F1-Kenestä tulee maailmanmestari 2007

495 posts, 25 pages, 196,459 views

akir0

Posts: 2,554

#441 • • akir0 idleRPG champion 2009

ville, 22.10.2007 09:28:
paras kausi koskaan, ehkä ansaituin maailmanmestaruus vähään aikaan ja paljon loistavia kisoja, vaikka ohitus tänä vuonna olikin hankalaa.



4 kärkikuskin väliset ohitukset kilpailutilanteessa radalla jäi reilusti alle yhden käden sormilla laskettaviksi. En nyt kutsuisi sitä parhaaksi kaudeksi koskaan, etenkin kun peräkanaa ajeltavia kierroksia tuli melkoinen määrä.
Hila

Posts: 77

#442 • • Hila
Kauhulla odotan ensi kauden hehkutusta ja hössötystä. F1:n nykyiset kärkikuljettajat on vaan maalattu mediassa liian vastenmielisiksi että mistään tuloksesta voisi iloita. *poks* Mutta hyvä Suomi ja silleen...
Gnizhak

Posts: 701

#443 • • Gnizhak iku

Miksan, 22.10.2007 10:18:
---
Gnizhak, 22.10.2007 10:12:
Siis eihän Kimillä oo mitään hätää, se ajo Ferraria. Jo kierroksella 8 nähtiin että McLareneissa on se Ecclestone-nappi vakiona joka kisaan. Ferrarille mestaruus, vaihteeksi..

---

Tota tällä kaudella se "Ecclestone-nappi" on löytyny kyllä ihan jostain muusta ku Hamiltonin larenista. Schumin lähdön jälkee Bernie on ottanu Lewis aika hyvin siipiensä alle.


La Cosa Nostra löi lisää massia tiskiin loppukaudesta..

--
Don't Just Stand There

Miksan

Posts: 1,464

#444 • • Miksan

Gnizhak, 22.10.2007 10:44:
La Cosa Nostra löi lisää massia tiskiin loppukaudesta..


Nojaa, kolmen viimesen kisan aikana Hamiltonia jätettiin rankasematta kahesta sääntörikkeestä.
ville

Posts: 3,780

#445 • • ville olen oikeasti ujo

akir0, 22.10.2007 10:33
4 kärkikuskin väliset ohitukset kilpailutilanteessa radalla jäi reilusti alle yhden käden sormilla laskettaviksi. En nyt kutsuisi sitä parhaaksi kaudeksi koskaan, etenkin kun peräkanaa ajeltavia kierroksia tuli melkoinen määrä.



Jos F1:ä sanoo tylsäksi, koska radalla kärkikuskit ei riittävästi ohita toisiaan, katsoo yksinkertaisessti sanottuna väärää lajia. Lajin luonne ja kuskien täydellisyys on ollut jo pitkään sellaisella tasolla, että eroja/tunnelmia haetaan laajemmalta skaalalta koko lajin parista.

Tässä muutamia kohokohtia vuodelta:

Valkoiluskandaali, alonso vs hamilton taistelu, hamiltonin ilmiömäinen ensimmäinen kausi, renaultin romahdus, bemarin nousu, hondan romahdus, räkän astuminen schumin saappaisiin, kubican onnettomuus, japanin monsuunisade, bridgestone ainoana rengastoimittaja ja nyt lopulta tämä bensajuttu... F1 fanille uutisia on riittänyt kisojen välille enemmän kuin tarpeeksi eikä draamaa ole puuttunut radaltakaan. Suoraan sanottuna mä en muista näin tapahtumarikasta kautta....
Lost-Soul

Posts: 3,107

#446 • • Lost-Soul los pallos

ville, 22.10.2007 10:53:


Jos F1:ä sanoo tylsäksi, koska radalla kärkikuskit ei riittävästi ohita toisiaan, katsoo yksinkertaisessti sanottuna väärää lajia. Lajin luonne ja kuskien täydellisyys on ollut jo pitkään sellaisella tasolla, että eroja/tunnelmia haetaan laajemmalta skaalalta koko lajin parista.

