Vaatemerkit / suositko merkkejä vai ostatko halpahallista?

308 posts, 16 pages, 181,708 views

phear

#41 • • phear <X>
Tää onkin melko kinkkinen kysymys.

Halpatuotanto on perseestä, siinä "riistetään" kaikkia ketjun lenkkejä ompelijasta kassatyttöön, jotta saataisiin kuluttajalle tuote mahdollisimman halvalla. Laatu halpahalleissa on myös yleensä melko ala-arvoista.

Muotimerkkituotanto on myös synkeää. Suurilla mainospanostuksilla saadaan aikaan kuluttajien illuusio haluttavuudesta ja laadusta, vaikka tosiasiassa vaatteet tehdään samoissa tehtaissa, kuin halpahallikama.

Yo. syistä johtuen pyrin suosimaan pieniä merkkejä. Paidat hankin kotimaisilta tuottajilta ja painan itse tai ostain kavereiden tekemiä (tai mitä lie pientuotantoa, mitä netistä löytyy). Housujen kanssa on ollut hieman vaikeampaa, olen ostanut jonkin verran kotimaista, mutta myös Zaran ja New Yorkerin aleista ulkomaanreissuilla (which, I know, is evil). Kalsarit ja sukat kotimaisia. Kengät on yleensä halpiksia.

Käytän samoja vaatteita, kunnes ne ovat aivan riekaleina.*joo*
ee102

#42 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Harvemmin ostelen vaatteita, mutta jos jotain tarvin, etsin sitä kauan ja harkiten. Laadun tulee olla hyvä, ja minun tulee pitää vaatteesta kovasti, jotta sen ostan. Noilla perusteilla on tullut ostettua muutama hyvä vaatekappale, joita pidän päälläni melkein koko ajan - siihen asti, että ne ovat jopa reikäiset. *hih* Vaatemerkillä ei siis ole minulle väliä. Tosin en mielellään kannata ylikansallisia tuotteita, vaan vähintäänkin on tullut huono omatunto mm. aikoinani ostamasta hirveästä määrästä Adidas- ja Nike-tuotteita. Mutta nekin ovat edelleen käytössä mulla lenkkeilyasusteina ihan vaan, että tulisivat käytetyiksi loppuun.

Kirppiksillä tulee kyllä kierreltyä myös. Niillä on mukava katella vaatteita, ja jos jotain vähänkin mieleistä löytää, niin tulee usein myös ostettua. Hyvä, että tavara kierrätetään! Toisinaan kirppiksiltä löytyy lähes uusia / käyttämättömiäkin vaatteita eli en ymmärrä, miksei jotkut halua ostaa niiltä vaatteita ollenkaan.
Displacer

#43 • • Displacer

Lene, 12.4.2005 19:16:

PPPS. Jos joku tietää, missä on paljon pieniä vaatteita etc. niin saa laittaa viestiä.

Lastenosastoilta löytyy *hih*
Sirppu

#44 • • Sirppu
yleensä kirpputorit ja en nyt noista merkkivaateista oikee tiä..maksaa hirmusesti,jos on alennuskssa 5e joku merkkivaate voin silloin ostaa.
vaavu

#45 • • vaavu vara-vana
Olen tehnyt aika mielenkiintoisen huomion siitä, että mun kaikki housuni on ostetty Onlysta. Tämä ei ole mitenkään tietoisen työn tulosta, vaan lähinnä seurausta ajan puutteesta ja krantusta mausta farkkujen suhteen. Kaupoissa kiertely vie ihan liikaa aikaa, ja tuntuu että juuri sopivasti omalle vartalolle leikattujen farkkujen löytäminen on työn ja tuskan takana. Onlyn farkkujen suhteen homma on helppoa, kun rekistä löytää takuuvarmasti aina jotain.

Loppujen lopuksi Onlyn farkuissa on myös aika hyvä hinta-laatu -suhde: sellainen 50-70e farkuista on vielä suht edullinen verrattuna kalliimpiin brändimerkkeihin, mutta on kuitenkin riittävästi, jotta hinta näkyy myös farkkujen laadussa asti.

