Niissä kun usein ei ole mitään viittausta artistiin, labeliin, biisiin tai yleensäkään yhtään mihinkään, eli kredittien kohdentaminen on kohtis mahdotonta..
365 posts, 19 pages, 178,278 views
mayah:
Ihminen joka EI SOITA LEVYJÄ (=yleistäen ihminen joka ei silloin myöskään omista tähän tarkoitettua soitinta), EI OSTA (="suoranaisesti rahallisesti tue") artistin tekemää biisiä, joka on vinyylilevylle kaiverrettu remikseinä, jotka on suunniteltu DJ-KÄYTTÖÖN.
Kysynkin siis uudestaan, _keneltä se on pois_, jos dj pistää biisin bilekansan kuultavaksi ja edes välillisesti tukee artistia hankkimalla levyjä ja promotoimalla biisiä?
bates:
Mitenkäs Teosto muuten suhtautuu vinyyliformaatissa olevien white labeleiden/promojen soittamiseen, jotka konemusiikkigenressä ovat kuitenkin melko yleisiä?
Niissä kun usein ei ole mitään viittausta artistiin, labeliin, biisiin tai yleensäkään yhtään mihinkään, eli kredittien kohdentaminen on kohtis mahdotonta..
mekaanikko:
No entäs jos ilmaisia DJ-miksauksia ei olisi olemassa? Olisiko niin, että kukaan ei kuuntelisi konemusaa kotona, vai voisiko olla niin, että lisensoiduilla kokoelmilla ja miksauksilla (joiden biiseistä artisti saa asianmukaisen korvauksen) olisi enemmän jalansijaa kun ei tarvitse kilpailla ilmaisten tuotteiden kanssa? Kuka hullu ostaa 20 eurolla miksauksen kun netistä löytyy tuhansia ilmaiseksi? (No minä, esimerkiksi, mutta väittäisin että aika monella toi hinta saattaa pikkaisen painaa vaakakupissa.)
mekaanikko:
Mulla ei itselläni ole mitään muuta syytä miksausten ilmaiselle levittämiselle, kuin että biisien lisensointi miksauksille on niin törkeän hankalaa ja kallista. Jos pienimuotoisiin DJ-miksauksiin sais jonkun järkevän taksan ja systeemin, siis esim. 5 euroa per download joka jaetaan suoraan biisien pituuksien suhteessa artisteille ilman että jokaisen biisin käyttöön tarvitsee erikseen kysyä lupa levy-yhtiöltä ja sopia korvaus (joka tod. näk. on könttäsumma + prosentti pelkän prosentin sijaan eli sulkee kaikki pienimuotoisemmat viritelmät samantien veks), ei mulla henk. koht. ainakaan olisi mitään tarvetta jakaa miksauksia ilmaiseksi.
mekaanikko:
Tää nykyinen systeemi jossa "everybody and their mother" puskee keskinkertaista miksausta pahimmillaan toista- ellei kolmattakymmentä kappaletta per DJ per vuosi ulos, kaipaa mun mielestä ehdottomasti remonttia ja jos tää "Teosto-kohu" tuo siihen muutosta niin helvetin hyvä. Valitettavasti riski on, että mennään toiseen ääripäähän eli että suomalaisten DJ:den miksaukset katoavat lähes kokonaan jos miksausten lisensointisysteemiin ei saada jotain parannusta.
mekaanikko:
Jos pienimuotoisiin DJ-miksauksiin sais jonkun järkevän taksan ja systeemin, siis esim. 5 euroa per download joka jaetaan suoraan biisien pituuksien suhteessa artisteille ilman että jokaisen biisin käyttöön tarvitsee erikseen kysyä lupa levy-yhtiöltä ja sopia korvaus (joka tod. näk. on könttäsumma + prosentti pelkän prosentin sijaan eli sulkee kaikki pienimuotoisemmat viritelmät samantien veks), ei mulla henk. koht. ainakaan olisi mitään tarvetta jakaa miksauksia ilmaiseksi.
Tää nykyinen systeemi jossa "everybody and their mother" puskee keskinkertaista miksausta pahimmillaan toista- ellei kolmattakymmentä kappaletta per DJ per vuosi ulos, kaipaa mun mielestä ehdottomasti remonttia ja jos tää "Teosto-kohu" tuo siihen muutosta niin helvetin hyvä. Valitettavasti riski on, että mennään toiseen ääripäähän eli että suomalaisten DJ:den miksaukset katoavat lähes kokonaan jos miksausten lisensointisysteemiin ei saada jotain parannusta.
