mayah:
---
Ana-5000:
...Mä meinasin vaan sitä, et miksauksien jakaminen ei varmaankaan hyödytä artisteja yhtä paljon kuin deejiit haluais, et ne hyödyttää. Ennemminkin DJ kerää kunnioitukset muiden matskusta, kun peruskuuntelija ei oikein tunne deejiin roolia.
---
No mä en tietty voi puhua ku omasta puolestani, mut mun tarkotusperät ei ainakaan oo kerätä mitään rispektiä ja fanitusta keikoilla tai miksausta tehdessä. Tosin, eipä se nimenomainen tarkotus oo myöskään kerätä sitä rispektiä sen enempää niille biisin tekijöillekään, vaan lähden liikenteeseen siitä, et itsellä ja sitä kautta jollain toisellakin vois olla kiva ilta. Sääli, jos joku soittaa levyjä sen takia, mut sille mä en sitte mitään mahda.
Mutta kuten todettu, mä en suhtaudukaan näihin asioihin niin vakavasti, ku mun ilmeisesti pitäis suhtautua. Ja toistaiseksi tässä kahdeksassa sivussa ei viel oo todettu mitään sellasta, miks mä kokisin, et mun pitäis mielipidettäni muuttaa. Ehkä sekin tulee vielä.
Hei, en mä sano et se on deejiin vika tai pyrkimys tai yhtään mitään sen suuntasta; en mielestäni arvostellut ketään tän asian pohjalta. Se on mun mielestä vaan fakta. Jos otettais bileissä sivuun yks rivibilettäjä ja pyydettäis sitä eka nimeemään viis deejiitä ja sen jälkeen viis tuottavaa artistia, ni vois olla et deejiit tulis nopeesti ja artistit vasta ku on käyty tarkistaa joku träklisti.
Deejiin hommat on kivoja ja hyvä deejii ansaitseekin kunnioitusta selektiostaan, taidoistaan, sitoutumisestaan hommiinsa ja rakkaudestaan siihen, mitä tekee. Hyvä DJ tekee illasta sen mitä se on ja toimii bileitten sydämenä. Deejii päättää mitä soitetaan ja millon soitetaan ja soitetaanko ollenkaan. Tää bileskene eroo tossa mielessä paljon perinteisistä musajutuista, et täällä sen musiikin levyltä soittava ihminen saa hirmu propsit ja kiitosta siitä, että soittaa muiden tekemää musaa. Loppupeleissä kuitenkin se on se artisti, joka on laittanut joka biitin kohilleen ja säätänyt saundeja vaik kuin pitkään, mut se jää takapiruks deejiin olalle katselemaan, kuinka biisi tippuu yleisöön.
Ei siin varsinaisesti oo mitään pahaa, eikä väärää. Eikä se oo kenenkään syy, eikä deejiit varmaan sen takia levyjä soita. Kyl mäkin tykkään, kun joku propsittaa mun selektiota tai skillejä, mut kyl musta artistina tuntuis pikkasen pahalta jos mun biisi ois sellanen mikä tunnetaan lähinnä "sen ja sen deejiin setinalotusbiisinä".
Ei täs ny kyse oo siitä et kuka suhtautuu vakavasti ja kuka ei, vaan siitä miten DJ-kulttuuri tukee tai ei tue artisteja, eli niitä, jotka loppujen lopuksi sen musiiki tekee jota kaikki tulee bileisiin kuuntelemaan. Must tuntuu et tilanne on nyt sellanen, et tarjoilijaa ylistetään hyvästä ateriasta, mut kukaan ei tiedä kokin nimeä.
Tyypillisimmillään tää aiheuttaa epäsopua ja riitaa sellasessa tilanteessa, missä artistit tarttis korvauksia musiikista, millä deejii mahdollisesti jopa elättää itsensä. Se, että se deejii omistaa 25 tietyn artistin levyä, ei paljoa artistia nappaa. Niinku orkidea sano, deejiit ajaa limusiineilla ja juo shampanjaa samalla ku tuottajat syö tonnikalaa yksiöissään.
Mun mielestä se ei oo ihan oikein.