Vaatemerkit / suositko merkkejä vai ostatko halpahallista?

308 posts, 16 pages, 181,545 views

Sunflower

#121 • • Sunflower
Halpahalleista ei tule vaatteita ostettua, mutta toisaalta en suuremmin kalliitakaan ostele.

Perusvaatteita (lue paitoja) ostettaessa joskus löytyy Espritiltä jotain ja toisena vakiomerkkinä on Benetton. Harmi vain, ettei suomessa ole myynnissä niitä mainoskuvapaitoja. Ne olisi ihan suosikkeja.

Housuja tulee ostettua, kun joskus harvoin sattuu istuvat vastaan. Ihan kyllä halpista vero modalta, joskus hennesiltä.. Teinikauppa Jim&Jillistä.-)

Teinilinjalle kun päästiin, niin Scary Mary vaatteet uppoaa mun huumoriin usein aika hyvin eli aikuismaista pukeutumista on vissiin turha haaveilla.

Ulkovaatteissa olen kranttu eli core-puku täytyy talvella olla ja niissä on tullut Peakiin miellyttyä. Alusvaatteissa Calvin Klein ollut aika kova.

Merkkien näkymisestä... En tee ostopäätöstä merkkien perusteella, ulkonäkö ja mukavuus ovat huomattavasti tärkeämpiä. Merkit kyllä joskus näkyvät, enkä saa tästä kriisiä, mutta en toisaalta sen kummemmin halua niiden näkyvän. Merkeillä, joihin minä olen tykästynyt, ei kuitenkaan minkäännäköstä brassailuarvoa ole.-)
remotion

#122 • • Edited remotion nostatus guru
sieltä ostetaan mistä löytyy mistä omannäköstä ja laadukasta vaatetta löytyy.
kaikkea on Jack&Jonesista Fratelloon ja koneHELSINGISTÄ Armaniin.
automarkettien supermarkettien vaateosastoilta en kuitenkaan suostu ostamaan mitään. korkeintaan sukat kovassa hädässä.

ainoa missä en luista on puvut joissa sitten olen erittäin tarkka laadun suhteen.
Dresmannin Batistineja yms kuraa en ostaisi. Pukuasioissa erinomaisiksi on osoittautunut Solo for Man, ja tietyin varauksin Ferre. Viimeiseni tosin ostin Axel clothingista.

vaatteiden laadusta: kestävin vaatekappale mikä minulla on ikinä ollut on Diesel FiftyFive:n takki, se on itseasiassa ainoa mallikappale suomessa, ostettu Dieselin ystävämyynnistä joskus vuosituhannen vaihteen paikkeilla.
Kestänyt monta vuotta aktiivista maastopyöräilyä sekä monta muuta rajua reissua ilman minkäänlaista merkkiä kulumisesta, joka ikinen pampula nauhojen päässä on vielä kunnossa ja kaikki vetoketjut toimii, kankaan kuosi ei ole lähtenyt mistään kohti edes nukkaantumaan eikä päälikangas ole mistäänkohtaa yhtän kulunut tai kiilto lähtenyt. tuntuu olevan laadultaan jotain turvavyökangastakin tiukempaa matskua mutta silti mukava ku mikä. ja tosi hyviä yksityiskohtia ja ajaton ja cool väritys.
xl8r

#123 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Lähinnä ostan sellaisia vaatteita, jotka näyttävät mielestäni hyvätä, merkkiin katsomatta. Yllättäviä löytöjä tullut tehtyä välillä myös erinäisistä halpahalleista.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

luode

#124 • • luode

xl8r, 1.9.2006 09:16:
Lähinnä ostan sellaisia vaatteita, jotka näyttävät mielestäni hyvätä, merkkiin katsomatta. Yllättäviä löytöjä tullut tehtyä välillä myös erinäisistä halpahalleista.

samma här.

#125 • • ville olen oikeasti ujo

rmtn, 1.9.2006 08:35:
ainoa missä en luista on puvut joissa sitten olen erittäin tarkka laadun suhteen.
Dresmannin Batistineja yms kuraa en ostaisi. Pukuasioissa erinomaisiksi on osoittautunut Solo for Man, ja tietyin varauksin Ferre. Viimeiseni tosin ostin Axel clothingista.

