genki:
--- olli:
Juuso tietää, se on hyvä. Silti tää on ihan diibadaabaa.
---
ilman perusteluja pidän tota kommenttia aika tyhjänpuhumisena.
Oishan se ihan kivaa ajanvietettä, mutta mä en usko että pystyn tarjoomaan muille sellaista näkemystä tuon kuin oppikirjaan kirjoitetun asiallisen mielipiteen lisäksi. Saisitte vaan trollata mun mielipiteitä :)
Faktaa on, että artistien agentteina toimivat byroot saattavat tehdä yli 200 cdr:ää päivässä promootiokäyttöön, ilman mitään selvityksiä. Toinen välittömästi silmiin pistävä ryhmä on levy-yhtiöiden omistajat, jotka tekevät minimi ilmoitukset ja prässäävät sen määrän kuin parhaaksi näkevät.
Oishan se ihan kivaa ajanvietettä, mutta mä en usko että pystyn tarjoomaan muille sellaista näkemystä tuon kuin oppikirjaan kirjoitetun asiallisen mielipiteen lisäksi. Saisitte vaan trollata mun mielipiteitä :)
Faktaa on, että artistien agentteina toimivat byroot saattavat tehdä yli 200 cdr:ää päivässä promootiokäyttöön, ilman mitään selvityksiä. Toinen välittömästi silmiin pistävä ryhmä on levy-yhtiöiden omistajat, jotka tekevät minimi ilmoitukset ja prässäävät sen määrän kuin parhaaksi näkevät.
Reilu peli.
ja tämän takia meidän dj:den pitäisi olla tyytyväisiä ja jatkaa ilmaisen musiikin jakamista netissä? ei tipu miulle, sori... aion ottaa asiasta oikeesti selvää ja puhua enempi sitten kun olen saanut teoston virallisen kannan tähän hommaan.
eikä kyse ole edes pelkästään siitä, että 'päästäänkö kuin koirat veräjästä', vaan etenkin siitä, että haluaisin ainakin itse että jos jotain maksuja suoritetaan vaikka miksauksista saiteilla tai nettiradioista tms. niin löydettäisiin keino jolla saataisiin ne rahat menemään oikeaan osoitteeseen, eli niille ihmisille jotka sitä musaa tekee.
ja tämän takia meidän dj:den pitäisi olla tyytyväisiä ja jatkaa ilmaisen musiikin jakamista netissä? ei tipu miulle, sori... aion ottaa asiasta oikeesti selvää ja puhua enempi sitten kun olen saanut teoston virallisen kannan tähän hommaan.
Oisko asiaa on helpompi ajatella tältä kantilta; mitä jos miksauksesi olisi podcasti. Tällaiset ohjelmanpalaset eivät rajoitu genreen, vaan sä voit tehdä sen soittaen vaikka tangoja! Podcastit lasketaan jokatapauksessa latauksina, miksei taksa olis sama?
Olen vahvasti sitä mieltä, että ongelmaa kannattaa lähestyä jostain vähän muusta näkökulmasta kuin marginaaliryhmästä.
genki:
eikä kyse ole edes pelkästään siitä, että 'päästäänkö kuin koirat veräjästä', vaan etenkin siitä, että haluaisin ainakin itse että jos jotain maksuja suoritetaan vaikka miksauksista saiteilla tai nettiradioista tms. niin löydettäisiin keino jolla saataisiin ne rahat menemään oikeaan osoitteeseen, eli niille ihmisille jotka sitä musaa tekee.
Mistä helvetin rahasta sä nyt paasaat koko ajan?! Etkö sä nyt oivalla sitä, että marginaali musiikissa ei se raha vaan liiku samalla lailla, kuin populaarityyleissä ja Tëostot, Gramexit sekä kumppanit on tuskin kauhean kiinnostuneita toimimaan rahojen oikean kanavoinnin suhteen siinä vaiheessa, kun heille valkenee konemusiikin kaupallinen tila ja kuinka pieneksi tästä taloudellinen hyöty jää.
Olisihan se aivan helvetin mahtavaa, jos Suomessakin konemusiikki saisi yhtä vahvan ja arvostetun aseman, että esim. JussiS:n albumia myytäisiin samanlaisia määriä, kuin Eppunormaalia - taikka Wertin mixtapea myytäisiin virallistettuna, 22euron a-hinnalla yhtä paljon, kuin SuomiRockia-kokoelmaa. Tämmöistä kehitystä nyt tuskin tulee tapahtumaan Suomessa seuraavan 50 vuoden sisään...
