Teosto puukottaa ug-rintamaa silmään

365 posts, 19 pages, 171,955 views

CM

Posts: 1,507

#321 • • CM

jUSSi, 12.4.2005 08:26:

öh, eikös kaikki musiikki tehdä rakkaudesta musiikkiin, ei dollarin kuvat silmissä? Paskinta musiikkia on juuri sellainen, mitä tehdään ulkomusiikilliset asiat mielessä.



Eikös DJ:kin soita pelkästään rakkaudesta musiikkiin? Aika moni ug dj:kin näyttäs käärivän vidusti rahaa kyseisestä hommasta, vaikka musiikkia tekiskin ilmasiks, joten tarviiko siitä musasta enää mitään pyytääkään, heh. Nojuu. Korvaus musiikin tekemisestä ainakin motivoi tekemään sitä enemmän. Kyllä noi rahastajat kuitenkin helposti erottuu aidosti musaa rakastavista säveltäjistä.
keisha

Posts: 1,394

#324 • • Edited keisha bullet with butterfly wings

CM, 12.4.2005 13:35:

Eikös DJ:kin soita pelkästään rakkaudesta musiikkiin? Aika moni ug dj:kin näyttäs käärivän vidusti rahaa kyseisestä hommasta, vaikka musiikkia tekiskin ilmasiks, joten tarviiko siitä musasta enää mitään pyytääkään, heh.


Haluisin täällä Suomessa nähdä sen ug-dj:n joka käärii vidusti rahaa kyseisestä hommasta.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

:D

Posts: 3,707

#325 • • :D

Saas nähdä liittyykö tämä jotenkin tähän aiheeseen:




Niin no. Onko noissa otettu huomioon se, että kun nykysin
julkaistaan ns. hiton paljon huttua. Uusi stara, yksi hitti, yksi
albumi, yksi vuosi. Next... No musiikista on kadonnut sisältö.
Kukaanhan ei halua ostaa huttua?!

Onko tossa sitten otettu huomioon kuinka paljon muu media
on syönyt kaistaa musiikkibisneksessä. Jossain muistelen
nähneeni tutkimuksen jossa, dvdt(elokuvat), pelit yms.
multimedia on kasvattanut aika rouheasti markkinoita.

Loogisesti voisi ajatella, kun ostat jonkun pelin a 60/kpl, sä
et välttämättä osta kolmea musiikki-cd:ta tuon lisäksi. Ja
kun yleensäottaen eläminen näyttää olevan aina koko ajan
vaan kalliimpaa, niin luulen, et jengi on vielä tarkempi mitä
ostaa.

Itse näkisin kaksi mainitsemaani seikkaa isompana uhkana
musiikkibisnekselle, kuin ilmaiset mixtapet ja laittomat mp3t.

0.02
mk

Posts: 91

#326 • • Edited mk kixumuusikko

jUSSi, 12.4.2005 08:26:
öh, eikös kaikki musiikki tehdä rakkaudesta musiikkiin, ei dollarin kuvat silmissä? Paskinta musiikkia on juuri sellainen, mitä tehdään ulkomusiikilliset asiat mielessä.



*justjoo*
Tätähän mä nimenomaan tarkotinkin.. NOT.
Ehkä tästä on ihan turha ees puhua täällä.

Tiedoks nyt sit promoottoreille että jUSSi tulee
kaikille keikoilleen tästälähin ilmaseks *aplodit*
Hyvä että joku jaksaa pitää skenen elossa. Propsit.


diffas, 12.4.2005 19:16:
---
Saas nähdä liittyykö tämä jotenkin tähän aiheeseen:
---



Niin no. Onko noissa otettu huomioon se, että kun nykysin
julkaistaan ns. hiton paljon huttua. Uusi stara, yksi hitti, yksi
albumi, yksi vuosi. Next... No musiikista on kadonnut sisältö.
Kukaanhan ei halua ostaa huttua?!

Onko tossa sitten otettu huomioon kuinka paljon muu media
on syönyt kaistaa musiikkibisneksessä. Jossain muistelen
nähneeni tutkimuksen jossa, dvdt(elokuvat), pelit yms.
multimedia on kasvattanut aika rouheasti markkinoita.

Loogisesti voisi ajatella, kun ostat jonkun pelin a 60/kpl, sä
et välttämättä osta kolmea musiikki-cd:ta tuon lisäksi. Ja
kun yleensäottaen eläminen näyttää olevan aina koko ajan
vaan kalliimpaa, niin luulen, et jengi on vielä tarkempi mitä
ostaa.