Mulla on yks batistini, oliskohan se maksanut 300e. Sitten on reilut 2x kaalliimpia merkkipukuja ja imo ne ei ole yhtään sen laadukkaampia....

Mä väittäisin, että esim jossain 700e bossin puvussa ei hirveesti ole eroa laadukkuudessa moneen merkittömään 300e pukuun. Saumat ja kankaat voi olla ihan yhtä laadukkaita sekä olkatoppauksissa monta kerrosta ja niiden kestävyys loistava. Sen takia sanoisin, että erona on lähinnä istuvuus ja mitoitus: Merkkipuvuissa löytyy paremmin eri mitoituksia kun taas merkittömät puvut usein suomalaiselle kaljamahalle.

Sitten jos aletaan oikeasti puhua kalliista puvuista eli reilusti toista tonnia, jopa lähemmäs kahta, kankaat on ihan toista laatua kuin halvemissa puvuissa. Tällöin on kuitenkin ihan sama onko se halpa puku batistini vai halvin boss, yhtä paskalta ne molemmat tuntuu....

Puvut on sikäli jännä juttu, että imo suurin osa puvuista joita miehillä näkee, on aina liian suuria. Tämä pätee osittain myös mittatilauspukuihin. Esim vähän aikaa sitten yks tuttu oli teettänyt mittatilauspuvun ja tässä puvussa oli perisuomalaiseen tyyliin olkatoppaukset, jotka ampui varmaan 3cm olkapäistä yli. Ihan hirveän näköistä kun pienenkin käytön jälkeen toppaus antaa ihan snadisti periksi ja koko miehen olemus lysähtää.

Puvuista muuten pieni vinkki: Bossin liikkeessä on pari kertaa vuodessa ale, itseasiassa tälläkin hetkellä menossa. Kaikki liikkeen puvut nyt vähintään -50%, jopa -70%. Kokoja oli ainakin joku aikaa sitten tosi reilusti jäljellä, jopa Suomessa harvinaisia 44 ja 46 löytyi. Tällaistan alennusmyyntien takia Suomesta ei kyllä kannata koskaan normaalihintaista pukua ostaa :)
Jago

#126 • • Jago un-trained monkee

niomic, 1.9.2006 02:34:
---
Jago, 31.8.2006 10:45:
on mulla pari merkkiä, mitkä vaatteissa EI saa näkyä.
jos vaatteessa lukee suurella jonkun halpishallin nimi tai jos siinä on adidaksen tai niken kaltasten merkkien logot oikeen isolla, ni sitten ei kiitos..

mielellään ei näkyis muutenkaan merkkien nimet ellei oo luksusta, mutta kun ei luksusta viitti ostaa ni mieluummin ei siis mitään liian näkyvää..(poikkeus alkkarit, joissa pitää näkyy selkeesti merkki*lmao*)

---

Itse taas koen, että juuri korkeamman tason (vaikka luksus) vaatteissa ei juuri saisi näkyä muutakuin esim. takin povitaskun sisällä tjsp mitään logoja tai vastaavia. Toi tuntuu jotenkin vähän samanlaiselta paskalta ku et jos oot hankkinu hikiseen sun bränikän AMG Mersun, ni pakko muka pitää se logo siinä et muutki näkee, kun taas useat ottavat tarkoituksella nuo merkinnät pois. Ne eivät sovi sen tason tavaroihin, vaan ovat rahvaan pragmaattisia ja muutenkin tönkköjä.

Halvemmat ja peruslaatuiset kamat saaki sit olla miten sattuu, eri vaatteisiin sopii logot eri tavalla.