Biisilistoista vielä, että itse ainaki teen levyostokseni pääasiassa sen mukaan, mitä webbi-kaupoissa sämplejä kuuntelen. Ehkä se on sitä omaperäisyyden hakemista omassa soundissa, mutta hieman se on kliseistä myydä biisiä sillä verukkeella, että ko. kipale kuuluu Tiëston play-listalle - saatikka sitten matkisin jonkun toisen Dj:n setistä biisejä... No niin no... no nii...
eli eli, jos miksauksella on vain ulkomaisia pienlafkojen artisteja joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä jonkun Teoston tai Gramexin kanssa, niin onko näillä järjestöillä siis mitään valtaa määrätä kyseisen musiikin levittämisestä?
SikaihQ:
eli eli, jos miksauksella on vain ulkomaisia pienlafkojen artisteja joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä jonkun Teoston tai Gramexin kanssa, niin onko näillä järjestöillä siis mitään valtaa määrätä kyseisen musiikin levittämisestä?
On sikäli, että esim. radiosoitosta Teosto ja Gramex keräävät rahat vaikka artisteilla ei olisi mitään yhteyttä näihin putiikkeihin. (Tosin jos joku perustaisi kanavan, jossa soitetaan vain "teostovapaata" musiikkia, voisi varmaan päästä maksuista. En osaa sanoa, kuinka suuri osa soitettavasta musiikista pitäisi olla tällaista, että tekijänoikeusmaksuihin saisi alennusta.) Ja on oikeasti hyvinkin mahdollista, että ulkomaiset artistit kuuluvat Teoston sisarjärjestöihin ulkomailla, esim. ASCAPiin. Kun suomalaisista konemuusikoistakin suurin osa vähän enemmän tunnetuista kuuluu Teostoon ja Gramexiin, niin vaikea uskoa että muualla maailmassa tilanne olisi dramaattisesti erilainen.
DjBeliar:
--- genki:
eikä kyse ole edes pelkästään siitä, että 'päästäänkö kuin koirat veräjästä', vaan etenkin siitä, että haluaisin ainakin itse että jos jotain maksuja suoritetaan vaikka miksauksista saiteilla tai nettiradioista tms. niin löydettäisiin keino jolla saataisiin ne rahat menemään oikeaan osoitteeseen, eli niille ihmisille jotka sitä musaa tekee.
---
Mistä helvetin rahasta sä nyt paasaat koko ajan?! Etkö sä nyt oivalla sitä, että marginaali musiikissa ei se raha vaan liiku samalla lailla, kuin populaarityyleissä ja Tëostot, Gramexit sekä kumppanit on tuskin kauhean kiinnostuneita toimimaan rahojen oikean kanavoinnin suhteen siinä vaiheessa, kun heille valkenee konemusiikin kaupallinen tila ja kuinka pieneksi tästä taloudellinen hyöty jää.
Eli asiaa ei kannata edes yrittää viedä eteenpäin? Kantsii vaa luovuttaa vaikka uskoo johonkin ja haluaa jotain? Eikös teoston homma ole katsoa sen jäsenten etuja? Eli jos jokin artisti kuuluu teostoon niin hänen etuja valvotaan vaikkakin viime vuoden tilitys oli sen 5euroo.
"Marginaalimusiikki"ssa liikkuu rahaa. Joka tyylissä on tietenkin eronsa taloudellisesti. Mutta jos puhutaan biiseistä jotka voidaan laskea "marginaalimusiikiksi" ja ovat olleet brittisinkkulistoilla suht korkealla viimeisen parin vuoden aikana. Eli suht hyvää rahaa tehneet.
mm.
Junior Jack - Stupidisco
Eric Prydz - Call On Me
Martin Solveig - Rocking Music
Mylo - Drop The Pressure
Shapeshifters - Lola's Theme
Shapeshifters - Back To Basics
Soul Central - Strings of Life
aika house-painotteista. Paremmin tietävät voivat pistää kiksuhitit perään. Ja kun briteistä puhutaan ni junkat ja kaikki muu "marginaali".
Ok, suomessa ei ole sama tilanne kuin tuolla saarella musiikillisesti mut oikeastaan so what.
"Marginaalimusiikki"ssa liikkuu rahaa. Joka tyylissä on tietenkin eronsa taloudellisesti. Mutta jos puhutaan biiseistä jotka voidaan laskea "marginaalimusiikiksi" ja ovat olleet brittisinkkulistoilla suht korkealla viimeisen parin vuoden aikana. Eli suht hyvää rahaa tehneet.
Marginaalimusiikki ei enää ole marginaalimusiikkia, siinä vaiheessa kun se soi kaikilla kaupallisilla radioasemilla eri maissa.
Suurin valuutta tommosen biisin tekijälle kuitenkin tulee siitä, kun biisi lisensoidaan SUMMERHITS HITTIPARAATI #24007 kokoelmalevyllä, jota tehdään minimissään 50000 kappaletta per sivistysmaa; vrt Ministry of Sound mixed by JS16.