Muiden vaatteiden suhteen ostelen vähän mitä sattuu. Arkisin käytän aika paljon WE:n collegehuppareita, koska ne on mukavia päällä, mutta imho niissä hinnan ja laadun suhde ei ole ihan kohdallaan. Jo puolen vuoden ahkeran käytön jälkeen mun hupparit alkaa olla turhan nukkaisia ja nyppyyntyneitä - ja hintaa yhdellä on kuitenkin joku 80e. Jos joku tietää jonkun muun hyvän merkin, jolta löytyy mukavia, kestäviä ja ennen kaikkea kivan värisiä huppareita, kertokaa.

Henkkamaukan kierrän nykyään kyllä aika kategorisesti. Olen sen verran kyllästynyt siihen, että henkkamaukan vaatteet kulahtaa ihan muodottomiksi jo muutaman pesun jälkeen. Kaipa sieltäkin niitä parempilaatuisia löytyisi, jos katselisi kalliimpia vaatteita, mutta niiden löytäminen voi olla aika vaikeaa.

#46 • • ville olen oikeasti ujo

Jone, 14.4.2005 09:20:
Jos muuten oikeasti haluaa yksilöllisiä ja laadukkaita vaatteita, niin mä en ihan ymmärrä miten esim. säännönmukainen Gsuksen ostaminen palvelee tota tarkoitusperää? Laadusta en tiedä, mutta yksilöllisyys on siinä ainakin tasan Henkkamaukka-tasoa. Varmuudella yksilöllisiä ja laadukkaita vaatteita saa ihan sopuhintaan teettämällä juuri sellaiset kuin haluaa.

Yksilöllisyyttä on erilaista. On sitä, että vaatteet eroaa valtamassasta esim. väreiltään ja printeiltään (mallia gsus) tai sitten on sitä, että voidaan teettää vaate, jota oikeesti kukaan ei edes huomaa teetetyksi, sillä vaate on niin tylsä. SIten vaatteen merkin ei tarvii olla tuntematon, jos haluaa olla yksilöllinen. Sitten on tietysti asia erikseen jos haluaa tavoitella esim klubipiireissä "tosi" yksilöllisyyttä. Silloin ei taatusti kannata ostaa gsuksen hihatonta paitaa, koska siihen törmää 100% varmasti seuraavalla klubilla.

Ja oikeesti mä väitän että toi teettäminen ei välttis oo yhtään sen laadukkaampaa. Varsinkin jos kyseessä on joku "pikkyrittäjäamatööri" niin saumat vetää, kaavat on heikkoja (jos niitä edes on) ja työvälineet keskinkertaisia, joka näkyy laadussa. Melkeinpä on asia niin, että laadukkaat ja kalliit merkkikuteet on aina olleet laadukkaampia kuin teetetyt.

Ja en kyllä olisi ihan sitä mieltä, että gsus on samaa tasoa kuin henkkamaukka. Henkkamaukoissa yhtä vaatekappaletta on 30kpl ja henkkamaukkoja on suomessa varmaan kymmeniä. Gsusta tai muita vastaavia kuten dieseliä tai nudieta tulee yhteen kauppaan muutama per koko ja kaikkia malleja ei myydä kaikissa kaupoissa. Siten mahdollisuus törmätä samanlaiseen vaatteeseen klubien ulkopuolella on oikeesti aika häviävän pieni (itseasiassa esim gsuksessa en oo törmännyt koskaan vaikka noita gsuksen vaatekappaleita on kaapissa kolme kertaa enemmän mitä haluaisin). Ja onhan tossa se, että gsus/diesen/nudie/mikä vaan merkki maksaa 3x sen mitä henkkamaukka, pikkusen karsii sitä ostajakuntaa. Ja puhumattakaan siitä, että henkkamaukan miesten vaatteet on nykyisin niin yllätyksettömiä, että niitä on vaikea erottaa halosen mallistosta.
r2d2

#47 • • r2d2 Droid from Naboo

sensuroitu, 12.4.2005 10:07:
Itse suosin hyvin tehtyjä vaatteita, yleensä ne on ne kalliit merkit mutta hyvästä saa maksaa.
Jotain peruskamaa tosin ostan henkkamaukasta kuten t-paita, bokserit ehkä joskus kiireessä kauluspaidan, solmiot on myös hyvää tavaraa hm:ssä.

-Pepe Jeans
-Dolce Gabbana
-Hugo
-Gsus
-J.Lindeberg

siinä pari suosikkia..