Joo siis tarkotin juuri että mun vaatteissa ei näy niitä suuria logoja,eikä tuu näkymäänkään*ding*

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

z

#127 • • z
perushyvän merkkipuvun ja puolet halvemman 'merkittömän' ero usein vain mallissa. ns. järkevän hintaiset puvut tehdään suuremmille markkinoille ja erityisesti suomessa tämä tarkoittaa että puvut on mitoitettu keskim. suomalaisherran makuun 'mukaviksi'. tuplahinnalla kangas ja ompelujälki ei välttämättä parane, mutta leikkaukset ovat keskimäärin paremman näköisiä.

jos saisi setäillä ja antaa ostovinkkejä valmispukujen hankintaan, niin summaisin:
1) jos haluat hyvin istuvan mallin, osta vain italialaisia
2) osta vain 100% villaa. tästä saa poiketa, jos tietää mitä tekee.
3) osta vain alennusmyynneistä. etenkin törkyhintaisista merkkipuvuista min. 40% pois.
4) jos jokin juttu ei miellytä: kangas, väri, leikkaus -> älä osta
5) maksa kymppi ompelusta, jotta saat hihat ja lahkeet heti oikeaan mittaan
6) mieti, kannattaako ostaa mallia/väriä/kuosia, mihin kyllästyy alle parin vuoden
remotion

#128 • • remotion nostatus guru

ville, 1.9.2006 09:56:
Mulla on yks batistini, oliskohan se maksanut 300e. Sitten on reilut 2x kaalliimpia merkkipukuja ja imo ne ei ole yhtään sen laadukkaampia....

Mä väittäisin, että esim jossain 700e bossin puvussa ei hirveesti ole eroa laadukkuudessa moneen merkittömään 300e pukuun. Saumat ja kankaat voi olla ihan yhtä laadukkaita sekä olkatoppauksissa monta kerrosta ja niiden kestävyys loistava. Sen takia sanoisin, että erona on lähinnä istuvuus ja mitoitus: Merkkipuvuissa löytyy paremmin eri mitoituksia kun taas merkittömät puvut usein suomalaiselle kaljamahalle.

Sitten jos aletaan oikeasti puhua kalliista puvuista eli reilusti toista tonnia, jopa lähemmäs kahta, kankaat on ihan toista laatua kuin halvemissa puvuissa. Tällöin on kuitenkin ihan sama onko se halpa puku batistini vai halvin boss, yhtä paskalta ne molemmat tuntuu....

Itse on tullut pidettyä pukua päällä useampana päivänä viikossa noin 8 vuotiaasta lähtien joten ehkä jotain näistäkin tullut opittua, kantapään kautta ja ilman.
itsellä on ollut yksi batistinin puku joka on oli laadultaan selkeästi huonoin mikä minulla on ollut.
meni ryhdittömäksi erittäin nopeasti ja materiaalit on huonoja.
ja myöskin ainoo puku missä fiilis on ollut tuo mainitsemasi "paska"
lisäksi näistä puvuista, samoin kuin suomalaisita turoista jotenkin näkee että kaavoissa on menty sillä linjalla että puvut istuu koko kansalle. tuloksena nuhjuinen puku joka roikkuu kantajansa päällä.

Sanotaanko et 300-400 on se hinta minkä hyvästä laadukkaasta puvusta kannattaa maksaa.
Itse en enempää maksa, kerran oon maksanut 500 erittäin killerin näkösestä mustasta keinokuitupuvusta, mut se oli semmonen kokemus, että kiva että kaapista löytyy, mutta en tee toiste.
Cerrutia sillä 300-400 ei saa, mutta en haluakaan, mutta jonkun muun erittäin hyvän merkkisen jo saa, eikä sillä merkillä ole mitään väliä vaan leikkauksilla, ompelutyön laadulla ja materiaaleilla. Siitä merkin tunnettuudesta kun on ihan turha maksaa.
yleensä suosin jonkun hieman pienemmän valmistajan pukuja, tällähetkellä tuorein hankintani on tummanruskea sinisillä liituraidoilla varustettu"painavasta" villasta ja cashmirista valmistettuShort Stories Londonin valmistama puku, lisäksi kun tiedän että tuota ei ole tuotu kun yksi kappale suomeen, niin eipä tule vastaan.

