Rauhanturvaajaksi, onko entisiä tai tulevia?

100 posts, 5 pages, 34,967 views

Cloud

Posts: 2,162

#81 • • Cloud Game Freak

Jone, 23.3.2007 16:55:

Oon vissiin kirkasotsainen idealisti kun mun mielestäni toi on surullista ja äärimmäisen valitettavaa. Itseasiassa oon myöskin todella huolissani suomalaisten rauhanturvaajien tasosta. Ei oo pitkäkään aika kun tuolla irssin puolella yksi kertoili tarinoita kulkukoirien ampumisesta Kosovossa tekemisen puutteessa.



Ei musta saa yleistää kuitenkaan. Ja ei se rahallinenkaan puoli jos se on yhdistetty myös haluun tehdä hyvää ole mitenkään pahasta.

mutta niin sanotaanko näin, että kun olen faijan matkassa ollut jo ihan pentuna syyriassa yms ja asuttiin israelissa puolisenvuotta kun se oli joukois eli puhtaan yli 20vuot sitten. Ja jo silloin jotkut sotilaat ampuili kulkukoiria hajoavilla luodeilla. Niin eipä tuo meininki ole mitenkään parantunut mutta toisaalta huonontunutkaan. Pointti on se, et jos joku nyt juttelee tollasista niin sitä tapahtu jo yli 20vuot sit ja uskallan väittää että tapahtu aikasemminkin.

Enkä sanoisi että pelkästään suomalaisten leireissä.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Pyr0n

Posts: 617

#82 • • Edited Pyr0n Metsänpeikko

jokke123, 23.3.2007 17:27:
---
Pyr0n, 23.3.2007 17:26:
Itse ollut kosovossa 2003-2004 vuosina rauhaa nimen omaan turaamassa. 2004 syksyllä olin kouluttamassa myös kosovoon lähtijöitä. Paras kaveri tällä hetkellä turvaamassa kosovossa, niin saa melko hyvin tietoa mitä siel tapahtuu ja millaseks homma sitten muuttunut sen jälkeen kun itse lähdin alueelta.

Paperit vetämässä uudestaan reissuun, sen verran avartava kokemus tuo oli itselle.

---
osaatko sanoa mitä hommaa tied.tulenjohdon kersantille voisi löytyä?



Normi jääkäriryhmän ryhmyri tai hyvällä tuurilla tiedusteluryhmän jäsen tai johtaja. Mutta paljon noihin vaikuttaa myös siviilissä oleva ammatti.


Ja siihen verovapaaseen autoon. Itse toin auton alueelta, ainakaan silloin auton hintaa ei oltu sidottu mihinkään tuloihin mitä alueella sai. Auto oli veroton niin kauan kuin sen hinta pysyi alle 50k, mikäli tämän rajan ylitti joutui autosta maksamaan veroja siitä osta mikä meni tuon 50k:n yli. Tosin tiedän tapauksia joissa auton hintan ylitti ~7000e:llä tuon rajan, niin tullin työntekijä oli kattonut sen läpi sormien. Ja auton tuontiin liittyen pitää olla EU:n ulkopuolella töissä 1 vuoden ajan ja auto pitää olla EU:n ulkopuolella vähintään ½ vuotta. Ja muistaakseni joutui lomia sotkeemaan myös sen verran ettei kaikilla lomilla pystynyt olemaan suomessa, koska muuten tuli kiintiö täyteen mikä olisi estänyt auton tuomisen.

On myös liikkunut tornihuhuja siitä että autot saataisiin pitää vapaasatamassa niinkuin ruotsissa rauhanturvaajat saavat tehdä. Toinen tapa mistä myös huhuja liikkunut olisi se, että vuoden palvelun jälkeen saat paperin käteen jonka kanssa kävellä autokauppaan ja näin ostaa verovapaa auto.