...en löytänyt aiheesta topikkia mut voin olla väärässäkin...;)

T,

Marimekko jo vuodesta 1987 (Jokapoika- paita koko 41,42)(tuovat tarvittaessa väriä pukeutumiseen)
Turo (housut, pikkutakit, puvut)
BOSS (pari takkia, paitaa)
Boreus (paitoja, housuja)
Jousipaita (paitoja)
Finlaysson (T-paidat)
Fjällräven (takit, talvitakki, retkeilykamaa, paitoja)
Petrifun/tex (paitoja)
Pomarfinn ja Sievi (kengät)

Laadukkaita, kestäviä ja siistejä. Köyhän ei kannata ostaa huonoa!

t.
R2D2
placiq

#48 • • placiq Jorkki
Blendit kengät ja STC:n paidat on ainoot merkkit mitä tulle suosittua..
skywalker

#49 • • skywalker mr.miyagi
yleensä ostan vaatteita mitkä sopivat itselleni ja istuvat hyvin.merkillä ei periaatteessa ole väliä.
mutta oma henk.koht kokemus on että hieman kalliimmat vaatteet(eli ns.merkkivaatteet) istuvat hyvin ja kestävät hyvin.sen takia itse suosin mielummin merkkivaatteita.

--
you don`t know the power of the dark side

Jone

#50 • • Edited Jone Archibald Haddock

Yksilöllisyyttä on erilaista. On sitä, että vaatteet eroaa valtamassasta esim. väreiltään ja printeiltään (mallia gsus) tai sitten on sitä, että voidaan teettää vaate, jota oikeesti kukaan ei edes huomaa teetetyksi, sillä vaate on niin tylsä.

Näin on ja voitaneen vielä sanoa, että kyse on vieläpä aika lailla pitkälti makuasioista. Suurin osa esim. juuri Gsuksen vaatteista on mun mielestäni ihan oikeasti yhtä yksilöllisiä kuin H&M-tuotteet, joten niihin sijoittaminen ei mua keskimäärin kiinnosta penniäkään (tosin jos en nyt väärin muista niin oon jopa tainnut lähiaikoina harkiat yhden ko. merkin hupparin ostamista). Vastaavasti voisin kuvitella, että teettämäni tai yksittäiskappaleina tehtyinä ostamani vaatteet (jotka mun mielestäni on "just mua") ovat juuri sitä mitä sinä todennäköisimmin tylsällä tarkoitat.

SIten vaatteen merkin ei tarvii olla tuntematon, jos haluaa olla yksilöllinen. Sitten on tietysti asia erikseen jos haluaa tavoitella esim klubipiireissä "tosi" yksilöllisyyttä. Silloin ei taatusti kannata ostaa gsuksen hihatonta paitaa, koska siihen törmää 100% varmasti seuraavalla klubilla.

Riippuu täysin yksilöllisyyden käsitteestä ja siitä miten kukin meistä sen ymmärtää. Mä en tosiaan pysty näkemään Gsuksen tuotteita mitenkään yksilöllisinä juuri sen takia, että törmään niihin kaiken aikaa milloin missäkin ja mun silmiini näiden vaatteiden kuvioinnitkin toistavat itseään kerta toisensa jälkeen. Mulle "yksilöllisyys" on juuri sitä, että saman mallin mukaan tehtyä vaatekappaletta on valmistettu maailmanlaajuisesti vähemmän kuin kymmenen kappaletta. *vink*

Ihan eri asia on sitten taas se onko kaiken pakko aina olla niin superyksilöllistä. Mulla ei tällä hetkellä taida olla päälläni ensimmäistäkään vaatekappaletta, josta tota termiä voisi käyttää. Suurimman osan päivistäni kuljen onnellisesti ympäriinsä viitisen vuotta vanhoissa Henkkamaukka-farkuissani tai vaihtoehtoisesti UFOt päällä - yksilöllistä kuin Mäkkäri. Joitain tiettyjä vaatekappaleita kuitenkin ihan mielelläni teetän; esimerkiksi talvitakit. T-paitojen printeistä oon ajattelut saavani juuri sellaisia kuin itse haluan suunnittelemalla ne itse. Housuistani nykyistä suuremman osan mielelläni teettäisin ellen olisi niin laiska etten jaksa sellaisia juuri nyt itselleni luonnostella.