Jos olet maksanut batistinista tuon 300 ni on kyllä pahasti jymäytetty. tai sitten kyseessä on ollut niiden joku highend malli joka tosiaan voi olla ihan yhtä laadukas kuin muutkin tuon hintaiset.
Bossia en noteeraa nyt merkkinä oikeen kun on niin kovin hinnoteltu. mulla on kyllä pari paria Boss sportin erittäin mukavia oranssia sukkia vapaa ajankäytössä. :D

Tietysti nykyään kun ei enä mitään kasvuvaroja tarvitse niin puku ostetaan aina istuvan kokoisena. housuissa lahkeen lyhennys on oikeestaan ainoo puhtaasti sallittava modi. sen takia ostovaiheessa

hmm. niin itsellä on yks tuttu joka mainosti itseään laatutietosena jätkänä että "kahta en vaihda, batistinia ja bossia"
siinä vaiheessa petti pokka.
remotion

#129 • • remotion nostatus guru

miikkah, 1.9.2006 10:25:
perushyvän merkkipuvun ja puolet halvemman 'merkittömän' ero usein vain mallissa. ns. järkevän hintaiset puvut tehdään suuremmille markkinoille ja erityisesti suomessa tämä tarkoittaa että puvut on mitoitettu keskim. suomalaisherran makuun 'mukaviksi'. tuplahinnalla kangas ja ompelujälki ei välttämättä parane, mutta leikkaukset ovat keskimäärin paremman näköisiä.

jos saisi setäillä ja antaa ostovinkkejä valmispukujen hankintaan, niin summaisin:
1) jos haluat hyvin istuvan mallin, osta vain italialaisia
2) osta vain 100% villaa. tästä saa poiketa, jos tietää mitä tekee.
3) osta vain alennusmyynneistä. etenkin törkyhintaisista merkkipuvuista min. 40% pois.
4) jos jokin juttu ei miellytä: kangas, väri, leikkaus -> älä osta
5) maksa kymppi ompelusta, jotta saat hihat ja lahkeet heti oikeaan mittaan
6) mieti, kannattaako ostaa mallia/väriä/kuosia, mihin kyllästyy alle parin vuoden

katos täs oli melko hyvin kiteytetty. tosin pistäisin pieniä lisäyksiä vähän kärjistäen.
1) istuvuus on henkilökohtaista, mutta kieltämättä Italialaiset laadukkaammat merkit ovat takuu linjakkaita, Hot tip! kannattaa myös ehdottomasti tsekata Saksalaisia merkkejä, tosin Suomesta vaikea saada.
Ei kannata ostaa ns. arkikäyttöön hirveen trendikästä ja nuorekasta pukua (esim. erikois lyhyet ja korkeat kaulukset) esim. tanskalaiselta valmistajalta, ensinnäkin siitä tulee mieleen että se on ostettu jonkun koulunpäättäjäisen tai muun yksittäisen tapahtuman takia, b) se on myös sen tapahtuman jälkeen muoditon.
rennompaan bilekäyttöön yms toki bleiserin voi tälläseltä valmistajalta poistaa.

6) kannattaa ensin ostaa esim. hillityt musta ja harmaa tai vastaavat puvut jotka käy aina. sen jälkeen jos jää varaa, käyttöä ja haluaa erikoistua niin mikä ettei muutama sesonki puku piristää kummasti. tottakai ne menee muodista ja tulee muotiin, mutta kyllä itse silti ainakin hankin näitäkin.

pitkäaikaseen käyttöön kannattaa valita leikkauksiltaan klassinen mutta linjakkaasti

#130 • • Edited ville olen oikeasti ujo

rmtn, 1.9.2006 10:50:
Jos olet maksanut batistinista tuon 300 ni on kyllä pahasti jymäytetty. tai sitten kyseessä on ollut niiden joku highend malli joka tosiaan voi olla ihan yhtä laadukas kuin muutkin tuon hintaiset.
Bossia en noteeraa nyt merkkinä oikeen kun on niin kovin hinnoteltu. mulla on kyllä pari paria Boss sportin erittäin mukavia oranssia sukkia vapaa ajankäytössä. :D

En mä muuta tietä kun että sitä batistiniä oon pitänyt aika pirusti ja se on edelleen pirun hyvässä kunnossa. Tod näk joku parempi malli sieltä, ei mikään 99 puku...

