Millainen kuulo sinulla on?

189 posts, 10 pages, 88,189 views

Woox

#141 • • Woox
Itelläki tinnitti yläaste ikäsenä aika pahastikki.. Nykyään voi olla, että on jo niin tottunut siihen tjs ettei sitä kuule enää.. Bändissä soittaes toi alko, ja onneksi tajusin lopettaa soittohommat ajoissa ettei liian pahaksi menny *joo*
CM

#142 • • CM

Yoni, 1.1.2007 17:41:

Ja kerran kaveri huusi suoraan mun oikeeseen korvaan jotain kun oltiin baarissa. Silloin tuntui kovaa fyysistä kipua korvassa.

Tota just en ymmärrä, kun jos satut olemaan kaiuttimen vieressä niin pitää jonkun tulla vielä huutamaan korvaan, ikäänkuin saisin jotain selvää tämän puheesta siinä melussa. Pari kertaa varmasti kuulovaurio tullut..
Inferno@Tre

#143 • • Inferno@Tre Hervanta UG
Pientä damagee on kuulo ottanut bileissä siispä nykyisin tulpat päässä bileisiin *joo*

--
Ihmisen luonnollinen vihollinen on ihminen itse.

Caro²

#144 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Eihän noi kunnossa ole :(

Bileissä, ravintolassa, diskossa, jne missä tahansa vastaavassa käytän aina tulppia. Mutta soittaessa en. Ja usein bileiden monitorointi on niin päin helvettiä hoidettu ja monitorit sijotettu ihan mihin sattuu, että sitä volumea joutuu vääntämään niihin purkkeihin ihan huolella ennenko mitään kuuluu.

Paskasti monitoroituja paikkoja on mm: Monitori lattialla, monitor selän takana, monitori toisella sivulla. Paras monitorointi on aina ollut, kun monitorit soi joko suoraan edestä, tai etusivustalta molemmilta puolin niin, että muu meteli peittyy monitorien äänikenttään. Monesti joutuu soittamaan ihan pelkästään luureilla ku monitoroinnista ei kuule hevon persettä *eiei*
plink

#145 • • plink team paska
mulla on ihmeen hyvin säilynyt kuulo ottaen huomioon kuinka paljon korvia on tullut kuormitettua. musiikkia tehdessä volumet nousee usein hälyttävän korkeiksi, ja bileissä tulee käytettyä tulppia tyyliin yhtenä kertana viidestä (oon aina niin jurrissa etten muista:) lisäksi töissä joutuu kuuntelemaan esim. telaketjujen kitinää, paalukoneiden vasaran pauketta, poravaunujen porausta ym. ja muutenkin yleinen äänitaso on jatkuvasti tasolla 80-110 dB.

tein tässä huvikseni vodkapäissäni tällaisen pienen testin, jolla voi tarkistaa oman kuuloalueen ylärajan ja sain itselleni ylärajaksi about 16 kHz (mikä on ihan ok tulos 24-vuotiaalle). eli klippi lähtee 1000 hertsistä ja etenee sekunnin jaksoissa kilohertsi kerrallaan. eli jos kuulet äänen esim. 13 sekunnin kohdalla, mutta et 14 sekunnissa, niin kuuloalueen yläraja on n. 13 kHz.

tosin testiin vaikuttaa esim. käytetty äänentoistolaitteisto, joten mikään liian luotettava juttu tämä ei ole. perussterkat kun eivät yleensä toista lähellekään 20 kHz. klippi on wavvina, koska mp3-pakkaus sotkee tai poistaa osan taajuuksista. ja sitten, kannattaa laittaa volume aika pienelle aluksi, koska muutaman kilohertsin siniaalto ei ole mikään kaikista mukavin ääni :)

http://vaurio.net/temp/kuulotesti.wav

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

T0mbstone

#146 • • T0mbstone The Process.
Kuulotestin mukaan hieman huonontunut kuulo. Osa korkeista taajuuksista leikkaantuu pois testissä tinnityksen takia.

Bileissä ja baareissa musiikki soi usein liian kovalla ja siitä tämän tinnityksen on onnistunut saamaan. Tulpat korviin tilanteen mukaan, yleensä siinä vaiheessa kun äänenpaine tuntuu korvissa jo hieman epämiellyttävältä.

Bileiden/baari-illan jälkeen menee usein viikko pari, että tinnityksen taso laskee edes hieman.

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

Yoni

#147 • • Yoni Tyhmä Vartija!
Otinpa tuon epävirallisen kuulotestin ja kuulin kaikki...
Ainoo oli toi 19 jonka kohalla oli vaikeuksia...
15 kHz kohdalla oli hirveetä kun se on nähtävästi sama taajuus missä mulla tinnittää. Tinnitys kuului kaksinkertaisena!

Ihan tarkastuksen ja kokeen vuoksi teetin testin äitille (46v.) Sillä leikkas 14 kHz:n jälkeen mut se sitten kuuli taas siinä 18 kHz:n jälkeen loppuun asti.

Ihan kiintoisa testi vaikka ei virallinen olekkaan! Helpotti mun tilannetta ainakin!
Jusna666

#148 • • Jusna666 Diablo
Onneksi sentään parempi kuulo kuin näkö. (siis ulkonäkö).

