Rauhanturvaajaksi, onko entisiä tai tulevia?

100 posts, 5 pages, 35,020 views

Kim123

Posts: 127

#61 • • Kim123 jokke123
Joo, lähetin hakemukset tossa 2006 lopussa. oon tied.tulenjohtaja ja kersantti. Niitä ei kuulemma kamalasti tarvi että saa nähdä pääseekö..

--
pioneer

unoha

Posts: 932

#62 • • unoha Lti-/UG Collective
Motivaatiota kyllä riittää noi luettelemani olivatkin vain pelkkää+++ Jos sieltä irtois vaikka aikuistumista ja jne.. Meinaan nimittäin Mpkk:luun hakea*hih* En mä muuten mtn lukioo kävis..Tosin sinne khyl otetaan vissiin kuka tahansa "toisen asteen opiskelija" jos muuten on pätevä*hymy* Mut joo, aika lailla partioimista ja vartioimista se työ siellä on, mitä olen kuullut entisiltä rauhanturvaajilta*hihu* Vaikka en kiellä tietenkään sitä, että siellä tehtäisiin jtn muutakin*iloinen*

--
Never Quit !

unoha

Posts: 932

#63 • • unoha Lti-/UG Collective

Slim_Jim, 22.3.2007 22:57:
---
Jone, 22.3.2007 22:54:
---
DeeJay-Ego, 22.3.2007 21:47:
itse meinasin kokemuksen sekä verovapaan aton takia koitaa päästä rauhanturvaajaksi Kosovoon. Muilla kokemuksia sieltä? olen käsittänyt että nää tälläset hommat ois aika rahakasta? Verovapaat päivärahat? lomamatkat,asuminen,terveyshuolto ja jne...

---


Kiva et meillä on tällaisia korkeasti motivoituneita nuoria, jotka näkevät rauhanturvaajana toimimisen kutsumuksena ja ovat kiinnostuneita auttamaan maailman eri kriisipesäkkeissä.

Tsemppii hei.

---


Eivätköhän juuri tällaiset tapaukset tipu alussa kelkasta, jos ei haastatteluissa niin sitten motivaation perusteella jos ei oikeasti hommassa muu nappaa kuin verovapaa auto, jota ei kyllä taida enää pystyä edes Suomeen kiikuttamaan vai olenko vain kuullut tornareita.

Itseäni nappaisi OIKEASTI lähteä turvaamaan oloja jossain päin maailmaa mutta en kyllä keksi mitä käyttöä on kevytkonekiväärimiehellä jolla ei ole johtajakoulutusta eikä muuta kuin merkonomi ja datanomikoulutus siviilistä.



Iltalehes oli aikoinaa kysely miks nuoret miehet haluaa/halusivat rauhanturvaaja tehtäviin*hymy* Suurin syy (en muista %määrää) oli kummiskin verovapaa auto ja tienesti.. Minulla noi ei oo nyt tärkein prioriteetti mutta pidän niitä vaarallisentyön lisänä ja luontaisetuna xD

--
Never Quit !

lohikarme

Posts: 1,730

#65 • • lohikarme RitariVittupää

Jone, 22.3.2007 22:54:
---
DeeJay-Ego, 22.3.2007 21:47:
itse meinasin kokemuksen sekä verovapaan aton takia koitaa päästä rauhanturvaajaksi Kosovoon. Muilla kokemuksia sieltä? olen käsittänyt että nää tälläset hommat ois aika rahakasta? Verovapaat päivärahat? lomamatkat,asuminen,terveyshuolto ja jne...

---


Kiva et meillä on tällaisia korkeasti motivoituneita nuoria, jotka näkevät rauhanturvaajana toimimisen kutsumuksena ja ovat kiinnostuneita auttamaan maailman eri kriisipesäkkeissä.

Tsemppii hei.



Eikös tää autoetu poistettu jo ajat sitten? syynä just tuo Jonen mainitsema nuorten "motivoituneisuus" *wirn*

--
Qualis artifex pereo

typ0

Posts: 1,892

#66 • • typ0 syntax error
voisin mennä mut empä taida päästä...