Itse näkisin kaksi mainitsemaani seikkaa isompana uhkana
musiikkibisnekselle, kuin ilmaiset mixtapet ja laittomat mp3t.

0.02



Huttua juu. Olen samaa mieltä. Mut senkö takia myös hyvän
musan myynti on alhaalla?

Muu media syö musabisneksen osuutta? Voihan se olla. Tai voi
olla niinkin että kun ei musan ostamiseen kulu enää rahoja kun
ne voi hakea netistä, voi kuluttaa massinsa muuhun. Yks sinkku
downloadina 30mb, yks leffa/peli downloadina 4.7gb(dvd tms,
asiantuntijat saa korjata virheelliset koot). Varmaan huomaat
kumpi on vaivattomampi ja nopeampi hakea netin yli.

Mut ihan mutuks menee.. ja jätän tän topikin omalta osaltani
suosiolla tähän.
jUSSi

Posts: 1,377

#327 • • jUSSi äkäinen vanhus

CM, 12.4.2005 13:35:
Eikös DJ:kin soita pelkästään rakkaudesta musiikkiin? Aika moni ug dj:kin näyttäs käärivän vidusti rahaa kyseisestä hommasta, vaikka musiikkia tekiskin ilmasiks, joten tarviiko siitä musasta enää mitään pyytääkään, heh. Nojuu. Korvaus musiikin tekemisestä ainakin motivoi tekemään sitä enemmän. Kyllä noi rahastajat kuitenkin helposti erottuu aidosti musaa rakastavista säveltäjistä.



:DD

No ei tällä touhulla rahaa kyllä tehdä. Ja näytä mulle UG-deejii joka käärii vitusti rahaa (mulle "vitusti rahaa" on lähemmäs 1000e/keikka). Ja ihan pointtina, jos buukkaava organisaation tarkoituksena ei ole tehdä voittoa, minulle riittää matkakulut korvaukseksi. Asia muuttuu, jos järjestäjän tarkoituksena on tehdä rahaa/voittoa, eli toiminta on liiketoimintaa. Ilmaiseksi ei kukaan tee kenellekkään rahaa.

Raha on jotain sellaista mitä en odota enkä vaadi (deejii)tekemisistäni, mutta jos sitä tulee niin en kieltäydy. Eli kyllä, ainakin tämä deejii soittaa ihan rakkaudesta musiikkiin, toisaalta, en edes yritä tehdä tästä elinkeinoa itselleni.
jUSSi

Posts: 1,377

#328 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

mk, 13.4.2005 00:14:
Tätähän mä nimenomaan tarkotinkin.. NOT.
Ehkä tästä on ihan turha ees puhua täällä.



Kyllä minä tajusin mitä hait takaa, sanamuotosi oli vain sellainen, että siitä pystyi tulkitsemaan ihan mitä halusi (ja minä halusin tuoda myös tämän pointin esille). Jos haluat saada rahallista korvausta musiikistasi, olet vapaa niin tekemään. Raha on minusta vain väärä päämäärä musiikkia tehdessä, se on ennemminkin positiivinen sivutuote. Musiikin tekeminen sekä soittaminen ammattina/pääelinkeinona pakottaa useimmiten kompromisseihin taiteen suhteen ja minä en sellaista voi hyväksyä.

Tiedoks nyt sit promoottoreille että jUSSi tulee
kaikille keikoilleen tästälähin ilmaseks *aplodit*
Hyvä että joku jaksaa pitää skenen elossa. Propsit.



Kyllä, jos tapahtuman tarkoituksena ei ole tuottaa rahallista voittoa. Kyseinen tieto on löytynyt kotisivuiltani jo useamman vuoden ajan.
Individual

Posts: 10,942

#329 • • Individual HYPNO!

mk, 8.4.2005 13:34:
---
De Souza, 8.4.2005 08:25:
hmmm... mistäköhän se johtuu, että tiesto on miljonääri ja esiintyy olympialaisissa, mutta minä olen köyhä makkari dj?

---

Mainonta. Brändi. Iso rahastuskoneisto. Yhteistyökumppanit. Fanit. Ootko huomannut että jotkut "isot nimet" ei edes miksaa hirveen hyvin(en nyt Tiestoa tarkottanut).



