Replying to Neuvoja aloitteleville DJ:lle:
spaze, 18.3.2010 07:50:
Kertokaas miten te hoidatte equttamisen miksatessanne kahta raitaa. Olen tsekannut djtutorin sun muut lähteet mutta siis olis kiva kuulla miten te hoidatte homman ja ehkä oppiakin jotain uutta.
Tämä ei sovellu kaiken tyyppisen musan miksaamiseen, mutta..:
Kannattaa vaihtaa kysymyksenasettelu "miten pitäis equttaa" siihen että "mitä haluan kaiuttimesta tulevan ulos". Jos haluat kaiuttimesta ulos vaan valmiita biisejä niin että ne vaihtuu smoothisti, niin sit kannattaa kysymyksenasettelu vaihtaa että: "millä hetkellä settiä tulee minkäkin biisin mikäkin kohta". Sit kun on joku sotasuunnitelma tohon, nii voi alkaa miettimään että miten tekee biisin vaihdon. Kuulostaako parhaalta se että niitä miksaa pitkään yhteen, vai se että miksaa lyhyen aikaa. Mun mielestä jälkimmäinen on usein varmempi vaihtoehto.
Monasti lyhyt vaihto jossa ei edes koske equihin kuulostaa parhaalta. Kuitenkin syitä tarttua EQuun:
- jotta miksatun signaalin tason ja ennen kaikkea "apparent loudness" (mitä se suomeksi onkaan) saisi pidettyä mahdollisimman samankuuloisena kuin biisien tasot, nii yleensä kannattaa poistaa bassot toiselta kanavalta. Lisäksi helposti käy niin, että toisen raidan bassorummun aaltomuoto on vastakkaisvaiheinen toiselle raidalle, jolloin miksauksen aikana ei kuule ollenkaan kickiä, jos ei tapa bassoja toiselta raidalta. Toisinaan molemmat bassot voi kuitenkin kuulostaa hyvältä jos niitä sekottaa, mutta mun mielestä silloin kannattaa toisen kanavan basso olla selkeästi hiljaisemmalla (esim. toinen nollassa ja toinen kello kymmenessä on mulla toiminut usein).
- jos molemmilla raidoilla on joku elementti (esim. snare), jotka ei kuulosta hyvältä soidessaan samaan aikaan, niin equttamalla voi yrittää piilottaa jompaa kumpaa elementtiä vaihdon ajaksi.
- toka biisi voi olla miksattu sellaiseksi, että siinä on joku elementti (esim. snare ja hihatit) huomattavasti lujemmalla kuin ekassa biisissä. Tällöin jos tekee nopean vaihdon, nii jengi voi olla vähän wtf-fiiliksissä siitä, että yhtäkkiä tuli huomattavasti voimakkaammalta kuulostavia instrumentteja. Tällöin kandee vähentää keski ja ylä-ääniä sen verran, että biisin sävy kuulostaa samalta kuin ekan biisin, ja sit esim. hitaasti tuoda equt takaisin keskiasentoihin.
- jos biisi on vaan huonosti miksattu tai masteroitu (tai miksaat vinyyleillä, jotka on kuluneita ja vanhoja), nii voi olla et joudu korjaamaan itse biisiä equttamalla, jotta se kuulostaa hyvältä. Kannattaa kuitenkin muistaa että biisin tekijä, miksaaja ja masteroija on todennäköisesti tehnyt tunti tai päiväkausia töitä sen eteen, jotta se kuulostaisi hyvältä itsenään, joten mulla ainakin on kynnys tosi korkealla, jotta pitäisin equja jossain muussa asennossa kuin keskiasennossa, silloin kuin biisi soi yksin.