Teosto puukottaa ug-rintamaa silmään

365 posts, 19 pages, 178,023 views

Darkness

#281 • • Darkness Spank~monkey
Voi kamala jos olen nyt sanonut jotain mikä ei pidä paikkaansa 100%:ttisesti.
Ok! jos ihmisiä näyttää noin paljon häiritsevän mitä olen kirjoittanut voin vetää sanani takaisin.

Se mitä tarkoitin Dj:n artistin tavoin toimimisesta oli karrikoitua kuten jo aiemmin sanoin.
Jos sen henkilökohtaisesti ottaa niin siinä on syytä mennä itseensä.
Kuten itsekkin nyt tekstini uudestaan lukeneena teen ja miettisin asiaa uudestaan.

Kukaan ei kuitenkaan ole vielä kertonut vastausta siihen että onko teosto aloittelevan tai jo kokeneen Dj:n kaveri.

Voisikos nyt sitten joku artisti kertoa minkälaiselle ryhmälle tekee musiikkinsa?
Näin mutu tuntumalta voisin väittää että suurin osa ug musiikista menee Dj:tten levyhyllyyn tavallisten matti meikäläisten sijaan.
Joten jos tuo mutu pitää paikkansa onko mitenkään järkevää hankaloittaa Dj:tten ostamansa musiikin käyttöä itsensä ja artistien mainonnassa.
Tähän väliin muistutan vielä siitä ettei kaikki aloittelevat tai kokeneemmat Dj:t tee mixtapejaan myyntiin vaan antaa muiden kuunella tietääkseen onko kehittynyt yhtään vai ei.
Kukapa muukaan voi sen arvioida yhtähyvin kuin joku Esim: kaveri tai tuntematon Dj.

Ainut asia joka tässä asiassa nyppii niin kamalasti on noitten laillisesti tehtyjen mixtapien hinta.
Monet pikku budjetilla soittelevat ihan hyvätkin Dj:t kärsii moisesta liiallisuudesta.
Siihen liiallisuuteen tarvitsisi puuttua.
En sano että artistille ei pitäisi maksaa musiikin käytöstä mitään vaan nimenomaan sen summan määrittelemistä oikean kokoiseksi.
Varsiinkin silloin kun on kyseessä Dj joka soittaa vain ostamiltaan vinyyli/cd levyiltä (muilta sellaisilta jota en ole maininnut)
Piratismia vastaan on turha kuvitellakkaan taistella niin kauan kun jotain saa ilmaiseksi.

Tämän kaiken muuttamiseen tarvitaan yleistä hyväksyntää koko kansalta ei pelkästään Dj:tten tai artistien osalta vaan kaikilta pulliaisilta.
Jos esim: perustetaan liitto kaikkien ug musiikin alan artistien ja Dj:tten kanssa voisi olla mahdollista puuttua kaikkiin epäkohtiin sekä laissa että käytännössä.
Tähänkin tarvitaan kaikkien Esim: tämän foorumilaisten yleinen hyväksyntä ja tuki.
Uskoisin että jos kaikki foorumilaiset laittavat 10 kuukaudessa yhteiseen hyvään voitaisiin saada niin suuri liike aikaiseksi että saadaan epäkohtia muutettua sellaisiksi että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.
Myöskin olisi hienoa saada suomen kaikki ug porukat puhaltamaan yhteen hiileen.
Koska olemme vähemmistöä suomalaisessa musiikki alassa on mahdotonta koskaan saada asioita menemään oikein jos jotain tämän kaltaista liittoa ei saada aikaiseksi.
Tästä olisi hyötyä sekä bedroom Dj:lle ja kokeineille soittajille sekä artisteille samoin tavoin.
Samalla olisi mahdollista saada pistettyä teostolle edes hieman vastaan jos jotain Esim: lakia tai sopimusta rikotaan.

Pahoittelen aikaisempaa käyttäytymistäni täällä joten anteeksi kaikille jotka ovat jotenkin teksteistäni kärsineet tai muuten pahoittaneet mielensä.

--
There aint no party like an alcoholic party!

antonsonin

#282 • • Edited antonsonin laserpoint.

dj darkness, 6.4.2005 16:22:

Voisikos nyt sitten joku artisti kertoa minkälaiselle ryhmälle tekee musiikkinsa?
Näin mutu tuntumalta voisin väittää että suurin osa ug musiikista menee Dj:tten levyhyllyyn tavallisten matti meikäläisten sijaan.
Joten jos tuo mutu pitää paikkansa onko mitenkään järkevää hankaloittaa Dj:tten ostamansa musiikin käyttöä itsensä ja artistien mainonnassa.

