Millainen kuulo sinulla on?

189 posts, 10 pages, 85,975 views

Massamuusi

Posts: 73

#1 • • Massamuusi
Itselläni on kuulotestien mukaan erinomainen kuulo, viimeksi kun oli kuulotesti niin kuulin vissiin kahta alinta lukuunottamatta kaikki äänet, tosin silloin häiritsi testihuoneen ilmanvaihto yms. taustameteli ja se että kuulokkeiden kuulokeosissa oli käytetty nahkaa joka piti ääntä pienimmänkin pään liikkeen mukana.
Olen erityisen lahjakas bongaamaan korkeita ääniä, jotka voivat olla voimakkuudestaan riippuen jopa kivuliaita. Yritettiin kerran testata fysiikan luokassa että miten korkealle erotan ääniä, oltiin jo pitkällä yli muiden erotuskyvyn kun opettaja vahingossa veti volyymia lisää ja runsaasti joka sattui huomattavan paljon korviin ja jäi soimaan melkein tunnin ajaksi, vieden kaikki halut testata kuuloa kyseisen opettajan avustuksella.

Tyypillinen tilanne, musiikki soi kovalla, kaverin taskussa oleva puhelin alkaa soimaan, ja ääni kasvaa, ja pitää huomauttaa että "hei sun puhelin soi, aiotko vastata?". Hankkiutunut eroon tikittävistä kelloista, oli talon toisessa päässä tällainen kello ja jos illalla ovi jäi raolleen niin piti nousta ylös sulkemaan ovi kun kuului kauhea takominen toisesta huoneesta.
Eli siitä on sekä hyöttyä että paljon haittaa.

Lisäksi aistin paineenvaihtelut todella herkästi, esim hississä tai jos auto ajaa mäkeä ylös. Lentokoneessa joutuu tekemään tosissaan töitä että saa tasattua paineet ja aina joskus paine ei vain tasaannu ja korva menee lukkoon. Viimeksi kun kävin etelässä niin paluumatkalla laskeutuessa helsinkiin meni molemmat korvat lukkoon noin 5000 metrin korkeudessa, ja koko loppulasku ja paluu kotiin oli yhtä tuskaa, mm. se kun piti mennä metroon niin tosissaan sattui korviin.

Minulla on aina paljon juotavaa ja purkkaa mukana lentomatkoille mutta ei aina riitä. Lisäksi sairastun helposti poskiontelontulehduksiin.

Yleensä tykkään soittaa musiikkia vain sillä voimakkuudella että kaikki soittimet erottuvat.

Ajattelin vain kysellä että millaista porukkaa muut ovat, onko kuulo mennyt jo aikoja sitten vai löytyykö samantapaisia ihmisiä?

--
Koti, Uskonto ja Isänmaa.

phear

Posts: 804

#2 • • phear <X>
Minulla on huono kuulo. Tosin testien mukaan se on erinomainen, en luota. Oikeassa korvassani on pieni alenema keskialueella.

Joensuun Betatronissa -99 minulla alkoi tinnitus. Se on jatkunut siitä lähtien, välillä voimistuen ja uusia taajuuksia keräten. Erittäin v!ttumainen tauti, en suosittele hommaamaan...

Minulla on erittäin ahtaat korvakäytävät, joten en ole koskaan voinut oikein tulppia käyttää. Elacinit (tai muut valettavat) olen meinannut hommata jo 8 vuotta, mutta olen aina missannut tilaukset välimatkojen (eli laiskuuden) vuoksi.

Koen suuret äänenpaineet epämiellyttäviksi.
CM

Posts: 1,507

#3 • • Edited CM

Massamuusi, 4.5.2005 04:25:

Tyypillinen tilanne, musiikki soi kovalla, kaverin taskussa oleva puhelin alkaa soimaan, ja ääni kasvaa, ja pitää huomauttaa että "hei sun puhelin soi, aiotko vastata?". Hankkiutunut eroon tikittävistä kelloista, oli talon toisessa päässä tällainen kello ja jos illalla ovi jäi raolleen niin piti nousta ylös sulkemaan ovi kun kuului kauhea takominen toisesta huoneesta.