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

homppa

Posts: 731

#67 • • Edited homppa
mun isoveli on ollu libanonissa ja kosovossa ja molemmilla kerroilla tarttu volvo mukaan reissulta. Meni Ruotsin tehtaitten kautta ja sit se oli tarpeeks kauan mestoilla ja tuli verovapaan auton kaa takasin, en tiiä tarkemmin. Kosovossa se oli vuonna 05 muistaakseni ja ainenkin sillon suomalaisten alue tais olla aika rauhallinen. Aina kun se soitti se vaan kerto et yritys naisten kanssa on ollu kova, mut ei oo oikein mitään irronnu ja sit et oli tullu treenattuu salilla ihan törkeesti ja dokattuu ihan liikaa, kun oli vapaa-aikaa niin paljon ja tylsääkin....sellasta

:D
Cloud

Posts: 2,162

#68 • • Edited Cloud Game Freak

astaroth, 19.5.2005 14:57:
---
Ana-5000, 18.5.2005 21:42:
Joo, mä mietin sitä myös siltä kannalta että mulla on pelkkä 9kk miehistökoulutus (linnakkeen lääkintämies / ambulanssinkuljettaja), eli pääseekö sinne edes pelkällä SA-Int miehistökoulutuksella, vai pitääkö olla vähintään res. alik?

---

Mielestäni vaatimuksena on A-miehen paperit, hyvä terveydentila, hyvä tulos kuntotesteistä (vai olisiko ollut peräti minimitulos rajana?), tyydyttävä englanninkielen taito sekä arvo vähintään reservin alikersantti.

Olen kaverin kanssa haaveillut lähteväni samaan aikaan rauhanturvaajaksi ja mahdollistahan tuo edelleen olisikin. Intti on tosin vielä käymättä (alkaa heinäkuussa), mutta sieltä aukin kautta ja hakemukset eteenpäin, ei ei pitäisi olla mikään mahdottomuus ollenkaan.

Itseäni vain mietityttää se, että kutsunnoissa minulle länttästiin A-paprut käteen, vaikka ilmoitin omista allergioistani ja astmasta. Kai nuo B-paperit menisivät läpi, jos jostain kumman syystä pääsee gonahtamaan...?
Mutta jos täytän kaikki kriteerit ja haen rauhanturvaajaksi, niin voivatko he silti evätä minulta pääsyn terveydellisiin syihin vedoten, vaikka olen asepalvelukseni suorittanut A-miehen papereilla?

Mitä itse olen noista hommista muilta kuullut, niin todella löysää se homma on ollut.



Niin no broidi on nyt kolmatta kertaa joukoissa a:n papereilla tietty, mutta broidilla on sydänvika jonka takia se ei meinannut päästä millään tonne joukkoihin. Joutu järkää hommia ja papereita monen yrityksen verran, mutta kyllä se lopulta pääs. Lääkintä puolella se siellä on.

Täytyis kysyä siltä noita speksejä vähän ni osais sanoo todenpia juttuja.

Sinne vaan on halukkaita enemman ku tulevia, että hakea saa varautua monta kertaa helpostikin. Yleensäkin osoitus siitä että on kiinnostunut kyseisestä hommasta ja halua on auttaa. Broidi haki nelisen kertaa ennenkuin eka kerta täsmäs ja jos siitä sit olis kieltäytynyt ni ikinä ei kyl olis päässyt enää varmastikkaan. Tietty tuo sydän ja terveys papereiden hankinta oli osana broidil.