"Marginaalimusiikki"ssa liikkuu rahaa. Joka tyylissä on tietenkin eronsa taloudellisesti. Mutta jos puhutaan biiseistä jotka voidaan laskea "marginaalimusiikiksi" ja ovat olleet brittisinkkulistoilla suht korkealla viimeisen parin vuoden aikana. Eli suht hyvää rahaa tehneet.
---
Marginaalimusiikki ei enää ole marginaalimusiikkia, siinä vaiheessa kun se soi kaikilla kaupallisilla radioasemilla eri maissa.
Itse puhun pitkälti "konemusiikista" kokonaisuutena vaikka käytinkin marginaali käsitettä. Don't ask why. Mut ei kokonaista genreä voi silti pyyhkäistä marginaalikäsitteestäkään muutaman siihen kuuluvan biisin menestyksen takia. Not mut anywhoo.. Who cares :)
nigel:
Itse puhun pitkälti "konemusiikista" kokonaisuutena vaikka käytinkin marginaali käsitettä. Don't ask why. Mut ei kokonaista genreä voi silti pyyhkäistä marginaalikäsitteestäkään muutaman siihen kuuluvan biisin menestyksen takia. Not mut anywhoo.. Who cares :)
No vieläkö rock-musiikkikin on mielestäsi marginaalimusiikkia koska se alkoi marginaalisena?
Jos nyt jätetään marginaalisuus pois ja takaisin siihen että artisti ansaitsee korvaukset oli musiikki sitten poppia tai margariinia. Teoston kuuluu valvoa etujasi kuuluit kumpaan tahansa.
mkuisma:
Tämä tuottaja trendi ei sinänsä varmaan vaikuta kokoelmien myyntiin. Mistähän toi trendi muuten alkoi?
Omalta osalta hypättiin tuottajien rekeen, kun ei oikeen enää löytyny hyvää matskua kaupasta ja isonsaaren isot nimet yksi toisensa jälkeen peiteltiin mullan alle . Tavoitteena parempaa musiikkia...
Eipä tässä oikeastaan voi muuta sanoa kuin tervetuloa todellisuuteen :(
Monta vuotta olen ihmetellyt ettei teosto ole miksien jakamiseen puuttunut. Täysin paskamainen järjestö se on, ja myös ihan yhtälailla muiden lajityyppien yhteydessä. Ihan riittävästi joutuu noiden asioiden kanssa tappeleen ite kaikenlaisissa asioissa. Tietty on hyvä että artistit saavat korvauksen työstään, mutta tosiaan se sopimus on vähän kuin sielun myyminen, kaikki päätösvalta siirtyy järjestölle.
Varmasti miksaukset ovat positiivinen asia, mutta ei se Teostoa varmasti hirveästi kiinnosta. Kunhan saavat rahaa kirstuihinsa. Itse luen kyllä myös kaikenlaisen muun musiikin ilmaisen promolevityksenkin artistin puolelta ihan positiiviseksi.
Kysyin edellispäivänä ohimennen asiasta Teoston johtokuntaan kuuluvalta henkilöltä. Hänellä ei ainakaan ollut mitään tietoa mistään toimenpiteistä yms. miksauksien suhteen.
DjBeliar, 24.3.2005 13:33:
--- genki:
eikä kyse ole edes pelkästään siitä, että 'päästäänkö kuin koirat veräjästä', vaan etenkin siitä, että haluaisin ainakin itse että jos jotain maksuja suoritetaan vaikka miksauksista saiteilla tai nettiradioista tms. niin löydettäisiin keino jolla saataisiin ne rahat menemään oikeaan osoitteeseen, eli niille ihmisille jotka sitä musaa tekee.
---
Mistä helvetin rahasta sä nyt paasaat koko ajan?! Etkö sä nyt oivalla sitä, että marginaali musiikissa ei se raha vaan liiku samalla lailla, kuin populaarityyleissä ja Tëostot, Gramexit sekä kumppanit on tuskin kauhean kiinnostuneita toimimaan rahojen oikean kanavoinnin suhteen siinä vaiheessa, kun heille valkenee konemusiikin kaupallinen tila ja kuinka pieneksi tästä taloudellinen hyöty jää.
huoh.... tarkoitan sitä, että jos nyt _jotain_ rahaa tulee niin menis ne edes oikeaan osoitteeseen.
en jaksa asiasta sun kanssa väitellä, tiedän mitä tiedän ja tiedän mitä en tiedä. sori. ite oon ollut duunissa / mukana menossa suomalaisessa elektronisen musiikin levy-yhtiössä kymmenisen vuotta ja sinä aikana on aika hyvin nähnyt miten toi homma kulkee. rahaa siellä pyörii, mutta ei niin paljoa kuin niiden muutamien isojen levy-yhtiöiden piireissä. raha on kuitenkin rahaa ja kaikki on aina kiinnostuneita siitä. nykyään kun muun muassa Jaakon tuottamat konemusaprojektit tekee ihan oikeastikin hilloa, niin kiinnostusta on vieläkin enemmän.