Artsiti itse päättää liittyykö teostoon vai ei , joten tuo teostokohu koskee vain niitä jotka ovat teostoon kuuuvien artistejen biisejä soitellut.

Samalla olisi mahdollista saada pistettyä teostolle edes hieman vastaan jos jotain Esim: lakia tai sopimusta rikotaan.

Tiedätkö edes mitä varten teosto on?
Darkness

#283 • • Darkness Spank~monkey
Teostosta tiedän sen mitä heidän sivuillaan annetaan ymmärtää.
Jos osaat selittää asian selvemmin olisi hyvä tietää!
Kumarran jos saat tämän typeryksen ymmärtämään paremmin.*heiii*

--
There aint no party like an alcoholic party!

-P

#284 • • Edited -P

dj darkness, 6.4.2005 18:16:

Lue koko tämä viestiketju läpi niin eiköhän selkene. "En jaksa" ei kelpaa selitykseksi, koska se kertoo hyvinkin paljon miten mielenkiintoisena asiaa oikeasti pidät.

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

antonsonin

#285 • • antonsonin laserpoint.

Kato jos sun biisejä soitetaan esim radioissa , mainokissa etc. niin saat teostolta rahaa.
Ja minkä takia täällä on toi kohu on sen takia koska artistit jotka kuuluvat teostoon eivät saa rahaa jos heidän biisinsä ovat miksauksessa joka on ilmaiseksi ladattavissa.

Näin asian itse käsiti , korjatkaa jos olen väärässä.
COBALT

#286 • • COBALT akitaattori

Luminescent, 6.4.2005 14:52:
---
COBALT, 6.4.2005 10:24:
1)Ravintola X maksaa teostomaksun ensin asiakaspaikkojensa mukaan. Kiinteä maksu kerran vuodessa. 2)Samaisessa baarissa hra. dj soittaa veisujaan ja maksaa luonnollisesti teostomaksut levyhankinnoistaan. 3)Kun kyseinen hinaaja ei ole töissä, hoitaa samat veisut ihmisten korviin jukeboksi. Jukeboksin ylläpitäjä maksaa tietenkin asiaankuuluvat maksut, ok! 4)Ravintoloitsija haluaa viihdyttää asiakkaitaan urheilulla ja näyttää kovalevytallentimestaan asiakkaille esim. superbowl'in. Siinä sitten tulee väliaikatauolla taas se sama Britney Spears-virsi, josta ko. rafla, tiskijukka sekä em. jukeboksin ylläpitäjä on jo suorittanut Teostomaksun!!! Ok, juuri on tullut päätös, joka oikeuttaa Teoston saavan korvauksen myydyistä kovalevytallentimista(tai mistä tahansa av-tallentimesta). Maksun suorittaa laitteen myynyt kodinkonefirma sisäänostohinnassaan.

---

Ravintola maksaa kiinteän teostomaksun vuodessa siltä osin kun esitysilmoitusta ei kappaleista ole tehty. Jos dj ilmoittaa teostolle soittamansa kappaleet, niiden esityskorvaukset maksaa ravintolan omistaja, ja sekuntien mukaan artisti saa itselleen pienen taskurahan jonka suuruus riippuu siitä onko esitys mekaaninen vai elävä. Mitä useammin kappaleen esitys toistuu, sitä enemmän ko. artisti saa esitysmaksuja itselleen. Siinä ei tule törkeitä päällekkäisyyksiä, kun yhtä kappaletta varten ei ole vuosittaista kertamaksua, joka sitten jossain duplikoituisi, vaan maksu per soittokerta. Sama juttu radiossa.

Kun dj ostaa levyn itselleen siitä on jo teostomaksut maksettu, ja esitykset voi huoletta ilmoittaa teostolle mikäli sen verran löytyy kunnioitusta soittamaansa artistia kohtaan. Maksut hoitaa edelleen ravintolan/tapahtuman omistaja. Jos jotain kappaletta haluaa julkaista edelleen esim. omalla mixtapella, pitää ko. tapelle tuleville biiseille täyttää äänityslupahakemus, joka käytännössä hoituu maksamalla teostolle 9,009% per tukkuhintainen äänite (2001).

Ilmaisjakeluun tulevasta äänitteestä en osaa sanoa, varsinkaan jos kyseessä ei ole artistin/tuottajan omaa tuotantoa. Jos artistin omia biisejä ei ole kustannettu, niille saa jakoluvan yhdelle www-sivulle tms. mistä ei tarvitse maksaa teostomaksuja.