Kuulostaa krapulalta *lmao*

Tietyssä tilassa ihminen on kyllä herkempi vastaanottamaan ärsykkeitä. Keskittyminen vois olla myös yks tekijä. Jos on keskittymisongelmia, noi kellon tikitykset jne voi olla todella häiritseviä, jos haluaa nukkua tai tehdä töitä.

Mitä omaan kuuloon tulee niin viimeeksi se oli normaali testeissä, tosin noi testit on vähän huonosti toteutettu, esim taustakohinan ja kolinoiden alle joskus on tuntuu peittyvän osa äänistä. yli 10 vuotta on tullu paukutettua musiikkia välillä tolkuttoman kovaakin, mutta annan myös korvien levätä useita päiviä / viikkoja aika ajoin. Tällä hetkellä tuntuu, ettei kuulo ole juurikaan heikentynyt, tosin keskiäänien tarkkuus tuntuu olevan laskenut jonkin verran.
Kolera

Posts: 4,256

#4 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
vasemmassa korvassa on ainakin testien mukaan alenema...tai sitten se on vaan ollut vaikkua kun se intin loppupuolella oli siirtynyt eri taajuusalueelle ja lievästi voimistunut. *hih* Kuulunymmärtäminen ainakin sitten saa vaikuttamaan, että olen puolikuuro joskus. Tinnitusta ei taida olla. Kuuluu veren kulku päässä ainakin kovempaa kuin mikään vinkuna.

Joskus tulee semmoisia yhtäkkisiä 30s vinkunoita korviin. Voimakkaimmillaan 5s alkamisestaan ja siitä sitten hitaasti laskee kunnes katoaa. Penskana sattu kuulemaan joskus oman nimensä huudettavan, mutta nopeammin kuin kerkee T kirjainta Tomista sanomaan. Sen lisäksi joskus kutinani siirtyvät paikasta toiseen, kun rapsutan ekaa kutinapaikkaa *hih*

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Howdy

Posts: 7,955

#5 • • Howdy Oldie
Valikoiva ...

--
Käpy vailla vertaa

Mark

Posts: 7,311

#6 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

Howdy, 4.5.2005 10:50:
Valikoiva ...



*muhaha* WORD! sama tääl.

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

Ant

Posts: 1,351

#7 • • Ant africant
Liiankin hyvä. Kuulen yleensä asioita, joita ei oo tarkoitettu mun korviini. Ja siitä sitten seuraa tositosi-ihquu meininkiä! *kivatsulle*

-a-

--
...antwillalwaysbewithyou...

Jinx

Posts: 2,615

#8 • • Jinx Superfeminine
Hyvä mutta valikoiva *hihu*

--
Pyllykkä

Illustrator

Posts: 3,171

#9 • • Illustrator
Huono. Erottelukyky on nykyisin aika surkea. Jos taustalla soi musa, on vaikea saada selvää muiden puheesta. Tinnitus vuodesta 1999. Pyrin välttämään kovia ääniä, ja konserteissa ym. käytän aina tulppia. Viimekesänä intin testeissä todettu hyväksi. Kuuntelu tapahtui semmosen äänieristetyn kopperon sisällä, joten se helpotti äänien kuulemista. "Hyvä testi".
Fyrisch

Posts: 4,525

#10 • • Fyrisch
MITÄ SÄ SANOIT!?!?
Jutu

Posts: 3,054

#11 • • Jutu Blondi
Mulla on aika hyvä kuulo, mutta valikoiva kuten näköjään muillakin (mistähän johtuis, hih). Eli kuulen just kavereiden puhelimet kovassa melussa, seinäkellojen tikityksen vaikka olis muuta hälyä ympärillä ja korkeat äänet kuulen ja joskus alkaa oikein kunnolla sattumaan ne "ylikorkeat" äänet. Matalat äänet tuottaa hiukka ongelmia, mutta niitäkin kuulee jos oikein keskittyy.

