Scratchaaminen cd-soittimilla

102 posts, 6 pages, 27,913 views

lilius

Posts: 719

#61 • • lilius

Steven Hoaks, 5.5.2005 21:27:
Hyvin monet "isot" dj:t on siirtynyt käyttämään cd:tä ja esim Judge Jules on itse sanonut ettei näe vinyylille tulevaisuutta 5-10vuoden päästä.



Noh... tuo nuo ns. superstara dj:t on niin laiskoja jannuja ettei jaksa kantaa levypakkiaan. *heiii*

Toisekseen pitää hieman lukea rivienvälistä, jos Judge Jules on tosiaan tuollaista sanonut.. eli näkisin asian enemmänkin siten, että Judgella EI OLE URAA 5-10 vuoden päästä!! *joo*

ps. entäs tämä DVD formaatti... joka mahdollistaa myös kuvan lisäämisen. Tämän jälkeen pelkkä tietokone, jossa tarvittava ohjelmisto miksailuun... ja jo 50-60 luvulla olleet jukeboksit??? Kaikki nämähän on jo keksitty ja on/ollut käytössä. *joo*

pss. Meilllähän on maa jo täynnä noita jukebokseja sekä karaokelaitteita baarien nurkissa... *heiii*
blender

Posts: 2,552

#62 • • blender Arcade | KAIKU
Epäilen tota julesin juttua etteikö olis vinyyleil tulevaisuutta. ehkä vain ne superstarat käyttää pelk cd:tä mut itse näkisin parhaana valintana edelleen combon, et käyttää molempia sekä cd:tä ja vinyylejä... mikä onkin varmaan aika yleistä tällä hetkel muutenkin..
lilius

Posts: 719

#64 • • lilius

diffas, 6.5.2005 11:38:

Alkaa olemaan kohta jo vanha formaatti. Huisin paljon isommmalla
kapasiteetillä olevia formaatteja on kehitteillä jo...taitaa olla jotain
protoja valmiinakin.



jep.. tiedän asiasta.. esim BD sun muut. Mutta tuo DVD on sellainen formaatti, jota olen nähnyt itse henk. kohtainsesti soitettavan. Toinen oli sellainen viritys jossa oli normi pioneerin cd-soittimet, mutta modatut versiot... eli soittivat VCD pätkiä. -> Mikseri oli myös sellainen, että sillä miksaantui myös kuvasignaali. *joo*
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#66 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Jussi Lius, 6.5.2005 11:32:
ps. entäs tämä DVD formaatti... joka mahdollistaa myös kuvan lisäämisen. Tämän jälkeen pelkkä tietokone, jossa tarvittava ohjelmisto miksailuun... ja jo 50-60 luvulla olleet jukeboksit??? Kaikki nämähän on jo keksitty ja on/ollut käytössä. *joo*

pss. Meilllähän on maa jo täynnä noita jukebokseja sekä karaokelaitteita baarien nurkissa... *heiii*



Tässäpä se DVD on onneksi ei maksa kuin vaivaset 3777e Thomannilla *iloinen*

Tottakai vinyyli tulee elämään vielä pitkään. Ei kai se nyt kokonaan kuole. Tarkoitin että se siirtyy esim valta osa dj käytöstä pois ja suurin osa alkaa käyttämään jotain muuta formaattia. Tällä hetkelle uskoisin että suurin osa clubi dj:stä käyttää vielä vinyyliä mutta asia muuttuu 5vuoden päästä. Kyllähän niitä jukeboxeja on pitkin maailmaa, mutta niin on myös partiolaisia jotka tekee tulta kepillä tai ihmisiä jotka tykkää morsettaa *justjoo*
Missään vaiheessa en yhtään väheksynyt vinyyliä ja rakastan itsekkin sillä soittamista, mutta tosiasioita ei voi väistää, vinyyli on kuihtumassa.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Quu

Posts: 334

#67 • • Quu Mole RAM!

Steven Hoaks, 5.5.2005 21:27:
Siinähän käytetään tasan samoja liikkeitä ja tekniikoita ja kaiken lisäksi se kuulostaa aivan samalta.



Öööööö... MITÄ?