Gnizhak:
---
Tota toista ääripäätä mäkin pelkään kovasti. Siinä saattaa käydä niin, että nyt jo näivettyneeseen skeneen juurtuvat ne samat deejiit, ja uusien mahdollisuudet nousta esiin vähenevät entisestään.
mekaanikko:
Jos soitetaan radiossa, tekijätiedot pitää jostain kaivaa. Voit kysyä esim. OlliS:ltä tai Lehtisen Leenalta, miten hupaisaa puuhaa se on. =) Ravintoloissa ym. taas mennään könttäsummakorvauksella, joten jos julkaisu sinänsä on luvallinen (eikä esim. bootleg) niin ei Teostolla ja Gramexilla ole siihen mitään sanomista.
bates:
*raaputtelee levyjen etikettejä veke...*
bates:
Lähinnä kiinnostaisikin se, että jos oman promomiksauksen koostaisi pelkästään 12" white labeleista/promoista ja tökkäisi sen teh internjetiin yleiseen jakeluun, niin mikäs on Teoston suhtautuminen tällaisessa tilanteessa..?
genki:
- noi sun kohdat A B ja C ovat täyttä fuulaa ja taidat tietää sen itsekin
JussiS:
Ton takiahan levyyn on nykyään prässätty levyn cat numero yleensä siihen etiketin viereen, kun briteissä northern soul-skenessä tota tehtiin aika yleisesti. Tosin silloin syynä oli lähinnä se, ettei haluttu muitten trainspottaavan omia herkkuja, mutta muistaakseni samalla kikalla kierrettiin myöhemmin RIAA-maksuja jenkeissä.
mayah:
---
Ana-5000:
Mä en tiiä miten se eroo sun skenessä
---
No _mun_ skenessä se menee sillee, et kaikki vaan palvoo mua ja saan syödä niin paljon karkkii ku haluun ja näytän silti tooosi hyvältä.
---
Ana-5000:
No, taisin käsittää väärin. Mun pointti vaan oli se, ettei mixtapejen levittäminen varmaankaan hirveesti lisää mixtapen biisien artistien myyntiä, ennemminki se siirtää sitä hehkuttelua artisteilta sille deejiille. Eri asia sit sellaset artistit, jotka vetää paljon liveä. Mut eipä toisaalta tunnu kansa tajuavan deejiin ja artistin eroa sitten niin millään.
---
No joo, ehkä mä sitte vaan en ihan oo ymmärtäny, et tässä on kyse jostain palvomisesta vaan luulin tässä puhuttavan miksausten jakamisesta toisten iloksi. Mut mä suhtaudunkin yleensä asioihin vähän vähemmän vakavasti, ku ilmeisesti pitäis ja ehkä mä tajuun sen sitte, ku se osuu omalle kohdalle.
DjBeliar:
Se on kyllä fakta, että toppahousu-Dj:n on varsin vaikea saada ihmiset kiinnostumaan mixauksestaan, jossei raitalistaa olla julkaistu, mutta pitäisi kuitenkin muistaa se realiteetti, minkä takia mixtapeja tehdään ja julkaistaan. Kyllä ne ainaki omasta mielestäni on edelleenkin artistin taidon näytteitä. Näytteitä siitä soundista, mistä artisti itse pitää ja mitä tykkää soitella. Jos settiä ruvetaan lataamaan sen takia, että siinä on 5. raita Dj Tiëston - Traffic, ollaan mielestäni moraalisesti ajateltuna hieman mettässä... Ja jostain biisistä kiinnostunut henkilö, voi ihan itse ottaa ko. artistiin yhteyttä ja kysyä, mikäköhän biisi mahtoi soida siinä 23. minuutin kohdalla...
sakk303:
eräiden täällä nimeltä mainitsemattomien tiskujukkien- ja jaanojen promomixit roikkuu/roikkuivat täällä ilman minkäänlaisia tracklist-tietoja, ainoastaan oma nimi isolla ja booking-tiedot mailiosoitteineen. totta kai se on itsensä promoamista, mutta vähän härskein ja kyseenalaisin kustannuksi.
Ana-5000:
Must deejiit kerää tällä skenellä ihan liikaa propseja, mitkä kuulus musan tuottajille.
d_c:
DJ:t vaan esiintyy jonninverran enemmän kuin musan tekijät
Jinx:
Sillä että näitä DJ-mikxejä täällä jaellaan ei varmastikaan ole paljoa merkitystä ko tuottajien normaalin levy myyntiin. Suomessa vinyyleitä myydään vuosittain siinä 2000 kpl:n verran eli ei kauheesti. Tietysti on selvää että artistien kuuluu saada tehdystä työstä heille kuuluvat rahat mutta jos nyt mennään täällä tai plattarilla tapahtuvaan varsin epäkaupalliseen mixien jakeluun niin ei se nyt varmasti maailmoja kaada jos niistä ei teosto maksuja maksella.
sakk303:
Toi on vähän liiankin totta, että jengi valtaosin tietää vain sen dj:n, ei sitä musiikkia sydän verellä tehnyttä artistia.
Charly RePanic:
Luin tätä juttua kolme ekaa "sivua" ja neljännestä osan, sieltätäältä!
MUTTA, eikös asia ole niin tuon lisenssijutun kanssa, että kun ostat (esim.) vinyylin vaikkapa tuosta Streebeatistä ja maksat sen Suomessa käyvällä valuutalla ja viet levyn kotiin, niin eikös lisenssisi ole siinä? Levyssä itsessään. Sinullahan on tuolloin konkreettisesti levy näytettävänä, että "hei kato mulla on täs levy, jota EN TAATUSTI oo warettanu!"
Olen vahvasti tätä mieltä asiasta, mutta tietysti erimielisyykiäkin varmasti löytyy... näiden keskustelupohjien perusteella viimeistäänkin Gramex / Teosto -osastoilta!