--
Jimmyfi: mut sä et näyttäny sille rakkaudelle vaan körmylle :D

Pyr0n

Posts: 617

#83 • • Edited Pyr0n Metsänpeikko

Jone, 23.3.2007 16:55:

Oon vissiin kirkasotsainen idealisti kun mun mielestäni toi on surullista ja äärimmäisen valitettavaa. Itseasiassa oon myöskin todella huolissani suomalaisten rauhanturvaajien tasosta. Ei oo pitkäkään aika kun tuolla irssin puolella yksi kertoili tarinoita kulkukoirien ampumisesta Kosovossa tekemisen puutteessa.



Voin suoraan sanoa että se olin minä joka puhui kulkukoirien ampumisesta. Se ei ollut tekemisen puutteesta johtuvaa hupia, vaan paikallisten avunpyyntö. Kuullostaa varmaan täällä koti Suomessa melko karulta touhulta.

Vaihtoehtona oli ryhtyä vähentämään kulkukoira kantaa tai vaihtoehtoisesti katsoa vierestä kun laumat (20-70 koiraa) hyökkäävät kouluun kulkevien lapsien tai pelloilla olevien aikuisten kimppuun. Kun ympäristöstä loppuu ruoka niin kyllä koiratkin sitä alkavat metsästämään. Jokainen tuomitkoon asian tavallaan. *piis*

--
Jimmyfi: mut sä et näyttäny sille rakkaudelle vaan körmylle :D

Avatar
#84 • • Annakins Guest

ezzy, 23.3.2007 12:43:
---
Annakins, 17.7.2006 10:50:
---
1ncarnation, 17.7.2006 10:43:

Hmm jos en sitten rauhaanturvajaksi päädy, niin meinaako toi nyt sitä että jos olen vaikka saksassa töissä 1v niin sitten voin tuoda verovapaan auton sieltä ? sori a bit offtopic :)
---


Jos asut ulkomailla vähintään yhden vuoden, voit ostaa Suomesta verovapaan auton. Auton on oltava vähintään 6 kk ulkomailla käytettävissä, eli jos menet Ugandaan, niin et voi jättää autoa Viroon. Toiseen EU-maahan vietäessä tulee autosta maksaa kohdemaan ALV, EU:n ulkopuolelle vietäessä ei tarvitse.

---


Eikös tuossa ole vielä sääntönä, että kulkuneuvo pitää ostaa varoilla, jotka on ansaittu ko. maassa? Tuollaista lueskelin joskus.



Ei tartte. Ennen oli kyseinen saanto, mutta nykyaan ei enaa.

Riittaa, etta asuu 1 v ulkomailla ja auto mukana vahintaan 6 kk.
Ozma

Posts: 867

#85 • • Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi
Tarkotus olis hakea niin, että keväällä 2007 olis lähtö. Nykyään noita "räppäreitä" (FRDF) taitaa kyllä olla aika paljon halukkaita, ettei spolle-rj:llä paljon ole mahiksia, mutta pakko kokeilla. Kosovo / Bosnia olis tavotteena. Saanu semmosen käsityksen, että sinne vielä voitaisiin ottaa muitakin kuin jotain tiettyjä spesialistejä. Toisaalta taas elektroniikka-alan koulutus joulukuussa taskussa, niin vois saada jotain semmosia hommia olla kans tarjolla.
Kolera

Posts: 4,256

#86 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

Ozma, 23.3.2007 20:26:
Tarkotus olis hakea niin, että keväällä 2007 olis lähtö. Nykyään noita "räppäreitä" (FRDF) taitaa kyllä olla aika paljon halukkaita, ettei spolle-rj:llä paljon ole mahiksia, mutta pakko kokeilla. Kosovo / Bosnia olis tavotteena. Saanu semmosen käsityksen, että sinne vielä voitaisiin ottaa muitakin kuin jotain tiettyjä spesialistejä. Toisaalta taas elektroniikka-alan koulutus joulukuussa taskussa, niin vois saada jotain semmosia hommia olla kans tarjolla.


