Teosto puukottaa ug-rintamaa silmään

365 posts, 19 pages, 171,951 views

bates

Posts: 707

#141 • • bates Tirehtööri
Mitenkäs Teosto muuten suhtautuu vinyyliformaatissa olevien white labeleiden/promojen soittamiseen, jotka konemusiikkigenressä ovat kuitenkin melko yleisiä?
Niissä kun usein ei ole mitään viittausta artistiin, labeliin, biisiin tai yleensäkään yhtään mihinkään, eli kredittien kohdentaminen on kohtis mahdotonta..

--
The best way to predict the future is to invent it.

mekaanikko

Posts: 1,176

#142 • • mekaanikko don selecta

mayah:
Ihminen joka EI SOITA LEVYJÄ (=yleistäen ihminen joka ei silloin myöskään omista tähän tarkoitettua soitinta), EI OSTA (="suoranaisesti rahallisesti tue") artistin tekemää biisiä, joka on vinyylilevylle kaiverrettu remikseinä, jotka on suunniteltu DJ-KÄYTTÖÖN.

Kysynkin siis uudestaan, _keneltä se on pois_, jos dj pistää biisin bilekansan kuultavaksi ja edes välillisesti tukee artistia hankkimalla levyjä ja promotoimalla biisiä?



No entäs jos ilmaisia DJ-miksauksia ei olisi olemassa? Olisiko niin, että kukaan ei kuuntelisi konemusaa kotona, vai voisiko olla niin, että lisensoiduilla kokoelmilla ja miksauksilla (joiden biiseistä artisti saa asianmukaisen korvauksen) olisi enemmän jalansijaa kun ei tarvitse kilpailla ilmaisten tuotteiden kanssa? Kuka hullu ostaa 20 eurolla miksauksen kun netistä löytyy tuhansia ilmaiseksi? (No minä, esimerkiksi, mutta väittäisin että aika monella toi hinta saattaa pikkaisen painaa vaakakupissa.)

Mulla ei itselläni ole mitään muuta syytä miksausten ilmaiselle levittämiselle, kuin että biisien lisensointi miksauksille on niin törkeän hankalaa ja kallista. Jos pienimuotoisiin DJ-miksauksiin sais jonkun järkevän taksan ja systeemin, siis esim. 5 euroa per download joka jaetaan suoraan biisien pituuksien suhteessa artisteille ilman että jokaisen biisin käyttöön tarvitsee erikseen kysyä lupa levy-yhtiöltä ja sopia korvaus (joka tod. näk. on könttäsumma + prosentti pelkän prosentin sijaan eli sulkee kaikki pienimuotoisemmat viritelmät samantien veks), ei mulla henk. koht. ainakaan olisi mitään tarvetta jakaa miksauksia ilmaiseksi.

Tää nykyinen systeemi jossa "everybody and their mother" puskee keskinkertaista miksausta pahimmillaan toista- ellei kolmattakymmentä kappaletta per DJ per vuosi ulos, kaipaa mun mielestä ehdottomasti remonttia ja jos tää "Teosto-kohu" tuo siihen muutosta niin helvetin hyvä. Valitettavasti riski on, että mennään toiseen ääripäähän eli että suomalaisten DJ:den miksaukset katoavat lähes kokonaan jos miksausten lisensointisysteemiin ei saada jotain parannusta.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

mekaanikko

Posts: 1,176

#143 • • mekaanikko don selecta

bates:
Mitenkäs Teosto muuten suhtautuu vinyyliformaatissa olevien white labeleiden/promojen soittamiseen, jotka konemusiikkigenressä ovat kuitenkin melko yleisiä?
Niissä kun usein ei ole mitään viittausta artistiin, labeliin, biisiin tai yleensäkään yhtään mihinkään, eli kredittien kohdentaminen on kohtis mahdotonta..



