattunut ennenkin ja harvoin kukaan on heittänyt pyyhettä kehään sellaisen jälkeen. Hyvä vain, ne kuuluvat lajiin..
-Kieltämättä positiivista menneessä kaudessa oli se, kuinka paljon sää vaikutti & vaikeutti ajamista useassa kilpailussa. Muistin varassa saa mennä jonkin matkaa taaksepäin ennenkuin vastaavaa muistuu mieleen .. (Span sadekisa vuosituhannen vaihteessa, jolloin Schumacher osui Coulthardin perään, ajoi kierroksen Span radalla ja meni varikolle haastamaan riitaa..). Lisää tälläistä!
-Aika pitkään se GoodYear -kin toimitti kumeja F1:iin yksinoikeudella.. Tämä kahden erityyppisen rengasseoksen käyttösääntö on tosin ihan positiivinen. Silti saisivat ajella slikseillä, jotka olisivat kymmeniä kertoja kovempaa kumimateriaalia kuin nykyinen.
Itsekään en heti ulkomuistista muista vastaavaa kautta, tosin pitää muistaa se Schumin ylivoiman & Mäkin epäluotettavuuden vuoksi tapahtunut hieman seesteinen ajanjakso 2000-2005. Tällöin vain yksittäiset kisat, säävaihteluineen tai vastavineen, tarjosivat hetkittäistä jännitystä kunnes Schumi taas palautti hommat päiväjärjestykseen.
Jos jotain poikkeuksellisia mestaruuskamppailuita muistelisi, niin.. Senna vs Prost, Senna vs Schumi (ennen Imolaa 1994), Schumi vs Hill ja Schumi vs Häkkinen (varauksin)..
Ja jotain katsomisen arvoisia kisoja, niin torrentista kannattaa tsekata vaikka tältä listalta muutava vanha kilpailu:
http://www.mtv3.fi/kanavapaketti/klassikkokisat/aanesta.shtml
-Taatusti antaa hieman eri näkökulmaa nykyformuloiden peruskilpailuiden "mielenkiintoon".