Höpönlöpön!!! Tottahan toi on, mutta käytännössä noi asiat ei milloinkaan mene noin! Luuletko ihan oikeasti et yhtäkään ravintoloitsijaa kiinnostaa saada lisähommia jonkun "hänen mielestään" dj:n retaleen ilmoituksien takia, ei! Ne vaan pahimmassa tapauksessa luulee, et tulee ylim. maksuja ymmärteässään asian väärin. Eikä yksikään tuntemani dj toimi noin! Yksinkertaisesti homman hoitaminen on Teoston puolesta niin vaivalloinen ettei nykyliksoilla monikaan vaivaudu moiseen! Jos joku toimii kuvailemallasi tavalla, niin kunnioitan häntä suuresti! *piis*

--
Parhaat bileet tehdään aina korvien välissä...!

Miika

#287 • • Miika

COBALT, 6.4.2005 19:21:
Höpönlöpön!!! Tottahan toi on, mutta käytännössä noi asiat ei milloinkaan mene noin! Luuletko ihan oikeasti et yhtäkään ravintoloitsijaa kiinnostaa saada lisähommia jonkun "hänen mielestään" dj:n retaleen ilmoituksien takia, ei! Ne vaan pahimmassa tapauksessa luulee, et tulee ylim. maksuja ymmärteässään asian väärin. Eikä yksikään tuntemani dj toimi noin! Yksinkertaisesti homman hoitaminen on Teoston puolesta niin vaivalloinen ettei nykyliksoilla monikaan vaivaudu moiseen! Jos joku toimii kuvailemallasi tavalla, niin kunnioitan häntä suuresti! *piis*

Yhdelläkään ravintoloitsijalla ei ole mitään sanomista paikassa esitetyn musiikin maksusta. Kun dj/artisti lähettää biisilistan kestoineen ja pvm:ineen sekä esityspaikan tiedot teostoon, niin ei siinä ravintolan sikariportaalla ole mitään sanomista, ne kuuluu juokseviin kuluihin eikä niistä tarvitse dj:n neuvotella paikan omistajan kanssa.

Homma menee sillai, että se teostomaksu maksetaan jokatapauksessa. Esitysilmoituksen tarkoitus on vaikuttaa siihen, miten nämä maksut kanavoituvat eteenpäin teoston portaissa oikeille tahoille, eli biisien tekijöille. Jos jotakuta ei kiinnosta sen täyttö, niin silloin raha päätyy teoston omaan sisäiseen ylläpitoon ja työntekijöiden palkanmaksuun yms. Ei mulla mitään sitä vastaan ole, mutta soisin kyllä teostossa huomattavan että ravintoloissa soitetaan myös muutakin musiikkia kuin beyoncea, ihan kunnioituksesta niitä hyvien biisien tekijöitä kohtaan joita dj:t soittavat. Voin sanoa että en itsekään ole noita lappuja täytellyt, vaikka omista liveseteistä saisikin jotain lisätaskurahoja... *blush* Ja jos joku tahtoo soittaa mun tekemiä biisejä niin saa itse päättää ilmottaako ne teostoon vai ei. Teostopoliisi kun en silti ole, eikä tässä rahan asialla olla.

Anyway, sen ilmoituksen teko EI ole vaikeaa. Hieman enempi saa miettiä biisien sointiaikoja, mutta niistäkin riittänee arvio siten että aikasumma täsmää oman setin kanssa. Ei vie paljoa enempi aikaa kuin klubitukseen tracklistin postaus. Tästä saat lomakkeen:

http://www.teosto.fi/teosto/webpages.nsf/0/89f7705aa14281d1c2256e690025d058/$FILE/ATTQ28TY/Musiikin%20esitysilmoitus.pdf

*piis**hymy*
COBALT

#288 • • COBALT akitaattori

Luminescent, 7.4.2005 04:49:
---
COBALT, 6.4.2005 19:21:

---

Yhdelläkään ravintoloitsijalla ei ole mitään sanomista paikassa esitetyn musiikin maksusta. Kun dj/artisti lähettää biisilistan kestoineen ja pvm:ineen sekä esityspaikan tiedot teostoon, niin ei siinä ravintolan sikariportaalla ole mitään sanomista, ne kuuluu juokseviin kuluihin eikä niistä tarvitse dj:n neuvotella paikan omistajan kanssa.