Jos soitetaan radiossa, tekijätiedot pitää jostain kaivaa. Voit kysyä esim. OlliS:ltä tai Lehtisen Leenalta, miten hupaisaa puuhaa se on. =) Ravintoloissa ym. taas mennään könttäsummakorvauksella, joten jos julkaisu sinänsä on luvallinen (eikä esim. bootleg) niin ei Teostolla ja Gramexilla ole siihen mitään sanomista.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Gnizhak

Posts: 701

#144 • • Gnizhak iku

mekaanikko:
No entäs jos ilmaisia DJ-miksauksia ei olisi olemassa? Olisiko niin, että kukaan ei kuuntelisi konemusaa kotona, vai voisiko olla niin, että lisensoiduilla kokoelmilla ja miksauksilla (joiden biiseistä artisti saa asianmukaisen korvauksen) olisi enemmän jalansijaa kun ei tarvitse kilpailla ilmaisten tuotteiden kanssa? Kuka hullu ostaa 20 eurolla miksauksen kun netistä löytyy tuhansia ilmaiseksi? (No minä, esimerkiksi, mutta väittäisin että aika monella toi hinta saattaa pikkaisen painaa vaakakupissa.)


Joo, kyllä mä voin sanoa syyllistyväni just tähän perisyntiin, et liiskon miksauksia netistä vaikka tarjolla olis "ammattilaisten" tekemiä ja lisensoituja kokoelmia. Kaveri näitä ostelee, ja mä oon välillä siitä jopa kateellinen et mulla ei oo varaa ostaa ja tukea jengiä ostamalla ko. miksauksia (esim. dnb-arena, renegade hardware (okei, se oli aika perseestä mut pointtia hakiessani)). Toisaalta mä pusken kaikki ylijäävät rahat vinyyliin aina mut silti on viimeaikoina alkanu omatunto kolkuttaa noissa miksauksissakin.

mekaanikko:
Mulla ei itselläni ole mitään muuta syytä miksausten ilmaiselle levittämiselle, kuin että biisien lisensointi miksauksille on niin törkeän hankalaa ja kallista. Jos pienimuotoisiin DJ-miksauksiin sais jonkun järkevän taksan ja systeemin, siis esim. 5 euroa per download joka jaetaan suoraan biisien pituuksien suhteessa artisteille ilman että jokaisen biisin käyttöön tarvitsee erikseen kysyä lupa levy-yhtiöltä ja sopia korvaus (joka tod. näk. on könttäsumma + prosentti pelkän prosentin sijaan eli sulkee kaikki pienimuotoisemmat viritelmät samantien veks), ei mulla henk. koht. ainakaan olisi mitään tarvetta jakaa miksauksia ilmaiseksi.


IMO tää nykynen järjestelmä on kyllä muodostunu tukemaan vaan ja ainoastaan niitä artisteja joiden myynti on muutenkin helvetin kova, ja sitten pienempiin levityskanaviin jääneet genret ja artisti oikeastaan joutuu lähinnä maksamaan siitä et niiden musa ei ois vapaata riistaa. Ja aina kun joku taho on pyrkiny nostaa teostossa kissan pöydälle niin ne on ennen lauseen lopetusta tuntunu sanovan "ei, ei muuteta, tässä tehdään kaikkien parhaaksi juuri näin"

mekaanikko:
Tää nykyinen systeemi jossa "everybody and their mother" puskee keskinkertaista miksausta pahimmillaan toista- ellei kolmattakymmentä kappaletta per DJ per vuosi ulos, kaipaa mun mielestä ehdottomasti remonttia ja jos tää "Teosto-kohu" tuo siihen muutosta niin helvetin hyvä. Valitettavasti riski on, että mennään toiseen ääripäähän eli että suomalaisten DJ:den miksaukset katoavat lähes kokonaan jos miksausten lisensointisysteemiin ei saada jotain parannusta.


Tota toista ääripäätä mäkin pelkään kovasti. Siinä saattaa käydä niin, että nyt jo näivettyneeseen skeneen juurtuvat ne samat deejiit, ja uusien mahdollisuudet nousta esiin vähenevät entisestään.

--
Don't Just Stand There

Jussi Soro

Posts: 6,385

#145 • • Jussi Soro choon!

mekaanikko:
Jos pienimuotoisiin DJ-miksauksiin sais jonkun järkevän taksan ja systeemin, siis esim. 5 euroa per download joka jaetaan suoraan biisien pituuksien suhteessa artisteille ilman että jokaisen biisin käyttöön tarvitsee erikseen kysyä lupa levy-yhtiöltä ja sopia korvaus (joka tod. näk. on könttäsumma + prosentti pelkän prosentin sijaan eli sulkee kaikki pienimuotoisemmat viritelmät samantien veks), ei mulla henk. koht. ainakaan olisi mitään tarvetta jakaa miksauksia ilmaiseksi.