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

E.L.

#149 • • E.L.
Noin kuukausi sitten kävin työterveystarkastuksessa, johon sisältyi myöskin kuulotesti. Tulos oli loistava. Kuulokynnykset 0-5dB tasolla kautta linjan. Tiukastikin arvioiden vielä 15dB olisi ihan normaali arvo. Siis mitä alhaisemmalla tasolla kuulokynnykset, sitä parempi tulos. Hoitaja sanoikin että minulla on selvästi parempi kuulo kuin monella nuorella. Ja itsehän olen 31-v.
Aika hyvin, kun huomioi kaikki rokkikeikat ja bileet, ennenkuin tajusin alkaa käyttää korvatulppia. Samoin kuin töissä ei aina jaksa käyttää kuulosuojaimia meluisien työvälineiden kanssa, jos niitä käyttää "vain" hetken.
Ihan pientä vauriota kylla vasemmassa korvassani on, mutta ei näy siis tavallisessa kuulotestissä. Syynä semmoinen, että n. 10-vuotiaana kasasin läjän nallipyssyn nalleja kivelle ja löin päälle vasaralla. Siitä räjähdyksestä korvani menivät ihan lukkoon ja soivat kovaa pitkään. Muutaman viikon kuluessa pahin kuitenkin helpotti ja ainoastaan vasempaan korvaan jäi ihan hiljaista soimista.
Nykyisin, jo muutamien vuosien ajan, olen käyttänyt bileissä ja rokkikeikoilla korvatulppia. Alkuun satunnaisemmin, nykyisin ihan säännönmukaisesti. Vielä kun oppisi töissä käyttämään lyhyidenkin meluisten työvaiheiden aikana kuulosuojaimia.
Pieni kuulon heikentyminen ei niinkään haittaisi, mutta korvien soimisesta en halua pysyvää. Siksi käytän pidempään melussa oleskellessani aina kuulonsuojausta.
pirpeli

#150 • • pirpeli
Kuulotestissä ilmeni, että kummassakin korvassa(vasemassa enemmän) on korkeiden äänten kuuleminen huonontunut. Joudun taustamelussa todella keskittymään, jotta kuulen mitä puhutaan. Harmittaa, koska kaikki tää omaa syytä. Nykyään oon käyttänytkin sitte tulppia bileissä, ihan sellaset kuusitulpat tosin, mutta toimii nekin.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Caro²

#152 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Korvat tinnittää enemmän kuin puoli vuotta sitten. Ilmeisesti tuli tuhottua niitä techmun 10v -kemujen monitorointia säätäessä - ja parilla keikalla sen jälkeen. Tulpat on kyl aina bileissä päässä, paitsi soittaessa.
Nikke

#153 • • Nikke Robodisco / Techmu
Luulisin, että varsin kunnossa vielä. Ikinä ei ole tinnittänyt tai oikeastaan edes soinut korvat bileiden jälkeen, koska taisin hommata tulpat heti ensimmäisten bileiden jälkeen ja siitä lähtien ne ovat olleet aina päässä. Muutaman kerran on joutunut menemään välillä pois lattialta kun on siellä sen 3h eturivissä painanu meneen melkosessa metakassa.

Soittaessa ei tosin tule käytettyä ellei joudu luukuttamaan luureja aivan älyttömästi.

--
Wunderbar... wundervoll... superschön... supertoll
Dj-info

Mrrshan

#154 • • Mrrshan
Se on tinnitus, ei tinnitys. Latinaa.
Snaggo

#155 • • Snaggo ;__;
Tinnittää jonkin verran. mölyisissä paikoissa puheen erottelu kärsii. nykyään korvatulpat aina bileissä.
Remember kids; That iPod of yours will eventuallu kill your hearing.

--
bojoing.

Sallakat

#156 • • Sallakat jungle, baby !
vaikeehan tuota nyt on tarkkaan arvioida ilman testejä.
sadesola

#157 • • sadesola Kettu mikä kettu
Kuulen usein mitä haluan. *dissaa*

--
KABOOM!

Tarsu

#158 • • Tarsu
i can hear voices!

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

vapauden halveksija

#159 • • vapauden halveksija jos oisin
Mulla on hiljalteen ajan myötä kuulo huonontunu lähinnä jatkuvan musankuuntelun ansiosta. Tinnitus tuli sitten oikeeseen korvaan keväällä Hidrian Semifinal-keikalta, missä miksaaja sekoili äänien kanssa ihan totaalisesti. Kiitos siitä hänelle. Tulpat unohtuivat juuri tällä kerralla kotiin. Sen jälkeen ei ole unohtunut, mutta tämä ilkeä tauti seuraa nyt hautaan! *nyyh*
eewol

#160 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP
Ei niin huono ku luulis.. Putket pienenä korvis. Vasemmasta korvasta tärykalvo puhjennu.

Oikeessa on hiukan parempi kuulo. vasen korva rupee 6k jälkeen olee selvästi heikompi ku oikee..

Oikee korva kuuli viel 18khz 75db:ssä ja 40hz 75db:ssä... Tosin läppärin suhina voi verottaa jotain.

Mut vasen tosiaan heikompi! *grr* Stereokuva my ass!!