millos noi laput pitikään iskeä sisään kun nyt oot jo lähdössä vai tarkotitko 2008 vai pistitkö jo laput vetämään

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Ozma

Posts: 867

#87 • • Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi

Kolera, 23.3.2007 20:32:
---

millos noi laput pitikään iskeä sisään kun nyt oot jo lähdössä vai tarkotitko 2008 vai pistitkö jo laput vetämään



Mä en oo yhtään tietonen, että mikä se ajankohta on. Ah niin ja 2008 meinasin tosiaankin *toktok* Pitäis soittaa tonne Niinisalolle päin ku on vähän sisäpiirikontakteja *pepsodent*
Epailija

Posts: 5,636

#88 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Jone, 23.3.2007 16:55:
Oon vissiin kirkasotsainen idealisti kun mun mielestäni toi on surullista ja äärimmäisen valitettavaa. Itseasiassa oon myöskin todella huolissani suomalaisten rauhanturvaajien tasosta. Ei oo pitkäkään aika kun tuolla irssin puolella yksi kertoili tarinoita kulkukoirien ampumisesta Kosovossa tekemisen puutteessa.



Tekijä jo tunnustautuikin selityksen kera. Ei ole mitenkään tavatonta puuhaa tuo kulkukoirien ampuminen, sillä joillain alueilla ne tosiaan ovat vitsaus. Yksi faijan kaverikin oli joutunut aikoinaan pestissään tekemään niin mielekkäältä tuntuvaa hommaa kuin partioimaan jollain kaatopaikalla kulkukoiria ampumassa. Ei ehkä sitä puuhaa, mitä paikalle eksyvä idealisti odottaisi tekevänsä, mutta kyllä niihinkin nakkeihin yleensä on joku järkisyy.

Positiivisena seikkana tuossa laittamassani tilastossa on se, että lukemat menevät päällekäin. Itse veikkaan, että ideologiset syyt tuntuivat valtaosasta liian vahvalta määreeltä ja siksi siihen vastattiin nihkeästi. Lukemat eivät myöskään kerro kuinka vahva vaikutin raha oli ollut sen merkinneille. Voihan olla, että vaihtelua elämäänsä hakevan enemmistön edustajat ruksivat myös kohdan "raha" lähinnä siitä syystä, että raha kelpaa kyllä vaikka olisikin hakemassa elämänkokemusta. Tuon tilaston perusteella ei siis vielä kannata leimata suomalaisia rauhanturvaajia ahneiksi. Jonkinlaisena egoismina voi toki pitää sitä, että lähtee turvaamaan rauhaa saadakseen vaihtelua omaan elämäänsä, mutta tämä tarkoittaa käytännössä varmasti myös oman perspektiivin laajentamista ja kasvamista ihmisenä, joten ihan yksiselitteisesti huono syy se ei myöskään ole.

Loppuun myönnettäköön, että tämän selittelyn takana on aavistus sitä kuuluisaa omaa lehmää ojassa. Jos nimittäin päätän lähteä rauhanturvaajaksi, niin syyt löytyvät kyllä omasta elämäntilanteesta ja halusta kasvaa, eikä se lompakkokaan täytteestä kyllä kieltäydy. Jos siinä samalla onnistuu vakauttamaan jonkun alueen oloja, niin se ei missään nimessä ole miinus, mutta minussa ei asusta sellaista idealistia, joka pyytteettä uskoisi pahimmillaan rauhaanpakottamisen toimivuuteen.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Ozma

Posts: 867

#89 • • Edited Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi
Mitä tossa oli joku tutkimus juttu ja siitä kauheeta jupakkaa. Oma kommentti siihen:

Mä lähden puhtaasti palkkasotilaaksi sinne. Mulle annetaan rahaa ja mä teen sen homman niin hyvin kuin taidoillani pystyn. Jos sinne jonkun vitun ideologian tai "kokemuksen" takia lähtee niin voi tulla suru puseroon, kun ei olekkaan niin ruusuilla tanssimista. Hieno ajatus, mutta tuossa hommassa pitää olla a)täysin puolueeton b)täysin tunteeton c)tehdä niinku käsketään tai sit mä olen vaan päästäni tyhmä.