Joku sano englannin kielen. Sekin varmasti riippuu paljon mitä sielä tekee, koska mun broidilla on mua huomattavasti pahempi lukihäiriö eikä se oo opiskellut päivääkää englantia eläissään.
Joten tuskin se sielä muulla kun suomella solkkaa yhtään kenellekkään ikinä =P

täl hetkel se on libanonis ja mitä sen puheista oon kuullut ni intti > rauhanturvaaja joukot. kaikessa paskassa. ja toisaalta eihän noi edes oikein liity toisiinsa. Militaristinen yhteisöhän se on mut meininki ihan toista. Rakennus vaihees tekivät pitkää päivää ja muuta mut muuten lunkkia meisinkiä ollut taaskin näin mä olen ymmärtänyt.


Palkkahan siinä ei ole mitenkään hyvä. Sitähän on pienennetty paljon ja nykyään kun et saa päivärahojas käyttää ns "verovapaana" sen palkan lisäksi ostamaan sitä autoa tms. vaan joutuu maksamaan siitä päiväraha osuudesta veroa sitten <- jotenkin näin se meni tosiaan nykyään. Ni ei voi ostaa enää niin isoja ja kalliita autojakaan. Tosin nykyään raha taidetaankin tehdä prätkillä. Mut niin kyllä suomalainen raksamies jos vaan vääntää sopivan pitkää päivää tekee enemman duunia ku tuol tehdään helpostikin. Jos olet rivimiehiä tuol.

Mut mä yritän saada siihen yhteyttä ja saada ehkä jotain tarkempaakin tietoo siltä.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Kolera

Posts: 4,256

#69 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

lohikarme, 23.3.2007 10:53:
Eikös tää autoetu poistettu jo ajat sitten? syynä just tuo Jonen mainitsema nuorten "motivoituneisuus" *wirn*


No ainakin viime vuoden keväällä lähteneen jantterin blogissa vielä puhutaan verovapaan auton hakemisesta että mikä on tämä "ajat sitten"? =)

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

lohikarme

Posts: 1,730

#70 • • lohikarme RitariVittupää

Kolera, 23.3.2007 11:31:
---
lohikarme, 23.3.2007 10:53:
Eikös tää autoetu poistettu jo ajat sitten? syynä just tuo Jonen mainitsema nuorten "motivoituneisuus" *wirn*

---

No ainakin viime vuoden keväällä lähteneen jantterin blogissa vielä puhutaan verovapaan auton hakemisesta että mikä on tämä "ajat sitten"? =)



En mä tuota allekirjoita, mutta muistan lukeneeni jostain et se on joko poistettu tai tehty helvetin paljon vaikeammaksi se homma.

--
Qualis artifex pereo

ezzy

Posts: 8,060

#71 • • ezzy Droid-pappa

Annakins, 17.7.2006 10:50:
---
1ncarnation, 17.7.2006 10:43:

Hmm jos en sitten rauhaanturvajaksi päädy, niin meinaako toi nyt sitä että jos olen vaikka saksassa töissä 1v niin sitten voin tuoda verovapaan auton sieltä ? sori a bit offtopic :)
---


Jos asut ulkomailla vähintään yhden vuoden, voit ostaa Suomesta verovapaan auton. Auton on oltava vähintään 6 kk ulkomailla käytettävissä, eli jos menet Ugandaan, niin et voi jättää autoa Viroon. Toiseen EU-maahan vietäessä tulee autosta maksaa kohdemaan ALV, EU:n ulkopuolelle vietäessä ei tarvitse.



Eikös tuossa ole vielä sääntönä, että kulkuneuvo pitää ostaa varoilla, jotka on ansaittu ko. maassa? Tuollaista lueskelin joskus.
Cloud

Posts: 2,162

#72 • • Edited Cloud Game Freak

ezzy, 23.3.2007 12:43:


Jos asut ulkomailla vähintään yhden vuoden, voit ostaa Suomesta verovapaan auton. Auton on oltava vähintään 6 kk ulkomailla käytettävissä, eli jos menet Ugandaan, niin et voi jättää autoa Viroon. Toiseen EU-maahan vietäessä tulee autosta maksaa kohdemaan ALV, EU:n ulkopuolelle vietäessä ei tarvitse.

