Yksilöllisyyttä on erilaista. On sitä, että vaatteet eroaa valtamassasta esim. väreiltään ja printeiltään (mallia gsus) tai sitten on sitä, että voidaan teettää vaate, jota oikeesti kukaan ei edes huomaa teetetyksi, sillä vaate on niin tylsä.
Näin on ja voitaneen vielä sanoa, että kyse on vieläpä aika lailla pitkälti makuasioista. Suurin osa esim. juuri Gsuksen vaatteista on mun mielestäni ihan oikeasti yhtä yksilöllisiä kuin H&M-tuotteet, joten niihin sijoittaminen ei mua keskimäärin kiinnosta penniäkään (tosin jos en nyt väärin muista niin oon jopa tainnut lähiaikoina harkiat yhden ko. merkin hupparin ostamista). Vastaavasti voisin kuvitella, että teettämäni tai yksittäiskappaleina tehtyinä ostamani vaatteet (jotka mun mielestäni on "just mua") ovat juuri sitä mitä sinä todennäköisimmin tylsällä tarkoitat.
SIten vaatteen merkin ei tarvii olla tuntematon, jos haluaa olla yksilöllinen. Sitten on tietysti asia erikseen jos haluaa tavoitella esim klubipiireissä "tosi" yksilöllisyyttä. Silloin ei taatusti kannata ostaa gsuksen hihatonta paitaa, koska siihen törmää 100% varmasti seuraavalla klubilla.
Riippuu täysin yksilöllisyyden käsitteestä ja siitä miten kukin meistä sen ymmärtää. Mä en tosiaan pysty näkemään Gsuksen tuotteita mitenkään yksilöllisinä juuri sen takia, että törmään niihin kaiken aikaa milloin missäkin ja mun silmiini näiden vaatteiden kuvioinnitkin toistavat itseään kerta toisensa jälkeen. Mulle "yksilöllisyys" on juuri sitä, että saman mallin mukaan tehtyä vaatekappaletta on valmistettu maailmanlaajuisesti vähemmän kuin kymmenen kappaletta.
Ihan eri asia on sitten taas se onko kaiken pakko aina olla niin superyksilöllistä. Mulla ei tällä hetkellä taida olla päälläni ensimmäistäkään vaatekappaletta, josta tota termiä voisi käyttää. Suurimman osan päivistäni kuljen onnellisesti ympäriinsä viitisen vuotta vanhoissa Henkkamaukka-farkuissani tai vaihtoehtoisesti UFOt päällä - yksilöllistä kuin Mäkkäri. Joitain tiettyjä vaatekappaleita kuitenkin ihan mielelläni teetän; esimerkiksi talvitakit. T-paitojen printeistä oon ajattelut saavani juuri sellaisia kuin itse haluan suunnittelemalla ne itse. Housuistani nykyistä suuremman osan mielelläni teettäisin ellen olisi niin laiska etten jaksa sellaisia juuri nyt itselleni luonnostella.
Ja oikeesti mä väitän että toi teettäminen ei välttis oo yhtään sen laadukkaampaa. Varsinkin jos kyseessä on joku "pikkyrittäjäamatööri" niin saumat vetää, kaavat on heikkoja (jos niitä edes on) ja työvälineet keskinkertaisia, joka näkyy laadussa. Melkeinpä on asia niin, että laadukkaat ja kalliit merkkikuteet on aina olleet laadukkaampia kuin teetetyt.
Tietenkään teettäminen ei automaattisesti tee laadukkaampaa kuin massatuotanto. IMO toi juttusi tästä asiasta on kuitenkin about sen väittämistä, että mä olisin kehottanut teettämään vaatteita ihmisillä, joilla ei ole ammattitaitoa niiden tekemiseen. Sanoisin myöskin, että toi sun näkemyksesi asiasta on hyvin kaukana objektiivisesta ja haluat nyt ihan väen vängällä väittää, että teettämällä saa paskaa vaikka todennäköisesti itsekin hyvin tiedät ettei jupinasi nyt ihan seuraillut totuutta.
Ja en kyllä olisi ihan sitä mieltä, että gsus on samaa tasoa kuin henkkamaukka. Henkkamaukoissa yhtä vaatekappaletta on 30kpl ja henkkamaukkoja on suomessa varmaan kymmeniä. Gsusta tai muita vastaavia kuten dieseliä tai nudieta tulee yhteen kauppaan muutama per koko ja kaikkia malleja ei myydä kaikissa kaupoissa. Siten mahdollisuus törmätä samanlaiseen vaatteeseen klubien ulkopuolella on oikeesti aika häviävän pieni (itseasiassa esim gsuksessa en oo törmännyt koskaan vaikka noita gsuksen vaatekappaleita on kaapissa kolme kertaa enemmän mitä haluaisin). Ja onhan tossa se, että gsus/diesen/nudie/mikä vaan merkki maksaa 3x sen mitä henkkamaukka, pikkusen karsii sitä ostajakuntaa. Ja puhumattakaan siitä, että henkkamaukan miesten vaatteet on nykyisin niin yllätyksettömiä, että niitä on vaikea erottaa halosen mallistosta.
Kuten sanottua, nämä ovat pitkälti maku- ja mielipideasioita. Sun mielestäsi yksilöllisyyttä on se mikä on ja mulla on asiasta mielipide, joka eroaa omastasi ja todennäköisesti vielä raskaammin jonkun kolmannen ihmisen asiasta antamasta.
Kirjoituksesi "vastakärkevä" sävy lienee sen peruja, että mä olisin itse voinut tohon edelliseeni upottaa muutamat IMO:t lisää (yksilöllisyydestä) ja selittää pitemmin (laadusta, teettämisestä).