Hieno ajatuksena, kehno toteutuksessa.
Avatar
#90 • • Annakins Guest

Pyr0n, 23.3.2007 18:50:
Ja auton tuontiin liittyen pitää olla EU:n ulkopuolella töissä 1 vuoden ajan ja auto pitää olla EU:n ulkopuolella vähintään ½ vuotta. Ja muistaakseni joutui lomia sotkeemaan myös sen verran ettei kaikilla lomilla pystynyt olemaan suomessa, koska muuten tuli kiintiö täyteen mikä olisi estänyt auton tuomisen.

On myös liikkunut tornihuhuja siitä että autot saataisiin pitää vapaasatamassa niinkuin ruotsissa rauhanturvaajat saavat tehdä. Toinen tapa mistä myös huhuja liikkunut olisi se, että vuoden palvelun jälkeen saat paperin käteen jonka kanssa kävellä autokauppaan ja näin ostaa verovapaa auto.



Ei tartte olla EU:n ulkopuolella toissa, mutta jos auton vie toiseen EU-maahan, joutuu siita maksamaan ko. maan ALV:n.

Mita tulee vapaasatamaan, niin paasaantoisesti auton tulee olla kaytettavissa, eli siina maassa, jossa itsekin on. Tosin tasta poikkeuksena mm. Libanonissa olevat rauhanturvaajat saavat pitaa autoaan Israelissa ja Bosniassa olevat ainakin ennen pitivat Unkarissa. Nama ovat tullin paattamia ennakkotapauksia. (Esim. Eritreassa olevat rauhanturvaajat eivat kaytannossa voineet ostaa autoja, koska ei ollut paikkaa jossa niita pitaa).
Pyr0n

Posts: 617

#91 • • Edited Pyr0n Metsänpeikko

Annakins, 23.3.2007 22:06:
---
Pyr0n, 23.3.2007 18:50:
Ja auton tuontiin liittyen pitää olla EU:n ulkopuolella töissä 1 vuoden ajan ja auto pitää olla EU:n ulkopuolella vähintään ½ vuotta. Ja muistaakseni joutui lomia sotkeemaan myös sen verran ettei kaikilla lomilla pystynyt olemaan suomessa, koska muuten tuli kiintiö täyteen mikä olisi estänyt auton tuomisen.

On myös liikkunut tornihuhuja siitä että autot saataisiin pitää vapaasatamassa niinkuin ruotsissa rauhanturvaajat saavat tehdä. Toinen tapa mistä myös huhuja liikkunut olisi se, että vuoden palvelun jälkeen saat paperin käteen jonka kanssa kävellä autokauppaan ja näin ostaa verovapaa auto.

---


Ei tartte olla EU:n ulkopuolella toissa, mutta jos auton vie toiseen EU-maahan, joutuu siita maksamaan ko. maan ALV:n.

Mita tulee vapaasatamaan, niin paasaantoisesti auton tulee olla kaytettavissa, eli siina maassa, jossa itsekin on. Tosin tasta poikkeuksena mm. Libanonissa olevat rauhanturvaajat saavat pitaa autoaan Israelissa ja Bosniassa olevat ainakin ennen pitivat Unkarissa. Nama ovat tullin paattamia ennakkotapauksia. (Esim. Eritreassa olevat rauhanturvaajat eivat kaytannossa voineet ostaa autoja, koska ei ollut paikkaa jossa niita pitaa).



Nämä ohjeet me saimme kosovossa, että auto eu:n ulkopuolella ½ vuotta ja ite duunis ulkomail vuosi tullilta tulleita lappuja. Tosin onhan siitä jo muutama vuosi aikaa. Emme mekään säilyttäneet autoja itse Kosovossa, autot olivat siististi Makedonian puolella.