Miikan vinkit oli kyllä hyviä... italialainen mitoitus ja alennusmyynti on ne jotka itsellä toimii pirun hyvin :)

Mulla suurin ongalma on koko: puvuissa 46 ja hoikka, kauluspaidoissa S/37/39/Slim. Käytännössä pukuja on äärettömän vaikea löytää, kauluspaidoissa sama juttu. Nyt kun on vähän salilla käynyt, niin ongelma on entisestään pahentunut... kaulasta kiristää, olkapäät loppuu kesken, mut mahassa 20cm ylimääräistä.... ulkomailta onneksi löytää ja merkkiliikkeistä :)
remotion

#131 • • remotion nostatus guru

ville, 1.9.2006 11:12:
En mä muuta tietä kun että sitä batistiniä oon pitänyt aika pirusti ja se on edelleen pirun hyvässä kunnossa. Tod näk joku parempi malli sieltä, ei mikään 99 puku...

Miikan vinkit oli kyllä hyviä... italialainen mitoitus ja alennusmyynti on ne jotka itsellä toimii pirun hyvin :)

Mulla suurin ongalma on koko: puvuissa 46 ja hoikka, kauluspaidoissa S/37/39/Slim. Käytännössä pukuja on äärettömän vaikea löytää, kauluspaidoissa sama juttu. Nyt kun on vähän salilla käynyt, niin ongelma on entisestään pahentunut... kaulasta kiristää, olkapäät loppuu kesken, mut mahassa 20cm ylimääräistä.... ulkomailta onneksi löytää ja merkkiliikkeistä :)

jep. näin aattelinkin. olet vähän hankalan kokoinen.
mutta onneksi paidan ei tarvitse olla tiukka. slimfittiä tietty kannattaa suosia vähänkin laihemman ja easycarea ni ei oo ihan mutkalla pesukoneen jälkeen.
Tapi

#132 • • Tapi Dreamstate

rmtn, 1.9.2006 10:50:
Itse on tullut pidettyä pukua päällä useampana päivänä viikossa noin 8 vuotiaasta lähtien

"Okei". Mäkään en ton ikäsenä voinu kuvitellakaan lähteväni kouluun muussa kuin kunnon puvussa.
Tapi

#134 • • Tapi Dreamstate
Okei, ehkä sä oot sit vaan ollu normaalii edustavampi lapsi.

#135 • • ville olen oikeasti ujo

rmtn, 1.9.2006 12:48:
luuleksää et mä jossain koulussa olisin puku päällä ollutkaan??? *nauru*

Oletettavasti sä kuitenkin olet ollut koulussa, jolloin niitä päiviä jää lauantai ja sunnuntai. Ilmeisesti puku oli sitten viikonloppuasuste :)
remotion

#136 • • remotion nostatus guru

ville, 1.9.2006 13:34:
---
rmtn, 1.9.2006 12:48:
luuleksää et mä jossain koulussa olisin puku päällä ollutkaan??? *nauru*

---

Oletettavasti sä kuitenkin olet ollut koulussa, jolloin niitä päiviä jää lauantai ja sunnuntai. Ilmeisesti puku oli sitten viikonloppuasuste :)

oli ja on edelleen myös usein puku päällä arkisin. mutta onneksi tässä ei mun elämäntapoja tai pukeutumista miettivä threadi niin case closed.

junnuna puvut toki oli perhetutun räätälin tekosia...
KooKie

#137 • • KooKie aka. Petress Pan
OT: Pukumiehet. *slurps*

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

tbo

#138 • • Edited tbo budhisattva
Puvut = buu.