Vinyyleillä raapiminen on kuitenkin "vähän" eri taiteenlaji kuin cd-soittimilla.
lilius

Posts: 719

#68 • • lilius

diffas, 6.5.2005 11:44:

Esim. tässä on ihan kivan
näköinen laite videon soittamiseen. :)



Aika päheen näkönen.. :)

Mut siis perus yökerho setissä olen törmännyt monessa paikassa vastaaviin tietokonepohjaisiin systeemeihin, joihin on lisätty tavallinen mikseri (ihan mikä merkki vaan..) jatkeeksi. -> turhat cd:t sun muut poijes. Ainoastaan vcd tai joitakin parempilaatuisia tiedostoja... ja videotykillä kuva kankaalle.
lilius

Posts: 719

#69 • • lilius

Steven Hoaks, 6.5.2005 11:47:

Tässäpä se DVD on onneksi ei maksa kuin vaivaset 3777e Thomannilla *iloinen*
---clip: koko stoory---



En ajatellutkaan sitä, että olisit väheksynyt... mutta kerroin vain asiaa omasta kokemuksesta ja mihin olen törmännyt. Itse uskon aika vakaasti, että vinyyli tulee pitämään sen vakiopaikkansa clubi dj ympyröissä.. muu huttu sitten siirtyy eteenpäin. Niinhän ne karaoke laitteetkin kehittyvät koko ajan. *vink*
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#70 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Quu, 6.5.2005 11:48:
Öööööö... MITÄ?

Vinyyleillä raapiminen on kuitenkin "vähän" eri taiteenlaji kuin cd-soittimilla.



Jaa. No en tiedä millä pilipali cd soittimilla sinä olet yrittäny raaputtaa, mutta minun mielestäni jos sen tekee niillä vähän "paremmilla" soittimilla niin se on aivan samanlaista.

Esim. tällä

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

hrdkvr

Posts: 3,929

#71 • • hrdkvr KURGO
mä kun luulin että se on ihan sama

esim infekto raapii cd:illä ja hyvältä kuulostaa

--
-keep it hard-

Quu

Posts: 334

#72 • • Quu Mole RAM!

Steven Hoaks, 6.5.2005 11:56:
---
Quu, 6.5.2005 11:48:
Öööööö... MITÄ?

Vinyyleillä raapiminen on kuitenkin "vähän" eri taiteenlaji kuin cd-soittimilla.

---


Jaa. No en tiedä millä pilipali cd soittimilla sinä olet yrittäny raaputtaa, mutta minun mielestäni jos sen tekee niillä vähän "paremmilla" soittimilla niin se on aivan samanlaista.

Esim. tällä



En itse ole päässyt tuota kokeilemaan, mutta ne jotka ovat tuota testannut, sanovat että fiilis on vielä aika kaukana. Mutta joo, lähelle ollaan pääsemässä.
lilius

Posts: 719

#73 • • lilius

Steven Hoaks, 6.5.2005 11:56:

Jaa. No en tiedä millä pilipali cd soittimilla sinä olet yrittäny raaputtaa, mutta minun mielestäni jos sen tekee niillä vähän "paremmilla" soittimilla niin se on aivan samanlaista.

Esim. tällä



Ei se nyt ihan sama asia ole.. tietenkin makuasia. *joo*

itse, kun haluan tosiaan nähdä sen soittamisen.. mulle:

Vinyylillä soitat levyä ja CD:llä soitat itse laitetta. *vink*
Beliar

Posts: 1,361

#74 • • Beliar

diffas, 6.5.2005 11:20:
---
DjBeliarTechnicsin SL-DZ1200 tuo kyl CD soittamisen niin lähelle vinyyliä

---


Mun mielestä kyseinen soitin vie vaan kauemmas vinyylista. Jopa
kaveri joka normaalisti soittaa cd:lta, soitti mielummin vinyylia
kuin koski kyseiseen soittimeen. :| Soittotuntuma kun on oikeasti
ihan kamala. :(



Hmm... no joo no, onhan tuo maku- ja totuttelu asia. Joidenkin mielestä pumpattava barbarakaan ei tunnu aidolta naiselta... *muhaha*

Mutta siis son kyllä totta, että teknarit vaati hieman tottumista, varsinkin kun "levymatto" on liukas kuin se, vanhalla naisella, mutta kyl mie itte tykkään, vaikken mikään skrätsääjä olekkaan...