Ja mitä noihin torneihin tulee niin ne ovat huhuja. Ei sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu, tosin ei ole tähän mennessä vielä toteutunut. Mutta olisi hieno homma.

--
Jimmyfi: mut sä et näyttäny sille rakkaudelle vaan körmylle :D

Avatar
#92 • • Annakins Guest

Pyr0n, 23.3.2007 22:11:
---
Annakins, 23.3.2007 22:06:
---
Pyr0n, 23.3.2007 18:50:
Ja auton tuontiin liittyen pitää olla EU:n ulkopuolella töissä 1 vuoden ajan ja auto pitää olla EU:n ulkopuolella vähintään ½ vuotta. Ja muistaakseni joutui lomia sotkeemaan myös sen verran ettei kaikilla lomilla pystynyt olemaan suomessa, koska muuten tuli kiintiö täyteen mikä olisi estänyt auton tuomisen.

On myös liikkunut tornihuhuja siitä että autot saataisiin pitää vapaasatamassa niinkuin ruotsissa rauhanturvaajat saavat tehdä. Toinen tapa mistä myös huhuja liikkunut olisi se, että vuoden palvelun jälkeen saat paperin käteen jonka kanssa kävellä autokauppaan ja näin ostaa verovapaa auto.

---


Ei tartte olla EU:n ulkopuolella toissa, mutta jos auton vie toiseen EU-maahan, joutuu siita maksamaan ko. maan ALV:n.

Mita tulee vapaasatamaan, niin paasaantoisesti auton tulee olla kaytettavissa, eli siina maassa, jossa itsekin on. Tosin tasta poikkeuksena mm. Libanonissa olevat rauhanturvaajat saavat pitaa autoaan Israelissa ja Bosniassa olevat ainakin ennen pitivat Unkarissa. Nama ovat tullin paattamia ennakkotapauksia. (Esim. Eritreassa olevat rauhanturvaajat eivat kaytannossa voineet ostaa autoja, koska ei ollut paikkaa jossa niita pitaa).

---


Nämä ohjeet me saimme kosovossa, että auto eu:n ulkopuolella ½ vuotta ja ite duunis ulkomail vuosi tullilta tulleita lappuja. Tosin onhan siitä jo muutama vuosi aikaa. Emme mekään säilyttäneet autoja itse Kosovossa, autot olivat siististi Makedonian puolella.



Layhyparkissa ;)

Teille on siis annettu puutteellista tietoa! :) No ei, YK-joukoilla autot on paasaantoisesti olleet EU:n ulkopuolella.
Pyr0n

Posts: 617

#93 • • Edited Pyr0n Metsänpeikko

Annakins, 23.3.2007 22:16:


Layhyparkissa ;)

Teille on siis annettu puutteellista tietoa! :) No ei, YK-joukoilla autot on paasaantoisesti olleet EU:n ulkopuolella.



Vieläki tallessa noin 3 sentin nippu aiheeseen liittyviä papereita. Tosin uusimman tiedon saan sillä kun juttelen kaverin kanssa jolla nyt on tuo kyseinen rumba edessä.

--
Jimmyfi: mut sä et näyttäny sille rakkaudelle vaan körmylle :D

Avatar
#94 • • Annakins Guest

Pyr0n, 23.3.2007 22:19:
---
Annakins, 23.3.2007 22:16:


Layhyparkissa ;)

Teille on siis annettu puutteellista tietoa! :) No ei, YK-joukoilla autot on paasaantoisesti olleet EU:n ulkopuolella.