Tässä muutamia kohokohtia vuodelta:

Valkoiluskandaali, alonso vs hamilton taistelu, hamiltonin ilmiömäinen ensimmäinen kausi, renaultin romahdus, bemarin nousu, hondan romahdus, räkän astuminen schumin saappaisiin, kubican onnettomuus, japanin monsuunisade, bridgestone ainoana rengastoimittaja ja nyt lopulta tämä bensajuttu... F1 fanille uutisia on riittänyt kisojen välille enemmän kuin tarpeeksi eikä draamaa ole puuttunut radaltakaan. Suoraan sanottuna mä en muista näin tapahtumarikasta kautta....


Eikä pidä unohtaa Motrealin kisaa, jossa Kovalainen teki huikean nousun, kun muut epäonnistui.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

milo

Posts: 860

#447 • • milo Plaugenaut

ville, 22.10.2007 09:28:

145 päivää uuteen kauteen, milloin aloitetaan uusi topic? *pepsodent*



Pitäiskö? Ensi kausi on kyllä odottamisen arvoinen, itselle ei niinkään kuskien tai tallien takia mutta kisakalenteriin lisätään kaksi uutta kisaa, joista molemmat ajetaan katuradalla ja joista toinen on mahdollisesti iltakisa.

--
We are, ultimately, all alone, and I am incapable of expressing emotion in any way, shape or form apart from through the medium of mix tapes. -Adam First

Lost-Soul

Posts: 3,107

#448 • • Edited Lost-Soul los pallos

milo, 22.10.2007 11:31:
---
ville, 22.10.2007 09:28:

145 päivää uuteen kauteen, milloin aloitetaan uusi topic? *pepsodent*

---


Pitäiskö? Ensi kausi on kyllä odottamisen arvoinen, itselle ei niinkään kuskien tai tallien takia mutta kisakalenteriin lisätään kaksi uutta kisaa, joista molemmat ajetaan katuradalla ja joista toinen on mahdollisesti iltakisa.


Tuo iltakisa olisi kyllä erittäin hieno uutuus formuloihin. Muutenkin noita vahoja ratoja voisi alkaa poistamaan kisakalenterista ja tilalle suunnitella uusia ratoja, joissa olisi kunnolla ohitusmahdollisuuksia (ja tietenkin paikkoja, joissa on helppo saada oma auto ulos radalta).

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Samu81

Posts: 1,224

#449 • • Samu81 kokolihaa

a98, 22.10.2007 01:59:
siis miksi hitossa tollasiakin turhia bensan lämpötila sääntöjä on?? jos kerran siitä alhaisesta lämpötilasta on jotain hyötyä niin miksei anneta kaikkien käyttää sitä..

liian turhat tekniset säännöt vaan pilaavat kaiken. tosin mun mielestä urheilu ylipäätänsäkin ois hauskempaa kattoa jos kaikki mömmöt sun muut olis laillisia.. :)



:D

Näimpä juurikin.. Toista se on tuolla rapakon takana ;)
Ja mitä tulee mömmöihin; metanolia tankkiin vain :)

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

milo

Posts: 860

#450 • • milo Plaugenaut

Lost-Soul, 22.10.2007 11:33:
---
milo, 22.10.2007 11:31:
Pitäiskö? Ensi kausi on kyllä odottamisen arvoinen, itselle ei niinkään kuskien tai tallien takia mutta kisakalenteriin lisätään kaksi uutta kisaa, joista molemmat ajetaan katuradalla ja joista toinen on mahdollisesti iltakisa.

---

Tuo iltakisa olisi kyllä erittäin hieno uutuus formuloihin. Muutenkin noita vahoja ratoja voisi alkaa poistamaan kisakalenterista ja tilalle suunnitella uusia ratoja, joissa olisi kunnolla ohitusmahdollisuuksia (ja tietenkin paikkoja, joissa on helppo saada oma auto ulos radalta).