Anyway, sen ilmoituksen teko EI ole vaikeaa. Hieman enempi saa miettiä biisien sointiaikoja, mutta niistäkin riittänee arvio siten että aikasumma täsmää oman setin kanssa. Ei vie paljoa enempi aikaa kuin klubitukseen tracklistin postaus. Tästä saat lomakkeen:

http://www.teosto.fi/teosto/webpages.nsf/0/89f7705aa14281d1c2256e690025d058/$FILE/ATTQ28TY/Musiikin%20esitysilmoitus.pdf

*piis**hymy*

Höpönlöpön!!! Totta sä puhut edelleenkin, mutta kun se ei mene käytännössä noin, usko jo!
Toi Teoston vaatima systeemi hoitaa noi maksut aiheuttaa päällekkäisyyksiä törkeesti. Ei ketään kiinnosta!!!
Nyt mä toistan itseäni: Kun rafla on hoitanut maksunsa, kun dj on hoitanut osuutensa levyjen hinnassa etc, etc, etc, etc, niin sitten aletaan vielä täyttelemään noita lappusia, hehheh! Oikeesti on olemassa juntteja yksityisiä ravintoloitsijoita joille toi tarkoittaa ainoastaa yhtä vastuuta lisää, jonka se "lökäpöksy levyjen soittaja" aiheuttaa. Isojen ketjujen kanssa homma toimii tottakai, kun raflan päällikkö vain allekirjoittaa ko. lapun ja laittaa sen eteenpäin reskontran tytsyille!
Ei toimi, ei! Mulla on ollut asiakkaana sekä yksityisiä, että ketjuravintoloita tässä ýli 20:n vuoden aikana, jotka olen alalla keikkunut, enkä ole milloinkaan kuullut yhdenkään dj:n edes mainitsevan aiheesta! Ketään ei kiinnosta!
Dj:n välittäminen elikkäs ohjelmatoimiston pyörittäminen on menny niin sairaaks, että on olemassa firmoja, jotka laskuttaa asiakkaalta jopa alle 120-130 egee. Maksaa siitä sitten "palkan" dj:lle ja ottaa firmallekin vielä "katetta". Noilla liksoilla ei ketään kiinnosta tehdä yhtään ylimääräistä duunia. Tää ei o tietenkäään Teoston syy, se on vaan yksi syy monien joukossa, miksi ketään ei kiinnosta Teosto!
Sä sanot tossa reply'ssäs että Teostomaksut kuuluu juokseviin kuluihin. Tottakai ne kuuluu, homman funktio vaan on siinä että Teosto vetää päällekkäisyyyksiä. Sehän mua edell. tässä mättää!
Toistoa: Kun ravintola maksaa kiinteän vuosittaisen Teostomaksun asiakaspaikkaluvun mukaan, johon sisältyy TV:n katsominen ja radion kuuntelu etc, niin meinaatko että dj paiskaa raflapäällikölle vielä erikseen soittolistan jokaiselta viideltä illalta, jotka se veivaa paikallisessa Discossa? Vaikka ne Teostot ON JO MAKSETTU levyissä ja raflan kiinteässä maksussa!
Mun ei ole tarkoitus tehdä tästä mitään "mun äiti tekee parempaa ruokaa ku teijän äiti" - keskustelua" vaan keskustella Teoston tyhmistä toimista, joita se oikeesti viljelee! *piis*

--

Miika

#289 • • Miika

Höpönlöpön!!! Totta sä puhut edelleenkin, mutta kun se ei mene käytännössä noin, usko jo!
Toi Teoston vaatima systeemi hoitaa noi maksut aiheuttaa päällekkäisyyksiä törkeesti. Ei ketään kiinnosta!!!

Mä ymmärrän noi törkeät päällekkäisyydet ainoastaan taksi/parturi/tms tiloissa. Mun mielestä musiikki näissä tapauksissa on ensisijaisesti tarkoitettu työtekijän omaa viihtyvyyttä varten, ei asiakkaiden kuuloaistien hivelyyn. Kerran taksissa tuli hyvä kappale radiosta, pyysin kuskia laittaan niin lujalle kun vain viitsii, kun siitäkin on kerran maksettu. Takseilla toi valittaminen on lähinnä periaatteellista, kun niiden vuosimaksu oli jotain 30 euron luokkaa, jos sitäkään. Palataan päällekkäisyyksiin tuonnempana.

Isojen ketjujen kanssa homma toimii tottakai, kun raflan päällikkö vain allekirjoittaa ko. lapun ja laittaa sen eteenpäin reskontran tytsyille!

Kukaan päällikkö ei allekirjoita mitään lappua. Et tainnut tutustua ko. esitysilmoituslomakkeeseen? Siihen riittää oma allekirjoitus, ei todellakaan tarvi dj:n käydä neuvotteluja järjestäjän/omistajan kanssa ja ruinata nimmaria ja vaivata vielä sihteeriä. Mistä olet tällaista keksinyt?