---


Vieläki tallessa noin 3 sentin nippu aiheeseen liittyviä papereita. Tosin varman tiedon saan sillä kun juttelen kaverin kanssa jolla nyt on tuo kyseinen rumba edessä



Ma myin verovapaita autoja viel pari vuotta sitte eika saannot oo ainakaan tietaakseni siita muuttuneet :)
Pyr0n

Posts: 617

#95 • • Pyr0n Metsänpeikko

Annakins, 23.3.2007 22:20:
---
Pyr0n, 23.3.2007 22:19:
---
Annakins, 23.3.2007 22:16:


Layhyparkissa ;)

Teille on siis annettu puutteellista tietoa! :) No ei, YK-joukoilla autot on paasaantoisesti olleet EU:n ulkopuolella.

---


Vieläki tallessa noin 3 sentin nippu aiheeseen liittyviä papereita. Tosin varman tiedon saan sillä kun juttelen kaverin kanssa jolla nyt on tuo kyseinen rumba edessä

---


Ma myin verovapaita autoja viel pari vuotta sitte eika saannot oo ainakaan tietaakseni siita muuttuneet :)



Meil kyl syynättiin tarkasti papereist millon lähteny auto eu:n ulkopuolelle ja millon tullu takasin sisäpuolelle... ja siin tosiaan piti olla vähintään se ½ vuotta. En sitten tiedä mistä moinen käytäntö. *täh*

--
Jimmyfi: mut sä et näyttäny sille rakkaudelle vaan körmylle :D

Avatar
#96 • • Annakins Guest

Pyr0n, 23.3.2007 22:24:
---
Annakins, 23.3.2007 22:20:
---
Pyr0n, 23.3.2007 22:19:
---
Annakins, 23.3.2007 22:16:


Layhyparkissa ;)

Teille on siis annettu puutteellista tietoa! :) No ei, YK-joukoilla autot on paasaantoisesti olleet EU:n ulkopuolella.

---


Vieläki tallessa noin 3 sentin nippu aiheeseen liittyviä papereita. Tosin varman tiedon saan sillä kun juttelen kaverin kanssa jolla nyt on tuo kyseinen rumba edessä

---


Ma myin verovapaita autoja viel pari vuotta sitte eika saannot oo ainakaan tietaakseni siita muuttuneet :)

---


Meil kyl syynättiin tarkasti papereist millon lähteny auto eu:n ulkopuolelle ja millon tullu takasin sisäpuolelle... ja siin tosiaan piti olla vähintään se ½ vuotta. En sitten tiedä mistä moinen käytäntö. *täh*



Kylhan ne syynaa ku jos oisit ollu EU-maassa, oisit joutunu maksaa ko. maan ALV:n auton hinnasta.
Pyr0n

Posts: 617

#97 • • Pyr0n Metsänpeikko

Annakins, 23.3.2007 22:26:


Kylhan ne syynaa ku jos oisit ollu EU-maassa, oisit joutunu maksaa ko. maan ALV:n auton hinnasta.



Tottahan toki. Voisi koittaa nukkua jossain välissä niin jaksaisi yhdistellä asioista kokonaisuuksia *nauru*

--
Jimmyfi: mut sä et näyttäny sille rakkaudelle vaan körmylle :D

ezzy

Posts: 8,060

#98 • • ezzy Droid-pappa

Annakins, 23.3.2007 19:14:
---

Eikös tuossa ole vielä sääntönä, että kulkuneuvo pitää ostaa varoilla, jotka on ansaittu ko. maassa? Tuollaista lueskelin joskus.

---


Ei tartte. Ennen oli kyseinen saanto, mutta nykyaan ei enaa.

Riittaa, etta asuu 1 v ulkomailla ja auto mukana vahintaan 6 kk.



Ylläri et tollaset muutetaan just sen jälkeen ku muutan takas ulkomailta :DD
Tomppeli

Posts: 125

#99 • • Tomppeli
parin viikon päästä testit valmiusjoukkoihin... *hymy*
Ozma

Posts: 867

#100 • • Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi

Tomppeli, 23.3.2007 23:35:
parin viikon päästä testit valmiusjoukkoihin... *hymy*



Tsemppiä sinne!