Josta pääsemmekin sen kysymyksen ääreen miten Tiestosta tuli Tiesto. Sekin on käsittääkseni ollut joskus salettii pelkkä makkari dj, joten en usko että se on vaan joku aamu herännyt ja multikansallisen levy-yhtiön markkinointiväki on ollut toivottamassa hyviä huomenia, kaatanut kahvit sänkyyn ja tyrkännyt kouraan lentoliput Ateenan olympialaisiin. Voisko se olla niin, että sekin olis tehnyt duunia sen menestyksensä eteen?
CM

Posts: 1,507

#330 • • Edited CM

jUSSi, 13.4.2005 07:12:

No ei tällä touhulla rahaa kyllä tehdä. Ja näytä mulle UG-deejii joka käärii vitusti rahaa (mulle "vitusti rahaa" on lähemmäs 1000e/keikka).



No siis :) Tarkoitin ug-dj:llä sarkastisesti (ja ironisesti itsellenikin, koska diggaan niistä myös nykyään eniten) tyyliin tekno/progeporukoiden ihailemia isoja nimiä, jotka ovat pinnan alla, mutta silti kuuluisia piireissään. Heille kyllä maksetaan.

Musiikin tekeminen sekä soittaminen ammattina/pääelinkeinona pakottaa useimmiten kompromisseihin taiteen suhteen ja minä en sellaista voi hyväksyä



Tuossapa olen kanssasi täysin samaa mieltä. Itsellä on jäänyt monta biisiä tekemättä sen takia, että on pakotettu tekemään jotain, mistä en pidä, tai liian nopealla aikataululla, joka vaikuttaa suoraan sisältöön. Täytyy olla taiteellinen vapaus, sen takia itsekään en ammatikseni sitä tekisi.

edit:
:D

Posts: 3,707

#331 • • :D

Mut senkö takia myös hyvän musan myynti on alhaalla?


Jos markkinoiden mielestä se on sun "hyvä" ei olekaan hyvä.


Tai voi olla niinkin että kun ei musan ostamiseen kulu enää
rahoja kun ne voi hakea netistä, voi kuluttaa massinsa muuhun.


Edelleenkin tukee väittämääni, että miksi maksaa tyhjästä. En
itse ainakaan kovin mielelläni sijoita rahaa materiaaliin, joka ei
miellytä. Siis tämä toki ei sulje pois sitä, etteikö olisi näitä jotka
materiaalin laadusta riippumatta imaisevat ne itselleen varastoon.
mk

Posts: 91

#332 • • mk kixumuusikko

diffas, 13.4.2005 16:11:
---
Mut senkö takia myös hyvän musan myynti on alhaalla?
---

Jos markkinoiden mielestä se on sun "hyvä" ei olekaan hyvä.

---
Tai voi olla niinkin että kun ei musan ostamiseen kulu enää
rahoja kun ne voi hakea netistä, voi kuluttaa massinsa muuhun.
---

Edelleenkin tukee väittämääni, että miksi maksaa tyhjästä. En
itse ainakaan kovin mielelläni sijoita rahaa materiaaliin, joka ei
miellytä. Siis tämä toki ei sulje pois sitä, etteikö olisi näitä jotka
materiaalin laadusta riippumatta imaisevat ne itselleen varastoon.



Tarkoitin että kaiken musiikin myynti on alhaalla(ja siis myös hyvän).
En sitä että se mun feivöyritmusatyylin myynti olis.

Ja pointtini tuossa ostamis/downloadaamisasiassa oli se että vaikka
se olisi kuinka hyvää sen saa hyvin helposti ja ilmaseks netistä,
kun taas leffoja ja pelejä ei välttämättä saa, esimerkiksi koon takia.
Eli en tukenut väittämääsi.

Eikä tietenkään kannata ostaa jotain mistä ei pidä. Silloin vääristää
myyntilistoja ja "tukee" väärää tahoa. Mut aina tietty löytyy
"muodin seuraajia" jotka sitä tekee.

Itse joudun tekemään taiteellisia kompromisseja useimmiten sen
takia ettei ole aikaa tehdä jotakin asiaa toisin/uudella tavalla. Jos
tekisin sitä ammatikseni(saisin oikeen rahaakin) ehtisin kokeilemaan
ja kehittelemään enemmän. Hyvänä esimerkkinä viime vuosi jolloin
sain vapaasti tehdä ainoastaan musiikkia. Tuloksena 24 biisiä
ja remiksiä. Tänä vuonna(tai n. 5kk) en ole ehtinyt tekemään kuin
muutamia jotka ovat jääneet demoasteelle.