Ei toimi, ei! Mulla on ollut asiakkaana sekä yksityisiä, että ketjuravintoloita tässä ýli 20:n vuoden aikana, jotka olen alalla keikkunut, enkä ole milloinkaan kuullut yhdenkään dj:n edes mainitsevan aiheesta! Ketään ei kiinnosta!

Ja sitten jotkut on perustamassa erillistä "ug-musiikin etuja valvovaa järjestöä" vaikka nenän edessä olisi valmis järjestelmä jonka kansainvälinen yhteistoimintakyky on omaa luokkaansa. Jos dj:tä ei kiinnosta kanavoida ravintolan maksamaa teostomaksua omalle suosikkiartistilleen niin oma on asiansa.

Sä sanot tossa reply'ssäs että Teostomaksut kuuluu juokseviin kuluihin. Tottakai ne kuuluu, homman funktio vaan on siinä että Teosto vetää päällekkäisyyyksiä. Sehän mua edell. tässä mättää!
Toistoa: Kun ravintola maksaa kiinteän vuosittaisen Teostomaksun asiakaspaikkaluvun mukaan, johon sisältyy TV:n katsominen ja radion kuuntelu etc, niin meinaatko että dj paiskaa raflapäällikölle vielä erikseen soittolistan jokaiselta viideltä illalta, jotka se veivaa paikallisessa Discossa?

Dj ei paiskaa päällikölle yhtään mitään kuin kouran liksaa varten ja kiittää keikasta. Se lista lähetetään teostoon suoraan dj:n/esiintyjän toimesta, ja teosto lähettää laskun itse ravintolan omistajalle. Jos hra omistaja haluaa poikkeuksellisen illan jossa ei soi jukeboksi, niin se on silloin muiden liksojen ohella valmis hoitamaan teoston sille lähettämän laskun, jotta saadaan ainutlaatuinen ilta aikaiseksi. Se on muutamia euroja, ei mikään vuosimaksu mikä siitä tulee.

Tämä vain siltä kannalta miten itse asian näen *piis*
mekaanikko

#290 • • mekaanikko don selecta

Luminescent, 6.4.2005 14:52:
Ravintola maksaa kiinteän teostomaksun vuodessa siltä osin kun esitysilmoitusta ei kappaleista ole tehty. Jos dj ilmoittaa teostolle soittamansa kappaleet, niiden esityskorvaukset maksaa ravintolan omistaja, ja sekuntien mukaan artisti saa itselleen pienen taskurahan jonka suuruus riippuu siitä onko esitys mekaaninen vai elävä.

Asiahan on niin, että ohjelmailmoitukset tehdään vain elävästä musiikista. Syy tähän on ilmeinen: jos paikka on auki vaikkapa neljänä iltana viikossa 22-04 ja vetää 500 henkeä, vuodessa Teosto-maksuja kertyy maksettavaksi n. 1 200 euroa vuodessa. Illassa ehtii soittaa n. 60-120 biisiä eli vuositasolla suuruusluokkaa 15 000-20 000. Yksinkertaisella jakolaskulla päästään siihen, että yhdestä biisistä irtoaa korvauksia alle 10 senttiä tsibis. Suhteutetaan tämä summa vaikkapa käsintäytettyjen teoslistojen käsittelykustannuksiin ja tulee aika ilmeiseksi että moisia ilmoituksia ei ole mitään tolkkua tehdä kun puhutaan normaalista levynsoitosta baarissa. Livekeikat ovat ihan eri juttu koska ensinnäkin korvaus on suurempi ja lisäksi livemusaa harvemmin tulee koko iltaa joka ilta paitsi Siljan pianobaarissa.

Jos sulla on parempaa tietoa tästä niin mistähän löytyisi teosilmoituslomake äänitemusiikille? Kaikki lomakkeet joita itse Teoston sivuilta löysin koskevat nimenomaan vain elävää musiikkia.

Jos jotain kappaletta haluaa julkaista edelleen esim. omalla mixtapella, pitää ko. tapelle tuleville biiseille täyttää äänityslupahakemus, joka käytännössä hoituu maksamalla teostolle 9,009% per tukkuhintainen äänite (2001).