Tää nykyinen systeemi jossa "everybody and their mother" puskee keskinkertaista miksausta pahimmillaan toista- ellei kolmattakymmentä kappaletta per DJ per vuosi ulos, kaipaa mun mielestä ehdottomasti remonttia ja jos tää "Teosto-kohu" tuo siihen muutosta niin helvetin hyvä. Valitettavasti riski on, että mennään toiseen ääripäähän eli että suomalaisten DJ:den miksaukset katoavat lähes kokonaan jos miksausten lisensointisysteemiin ei saada jotain parannusta.


Heheh, toivottavasti toi 5 ei kuitenkaan oo kauheenkaan lähellä todellista hintaa, nopeella laskutavalla meitsille tulis ~10000 maksettavaks / miksaus... (jos siis mulla olis miksauksia netissä tai jossain jaossa, eihän niitä oo :)

DJ-miksaukset on nauttineet kuitenkin koko skenen (artistit, levy-yhtiöt, dj:t) hyväksynnästä jo 70-luvulta lähtien, vaikka silloinkin jo RIAA koitti laittaa kapuloita rattaisiin. En nyt nopeesti löytäny LNDJSML:stä tota kohtaa, mut mitenkäs toi päätty ameriikassa toi tappelu? Onko ne laittomia siellä, vai kuinka mä muistaisin että siellä tehtiin periaatteellinen päätös, ettei promootiokäyttöön tarkoitettuja dj-miksauksia tarkastella RIAA:n toimesta?
Turan Palloseura

Posts: 562

#146 • • Turan Palloseura LU

Gnizhak:
---
Tota toista ääripäätä mäkin pelkään kovasti. Siinä saattaa käydä niin, että nyt jo näivettyneeseen skeneen juurtuvat ne samat deejiit, ja uusien mahdollisuudet nousta esiin vähenevät entisestään.



kyllä ne hommat on ennenki niin hoidettu, että dj:t heittää promomiksauksiaan cd:llä promoottoreille.
bates

Posts: 707

#147 • • bates Tirehtööri

mekaanikko:
Jos soitetaan radiossa, tekijätiedot pitää jostain kaivaa. Voit kysyä esim. OlliS:ltä tai Lehtisen Leenalta, miten hupaisaa puuhaa se on. =) Ravintoloissa ym. taas mennään könttäsummakorvauksella, joten jos julkaisu sinänsä on luvallinen (eikä esim. bootleg) niin ei Teostolla ja Gramexilla ole siihen mitään sanomista.



Joo, itsekin radiossa duunissa olleena tiedän sen kuvion kyllä :)

Lähinnä kiinnostaisikin se, että jos oman promomiksauksen koostaisi pelkästään 12" white labeleista/promoista ja tökkäisi sen teh internjetiin yleiseen jakeluun, niin mikäs on Teoston suhtautuminen tällaisessa tilanteessa..?
*raaputtelee levyjen etikettejä veke...* *justjoo*

--
The best way to predict the future is to invent it.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#148 • • Jussi Soro choon!

bates:
*raaputtelee levyjen etikettejä veke...* *justjoo*


Ton takiahan levyyn on nykyään prässätty levyn cat numero yleensä siihen etiketin viereen, kun briteissä northern soul-skenessä tota tehtiin aika yleisesti. Tosin silloin syynä oli lähinnä se, ettei haluttu muitten trainspottaavan omia herkkuja, mutta muistaakseni samalla kikalla kierrettiin myöhemmin RIAA-maksuja jenkeissä.

Ei sillä että olisin tosissani ottanu sen, että menisit raaputteleen etikettejä irti, kunhan iski vaan mieleen.
mekaanikko

Posts: 1,176

#149 • • mekaanikko don selecta

bates:
Lähinnä kiinnostaisikin se, että jos oman promomiksauksen koostaisi pelkästään 12" white labeleista/promoista ja tökkäisi sen teh internjetiin yleiseen jakeluun, niin mikäs on Teoston suhtautuminen tällaisessa tilanteessa..?