Mut ei ehdi kirjotella enempiä *hihu*
Ihan mielenkiintonen topikki...
CM

Posts: 1,507

#333 • • CM
Keskivertobiisikin on hyvä, jos siitä on maksanut ittensä kipeeksi
e-will

Posts: 372

#336 • • e-will joor worst naitmeir

CM, 13.4.2005 11:10:
No siis :) Tarkoitin ug-dj:llä sarkastisesti (ja ironisesti itsellenikin, koska diggaan niistä myös nykyään eniten) tyyliin tekno/progeporukoiden ihailemia isoja nimiä, jotka ovat pinnan alla, mutta silti kuuluisia piireissään. Heille kyllä maksetaan.



aika ug:ta!

--
vailla täyttä ymmärrystä

ravec

Posts: 1,102

#337 • • ravec
Mun tekee ihan mieli katsoa Gramexin, Deoston ja ÄKT -toiminnallisuus, jos
pukkais niiille tälläisen: (tohon on mun mielestä koostettu tän topikin kysymyksiä)

Pistän mailit illemmalla postiin.

--> Gramex--->
Terve,

Olen miettinyt aloittaa Elektronisen musiikin säveltämisen/tekemisen
ja mixauksien koostamisen.

Kävin opiskelemassa musiikin tekemistä/tuottamista/säveltämistä ja bisnestä -97 vuonna Sibelius Akatemian täydennyskoulutuskeskuksessa.

Nykyään on bisnes/säädökset jo varmaan muotoutuneet myös elektronisen musiikin ympärille.

Mitä minun pitää ottaa huomioon ennenkuin alan toimimaan
ja mitä toiminnan aloituksen jälkeen?


Esim. pitääkö minun ottaa huomioon jotain, jos:

Koostan cd-promon, jossa on parin muun dj tekemiä raitoja ja minulla on heidän kirjallinen lupansa käyttää kyseisiä kappaleita omiin käyttötarkoituksiin, vaikka saisin siitä jotain taloudellista hyötyä?

Entäpä siinä vaiheessa jos kirjallisesti kieltäydyn rahallisen tuoton saamisesta ja jos en hyväksy,
että kukaan tai mikään muu organisaatio saa minun tekemästäni musiikista voittoa itselleen?


Mitenkä tälläisessä tapauksessa tulisi menetellä tai tekisimmekö jotain perustavaa väärin jo ennemminkuin kappale on jaossa internetissä?
Esim.
Kaverini on tehnyt MagiX Music Maker 2003sella jonkinlaisen pätkän, esim 25 sek. ja sanoo minulle, että teeppä siihen jotain kivaa lisää. (tähän mennessä kaverini on muuntanut oman pätkänsä mp3 -muotoon ja pakannut sen Zipillä, jotta se ei vie niin paljon tilaa sähköpostissa. Minä aukaisen Zip -paketin ja muunnan pätkän takaisin wav -muotoon, joka on huomattavasti helpompi käsitellä ja aloitan muokkaamisen vaikka Rave eJay -ohjelmalla.
Kun olemme saaneet aikaseksi kasan erilaisia pätkiä, viemme ne usb-muistitikulla kaverillemme, jolla on alkuperäisenä Sound Forge -ohjelma ja hän pistää pätkät yhteen.
Eli ns. masteroi raidan.
Sound Forgella tallennetaan yhteinen tuotos kolmeen eri muotoon.
- wav ... jotta laatu säilyisi esim. promo cd-levyjä varten
- mp3 ... jotta sitä voisi kuunnella kannettavista mp3 soittimista
- ogg ... toiset pitävät enemmän

Laitamme epähuomiossa vain ogg -muotoa olevan raidan jakoon omille nettisivuillemme ja kerromme niillä, että kuka tahansa/missä tahansa saa käyttää/muokata omissa mixauksissaan tätä biisiä jos haluaa. Riittää kun lähettää meille sähköpostia tyylillä----> thanks ja mihin käyttöön menee.
Muuten ei tarvitse erikseen ilmoitella joka päivä meille käytöstä.

Tässä oli tausta selostus. Nyt kysymys.
Tekeekö joku väärin muuntaessaan kyseisin ogg -formaatissa olevan biisin wav tai mp3 tai cd -muotoon?
Vaikka olemme luvanneet täyden muokkaus ja käyttö-oikeuden.


Mistä löydän säädökset alkuperäisessa muodossa (internet/kirjasto/lakikirja) ?
Jotta voin puntaroida tätä tilaani eteenpäin.



Ystävällisin terveisin
Jone Kaján


---> Teosto-->
Terve,

Olen suunnitellut jo muutaman vuoden ajan oman elektronisen musiikin tekemistä ja mixauslevyjen koostamista.

Tässä on muutamia pinnalle nousseita kysymyksiä, joihin en löytänyt suoria vastauksia teidän nettisivujen kautta.