Katuradallahan ohittelu ja auton pysäköinti nurmikolle onnistuu onneksi helposti. :D

Tosin kumpikaan edellä mainituista radoista ei ole samanlailla täysin oikeita katuratoja kuin Monaco on, vaan ovat enemmänkin kuin Melbourne. Eli sisältävät, sekä oikeita katuja, että rata-aluetta. Mutta ne maisemat missä ajetaan. Huh.

--
We are, ultimately, all alone, and I am incapable of expressing emotion in any way, shape or form apart from through the medium of mix tapes. -Adam First

hallucinogen

Posts: 8,190

#451 • • hallucinogen Edain
Ecclestone: Hamilton voittaa helposti
21.10.2007 14:23

F1-moguli Bernie Ecclestone kertoi sunnuntaina uskovansa vakaasti MM-sarjaa johtavan McLaren-tallin Lewis Hamiltonin varmistavan maailmanmestaruuden Brasilian GP:ssä.

Ecclestonen mielestä brittikuski on yksinkertaisesti niin hyvä, ettei McLarenilla ole tarvetta suosia Hamiltonia tallikaverinsa Fernando Alonson kustannuksella.

- En usko, että heidän tarvitsee suosia ketään. Uskon Lewisin voittavan helposti, joten suosimiseen ei ole tarvetta, Ecclestone sanoi BBC-radioasemalle Sao Paulossa sunnuntaina.

- Katsokaa hänen CV:tään ja ymmärrätte mitä tarkoitan. Hän on todistanut kykynsä. Hän johtaa tulokkaana MM-sarjaa ennen viimeistä kilpailua, Ecclestone järkeili.


Tän siis laukoi Ecclestone pari tuntia ennen kisaa. Mahtoikohan olla naama norsun vitulla kisan alettua :D.

--
pikku-*possu*

Jutu

Posts: 3,054

#452 • • Jutu Blondi
Onneks näitäkään ei tarvii kuunnella puoleen vuoteen, mutta nyt varmaan joutuu kuuntelee sen puol vuotta tota hehkutusta *igor* Ja Kimin voitto oli ihan sovittu juttu, olis Massa vaan painellu loppuun asti täysillä. Niin minä ainakin olisin tehnyt *pepsodent* Ja mitä Hamiltonin ekaan kauteen tulee, niin onhan se mun mielestä aika hyvä saavutus, että tulokas kuski pääsee tokalle sijalle. Kumpaa sitten muistellaan enemmän, Kimin voittoa vai Hamiltonin ekaa kautta *vink* Mut oikeesti mikä harmittaa on se, että Heikki joutu keskeyttämään. Sille olisin kyllä suonut onnea hieman enemmän vikassa kisassa. Ja mähän en siis seuraa formuloita :P

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Samu81

Posts: 1,224

#453 • • Samu81 kokolihaa

ville

Jos F1:ä sanoo tylsäksi, koska radalla kärkikuskit ei riittävästi ohita toisiaan, katsoo yksinkertaisessti sanottuna väärää lajia. Lajin luonne ja kuskien täydellisyys on ollut jo pitkään sellaisella tasolla, että eroja/tunnelmia haetaan laajemmalta skaalalta koko lajin parista.

Tässä muutamia kohokohtia vuodelta:

Valkoiluskandaali, alonso vs hamilton taistelu, hamiltonin ilmiömäinen ensimmäinen kausi, renaultin romahdus, bemarin nousu, hondan romahdus, räkän astuminen schumin saappaisiin, kubican onnettomuus, japanin monsuunisade, bridgestone ainoana rengastoimittaja ja nyt lopulta tämä bensajuttu... F1 fanille uutisia on riittänyt kisojen välille enemmän kuin tarpeeksi eikä draamaa ole puuttunut radaltakaan. Suoraan sanottuna mä en muista näin tapahtumarikasta kautta....