No olennaistahan ei ole, mitä levyissä lukee vaan kuka on biisien tekijä. Jos tekijät ovat Teoston/Gramexin tai näiden yhteistyöjärjestöjen jäseniä, tilanne on periaatteessa selkeä. Tietysti kokonaan toinen juttu on, että miten Teosto/Gramex osoittaisi oikeudessa että nämä biisit ovat heidän artistiensa tuotantoa ja vielä tietysti se, että voidaanko katsoa että DJ on toiminut bona fide ("hyvässä uskossa") tietämättä että artistit ovat ko. yhdistysten jäseniä? Tietysti tässä on se, että eihän järjestäytymättömienkään artistien musiikkia saa käyttää ilman lupaa, joten tuo bona fide -vaihtoehto ei toimisi ellei jokaisessa whitelabelissa esim. olisi tarraa "tätä musiikkia saa käyttää miksauksissa ilman eri lupaa".

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Beliar

Posts: 1,361

#150 • • Beliar

genki:
- noi sun kohdat A B ja C ovat täyttä fuulaa ja taidat tietää sen itsekin



No eihän noi nyt ole tietenkään mitenkään juridisesti vapauttavia tekijöitä, vaan enempikin lieventäviä. Vertaa siihen, että ajat autolla moottori tiellä hyvällä säällä ja olemattoman liikenteen vallitessa, 20Km/h ylinopeutta, kun se että ajat sumulla peruskoulun edestä, 40Km/h rajoituksella, sankalla sumulla kuutta kymppiä... Kummastakohan LP on oikeesti kiinnostunut?

Edes tuo esimerkki ei ollut niin kärkevä, mitä toi mixtape-asia ABC-kohtineen on... Suomessa ei vaan kertakaikkiaan resurssit riitä siihen, että kaikkia makkari-levynpyörittäjiä ruvettaisiin rankaisemaan mixtapejen julkaisuista!
Samanlainen kohu oli joskus 90-luvun alussa, kun Suomalainen häiskä tuomittiin maksamaan hirveitä sakkoja tämän levitettyä kopioituja VHS-leffoja rahasta. Ja kun niin monet säikähtäneet poliisin ratsian pelossa tyhjensivät/tuhosivat kaikki kopiokasettinsa... buuaahahahhahaa!

Se on kyllä fakta, että toppahousu-Dj:n on varsin vaikea saada ihmiset kiinnostumaan mixauksestaan, jossei raitalistaa olla julkaistu, mutta pitäisi kuitenkin muistaa se realiteetti, minkä takia mixtapeja tehdään ja julkaistaan. Kyllä ne ainaki omasta mielestäni on edelleenkin artistin taidon näytteitä. Näytteitä siitä soundista, mistä artisti itse pitää ja mitä tykkää soitella. Jos settiä ruvetaan lataamaan sen takia, että siinä on 5. raita Dj Tiëston - Traffic, ollaan mielestäni moraalisesti ajateltuna hieman mettässä... Ja jostain biisistä kiinnostunut henkilö, voi ihan itse ottaa ko. artistiin yhteyttä ja kysyä, mikäköhän biisi mahtoi soida siinä 23. minuutin kohdalla...

Onko tästä paskasta edelleenkin itkettävä, kun se ei oo tulle ees vielä housuun?!

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

mekaanikko

Posts: 1,176

#151 • • mekaanikko don selecta

JussiS:
Ton takiahan levyyn on nykyään prässätty levyn cat numero yleensä siihen etiketin viereen, kun briteissä northern soul-skenessä tota tehtiin aika yleisesti. Tosin silloin syynä oli lähinnä se, ettei haluttu muitten trainspottaavan omia herkkuja, mutta muistaakseni samalla kikalla kierrettiin myöhemmin RIAA-maksuja jenkeissä.



Noiden matrix numberien käyttö on kyllä vanhempi traditio ja perustuu käsittääkseni labelienraaputusten estämisen sijaan siihen, että matriisit, joista levyt prässätään (sekä prässätyt levyt joissa ei ole vielä etikettejä) voidaan tunnistaa helpommin.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Avatar
#152 • • sakk303 Guest

mayah:
---
Ana-5000:
Mä en tiiä miten se eroo sun skenessä

---


No _mun_ skenessä se menee sillee, et kaikki vaan palvoo mua ja saan syödä niin paljon karkkii ku haluun ja näytän silti tooosi hyvältä.