Mitkä seikat minun pitää ottaa huomioon ennenkuin aloitan tekemisen?

Entä jos koostan mixaus levyn:
Jossa on muiden artistien kappaleita ja minun kappaleita.
Muuta dj:t ovat antaneet minulle kirjallisen luvan käyttää heidän kappaleita omiin käyttötarkoituksiini, vaikka siitä olisi minulle tuloa?

Entäpä tässä tapauksessa, jos kieltäydyn kirjallisesti omien tuotoksieni markkinallistamisesta.
Eli en halua, että kukaan / mikään organisaatio saa niistä esittämisellään minkäänlaista voittoa / rahallista maksuhyötyä (viitaten käsittely- tai palkkamaksuja)?

Löydänkö jostain säädökset ja lakiin perustuvat viittaukset alkuperäisessä muodossa?


Ystävällisin terveisin
Jone Kaján


--->ÄKT--->
Terve,

Olen suunnitellut muutamia vuosia elektronisen musiikin tekemistä ja editointia.


Ajattelin nyt lähestyä, kun uutisissa taas on noussut esille tämä P2P -juttu.

Tälläinen asia nousi esiin:
Ajattelin tulevaisuudessa levittää omaa musiikkiani vertaisverkon kautta, joten onko teillä esim. joku lista, johonka voi buukata nimeni, että ei tarvii kenenkään tulla koskaan sanomaan, että jollakin henkilöllä oli sun musaa esim. 10 biisiä ja se levitti sitä eteenpäin.

Jos tilannen on silloin, että olen nettisivullani kertonut:
Minun tekemiä raitoja saa levittää ja muokata omiin käyttötarkoituksiinsa.


Nyt ei nouse muuta kysymystä esille, mutta tuo on tärkein asia, että:
Saisi levittää omaa musiikkia kenelle tahansa, miten tahansa, missä tahansa.
Eikä kenenkään tarvitsisi puuttua siihen


Ystävällisiin terveisin
Jone Kaján
Darkness

Posts: 518

#338 • • Darkness Spank~monkey
Lähetäppä ihmeessä ja kerro mitä vastattiin.

--
There aint no party like an alcoholic party!

mk

Posts: 91

#340 • • Edited mk kixumuusikko

ravec, 17.4.2005 16:59:
Nyt ei nouse muuta kysymystä esille, mutta tuo on tärkein asia, että:
Saisi levittää omaa musiikkia kenelle tahansa, miten tahansa, missä tahansa.
Eikä kenenkään tarvitsisi puuttua siihen


Ystävällisiin terveisin
Jone Kaján



Mut eihän tästä ollut alunperin edes kyse...??
Kyllä omaa musiikkian saa!! levittää ihan miten haluaa ja antaa oikeudet muille muokata sitä.
Kuulosti postauksessas hieman siltä että dj:t tekee sen musiikin ja ne miksaukset on täynnä niiden omia biisejä... mut todellisuushan on hieman eri. Ja nimenomaan siitähän tässä kai alunperin puhuttiinkin. DJ:t levittää miksauksiaan jotka ovat täynnä tekijänoikeuslailla suojattuja teoksia jotka artisti on vaivalla kasannut ja julkaissut eikä saa tästä toiminnasta pesoakaan vaikka se vaikuttaa suoraan kys artistin tuloihin.
Normaalisti kun dj soittelee noita levyjä hän tekee(lain mukaan pitäisi tehdä) jonkinlaisen esityslistan ja lähettää sen jollekkin noista järjestöistä, ohjautuu esityskorvaus artistille. En tuosta niin tiedä, mutta dj:den pitäisi tietää. Harmi että systeemi on niinkin vturoillaa mitä porukka väittää. Kannattaisi jokaisen levynpyörittäjän miettiä omia velvollisuuksiaan "lainatessaan" toisten materiaalia keikallaan. Kuten jo sanottu, se ei maksa kellekkään mitään, auttaa vain ohjaamaan korvaukset sinne minne ne kuuluvat.

Luulisin että suurin ongelma tässä on just nimenomaan tiedon puute. Varmasti jos homma tehtäs tarpeeks helpoks(esimerkiks biisilistat vois uppaa netin kautta... vaikka yhteistyössä klubituksen kanssa?) tästä koituis paljon hyvääkin kys musiikille. Porukka jaksaa jauhaa siitä kuinka marginaalista se on.. ihan totta. Se on niin kauan marginaalista kun kukaan ei tee sen eteen yhtään mitään.

Jatkakaa...

tjsp