Ja mitä tohon paineenvaihteluun tulee, niin mulla on aika sama juttu, eli heti tuntuu kun mennään ylä-/alamäkeen, tai jos auto kiihdyttää. Lentokoneessa en oo koskaan ollut joten odotan innollla sitäkin kokemusta. Mun pitää syödä matkapahoinvointilääkkeitä jos lähden pidemmälle matkalla, koska ne helpottaa.

Huomasin muuten että mitä väsyneempi oon niin sitä paremmin mä kuulen. Tää varmaan selittynee sillä, että kun näköaisti hiukan heikkenee kun silmät harittaa mihin sattuu yöllä/aamulla, niin kuulo sitten korvaa sitä, vai?

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Avatar
#12 • • Equalizer Guest
Anteeks mitääääää..Tuollaista ainakin bileissä*igor*
Juhgu

Posts: 7,921

#13 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Musiikkia kommentoidessa mietin joskus että onko minulla huonot korvat vai kuulokkeet kun joku biisi tuntuu olevan masteroinniltaan suht OK, mutta yleinen mielipide on jotain "no huhhuh tää biisihän on ihan kammottava, äänet tulee joka suunnalta ja ihan mistä sattuu ja tosta bassosta ei saa mitään selvää!"

Puheen kuulen useimmiten ihan hyvin, mitä nyt bileissä tulee joskus niitä huvittavia tilanteita kun musiikki pauhaa miljoonalla desibelillä.
-"[pieni](kmmbblbmembl)[/pieni]"
-"AI MITÄ?"
-"[pieni](kmmbblbmembl!)[/pieni]"
-"EI KUULU!"
-(huutava ilme ja suu kiinni korvassa): [pieni](kmmbblbmembl!!!)[/pieni]
-"Sori mut en mä kuule sanaakaan!"
-*pettynyt ilme*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

gerry

Posts: 979

#14 • • Edited gerry
Valikoiva tuntuu myös mulla olevan.

Noin kuukaus sitten pelästyin oikeasti kun ennen nukkumaanmenoa kuulin jatkuvasti jotakin kohinaa/tinnitystä mikä lie olikaan.... Ajattelin että kova kuulokekäyttö on vaikuttanut asiaan (en luukuta lujaa mutta varsinkin musisoites se tahtoo karata välil käsistä). Epäilin "rasitusvauriota" mutta viime aikoina en ole taas mitään erikoista huomannut... Kait se johtui stressistä tms.

Bileis käytän aina tulppia, sillä ne ovat loppujen lopuksi todella mukavia päässä, ja on todella mielyttävä olla pippalois kun ei tarvitsee koko iltaa irvistellä musan soitessa ylikovaa... Vaikka rinnus tärisee ja lahkeet lepattaa niin musa ei soi kuitenkaan liian luja. Myöskin puhuminen onnistuu IHAN normaalisti tulpat pässä uskokaa tai olkaa uskomatta. Muusikon tulpat kun eivät vaimennaa vaan HILJENTÄVÄT melua...

--
by B.C.S

Ninka

Posts: 564

#15 • • Ninka
itellä on toisessa korvassa välikorva tulehdus (joka on tullut jäädäkseen) elikkä toisessa korvassa puolet huonompi kuulo ja huononee koko ajan, samalla siinä on myös tinnitystä ja suhinaa.

--
*nuotti* All i wanna do, is have some fun, I got a feeling, Im not the only one *nuotti*

placiq

Posts: 1,260

#16 • • placiq Jorkki
Ihan riittävän huonoks on päässy *poks*
nomic

Posts: 4,120

#17 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
on
hrdkvr

Posts: 3,929

#18 • • hrdkvr KURGO
en ole koskaan tulppia käyttäny ja kyllä se alkaa verottaa...

--
-keep it hard-

AlexS

Posts: 1,389

#20 • • AlexS kummasetä
Se erottaa hyvät ja huonot piisit *hihu*
Pääasiassa se kuulee kaunista musiikkia*vink*

--
I hear songs that should never end...
in places I cant comprehend.