---
Ana-5000:
No, taisin käsittää väärin. Mun pointti vaan oli se, ettei mixtapejen levittäminen varmaankaan hirveesti lisää mixtapen biisien artistien myyntiä, ennemminki se siirtää sitä hehkuttelua artisteilta sille deejiille. Eri asia sit sellaset artistit, jotka vetää paljon liveä. Mut eipä toisaalta tunnu kansa tajuavan deejiin ja artistin eroa sitten niin millään.

---


No joo, ehkä mä sitte vaan en ihan oo ymmärtäny, et tässä on kyse jostain palvomisesta vaan luulin tässä puhuttavan miksausten jakamisesta toisten iloksi. Mut mä suhtaudunkin yleensä asioihin vähän vähemmän vakavasti, ku ilmeisesti pitäis ja ehkä mä tajuun sen sitte, ku se osuu omalle kohdalle.



Analle propsia isoista sanoista *joo* Noissa lauselmissasi oli paljon sellaista mitä omassakin päässä muhi viime yönä mutta ei moisia osannut oikein sanoiksi pukea.

Toisaalta ymmärtää mayahinkin kannan asiaan, mutta kyllä artistille pitäisi antaa silti se, mitä artistille kuuluu. Toi on vähän liiankin totta, että jengi valtaosin tietää vain sen dj:n, ei sitä musiikkia sydän verellä tehnyttä artistia. Se on jotakuinkin sama homma kuin eräiden täällä nimeltä mainitsemattomien tiskujukkien- ja jaanojen promomixit roikkuu/roikkuivat täällä ilman minkäänlaisia tracklist-tietoja, ainoastaan oma nimi isolla ja booking-tiedot mailiosoitteineen. totta kai se on itsensä promoamista, mutta vähän härskein ja kyseenalaisin kustannuksi. Siksi olenkin monen monasti penännyt useilta teippejään jakavilta henkilöiltä biisilistoja, osin ihan vaan piruilleessaan, osin siksi, että ärsytti katsoa, kuinka mixtapen etu- ja takakannessa ratsastetaan täysin muiden tuotannolla mainitsematta niistä sanallakaan, ja tracklistiä kysyttäeessä vastataan aika hävyttömään tyyliin että "mietipä sitä" tai jotain muuta vastaavaa.. *eiei*

Itsekin enemmän tai vähemmän musiikkia tehneenä vimmastuttaa se, että promoille harvoin niitä biisilistoja laitetaan. En kuulu edes teostoon, mutta jos joku käyttäisi biisiäni joskus jossain, niin vaikka ei edes kysyisi lupaani, niin mainitsisi sen edes vaikkapa biisitiedoissa - muuten viikkojen/kuukausien uhraukset, unettomat yöt ja skippaukset esim. luennoilta musanteon vuoksi menevät 95-prosenttisesti sen mun biisiä soittavan levyjukka-jaanan propseiksi, ja meikäläinen ei saa mitään - edes sitä tunnustusta, rahasta nyt puhumattakaan.

Olisi kiva kuulla hamassa lähitulevaisuudessa, minkälaiseen käytäntöön näiden mixteippien jakeluiden kanssa sitten mennään. Kunpa se nettistreamaus/levityspuolellakin olisi yhtä yksinkertaista kuin rafloissa yms. , että maksettaisi tietyn suuruinen kertakorvaus. Tosin siinäkin mentäis tavallaan päin mäntyä, kun tuo summa meinisi täällä suomen kamaralla antti tuiskun jätkänkynttiläpokaaliin by Teosto, enkä voisi mitenkään hyvällä omalla tunnolla olla varmoin mielin siitä, että maksu meni vaikkapa helppona esimerkkinä prodigylle iso-britanniaan..
genki