Ja oikeesti mä väitän että toi teettäminen ei välttis oo yhtään sen laadukkaampaa. Varsinkin jos kyseessä on joku "pikkyrittäjäamatööri" niin saumat vetää, kaavat on heikkoja (jos niitä edes on) ja työvälineet keskinkertaisia, joka näkyy laadussa. Melkeinpä on asia niin, että laadukkaat ja kalliit merkkikuteet on aina olleet laadukkaampia kuin teetetyt.

Tietenkään teettäminen ei automaattisesti tee laadukkaampaa kuin massatuotanto. IMO toi juttusi tästä asiasta on kuitenkin about sen väittämistä, että mä olisin kehottanut teettämään vaatteita ihmisillä, joilla ei ole ammattitaitoa niiden tekemiseen. Sanoisin myöskin, että toi sun näkemyksesi asiasta on hyvin kaukana objektiivisesta ja haluat nyt ihan väen vängällä väittää, että teettämällä saa paskaa vaikka todennäköisesti itsekin hyvin tiedät ettei jupinasi nyt ihan seuraillut totuutta.

Ja en kyllä olisi ihan sitä mieltä, että gsus on samaa tasoa kuin henkkamaukka. Henkkamaukoissa yhtä vaatekappaletta on 30kpl ja henkkamaukkoja on suomessa varmaan kymmeniä. Gsusta tai muita vastaavia kuten dieseliä tai nudieta tulee yhteen kauppaan muutama per koko ja kaikkia malleja ei myydä kaikissa kaupoissa. Siten mahdollisuus törmätä samanlaiseen vaatteeseen klubien ulkopuolella on oikeesti aika häviävän pieni (itseasiassa esim gsuksessa en oo törmännyt koskaan vaikka noita gsuksen vaatekappaleita on kaapissa kolme kertaa enemmän mitä haluaisin). Ja onhan tossa se, että gsus/diesen/nudie/mikä vaan merkki maksaa 3x sen mitä henkkamaukka, pikkusen karsii sitä ostajakuntaa. Ja puhumattakaan siitä, että henkkamaukan miesten vaatteet on nykyisin niin yllätyksettömiä, että niitä on vaikea erottaa halosen mallistosta.

Kuten sanottua, nämä ovat pitkälti maku- ja mielipideasioita. Sun mielestäsi yksilöllisyyttä on se mikä on ja mulla on asiasta mielipide, joka eroaa omastasi ja todennäköisesti vielä raskaammin jonkun kolmannen ihmisen asiasta antamasta.

Kirjoituksesi "vastakärkevä" sävy lienee sen peruja, että mä olisin itse voinut tohon edelliseeni upottaa muutamat IMO:t lisää (yksilöllisyydestä) ja selittää pitemmin (laadusta, teettämisestä).
Howdy

#51 • • Howdy Oldie
Hmm, no ei merkillä ole oikeastaan mitään väliä, lähinnä vaatteen ulkonäkö ratkaisee että miellyttääkö se omaa silmää, toisinaan ne on halpoja toisinaan kalliita.

--
Käpy vailla vertaa

Ozie

#52 • • Ozie
Lähinnä ostan semmosta mikä mielyttää silmää ja tuntuu hyvältä. Tietenkin laatu on tärkee. Farkkuja en esimerkiks enää ensimmäisten jälkeen osta koskaan mistään H&M:stä. Makso 30e ja kesti sen hetken, taitaa olla kaikki farkut ostettu Dieselistä... maksaa vähän enemmän mutta kestää myös. Muuten tulee yleensä ostettuu vähän laadukkaampia tuotteita varsinki jos niitä saa hyvistä alennuksista. Muuten vaatekaapista löytyy paitoja H&M:ltä, We:ltä, Dieseliltä, jne... Mistä löytyy hyviä ni ne ostetaan.
UzU

#53 • • Edited UzU [33100]
Carhartt & By Bathing Ape <3
peepe

#54 • • peepe
Vaatekaapista löytyy sitä sun tätä, ostettuna sieltä sun täältä, mut kestosuosikkini on Diesel!
Jone

#55 • • Edited Jone Archibald Haddock

-K-, 23.4.2005 16:31:
missä voi teetättää vaatteita? riittääkö pelkkä kuva ja mitat jostain tietystä vaatekappaleesta? voiko minkälaisia tahansa vaatteita teettää? paljon maksaa?