Eikös tuossa ole vielä sääntönä, että kulkuneuvo pitää ostaa varoilla, jotka on ansaittu ko. maassa? Tuollaista lueskelin joskus.



Mjuu eli joo auto tosiaan pitää hankkia heti kun lähtee tuonne joukkoihin jos sen meinaa sieltä verovapaana tuoda. Ja sen auton pitää olla sielä mukana myös.

ja tosiaan siihen voi nykyään käyttää vain niitä "palkkoja" mitä rauhanturvajoukoista saa. Päiväraha ei kuulu tähän "verovapaaseen" rahaa.

Ja kyllä se tosiaan kuuluu tuohon samaan, että et voi vain asua vuotta ulkomailla ja ostaa muilla rahoilla sitä autoa, koska ne muut rahat eivät päde siinä verotuksessa.

Entis aikaanhan sitä sai myydä tuon auton vuoden säilytyksen jälkeen ostosta.. ja hiljalleen tämä aika on kasvanut nykyiseen 2.5 vuoteen. Eli periaatteessa jatkuvaa rauhanturva tai ulkomailla asumis auton osto ruljanssi ei toimi vaan aina pitää periaatteessa pitää 2.5vuoden väli seuraavaan.

Kultaan ja vastaavaan porukka aika paljon tosiaan rahaansa hassaa nykyään Ja Moottori pyörillä tuntuu olevan parempi osto-myynti suhdanne kuin autoilla nykyisellään.

Tosin voihan siellä ostaa kaikkea muutakn kuin autoja tai koruja, mutta nekin täytyy tyyliin ostaa suomesta verovapaina ja lähettää sinne missä palvelet ja sitten loppussa tuoda takaisin sieltä. Eli ei kelpaa että ostat vain esim tietokoneen verovapaana jos se ei kanssa ole käynyt sielä palvelus kohteessasi. Tuokin luo pienen säätämisen noihin asioihin kun ostelet jotain muita tuotteita.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Lyylikki

Posts: 2,975

#73 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Niin, siis verovapaan auton voi tuoda kuka tahansa ulkomailla oleskeleva. Ei se tosiaan enää ole mikään rauhanturvaajien etuoikeus. Siinä on toki niitä asumis- ja omistamisrajoituksia.
Worin

Posts: 526

#74 • • Worin
Jätin intissä toimintavalmiussitoomuksen allekirjottamatta, mut silti tuli muutaman vuoden ajan toimintavalmiussitoomus himaan, jota en allekirjottanu. Sit sain tuomion pahoinpitelystä ja lappujen tulo loppu. En tiedä johtuko siitä vai jostain muusta. En ois kuitenkaan lähteny siinä tilanteessa ja en varsinkaan nyt sinne. Olin pasikuski/jääkäri intissä niin ehkä sen takia oli kyselyä. Ajokykysille on kait tarvetta tai ainakin niin oli jossain vaiheessa puhe.
Avatar
#75 • • Kiito Guest

Kolera, 22.3.2007 22:57:
no kuinkahan moni sinne menee ihan vaan hyvää hyvyyttään?


Kaikki mun tuntemani rauhanturvatehtävissä olleet ihmiset
ovat menneet ihan hyvyyttään sinne. Hyvä, että sulta
löytyy uskoa ihmisten rehelliseen haluun auttaa muita.
Epailija

Posts: 5,636

#76 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Jone, 22.3.2007 22:54:
Kiva et meillä on tällaisia korkeasti motivoituneita nuoria, jotka näkevät rauhanturvaajana toimimisen kutsumuksena ja ovat kiinnostuneita auttamaan maailman eri kriisipesäkkeissä.

Tsemppii hei.