Näin helppoa olisikin asia jos äänitteen tuottajia ei olisi olemassa. Gramex ei nimittäin jakele millään standardilisenssillä musaa eteenpäin vaan jokaiselta tuottajalta tarvitsee erikseen luvan ja korvaus neuvotellaan myös tapauskohtaisesti.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

#291 • • astaroth Guest

Kannattaa lukea mekaanikon kattava reply.
mk

#292 • • mk kixumuusikko
Onpas täällä sekavaa juttua. Mä en ainakaan henk koht ole hyötynyt siitä mitään että biisejäni on julkastu netissä luvatta ja niitä soitellut kaikenmaailman random tyypit ilmaseks ennen julkasua. Jos jotakin biisiä tekee enemmän tai vähemmän aktiivisesti jonkun kuukauden niin tokihan dj käyttää saman verran soittaessaan sen setissään... ai hups se 8 minuuttia meni jo. *justjoo*
Ja tässä on vielä kyse kahdesta täysin erilaisesta "alasta". Levyjen pyörityksen taitaa vaikka naapurin Pentti parin viikon harjotuksella kun taas musikaalisen ja tuotannollisen osaamisen hankintaan voi kulua esimerkiks 10 vuotta.

Mut en mä nyt sano että dj-setit pitäs kieltää. Ne pitäs vaan kanavoida jotenkin erilailla. Miltä esimerkiks kuulostas että ensin harjottelis jollain julkasemattomalla vapaalla materiaalilla(mikseri.net esim pullollaan, klubituksen demot ym ym) ja osottas ne "skilssinsä" niiden avulla. Luvatkin vois olla helppo kysyä itse artisteilta. Sitten jos/kun sais keikkaa vois soitella niitä ostamiaan "oikeita biisejä".
Tietenkin kannattaa ottaa myös huomioon että netti ei ole ainut itsensä promotoimiskanava. Ehkä kannattais käydä bileissä ja tavata niiden järjestäjiä ym.. en noista niin tiedä kun en varsinaisesti dj ole. Kai sitä tarvittas "Haluatko DJ:ksi"-reality show.

Monia muitakin ongelma-alueita on. Yleisesti ottaen kaikki tulee siitä kun kukaan ei halua maksaa mistään mitään.. paitsi tietty henkkamaukka räteistä ja ikean riistoromuista *släp*
Mut eihän meistä musan tekijöistä kukaan oo koskaan paljoo välittänytkään... DJ IS A GOD.
CM

#293 • • Edited CM

mk, 7.4.2005 17:27:Ja tässä on vielä kyse kahdesta täysin erilaisesta "alasta". Levyjen pyörityksen taitaa vaikka naapurin Pentti parin viikon harjotuksella kun taas musikaalisen ja tuotannollisen osaamisen hankintaan voi kulua esimerkiks 10 vuotta.

No ei se nyt aina ihan noinkaan mee :)
Itellä on ainakin kovalevyllä settejä, joista moni lempparibiisi on muodostunut vain sen takia, että ne setit oli niin hyvin rakennettu. Osa ei olis varmaan koskaan kolahdellut yksittäisinä biiseinä. Tosin ne setit on DJ:ltä, jotka ovat soitelleet sen 8-10 vuotta vähintään ja osa luonnollisesti itsekin väännellyt musaa. DJ, joka ei ole taiteellinen & musikaalinen, vois ehkä olla se naapurin Pentti. :p
mekaanikko

#294 • • mekaanikko don selecta

mk, 7.4.2005 17:27:
Levyjen pyörityksen taitaa vaikka naapurin Pentti parin viikon harjotuksella kun taas musikaalisen ja tuotannollisen osaamisen hankintaan voi kulua esimerkiks 10 vuotta.

Eh, naapurin Pertti todennäköisesti on parin viikon harjoituksella yhtä kova DJ kuin samalla harjoituksella musantekijäkin. Jos ei kuule eroa jonkun pari viikkoa levyjä pyöritelleen ja 10+ vuoden aktiivisen soittouran tehneen välillä niin jo on pullat heikosti uunissa (joko kuuntelijalla tai sitten tällä soittajalla joka ei ole kehittynyt yhtään).

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

COBALT

#295 • • Edited COBALT akitaattori

Luminescent, 7.4.2005 15:21:

Ja sitten jotkut on perustamassa erillistä "ug-musiikin etuja valvovaa järjestöä" vaikka nenän edessä olisi valmis järjestelmä jonka kansainvälinen yhteistoimintakyky on omaa luokkaansa. Jos dj:tä ei kiinnosta kanavoida ravintolan maksamaa teostomaksua omalle suosikkiartistilleen niin oma on asiansa.

Jos hra omistaja haluaa poikkeuksellisen illan jossa ei soi jukeboksi, niin se on silloin muiden liksojen ohella valmis hoitamaan teoston sille lähettämän laskun, jotta saadaan ainutlaatuinen ilta aikaiseksi.