Pitää hieman eriävää mielipidettä ilmaista, näin koko pienen ikäni autourheilua laidasta laitaan, usein myös paikan päällä, aktiivisesti seuranneena:
Minua ei kiinnosta kaikenmaailman julkkishömpötys, ihmissuhteet, spekuloinnit, mallit ja missit, varikkopousailu, kisojen välissä käytävä mediaspekulaatiohömpötys, ym ym ym..

Tahdon nähdä veret seisauttavaa vääntöä ja ilmiömäistä autonkäsittelyä, mies miestä vastaan vääntöä sekä tiukkoja sekunttikamppaluita, tapahtumaa radalla, polulla, pätkällä tai rännissä. Mutta ennenkaikkea, tässä rata-autoilun ollessa kyseessä, ohituksia ja jopa kontaktia ilman, että hiilikuitu paukkuu heti ja homma on siinä vai siksi, koska autolla ei voi ajaa kun siitä puuttuu sivuponttoonista joku 5cm x 5cm ilmanohjaimen palanen.

Oikeasti se, joka väittää että F1:n keskiverto kisa on erittäin viihdyttävää tahi mielenkiintoista seurattavaa, voisi tsekata pari skabaa tuosta parinkymmenen vuoden takaa, tai vaikka tämän päivän Jenkkien sarjoja, tai jostain muusta monoposto luokasta jossa elektroniikka ja ylenpalttinen hifistely ei vielä ole pääosassa. Niin, puhumattakaan koppiautoluokista.

-Vakoiluskandaalissa en nähnyt mitään hienoa, en yleisöä, faneja tai lajia ajatellen, tai ylipäätään "autourheilun kuninkuusluokan" ollessa kyseessä mitään positiivista.

-Alonso vs. Halmilton.. No eipä ole F1:n historiassa edes näin ulkomuistista likipitäenkään ensimmäinen kerta kun tallikaverukset ottavat samalla mitalla yhteen. Senna ja Prost tuossa 1990 -luvun taitteessa.. 10 x enemmän tunteita ja vääntöä, jopa kunnolla kontaktia radalla sekä sen ulkopuolella. Sekä legendaarinen Sennan mestaruuden ratkaisu kauden vikassa skabassa muistaakseni Japanissa, jarruttamatta lähdössä T1:ssä Prostia päin ja varmisti mestaruutensa..

-Hamiltonissa en näe muuta ilmiömäistä kuin sen, että herra pääsi suhteilla suoraan GP2 -sarjasta huipputalliin, autoon joka kesti yllättävän hyvin.. Tottakai tuolla tasolla pitää osaa ajaa ja kaikki kunnia hänelle, mutta.. minusta ilmiömäistä sanan varsinaisessa merkityksessä olisi kolkutella jonkun 2-3 -kastin tallin autolla palkintokorokesijoituksia.

-Rellun, omaa sukua Benetton, romahdus muistuttaa hieman sitä jota ko. team koki 1995 kun Schumi vaihtoi leiriä.. En tiedä inssien ja suunnittelijoiden vaihtuvuudesta, mutta.. Kieltämättä pienoinen yllätys. Tosin suurempi olisi ollut se, jos Kovalainen olisi taistellut noista palkintopallisijoituksista aktiivisesti.

-Räkä Ferrarille, viimein Suomalainen siellä, aktiivisesti ajamassa.. Ei mitään keikkatuurailuja ala Salo tai testikuskin hommia ala JJ Lehto.

-Kubicaan ei voi sanoa muuta kuin, että onhan noita mällejä sattunut ennenkin ja harvoin kukaan on heittänyt pyyhettä kehään sellaisen jälkeen. Hyvä vain, ne kuuluvat lajiin..

-Kieltämättä positiivista menneessä kaudessa oli se, kuinka paljon sää vaikutti & vaikeutti ajamista useassa kilpailussa. Muistin varassa saa mennä jonkin matkaa taaksepäin ennenkuin vastaavaa muistuu mieleen .. (Span sadekisa vuosituhannen vaihteessa, jolloin Schumacher osui Coulthardin perään, ajoi kierroksen Span radalla ja meni varikolle haastamaan riitaa..). Lisää tälläistä!