Posts: 872

#153 • • genki

DjBeliar:
Se on kyllä fakta, että toppahousu-Dj:n on varsin vaikea saada ihmiset kiinnostumaan mixauksestaan, jossei raitalistaa olla julkaistu, mutta pitäisi kuitenkin muistaa se realiteetti, minkä takia mixtapeja tehdään ja julkaistaan. Kyllä ne ainaki omasta mielestäni on edelleenkin artistin taidon näytteitä. Näytteitä siitä soundista, mistä artisti itse pitää ja mitä tykkää soitella. Jos settiä ruvetaan lataamaan sen takia, että siinä on 5. raita Dj Tiëston - Traffic, ollaan mielestäni moraalisesti ajateltuna hieman mettässä... Ja jostain biisistä kiinnostunut henkilö, voi ihan itse ottaa ko. artistiin yhteyttä ja kysyä, mikäköhän biisi mahtoi soida siinä 23. minuutin kohdalla...



muuta en ole väittänytkään, mutta maailma ei ole aina optimaalinen paikka. ihmiset haluavat dl:tä miksauksia monista eri syistä, eikä niitä syitä voi rajata siihen mikä olisi meidän mielestämme se paras syy. mun henk.koht. mielipide on se, että ihmiset voi ladata mun miksauksen vaikka sen takia, että siinä threadissa on makee kuva missä oon sen miksauslinkin postannut, ei mua kiinnosta se syy niin paljoa..

musaa kuunnellaan hyvin paljon jopa ulkomusiikillisista syistä..

--
crop circles in the carpet

whispering

Posts: 871

#154 • • Edited whispering Super Juusto

sakk303:
eräiden täällä nimeltä mainitsemattomien tiskujukkien- ja jaanojen promomixit roikkuu/roikkuivat täällä ilman minkäänlaisia tracklist-tietoja, ainoastaan oma nimi isolla ja booking-tiedot mailiosoitteineen. totta kai se on itsensä promoamista, mutta vähän härskein ja kyseenalaisin kustannuksi.


Yhellä foorumilla missä kirjottelen, on biisilistojen postaaminen kokonaan kielletty "lisensoimattomissa" mixeissä. Näin, koska jotkin levy-yhtiöt ja artistit ovat niin pyytäneet tekemään. Mixtapet on nimenomaan DJ'den omien taitojen promoamista varten, eikä mitään "imuta uusimmat biisit tästä" juttuja ;)
d_c

Posts: 185

#155 • • d_c

Ana-5000:
Must deejiit kerää tällä skenellä ihan liikaa propseja, mitkä kuulus musan tuottajille.



DJ:t vaan esiintyy jonninverran enemmän kuin musan tekijät ja dj-keikka on helpompi vetää kuin live (levyt messiin ja se on siinä vrt. 10 kiloa rautaa ja 10 kilometriä kaapelia). Kuinka usein on Suomessa nähty vaikka Jori Hulkkosen livesetti ja kuinka usein dj-setti?

Mut onhan onneksi noitakin, jotka ahkeraasti käyvät soittamassa omaa musiikkia.
iam

Posts: 3,085

#156 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

d_c:
DJ:t vaan esiintyy jonninverran enemmän kuin musan tekijät



Juuri tästä syystä piti itsekin ryhtyä levyjä soittamaan! Pelkällä musan tekemisellä ei pääse tarpeeksi keikalle tai uralla riittävän pitkälle (ja sama toisinpäin).

Onhan siinä perää että nettiradiot ja jaetut dj mixit syövät kokoelmien myyntiä, mutta silti tässäkin on menossa väistämätön murrosliike, jossa konkreettiset levyt pikkuhiljaa kuolevat pois maailmasta. Voisin tässä kohtaa kertoa, että useilta isoilta levy-yhtiöiltä on tulossa vielä tänä vuonna maksullisia miksauksia joihin on biisit lisensöity ihan perinteisillä menetelmillä. Osa syy tähän voi olla valmistautuminen miksauksien kieltämiseen, mutta osittain ollaan jo korvaamassa CD kokoelmia.