Herranjestassentäs! Jokainen ravintoloitsijahan maksaa Teoston laskun koko ajan illasta toiseen, vuodesta toiseen! Kiinteän sellaisen.
Tietenkin jokaista itseään kunnioittavaa dj:tä pitää kiinnostaa hoitaa osuutensa!
Näinhän se pitäisikin mennä ehdottomasti! Jokaisen musaa esittävän tahon pitäisi voida/saada hoitaa VALVOTUSTI osansa kakusta. MUTTA kun se ei edelleenkään mene näin! Sen sijaan Teosto on kehittänyt järjettömän tehokkaan rahankeruusysteemin, eli kiinteät maksut/taho! Tällöin ei mitenkään, korostan: EI MITENKÄÄN voida välttyä päällekkäisyyksiltä!!! Tää on se pointti jota mä haen tässä keskustelussa! Saitko kiinni? *piis*

--

mk

#296 • • Edited mk kixumuusikko

mekaanikko, 7.4.2005 18:59:
Eh, naapurin Pertti todennäköisesti on parin viikon harjoituksella yhtä kova DJ kuin samalla harjoituksella musantekijäkin. Jos ei kuule eroa jonkun pari viikkoa levyjä pyöritelleen ja 10+ vuoden aktiivisen soittouran tehneen välillä niin jo on pullat heikosti uunissa (joko kuuntelijalla tai sitten tällä soittajalla joka ei ole kehittynyt yhtään).

No OOSNY. Kuten sanoin hieman eri asia. Ja kuten sanoin PERUStaidot levyjen pyörittämiseen oppii parissa viikossa. Eli siis just ne kyseiset mistä tässä alunperinkin oli kyse.. (noob jakelee mp3-settejään netissä... juu ja okei en lukenut koko viestiketjua, kommentoin noita viimeisimpiä). Setin ultimaattinen rakentaminen ja täydellinen rakenne on ihan eri asia. Samoin tosin täydelliset biisit.. mut missaatte sen pointin. Miettikääpä omia musavääntöjänne kahden viikon harjottelun jälkeen. Joo ei mitään hirveen kivan kuulosta varmasti. Entäs kahden viikon dj-harjottelun? Ite en ole edes päässyt vielä tohon 2 viikon harjottelun määrään ja biitit menee jo kohilleen ja biisit lähtee oikeista kohista. Mut eipä sekään tässä nyt pointtina vaan se että vaikka miksaat kuinka perseelleen tahansa niin ne biisit on siellä netissä silti. Piste. Ja sehän on itseasiassa artistin kannalta vaan pahempi jos biisit on "pystyvaihdettu" tasan siitä mistä biisi alkaa ja seuraava alkaa.. (vaikka tuskin kukaan ihan oikeesti näin tekee... eihän?)

Varmaan "pelkkien dj:den" varpaille nyt astuin, pahoittelut siitä. En halua dissata, se ei todellakaan ollut tarkotus, yritän tuoda realiteetteja vain esille..

PS. Lueskelin tossa noita alun postauksia hieman aikani kuluks ja tuli tämmönen pikku juttu miksauksista mieleen. Peruspoppoo(ei ehkä suomessa mutta muualla) ostaa KOKOELMIA. Dj-poppoo ostaa vinyyleitä ja tekee KOKOELMIA(piilonimellä mixauksia). Miksi Peruspoppoo ostaa kaupasta KOKOELMIA jos netistä saa ilmaseks KOKOELMIA(jotka huvittavan usein on jopa parempia kun myytävät).
Pieni esimerkki allekirjoittaneen kixuartistin tuloista: 20% levymyynneistä, 80% KOKOELMAlisensoinneista.
(Toivottavasti oli tarpeeks selkeetä).
CM

#297 • • CM

mk, 7.4.2005 22:49:

Mut eipä sekään tässä nyt pointtina vaan se että vaikka miksaat kuinka perseelleen tahansa niin ne biisit on siellä netissä silti.

No itelle tosta on aina ollu oikeestaan vaan hyötyä (paitsi vituttanu pari kertaa jos on keskeneränen biisi about 5-10 eri setissä heh). Biisit ei itellä oo päässy setteihin ilman lupia, jos biisiä ei ole julkastu (poislukien pari tapausta viitaten aiempaan) ja sit kun ne on julkastu, sillä ei ole enää väliä, koska porukka ostaa ne, ketkä luultavasti meinas alunperinkin ostaa. Pari hyllytettyä biisiä on itellä julkastu sen takia, että muutama cova jätkä suostu soittamaan niitä pitkin mualimoo ja porukka kuuli niitä seteis. Vastapainoks myös joskus voi käydä niinkin, että biisi puhkisoitetaan seteissä ja sitä ei enää kannata julkassa.