-Aika pitkään se GoodYear -kin toimitti kumeja F1:iin yksinoikeudella.. Tämä kahden erityyppisen rengasseoksen käyttösääntö on tosin ihan positiivinen. Silti saisivat ajella slikseillä, jotka olisivat kymmeniä kertoja kovempaa kumimateriaalia kuin nykyinen.


Itsekään en heti ulkomuistista muista vastaavaa kautta, tosin pitää muistaa se Schumin ylivoiman & Mäkin epäluotettavuuden vuoksi tapahtunut hieman seesteinen ajanjakso 2000-2005. Tällöin vain yksittäiset kisat, säävaihteluineen tai vastavineen, tarjosivat hetkittäistä jännitystä kunnes Schumi taas palautti hommat päiväjärjestykseen.

Jos jotain poikkeuksellisia mestaruuskamppailuita muistelisi, niin.. Senna vs Prost, Senna vs Schumi (ennen Imolaa 1994), Schumi vs Hill ja Schumi vs Häkkinen (varauksin)..
Ja jotain katsomisen arvoisia kisoja, niin torrentista kannattaa tsekata vaikka tältä listalta muutava vanha kilpailu:
http://www.mtv3.fi/kanavapaketti/klassikkokisat/aanesta.shtml
-Taatusti antaa hieman eri näkökulmaa nykyformuloiden peruskilpailuiden "mielenkiintoon".


*piis*

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Miksan

Posts: 1,464

#454 • • Miksan

Samu*, 22.10.2007 13:46:
Silti saisivat ajella slikseillä, jotka olisivat kymmeniä kertoja kovempaa kumimateriaalia kuin nykyinen.


Ihan mielenkiinnosta et miks hemmetissä kovempaa seosta? Menis se koko slickseihin vaihtamisen idea hukkaan.
remotion

Posts: 5,283

#455 • • remotion nostatus guru

ville, 22.10.2007 10:53:
Jos F1:ä sanoo tylsäksi, koska radalla kärkikuskit ei riittävästi ohita toisiaan, katsoo yksinkertaisessti sanottuna väärää lajia. Lajin luonne ja kuskien täydellisyys on ollut jo pitkään sellaisella tasolla, että eroja/tunnelmia haetaan laajemmalta skaalalta koko lajin parista.

Tässä muutamia kohokohtia vuodelta:

Valkoiluskandaali, alonso vs hamilton taistelu, hamiltonin ilmiömäinen ensimmäinen kausi, renaultin romahdus, bemarin nousu, hondan romahdus, räkän astuminen schumin saappaisiin, kubican onnettomuus, japanin monsuunisade, bridgestone ainoana rengastoimittaja ja nyt lopulta tämä bensajuttu... F1 fanille uutisia on riittänyt kisojen välille enemmän kuin tarpeeksi eikä draamaa ole puuttunut radaltakaan. Suoraan sanottuna mä en muista näin tapahtumarikasta kautta....



Juurikin näin. Viimeset 3 kisaa ovat olleet todella mielenkiintosia ja sitä kahden tai kolmen keskistä kamppailua on ollut todella paljon. mm edellisen kisan kimin ja heikin välinen vääntö, ja sitä edellisen monsuuni-fujin tapahtumat... sanoisin kanssa et ehkä paras kausi joka on tullut katsottua, siitäkin huolimatta että ensimmäinen mistä olen katsonut pelkät koosteet mtv3:lta.
remotion

Posts: 5,283

#456 • • Edited remotion nostatus guru

Miksan, 22.10.2007 14:31:
---
Samu*, 22.10.2007 13:46:
Silti saisivat ajella slikseillä, jotka olisivat kymmeniä kertoja kovempaa kumimateriaalia kuin nykyinen.

