dj darkness, 5.4.2005 21:02:
Loppujen lopuksi Dj on artisti siinä missä musiikin tekiäkin.
Itse en pidä dj:tä artistina. Dj on Dj ja artisti on artisti. Niillä on melkoisen selvä ero.
Olenko mä dj: Oon hoitanut elämäni aikana kolme laukka-vaihtoa ja liveissä raidat vaihtuu ihan nipsnaps fader-tsikitsiki-jutulla?
Kummatkin tekee omaa juttuaan ja yhdistämällä kummankin työn kummatkin voittaa.(dj ja artisti)
Dj soittaa artistin musaa, artisti saa nimeä[kai], jos artistin biisi on hyvä dj:stä pidetään(koska on ehkä onnistunut luomaan oikeaa fiilistä)[kai].
Dj myöskin muokkaa musiikin siihen malliin että sitä on kiva kuunella.
Lisäten siihen efektejä ja muita alan kikkoja.
Joten eikös silloin Dj ole nähnyt saman vaivan oman soittonsa eteen kuin alkuperäis esittäjä?
käsitinköhän nyt väärin?
Jos soitan raidan, painan flanger-nappia ja tulee "tsiuuuh"-efekti siihen raidan päälle huutamaan ja sit ennen loppu rankaisua otan pois, equtan siinä samalla ja teen kikkailua, olenko nähnyt saman vaivan kuin alkuperäinen artisti? (Onko tämä sitä muokkaamista?) En tietysti tarkoita, että kaikki näin tekee. Minusta nyt vain on niin, että dj ei tee ehkä yhtä paljon raidan eteen töitä, ainaskaan samalla tasolla (mutta töitä tekee kummiskin sen eteen jotta olisi hyvä) ;) Tottakai dj on kuluttanut aikaa taas siinä kun soittelee raitaa ja alkaa tuntea levynsä ja tekniikka on enemmänkin kuin laukka.jpg
En tiedä muista, mutta jos haluaa nähdä vaivaa yhtä paljon (en väitä että dj:nä olisi helpompaa) kuin artisti, niin siinä sitten alat tekee töitä yli 80h yhden hikisen raidan eteen joka voi tosta noin vain olla täys paska. :) Kerro tuo aika kaikilla raidoilla, jotka dj:n settiin tulee.
Mutta jos ajattelee asiaa realistisesti.
Eihän siinä kopioda artistin musiikia sellaisenaan vaan sitä on jo muokattu yleensä aika reilusti ennenkuin sitä laitetaan esim:mixtapeen.
Olisi kyllä varmaan kauheeta jos ei tunnistaisi enään omia tekeleitä kun niin rajusti käytetään efektejä, kikkaillaan ja equtetaan :(
Joten eikös myös artistin pitäisi maksaa silloin Dj:lle sitä että hän mainostaa samalla artistin tekemää musiikkia?
Ei. Mieti nyt, joku, esim Alter Ego sais vähän maksella; kaikki soittelee sen lauluja!
Eihän sillä ole varaa enään mihinkään! Ja sano siinä sitten "älkää soittako mun biisejä!" lopulta tää menisi siihen että pahat dj:t soittaa vaan rikkaimpien artistien musaa joka setissä jne... :(
Ihan tismalleen sama idea kuin siinä ettei Dj:t saa levittää omia mixtapejaan niinkuin itse parhaakseen näkee.
Ei artistikaan saa levitellä raitaa miten sattuu, jos se on jo signattu jonnekkin.
edit: vielä yks quote :)