ville, 9.10.2007 20:12:
---
Anselmi, 9.10.2007 16:34:
-Turhamaisuus. (Ostajan välinpitämättömyys muita kohtaan)
---
Just... eli heti jos ostat jotain parempaa, joka vaikka kestää pidempään tai on tehty eettisesti kestävämme pohjalle, olet kuitenkin turhamainen?
Kuten tuossa kirjoituksessani sanoin. Ei koske kaikkia tapauksia. Hyvä että toit nuo asiat
esiin, koska nuo ovat erittäin tärkeitä pointteja sen vuoksi miksi kannattaa ostaa parempia tuotteita. Mutta ikävä kyllä esim. hullujen päivien kaltaisissa pippaloissa noi esiin tuomasi
asiat harvemmin merkkaa kenellekkään paskan vertaa. Niihin bileisiin ei mennä sen
takia että olisi eettisesti valmistettua, tai edes kestävää. Vaan HALPAA.
Noi esiin tuomasi mallit liittyvät hiukan eri tyyppisiin kulutusmalleihin.
---
-Se että ostaja ei erottaisi ns. sokkotestissä tuotetta toisista tuotteista. (Ostoksen turhuus)
---
Millä perusteella ostos on turha, jos sitä sokkotestissä ei erota? Menetkö sä väittämään, että on täysin sama asia ostatko suomessa käsityönä tehdyn vaasin vai kodin ykkösen kiinasta raahatun version, koska et kykene silmät kiinni erottamaan kumpi tuote on kyseessä?
Siksi tuo
ns. sokkotestin edessä. Eli ei tarkoita että se testi olisi välttämättä tehty kenenkään silmät sidottuna. Vaan tämän kaltaisia testejä. Tällaiset testit ovat tuoneet kovasti mielenkiintoisia tuloksia. Kun riisuu mielikuvat tuotteista ja laittaa ne sitten riviin niin todelliset erot on usein kapeita tai jopa olemattomia.
Etenkin käytännön kannalta. Ja sitä juurikin tarkoitan, eli ero käytännön kannalta.
-Naurettava hintaero nähtynä tuotteiden välisiin todellisiin eroihin. (Ostajan tyhmyys)
---
On olemassa sellainen asia kuin arvostus, joka sinulta nähtävästi puuttuu. Jos tätä analogiaa jatkat, niin seuraavaksi olet varmaan julistamassa esim modernin maalaustaiteen paskaksi, koska kyllähän kuka tahansa väreillä osaa leikkiä!
Markkinatalous on aika tehokkaasti leikkinyt tuolla arvostus käsitteellä niin että välillä
on vaikea päättää kuuluisiko sanan kohdalle arvostus vai kusetus. Jos aihe kiinnostaa
niin suosittelen tutustumaan etenkin rannekello-teollisuuteen*vink*
-Statuksen hakeminen. Monesti näillä "paremmilla" tuotteilla
haetaan statusta ja leijumista. (Ostajan Spedeys)
---
Tai sitten sinunkaltaiset ihmiset _haluavat_ nähdä asian näin, vaikka todellisuudessa ostos voi olla tehty minkä tahansa ostokriteerin mukaan.
IMO koko tämä lakanajuttu on tästä esimerkki: Sä pistät asioita mun suuhun, joita en ole sanonut ja alat tehdä johtopäätöksiä mun elämästä, vaikka et edes tunne mua. Tuletko edes itse ajatelleeksi, minkälaisia johtopäätöksiä teet ja miten kapeakatseiseen ajatukseen nämä sinun johtopäätökset pohjautuvat?
Katsoppa tämän ketjun ensimmästä viestiä. Siitä lähtien olet täällä joka vuosi, enemmän kuin
kukaan muu klubbarilainen hehkuttanut tätä ostamisen ihanuutta ja myöskin
kaikista pisimillä ostolistoilla. Väistämättäkin tämän perusteella johtopäätöksiä tekee. Sinua
en tunne (ehkä joskus opin tuntemaan), mutta suhtautumisesi tähän asiaan tunnen tätä kautta.
IMO sun mielipiteet / argumentit koko tämän kulutushysterian suhteen ovat samalla tasolla 12v pissiksen kanssa, joka mankuu äitiä ostamaan ensimmäisen LV:n. Ainoa ero on, että sun mielipiteet on siellä toisessa laidassa.
Ymmärrät varmaan Ville että yhtälailla kuin minä edustan tässä tapauksessa äärilaitaa, niin
edustat sinäkin. Ainoana erotuksena se että minulla on vain mielipiteet, sinulla on mielipiteet jotka
saavat sinut ostamaan tuon roinan, jonkun tekemään sen ja kaikkien sen jonain päivänä kantamaan.