Kuten Gang Starrin Gurukaan, "I ain't even tryin to work in a suit". Puku saattaa antaa kantajastaan siistin, huolitellun ja skarpin kuvan, mutta se kertoo myös massan mukana kulkemisesta, omien mielipiteiden tukahduttamisesta ja tietynlaisesta henkisestä kastraatiosta. Kertoo maailman henkisestä tasosta aika paljon jos työelämän dresscode on puku (joka on itse asiassa tehty sellaseks kun se on että se näyttää skarpilta ainoastaan kun _seisoo_), eikä siitä dresscodesta voida luopua kun ehkä perjantaiks jollon sillonkaan ei oo lupa pukeutua _oikeesti_ rennosti (millon "casual friday" olis muka tarkottanu t-paitaa ja löysiä farkkuja?) Ainoa puvun osa jota on lupa modifioida on kraka, ja sekin on hirttosilmukka jonka terävä kärki osottaa kasseihin (Freudilla olis ollu _paljon_ sanottavaa krakasta) :/ Ja tämä kaikki pelkästään miksi? "no siks et vastapuolen bisnesäijät pitää sua epäuskottavana jos sulla ei oo pukua ja sit sä et voi tehdä niin paljoo paaluu". Duh.

Ja palataksemme aiheeseen, brändit noin ylipäätään on aika buu. Useimmat niistä merkkikledjuista tehdään samoissa tehtaissa niillä söpöillä pienillä teinitytön käsillä kun ne ei-merkkikledjut, ja monasti niiden suurin ero on vain se millainen logo siihen rintapieleen ommellaan. Logot ylipäätään on aika ihmeellisiä: se on MAINOS, enkä mä tiedä ketään joka haluais päälleen, ööh, sanotaanko vaikka printtipaitaa jossa olis Anttilan kuvaston etusivu tai K-kaupan makkaratarjous, mut silti kymmeniä jotka haluaa Gsussin logon. Weird shit.

No, omakohtasesti ainakin yritän elää kuten saarnaan, ja sen takii on täs viime aikoina tullu teetettyä kledjuja (äiti rules supreme, ja tamperelaisille voin varauksetta suositella Itsenäisyydenkadun Workshop ODDia). Joku joskus kerto mulle et "onpas sulla hienoja t-paitoja", mut siihen onki salainen ase: painatan ne ite tai ostan kavereilta jotka painaa. Se ei oo ihan täydellinen keino, useimmiten ne on Fruit of the Loomin massasweatshoptuotantoa ne paidat, mut meneepähän 80% paidan hinnasta oikeille ug-sankareille joita pitää tukea. Byysia kannattaa hommata armykaupoista, naton malliston reisitaskubyysat on a) tyylikkäitä (makukysymys, joojoo) b) edullisia (katto taitaa olla jossain 80-100e kieppeillä, keskihinta 50-60) ja c) kestäviä ( ne on tehty kestämään sota joten kai ne nyt jotain arkitallausta kestää). Suuri ongelma on kengät, kotimaisia tuottajia ei paljoa löydy, mut onneks välillä löytyy helmiäkin kuten Lontoosta Vegetarian Shoes :) Ruohonjuuresta löyty kans jotain tennareita, malliston nimi tais olla No Sweat, ja tais siellä jotain hamppukenkiäkin olla, mut onneks en just nyt tarvii uusii tossuja.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Sundust

#139 • • Sundust Behind The Sun
En käytä, merkki vaatteet on kalliita ja rumia, ei mitään kuluneita farkkuja, tai muuta hömpettä mitä esim, tuolta paikallisesta modastakin saa, pitää olla rennot vaatteet joissa on mukava olla ja liikkua :)

--
*jiihaa* Danger i´m raving...

trolololol

#140 • • trolololol maalailevaa trancea @ 3.3v

Velh05, 12.4.2005 11:18:
Merkkivaatteet ovat yhtäkuin ylikansalliset korporaatiot.
Merkkivaatteen ostaminen köyhdyttää nälästä kärsiviä vielä enemmän.
Pieni poika esim. Filippiineillä tekemäs mun Puman lenkkareit hintaan 15c/PÄIVÄ.
Syitä on monta lisää..

Oksettaa *taputapu* kyseinen toiminta.
Kirpparit, UFF ja kierrätetyt vaatteet kunniaan.
Näin eliminoin parhaiten (mitä tiedän) sen etteivät vähäsetkään senttiseni mee isokenkäisten ökypomojen kukkaroihin.

A Perfect Circle - Imagine: Imagine all the people sharing all the world. Imagine no possesions, I wonder if you can.

*piis*

oot sekasin hippi :D

--
.:: m u s i c i n m y m i n d ::.