---

Ihan mielenkiinnosta et miks hemmetissä kovempaa seosta? Menis se koko slickseihin vaihtamisen idea hukkaan.



niinpä, sliksin idea todella pahasti yleistäen on, että kumipinta-alaa on enemmän jolloin se voi olla löysempää, ja saadaan +/+ hyöty kummastakin. Toisaalta taas F1 tehot tulevat pikemminkin laskemaan kuin nousemaan jos mietitään menneiden aikojen tehoja, nykysillä compoundeilla ja teho/painolla, pidon saa vielä rikki mikä on lajin kannalta hyvä, mutta jos siellä olis 400mm sliksit takana niin eipä pahemmin pito irtoaisi...
Miksan

Posts: 1,464

#457 • • Edited Miksan

remotion, 22.10.2007 14:42:
---
Miksan, 22.10.2007 14:31:
---
Samu*, 22.10.2007 13:46:
Silti saisivat ajella slikseillä, jotka olisivat kymmeniä kertoja kovempaa kumimateriaalia kuin nykyinen.

---

Ihan mielenkiinnosta et miks hemmetissä kovempaa seosta? Menis se koko slickseihin vaihtamisen idea hukkaan.

---


niinpä, sliksin idea todella pahasti yleistäen on, että kumipinta-alaa on enemmän jolloin se voi olla löysempää, ja saadaan +/+ hyöty kummastakin. Toisaalta taas F1 tehot tulevat pikemminkin laskemaan kuin nousemaan jos mietitään menneiden aikojen tehoja, nykysillä compoundeilla ja teho/painolla, pidon saa vielä rikki mikä on lajin kannalta hyvä, mutta jos siellä olis 400mm sliksit takana niin eipä pahemmin pito irtoaisi...


Slicksien palautusta on viime vuosina mietitty sen takia että ne antaa enemmän mekaanista pitoa -> aerodynamiikan merkitys pienenee -> voi ajaa lähempänä edellä olevaa -> enemmän ohituksia
Jos kumminkin slicksit tuotais mutta kovemmilla seoksilla, ei sitä lisäpitoa saadakkaan ja ollaan taas kulutettu aivan perkeleesti rahaa ja minkä takia? Et autot näyttää kivemmilta ku niis on sileet renkaat?
Ite oisin ehdottomasti slicksien palauttamisen kannalla mut kovemmilla seoksilla varustettuna vaan tuntuu ihan järjettömältä.

Niin ja kyllä tehot saa aikalailla laskee et perää ei enää sais irti*Hymy* Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin se lähtee kyllä herkästi irti ihan ilmanki kaasua ku mennään rajalla.
Samu81

Posts: 1,224

#458 • • Samu81 kokolihaa

Miksan, 22.10.2007 14:54:

Ihan mielenkiinnosta et miks hemmetissä kovempaa seosta? Menis se koko slickseihin vaihtamisen idea hukkaan.

---


Slicksien palautusta on viime vuosina mietitty sen takia että ne antaa enemmän mekaanista pitoa -> aerodynamiikan merkitys pienenee -> voi ajaa lähempänä edellä olevaa -> enemmän ohituksia
Jos kumminkin slicksit tuotais mutta kovemmilla seoksilla, ei sitä lisäpitoa saadakkaan ja ollaan taas kulutettu aivan perkeleesti rahaa ja minkä takia? Et autot näyttää kivemmilta ku niis on sileet renkaat?
Ite oisin ehdottomasti slicksien palauttamisen kannalla mut kovemmilla seoksilla varustettuna vaan tuntuu ihan järjettömältä.

Niin ja kyllä tehot saa aikalailla laskee et perää ei enää sais irti*Hymy* Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin se lähtee kyllä herkästi irti ihan ilmanki kaasua ku mennään rajalla.




Juurikin tuon mekaanisen pidon vuoksi. Aerodynamiikan vaikutusta & merkitystä pitoon pitäisi radikaalisti vähentää -> tämän päivän F1:llä lisää ohituksia. Näin sen itse ajattelen, nopeassa mutkassa pystyy peesaamaan -> enemmän vääntöä mies miestä vastaan.