Mailaahan vaikka osoitteeseen eeva-maija (a) kesydesign.com ja kysele tarkemmin. Mä oon itse mennyt Empun (hän on se ihminen, jolta itse vaatteita tilaan jos tilaan) kanssa kupilliselle kahvia tarvitessani jotain ja kertonut siinä samalla mitä haluan ja kuunnellut hänen ehdotuksiaan. Hinta-arvionkin on saanut sitten siinä samalla.

Empun vaatteista voin ainakin ihan hyvällä omallatunnolla sanoa, että ne edustavat laadukasta toteuttamista. Vielä ei ole ensimmäisestäkään jutusta ollut negatiivista huomauttamista, päinvastoin.

#56 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Jone, Tietenkään teettäminen ei automaattisesti tee laadukkaampaa kuin massatuotanto. IMO toi juttusi tästä asiasta on kuitenkin about sen väittämistä, että mä olisin kehottanut teettämään vaatteita ihmisillä, joilla ei ole ammattitaitoa niiden tekemiseen. Sanoisin myöskin, että toi sun näkemyksesi asiasta on hyvin kaukana objektiivisesta ja haluat nyt ihan väen vängällä väittää, että teettämällä saa paskaa vaikka todennäköisesti itsekin hyvin tiedät ettei jupinasi nyt ihan seuraillut totuutta.

Ei, kyllä mä olen sitä mieltä, että monet suomalaiset pienet merkit tai ompelijat tekee aika heikohkoa jälkeä. Otetaan esimerkiksi kone helsinki, jota pidetään todella laadukkaana. Ikävä tosiasia kuitenkin on, että mun farkuissa on alle vuoden kevyen käytön jälkeen ratkennut saumat monesta paikkaa, enkä ole ainoa jolle näin on käynyt. Toisaalta vaatteet ovat muuten niin tyylikkäitä, niin pakkohan niitä on ostaa ....

Lisäksi olen teettänyt housuja ammattiompelijalla ja täytyy sanoa, että saumat vetää aika rankasti eivätkä ne ole läheskään niin suoria kuin vaikka dieselillä.

Lisäksi on myös tullut nähtyä aika paljon yksittäiskappaleita joita on myynnissä esimerkiksi suomalaisissa klubivaatekaupoissa. Mitenkään tavatonta ei ole, että saumat ovat erittäin vinossa, käännöt tehty niin huonosti, että kangas rispaa ja materiaalit ovat hyvinkin halpoja.

Tietysti osittain tämä kaikki johtuu siitä, että suomalinen työ maksaa. Jos siten pitäisi saada uniikki vaatekappale muutamilla kymmenillä euroilla, ei ole ihme että laatu kusee :(

Vaihtoehtoa voi siten olla jokin oikeesti laatumerkki. Maailmanlaajuisella laatumerkillä on usein vaivalla rakennettu brändi ja jos siihen kuuluu laadukkuus, on yleensä niin, että vaate oikeesti on laadukas. Tottakai virheitä sattuu myös heille, mutta keskimäärin luottaisin enemmän vaikkapa carharttin tavaraan kuin suomalisen "klubivaateompelijaan".

Tottakai on mahdollista saada myös laadukasta, varsinkin jos itse käy ostamassa kankaan ja tietää että ompelija jolta vaatekappaleen tilaa on erittäin ammattitaitoinen ja työmoraali korkea. Mutta kuten yleensä työelämässä, ammattitaito ja ahkeruus ovat asioita joita ei liikaa löydy :(
#57 • • Edited Viola00 Guest
Aloin oikeen miettii. Kyllä se taitaa pääasiassa noiden vähän kalliimpien puolelle mennä, syystä että vaadin vaatteelta kestävämpää käyttöikää kuin pari pesua. Haluun siis laadukasta, mutta ei voi silti sanoa että mulla olis hinta-laatu suhde kohdallaan aina. Joskus voi löytää todella kestäviäkin vaatteita tosi halvalla ja taas tosi kalliita jotka osoittautuvatkin täysin laaduttomiksi. Tietyistä merkeistä maksaa sellaista överhintaa ettei voida sanoa koko hinnan koostuvan "laadusta" eli näin mun kohdalla on Burberryn yms laita. Laukuissa ja vaatteissa muuten taas merkit Gucci/Louis Vuitton/Dior ym on toki kalliita, mutta hintahan ei koostu 100% laadusta vaan kaiketi monista muistakin seikoista.. Pakko silti myöntää, että edellä mainitut on suosikkeja ja hulluna niihin olen vaikka maksavatkin. Ihanasta maksaa mielellään, vaatteestakin voi tulla rakas *sydän*