Silti en pidä ajatuksesta että makuuhuone DJ:den elämästä tehdään entistäkin vaikeampaa.. Harvapa on saanut sitä ensimmäistä keikkaa ilman että on jaellut miksauksiaan yleisesti.
genki

Posts: 872

#157 • • genki

Jinx:
Sillä että näitä DJ-mikxejä täällä jaellaan ei varmastikaan ole paljoa merkitystä ko tuottajien normaalin levy myyntiin. Suomessa vinyyleitä myydään vuosittain siinä 2000 kpl:n verran eli ei kauheesti. Tietysti on selvää että artistien kuuluu saada tehdystä työstä heille kuuluvat rahat mutta jos nyt mennään täällä tai plattarilla tapahtuvaan varsin epäkaupalliseen mixien jakeluun niin ei se nyt varmasti maailmoja kaada jos niistä ei teosto maksuja maksella.



roger that!

olen ihan samaa mieltä, puhutaan kuitenkin niin marginaalisesta markkinaraosta, että suuria rahoja ei kalastella näissä hommissa kyllä mitenkään päin (ehkäpä kuitenkin darude poissuljettuna).

tämän takia olen sitä mieltä että teosto puree itseään jalkaan tällä tempauksella, ja saa mainettaan entistäkin rapaisemmaksi tässä...

--
crop circles in the carpet

jUSSi

Posts: 1,377

#158 • • jUSSi äkäinen vanhus

sakk303:
Toi on vähän liiankin totta, että jengi valtaosin tietää vain sen dj:n, ei sitä musiikkia sydän verellä tehnyttä artistia.



Itse annan deejiille arvostusta lähinnä tekniikasta, setin rakenteesta, miksaamisesta ja taidosta löytää uusia kappaleita siitä kaikesta paskasta mitä suolletaan ulos. Hyvänä esimerkkinä Lil'Tony (sekä Samus Aran ja Paarma), joka kaapii uusia hittejä ympäri maailmaa. Itse ainakin häpeilemättä menen kysymään tonilta kaikki hyvät kappaleet. Eli ei niitä artisteja tarvitse etukäteen tietää, riittää että kehtaa kysyä "mikä toi äskeinen veisu oli, oli niin saatanan kova?".

Tämäkin riippuu asenteesta millä on liikkeellä. Jos tarkoituksena on vain hauskanpito, nousee deejii biletysenergian lähteenä varmasti korkeammalla kuin yksittäiset kappaleet. Hiemankin enemmän musiikkiorientoituneessa illassa, ne ovat ne kappaleet jotka vievät huomion, ei niinkään deejii.

Mutta, olisi kiva jos miksauksia voisi jakaa ilmen pelkoa sanktioista.
rec

Posts: 2,923

#159 • • rec
Luin tätä juttua kolme ekaa "sivua" ja neljännestä osan, sieltätäältä!

MUTTA, eikös asia ole niin tuon lisenssijutun kanssa, että kun ostat (esim.) vinyylin vaikkapa tuosta Streebeatistä ja maksat sen Suomessa käyvällä valuutalla ja viet levyn kotiin, niin eikös lisenssisi ole siinä? Levyssä itsessään. Sinullahan on tuolloin konkreettisesti levy näytettävänä, että "hei kato mulla on täs levy, jota EN TAATUSTI oo warettanu!"

Olen vahvasti tätä mieltä asiasta, mutta tietysti erimielisyykiäkin varmasti löytyy... näiden keskustelupohjien perusteella viimeistäänkin Gramex / Teosto -osastoilta! *nauru**justjoo*
genki

Posts: 872

#160 • • genki

Charly RePanic:
Luin tätä juttua kolme ekaa "sivua" ja neljännestä osan, sieltätäältä!

MUTTA, eikös asia ole niin tuon lisenssijutun kanssa, että kun ostat (esim.) vinyylin vaikkapa tuosta Streebeatistä ja maksat sen Suomessa käyvällä valuutalla ja viet levyn kotiin, niin eikös lisenssisi ole siinä? Levyssä itsessään. Sinullahan on tuolloin konkreettisesti levy näytettävänä, että "hei kato mulla on täs levy, jota EN TAATUSTI oo warettanu!"

Olen vahvasti tätä mieltä asiasta, mutta tietysti erimielisyykiäkin varmasti löytyy... näiden keskustelupohjien perusteella viimeistäänkin Gramex / Teosto -osastoilta! *nauru**justjoo*



totta kai, mutta mitä tulee sen levyn esittämiseen edelleen, niin lait alkaa painaan päälle.


esim. koneiston puristamossa on laitonta harjoittaa dj-toimintaa, koska siitä tilasta ei ole maksettu niitä perus-baarimaksuja teostolle / gramexille mitä baarien pitää maksaa saadakseen pyörittää dj-iltoja.

--
crop circles in the carpet