Fincent.fi:stä:

Suomalainen lähtee kriisinhallintatehtäviin

1. Hakemaan vaihtelua (70 %)
2. Kohentamaan taloudellista asemaansa (54 %)
3. Parantamaan kielitaitoaan (65 %)
4. Ideologisista syistä (9 %)


Eipä siellä siis juuri ideologisista syistä palloilla.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Jone

Posts: 8,258

#77 • • Jone Archibald Haddock

Epailija, 23.3.2007 15:32:
Fincent.fi:stä:

Suomalainen lähtee kriisinhallintatehtäviin

1. Hakemaan vaihtelua (70 %)
2. Kohentamaan taloudellista asemaansa (54 %)
3. Parantamaan kielitaitoaan (65 %)
4. Ideologisista syistä (9 %)


Eipä siellä siis juuri ideologisista syistä palloilla.



Oon vissiin kirkasotsainen idealisti kun mun mielestäni toi on surullista ja äärimmäisen valitettavaa. Itseasiassa oon myöskin todella huolissani suomalaisten rauhanturvaajien tasosta. Ei oo pitkäkään aika kun tuolla irssin puolella yksi kertoili tarinoita kulkukoirien ampumisesta Kosovossa tekemisen puutteessa.
Kolera

Posts: 4,256

#78 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

Kiito, 23.3.2007 15:09:
---
Kolera, 22.3.2007 22:57:
no kuinkahan moni sinne menee ihan vaan hyvää hyvyyttään?

---

Kaikki mun tuntemani rauhanturvatehtävissä olleet ihmiset
ovat menneet ihan hyvyyttään sinne. Hyvä, että sulta
löytyy uskoa ihmisten rehelliseen haluun auttaa muita.


Itse kun aikanaan hain niin kyllä siinä oli vaakakupissa selkeästi enemmän muut asiat kuin vapaaehtoinen auttaminen jossain ulkomailla. Uudet kokemukset, suhteutusta omaan hyvinvointiin ja turhista nillittämiseeni, auto pariksi vuodeksi ja hyvät massit, henkinen kasvaminen ja mahdollinen itsestään uusien asioiden oppiminen. Ei tärkeysjärjestyksessä. Ja jos sinne ihan hyvää hyvyyttään vain mentäisiin niin miksi se ei ole täysin vapaaehtoistyötä koko homma josta palkka on yösija ja ruoka?

Tuo ideologiset syyt on kyl vähän nihkee käsite tuossa kyselyssä. Mielestäni en luovuta verta 3-5 kertaa vuodessa ideologisista syistä. Teen sen siksi ettei se ole minulta mitään pois ja siellä voi sitten vetää taas useampaa sorttia teetä ja useamman sämpylän höysteillä napaan. Yritän myös katsoa veripalvelun sivuilta milloin A- verta on vähän jolloin se mun luovutus on jotenkin hyödyllistä.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Pyr0n

Posts: 617

#79 • • Pyr0n Metsänpeikko
Itse ollut kosovossa 2003-2004 vuosina rauhaa nimen omaan turaamassa. 2004 syksyllä olin kouluttamassa myös kosovoon lähtijöitä. Paras kaveri tällä hetkellä turvaamassa kosovossa, niin saa melko hyvin tietoa mitä siel tapahtuu ja millaseks homma sitten muuttunut sen jälkeen kun itse lähdin alueelta.

Paperit vetämässä uudestaan reissuun, sen verran avartava kokemus tuo oli itselle.

--
Jimmyfi: mut sä et näyttäny sille rakkaudelle vaan körmylle :D

Kim123

Posts: 127

#80 • • Kim123 jokke123

Pyr0n, 23.3.2007 17:26:
Itse ollut kosovossa 2003-2004 vuosina rauhaa nimen omaan turaamassa. 2004 syksyllä olin kouluttamassa myös kosovoon lähtijöitä. Paras kaveri tällä hetkellä turvaamassa kosovossa, niin saa melko hyvin tietoa mitä siel tapahtuu ja millaseks homma sitten muuttunut sen jälkeen kun itse lähdin alueelta.

Paperit vetämässä uudestaan reissuun, sen verran avartava kokemus tuo oli itselle.

osaatko sanoa mitä hommaa tied.tulenjohdon kersantille voisi löytyä?

--
pioneer