Perusääntönä; alusvaatteista lähinnä yläosat maksaa koska niiden pitää istua hyvin päällä.. sukat maksaa myös koska niissä sen kestävyyden huomaa. Mikään ei ole inhottavampaa kuin parin käytön jälkeen hajoavat ja kokoaika päällä hiertävät ja pesuissa vähintäänkin nukkaantuvat alusvaatteet. Lisäks laadukas tuote tulee pidemmän ajan mittakaavassa huomattavasti edullisemmaksi kuin laaduton halpiskama ja tarkkana ihmisenä tää merkitsee mulle paljon. Kengät maksaa, koska niissä se laatu todella nähdään. Kun hoitaa hyvin ja pitää siistinä niin kestävätkin. Tosin poikkeuksiakin on näissä koettu kylliksi. Silti luotan kengissä laatumerkkeihin. Housut myös ois oltava hyvälaatuiset ja istuu hyvin päälle, sillä kulutus ja käyttö näkyy näissäkin. Inhottavaa on pitää sellasiakin housuja mitkä kulahtaa jo parissa pesussa tai laukun toimesta hankautuu vasemmalle yläosaan kulumia.. eikä se kutistuminenkaan/värien haalistuminen kivaa ole.

Joitain perus sunnuntain hengailuasuja ja vaatteita ostelen kyllä hennesistä ynnä muista, samoin perusneuleet ja sellaset topit joiden ei olekaan tarkoitus kestää kun sen tietyn hittikauden. Sitten usein bongaa halvoilla hinnoilla ihan oikeastikin kestäviä eli yllätyksiä myös tähän suuntaan on käynyt ja tulee varmasti käymäänkin. Tilailen paljon ulkomailta (en halua, että mun paitaa kävelee kaupungilla 10 samanlaista vastaan), ostelen/ostattelen sieltä kun itse käyn tai joku muu käy. Syynä tähän sen lisäksi, että vaatteita ei sitten kovin monilla samanlaisia niin lisänä hinta. Farkuista joista Suomessa kärsii jopa 200e, onnistun saamaan ulkomailta 50eurolla. Säästöä, ja tavara on täysin samaa ja laadukasta kuin Suomessa myytäväkin, plussana vain jopa sellaisia malleja sieltä muualta tilattuna mitä taas Suomessa ei jostain syystä ole tarjolla. Ulkomailta hankituissa vaatteissa myös se etu että hieman erilaisia tyliltään kun täällä, joten sieltä pilkkahinnalla ostettu toppi voi näyttää ihan nätiltä kun taas täältä ostettu halpistoppi näyttää usein..noh, halvalta. Ja sitten Suomessa suosin muutamia laadukkaita ketjuja/pikkuputiikkeja joissa tiettyä tuotetta vain muutama kappale.

Eli olen valmis pistää laatuun rahaa ja pistänkin. Se mihin panostan ja satsaan nyt, tekee mulle itselle kivan fiiliksen koska haluun näyttää mahd.hyvältä, mutta sen lisäks se tuo mulle selkeetä rahansäästöä koska laadukas tuote on laadukas ja huonompi sitten huonompi..
Hmm.. tulikin tästä keskustelusta mieleen, että olis valtava tarve päästä shoppailemaan. Jos vaikkapa vapuksi kävisi etsiskelemässä jotain uutta ja ihanaa.. *juonittel*
#58 • • fanatic Guest
ostan halpahalleista merkkivaatteita:) out of fashioneita*nauru*
Massamuusi

#59 • • Massamuusi
Kunhan kaikki vaatteet ovat samaa sävyä ja mustia niin onkos sillä niin paljon väliä?
Harmi vaan että saa lahjaksi vääriä sävyjä ja värejä... :S

--
Koti, Uskonto ja Isänmaa.

YuuricaZ

#60 • • YuuricaZ
Mä rakastan merkkejä mut ostan sellasii vaatteita mitkä näyttää hyviltä*joo* mut tuleehan noihin merkkeihinki satsattuu kunhan vaan on sitä pätäkkää*iloinen* mut eix pääasia oo, et vaatteet on hyvännäkösii ja istuu hyvin!!!

--
tavoitteena kokaiinimallin jalat*ding*