Mut ymmärrän kielteisen kantas mp3, kun lukasin tuolta Plattarin puolelta, mitä sulle oli käyny jonku biisin kans :[
mk

#298 • • mk kixumuusikko

CM, 8.4.2005 00:05:
Pari hyllytettyä biisiä on itellä julkastu sen takia, että muutama cova jätkä suostu soittamaan niitä pitkin mualimoo ja porukka kuuli niitä seteis.

Joo toki itellekki käynyt noin. Mutta ne covat jätkät ei sunkaan tapauksessa varmaan ole soittanut Kazaasta haettua mp3:a *hihu* Kannattaa muistaa mikä on haluttua promootioo ja mikä ei haluttua.
Mongolia

#299 • • Edited Mongolia truenörth

mk, 7.4.2005 22:49:
Ite en ole edes päässyt vielä tohon 2 viikon harjottelun määrään ja biitit menee jo kohilleen ja biisit lähtee oikeista kohista.

No kyllähän "suht ok" -kuuloista bulkki-konemusaakin on ihan törkeän helppo tehdä nuilla nyky-softilla. Ite oon nyt vääntäny pari vk. fruityllä ja samanlaista paskaa on juno.co.uk puolillaan.
Sami de Sousa

#300 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

mk, 7.4.2005 17:27:
Onpas täällä sekavaa juttua. Mä en ainakaan henk koht ole hyötynyt siitä mitään että biisejäni on julkastu netissä luvatta ja niitä soitellut kaikenmaailman random tyypit ilmaseks ennen julkasua.

Kyllä mä luulen, että ei ne ihan oikeat dj:t soittele sun matskua luvatta ennen julkaisua.

Levyjen pyörityksen taitaa vaikka naapurin Pentti parin viikon harjotuksella kun taas musikaalisen ja tuotannollisen osaamisen hankintaan voi kulua esimerkiks 10 vuotta.

hmmm... mistäköhän se johtuu, että tiesto on miljonääri ja esiintyy olympialaisissa, mutta minä olen köyhä makkari dj?

Mut en mä nyt sano että dj-setit pitäs kieltää. Ne pitäs vaan kanavoida jotenkin erilailla. Miltä esimerkiks kuulostas että ensin harjottelis jollain julkasemattomalla vapaalla materiaalilla(mikseri.net esim pullollaan, klubituksen demot ym ym) ja osottas ne "skilssinsä" niiden avulla. Luvatkin vois olla helppo kysyä itse artisteilta. Sitten jos/kun sais keikkaa vois soitella niitä ostamiaan "oikeita biisejä".
Tietenkin kannattaa ottaa myös huomioon että netti ei ole ainut itsensä promotoimiskanava. Ehkä kannattais käydä bileissä ja tavata niiden järjestäjiä ym.. en noista niin tiedä kun en varsinaisesti dj ole. Kai sitä tarvittas "Haluatko DJ:ksi"-reality show.

Itse en omista cd soittimia (siis sellaisia joilla oikeasti voi miksata -> että hölmömpikin tajuaa), enkä muutenkaan suosi cd:n käyttöä kuin pakon edessä, joten aika vaikea promota vapalla materiaalilla. Myös sen oman tyylin esiin tuominen saattaisi olla aika vaikeaa vapaalla materiaalilla.

Mutta siinä olet kyllä ihan oikeassa, että itseään voi myös promota käymällä bileissä ja etsimällä käsiinsä järjestäjät. Toisaalta Rovaniemeltä on aika pitkä matka kiikuttaa promoja Helsinkiin. Vaikka tietysti jonkinlainen vaivannäkö onkin tarpeen, jos todella keikkaa haluaa, mutta turha kai lähteä sieltä asti kiikuttamaan, jos se onnistuu muutamalla napin painalluksella.

Mut eihän meistä musan tekijöistä kukaan oo koskaan paljoo välittänytkään... DJ IS A GOD.

No itseasiassa ainakin minä olen tukenut monia artisteja, on noita levyjä sen verran paljon kertynyt tuonne hyllyyn. Ja kyllä artisti kuin artisti saa multa täydet respektit. Ilmoittele kun sulla on materiaalia prässätty vinyylille, niin katsellaan jos vaikka tukisin sinuakin...

Tietysti moni bileissä käyvä bilettäjä näkee ikävä kyllä vaan sen dj:n, mutta ei se kuitenkaan ole sen dj:n vika.