typo
80% tavaroista myydään normaalilla hinnalla - hintalapussa vain lukee "Hullut päivät" ja hinnan näyttämiseen käytetyn fontin koko on nelinkertaistettu
15% tavaroista myydään nimellisellä alennuksella, jotta voidaan korostaa hintojen edullisuutta
5% tavaroista (eli ns. syötit, kuten vaikka halvat Finnairin lennot) myydään ihan oikeasti halvalla hinnalla ja hillittömällä etusivumainostuksella
Voisitko tehdä mulle palveluksen ja ihan oikeesti kertoa, mitkä tuotteet esim. siinä kuvastossa maksaa normaalisti. Mut ehkä se vaan menee niin, et mä oon tosi tyhmä, kun normaalisti oon tosi tarkka siitä mitä kaikki maksaa ja ihan oikeesti sitä kuvastoa selatessa tulee olo, että 5% on tavaraa, joka on normaalilla hinnalla, 15% alennus on nimellinen ja 80% alennus on kunnollinen. Tässä tapauksessa kunnollinen alennus tarkoittaa ihan kymmeniä prosentteja.
Kauppasuunnitteluun toki kuuluu myös se, että esim. noita Finnairin lentoja varatakseen täytyy kulkea lähes koko ostoskeskuksen läpi (niinkuin ruokakaupoissakin maito on aina siellä ihan perimmäisessä nurkassa), koska mitä enemmän erilaisia tuotteita ihmiset matkalla näkevät, sitä todennäköisemmin he tekevät heräteostoksia).
Niin, tai sitten se johtuu siitä, että Finnairin piste on sijoitettu niin, että sinne mahtuu ryysimään satoja ihmisiä muutamassa minuutissa ilman, että kukaan tallautuu. Lisäksi oleellista saattaa olla esim jonotustila ja tietoliikenneyhteydet, jotta varauksia voi ylipäätään tehdä. Mutta ehkä sä voisit vinkata stockalle, että kaikkein suosituin myyntiartikkeli pitäisi laittaa kaikken ruuhkaisimpaan paikkaan eli siihen ovelle, jotta varmasti saadaan kaikki mahdollisimman vihaisiksi ja taatusti vahinkoa aikaan.
Ps tapiolassa finnairilla on ollut ainakin jokin vuosi sitten jonutus sampokujalla. Sampokuja on paikka, johon tullessa ei tarvitse kulkea yhdenkään tuotteen ohi.
Pps kauppojen maitotiski on yleensä aika suorinta reittiä sisääntulosta takaseinälle. Nähdäkseni tähän on ainakin se syynä, että maitokaappia pitää pystyä täyttämään ilman, että siitä kukaan häiriintyy (eli se pitää olla reunassa) ja toisekseen maitokaapin olisi hyvä sijaita aika lähellä lastauslaituria, jotta kylmäketju ei katkea liikaa. Lastauslaituri taas sijaitsee siellä takana, koska asiakkaat eivät pitäisi jos suuret rekat tyhjentäisivät lastinsa etupihalla.
Pps kauppojen tuotteiden sijoittelussa on järkevämpää pyrkiä maksimoimaan matka niiden tuotteiden välilä, jotka ovat toisilleen tarpeellisia. Siten esim makkara ja sinappi kannatta laittaa toisistaan kauaksi, mutta pelkän makkaran sijoittamisesta takanurkkaan ei hyödy kukaan mitään.