Kovempi rengasseos = vähemmän alttiimpi vaurioille, huonompi pito mutta sitä kompensoi suurempi kosketuspinta-ala rataan. Lisäksi kovemmilla kumiseoksilla auton irtoaminen radasta ei ole läheskään niin äkkinäistä ja yllättävää kuin pehmeillä -> hienompia ajosuoritteita sen puitteissa mitä elektroniikka antaa myöden. Eikö sadekelillä / kostealla autot luistelekin hienommin, kaikenkaikkiaan nautinnollisempaa katseltavaa vaikka ihan jonossa ajelu vrt. kuivalla.
Aika huonona esimerkkinä vaikkapa suomen talvi; Kuinka helppoa on ajaa perus perheautoa nätissä sladissa, ohjata sitä kaasulla ja muuten kikkailla. No yritäpä samaa kesällä kuivalla asfaltilla, vaikka autossa olisi sen 300-400hv. Yleistäen sen käyttäytyminen on paljon äkkinäisempää.

Oletko ikinä harrastanut / kokeillut driftingiä? Siinä aika konkreettisesti huomaa eroja ihan perstuntumallaa sangen pienienkin asioiden suhteen.. rengaspaineet.. pilvinen päivä vs aurinkoinen.. aamu vai iltapäivä.. 10 vai 25C auringossa ym.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Miksan

Posts: 1,464

#459 • • Miksan

Samu*, 22.10.2007 16:06:
Juurikin tuon mekaanisen pidon vuoksi. Aerodynamiikan vaikutusta & merkitystä pitoon pitäisi radikaalisti vähentää -> tämän päivän F1:llä lisää ohituksia. Näin sen itse ajattelen, nopeassa mutkassa pystyy peesaamaan -> enemmän vääntöä mies miestä vastaan.

Kovempi rengasseos = vähemmän alttiimpi vaurioille, huonompi pito mutta sitä kompensoi suurempi kosketuspinta-ala rataan. Lisäksi kovemmilla kumiseoksilla auton irtoaminen radasta ei ole läheskään niin äkkinäistä ja yllättävää kuin pehmeillä -> hienompia ajosuoritteita sen puitteissa mitä elektroniikka antaa myöden. Eikö sadekelillä / kostealla autot luistelekin hienommin, kaikenkaikkiaan nautinnollisempaa katseltavaa vaikka ihan jonossa ajelu vrt. kuivalla.
Aika huonona esimerkkinä vaikkapa suomen talvi; Kuinka helppoa on ajaa perus perheautoa nätissä sladissa, ohjata sitä kaasulla ja muuten kikkailla. No yritäpä samaa kesällä kuivalla asfaltilla, vaikka autossa olisi sen 300-400hv. Yleistäen sen käyttäytyminen on paljon äkkinäisempää.


Kovemmilla slickseillä se pitotaso olis aivan sama mikä nyt on, mitä enemmän pitoa sitä isompi pidon menetys kun renkaat lähtee luistamaan.
Eli muutosta ei tapahtuis ohistusten kannalta mihinkään suuntaan.
Se äkkinäinen irtoaminen johtuu ihan vaan pelkästään siitä absoluuttisen pidon määrästä (tämän muutoksen osalta), renkaan seosksella ei sen kanssa oo tekemistä (renkaan reunan tukevuudella/profiililla ja muulla rakenteella sen sijaan on). Eli jos pito pysyy samana myös pidon rajan äkkinäisyys pysyy samana.


Oletko ikinä harrastanut / kokeillut driftingiä? Siinä aika konkreettisesti huomaa eroja ihan perstuntumallaa sangen pienienkin asioiden suhteen.. rengaspaineet.. pilvinen päivä vs aurinkoinen.. aamu vai iltapäivä.. 10 vai 25C auringossa ym.


En oo drinftingiä harrastanu, mutta kartingia ajanu 7 vuotta josta 4 vuotta puoli-ammattilaisen Italiasta käsin EM/MM sarjoja kierrellen eli pidon käsite ja siihen vaikuttavat tekijät on hyvinki tuttuja*hymy*
Tania

Posts: 45

#460 • • Tania [ever progressive]
Onnea Kimi !!!!