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

snoxn

Posts: 350

#75 • • snoxn

polly, 6.5.2005 08:42:
En löytänyt sitä pointtia vieläkään.
Olisin kiinostunut tietämään mitä muuta niihin soittimiin voisi lisätä?

miten eroaa dj kahden levarin takan siitä että dj seisoo kahden cd:n takana?

cd:llä soittaminen on aivan yhtälailla haastavaa/helppoa kuin vinyylien soittaminen siinä on samanlailla tuntumaa kuin vinyylissä, tuntuma on vaan erilainen vähän sama kuin ero ohjaustehostetun ja ohjaustehostamattoman auton välillä.

Olen soittanut lähes pelkästään cd:llä ja en saa minkään näköistä tuntumaa levareihin.

En tällä postauksella halua mitenkään mollata levareita, vaan lähinnä sanoa että se on nyt ihan sama tuleeko se musiikki vinyyliltä vai cd:ltä


Kyllä musiikin kokeminen on paljon muutakin kuin se pelkkä kuuleminen. Siihen miltä musiikki tuntuu ja kuulostaa, vaikuttavat myös kaikki muut subjektiiviset jutut siinä ympärillä. Ei ole "ihan sama" raapiiko dj vinyylillä vai cd:llä kuten ei sekään, soitetaanko oikeasti kitaraa vai mallinnetaanko sitä esim. jollakin softalla. Tai no, jollekin ehkä mutta mulle ei. Makuasioita kuten jo sanoin.

Jotenkin vain kaipaisi jotain uutta lähestymistapaa koko touhuun. En tarkoita etteivätkö cd-soittimet ole sinänsä täysin käyttökelpoisia vehkeitä.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#77 • • Jussi Soro choon!

DjBeliar, 6.5.2005 13:33:
Mutta siis son kyllä totta, että teknarit vaati hieman tottumista, varsinkin kun "levymatto" on liukas kuin se, vanhalla naisella, mutta kyl mie itte tykkään, vaikken mikään skrätsääjä olekkaan...


Vajaan tunnin tollasen kanssa leikkineenä, vois todeta sillä periaatteessa soittamisen olevan hyvinkin paljon vastaavaa kuin CDJ-1000:lla vinyylimodessa, mutta ainoo vika tossa on se, että se levylautaseen päin katsominenkin riittää heiluttamaan lautasta, eli siis se on ihan liian "liukas". Vaikutti muuten ihan asialliselta vehkeeltä, eikä vinyyli+cd-kokemuksen jälkeen ollut loppupeleissä ees mikään mahdoton hallittavaks, mutta se "levy" siinä päällä oli kyl aivan turhan rimpula. Jotenkin luulis ettei kauheen vaikee oo tehdä tosta sellanen, että sitä sais säädettyä? Cue-systeemi oli kanssa ihan perseestä, jotenkin se ei ollu kauheen looginen.

Eli pari lapsenvikaa, jotka saataneen helposti korjattua (jos halutaan), mutta kyllä silti väittäisin mieluummin tonnisella soittavani kun tolla..
Techken

Posts: 101

#78 • • Edited Techken
Tottakai se tuntuma on ``melkein`` sama tossa teknarin cd playerissä kun se kiekko mitä raavitaan on melkein saman kokoinen kun vinyylisoittimessa tai lähes täsmälleen saman kokoinen. Kun se jog wheel esim axis 9:ssä on mitättömän pieni.

Toisaalta kyllä se varmaan riippuu raapiiko sitä soitinta raksamiehen sormet vaiko pianonsoittajan sormet.


Kyllä hiphop/rap dj:ltä pitää löytyä ne vinyylit johan siinä menee katu uskottavuus sivuun kun alkaa hitsaa hiphoppia cd-soittimella.

Otetaan esimerkiksi old school hiphoppia edustava artisti Gangstarr jossa levarit ritisee rahisee ja kellarin ovet paukkuu.

Katsokaa huviksenne Gangstarr musiikki video skills. Jotenkin luonnotonta jos levareiden paikalla on cd-soitin.

Gangstarr on hiphoppina ihan huippua.



- Tulis sota-
Quu

Posts: 334

#80 • • Quu Mole RAM!
Niin unohtu tuossa vielä tähdentää, että jos todella haluaa scratchata, niin ei missään nimessä mitään jog-wheel hökötyksiä. Se on aivan eri juttu.

Lisäksi pitää kiinnittää huomiota mikseriin, ja sen crossiin eritoten. Sen pitää olla tarkka, jyrkkä (säädettävä) ja kestävä.