pääsykokeet/opiskelu

858 posts, 43 pages, 367,108 views

fadeout

Posts: 171

#181 • • fadeout NoStatus

Hansu:

Teen parhaillaan gradua juuri kyseiselle mantsan laitokselle, takana 5,5 v. opintoja. Omasta pääsykokeesta on ehtinyt vierähtää sen verran aikaa etten edes pahemmin muista mitä siinä kysyttiin. Muutenkin voi olla aika vaikea antaa vinkkejä, jokaisen opiskelutyyli kun on erilainen. Yleisenä ohjenuorana suosittelisin kyllä kahlaamaan sen Terra Novan (mikäli se vielä on pääsykoekirjana) läpi etu- ja takaperin, opettelemaan keskeisiä termejä ja niiden merkitystä (kokeessa tais olla tehtävä tyyliin ”kuvaile lyhyesti yhdellä lauseella seuraavien termien merkitys”, esim. vulkanismi, keskus- ja vaikutusalueet), laatimaan jonkinlaisen lukusuunnitelman (ja pysymään siinä) ja myös toisinaan löysäämään ja tekemään jotakin muutakin kun lukemaan!

Ai niin, pääsykokeeseen kannattaa ottaa mukaan laskin, saattaa olla joku tehtävä jossa pääsee paljon helpommalla kun ei tarvitse alkaa paperille jakokulmia raapustamaan. Yleensä ottaen mantsan pääsykokeessa koeta pitää mielessä ”suurempi” näkökulma, ei ole niin tarpeen selittää pikkutarkkoja yksityiskohtia kuin kyetä näkemään metsä puilta ja kyetä analysoimaan asioiden merkityksiä yleisellä tasolla. Kuulostiko hankalalta? *hymy*



Joo kiitos vinkeistä. Eipähän tuo niin hankalalta kuulosta, vaan käytännön toteutus on sitten ihan toinen juttu. Asiat ei oo vaikeita tajuta, mutta niiden laajempi ymmärtäminen ja yksittäisten juttujen liittäminen kokonaisuuteen on kaukana siitä mitä vielä osaan *justjoo* Kuulin myös, että karttojen piirtäminen ja tutkiminen ois hyödyksi ja sit mind-mapit yms. vois auttaa jos pelkkä lukeminen menee puuroksi. Lukusuunnitelma on tehty (tää päivä on vapaa *hih*) ja paikka valmennuskurssillekin on, joten kai se tästä.

Helpoin sun vinkeistä on toteuttaa tuo ”tekemään jotakin muutakin kun lukemaan”. Vapaa-aika ei totisesti oo ongelma. On paljo muita hyvii kirjoi mitä tekis mieli lukee, sit täytyy ehtii treenata ja nähdä kavereita. Kerran kuukaudessa hyviin bileisiin, ei kai se oo liikaa *ding* Niin ja tääl klubitukses tulee hengattua vähän turhan tiuhaan!

--
tamppauskone - se olen minä

Coon--

Posts: 640

#182 • • Coon-- 5,2 mmol/l
Avaanpa täten viestisaldoni ^^

Kun nyt viimeinkin olen 4 tuskaisen lukiovuoden jälkeen karistamassa pölyt harteiltani, niin tulee minunkin aika tutkiskella pääsykoemateriaaleja ja suunnitella jatkokoulutusta. Ainoa ongelma on motivaatio. Mikäli se pysyy koko kevään samalla tasolla kuin missä se nyt on, saan takoa turhaan yliopistojen ovia syksyllä.
Olen kyllä jo päättäny minne tästä jatkan matkaani, ja alan tietoutta löytyy sen verran että uskon jopa jotenkin noista kokeista selviytyväni... mikäli täydennän tietoani pääsykoekirjoista. *toivoo~

yo-arvosanojen varaan en kyllä uskalla laskea, ne ovat suht keskinkertaiset ja ruotsin arvosana on aina kevääseen asti täysi ?-merkki *ding*

~mutta kaikille pyrkyreille onnea ja menstystä pääsykokeisiin *toivotel*~
mana

Posts: 60

#183 • • mana pieni tyhmä fyysikko

Epailija:
---

Mikset vain vaihda suoraan teoreettiseen fysiikkaan?

... mutta jos helppoa elämää haluaa, niin kannattaa mieluummin mennä lukemaan matematiikkaa.



Esitin asiani ilmeisesti liian epätäsmällisesti, eli linjavalinta on edessä nyt keväällä ja teoreettiseen fysiikkaan aion suuntautua. Eli ei ongelmaa. :)

Ehkä mulla on tässä opintojen suorittamisessa se ongelma, että kahmin hillittömän kasan kursseja, ja sitte tuskailen demojen kanssa, ku ei jaksa laskea tarpeeksi... Opintoviikkoja on siis kiitettävästi jo kasassa.

Valitettavasti matematiikka ei oo mulle ainakaan se helpoin osa opiskelua, ehkä täällä Turussa on infernaalisemmat opetusmetodit käytössä...? (Oon kuullu juttuja luotettavilta tahoilta, että Helsingissä saa täsmälleen vastaavilta kursseilta kaksinkertaisesti opintoviikkoja...)

--
If you do it you'll regret it, if you don't do it you'll regret it. Either way your going to regret it, you might as well just do it.

ella_

Posts: 1,329

#184 • • ella_
paljon paljon onnea ja jaksamista tän kevään paahtajille *hali*

--
Elementary, my dear.

Avatar
#185 • • Keijutyttö Guest
Viime kevään luin kaksiin pääsykokeisiin kuin hullu. Tavoite oli se, että yhteen on päästävä asumaan poikakaverin kanssa. Yhteinen koti oli kiinni opiskelupaikastani ja opintotuesta, jolla maksan oman osani vuokrasta. Pääsin sisälle. Mutta kyllä se kevät menikin kyllä erittäin oudoissa merkeissä. Ei oikeastaan ole mitään muistikuvaa maaliskuun ja kesäkuun väliltä. Sen arvoista se oli, nyt olemme kihloissa ja oma yhteinen koti missä asua :)

[muokattu 23.5.2004 00:18]
blender

Posts: 2,552

#186 • • blender Arcade | KAIKU
ylioppilaaksi pääsystä tuli varmistus juuh *hymy*

odottelen vaan täs kutsua pääsykokeisiin (tulee aikasintaan ti 25.5.) ja sit sitä seur. viikko onkin jo pääsykoe jos sinne asti pääsee...
Lauruska

Posts: 821

#187 • • Lauruska nihkee
Sainpas juuri kuulla että minä läpäisin arkkitehtivalinnan matikankokeen

(matikankokeeseen pääsi siis ennakkotehtävien perusteella)

ja näinollen mä pääsin 4 päivää kestäviin piirustus-ja suunnittelukokeisiin otaniemeen, ja meistä valitaan ne onnelliset uudet opiskelijat =) jippiiiii
*joo**plur**jiihaa**aplodit**jiihaa*
Avatar
#188 • • Kirsikka Guest
Onkos kenellekään tullut kutsukirjettä pääsykokeisiin Haagasta tai Heliasta? Itse tässä paniikkisena odottelen...kun ei ole vielä mitään kuulunut.
Late

Posts: 3,441

#189 • • Late team Lasse

Kirsikka:
Onkos kenellekään tullut kutsukirjettä pääsykokeisiin Haagasta tai Heliasta? Itse tässä paniikkisena odottelen...kun ei ole vielä mitään kuulunut.



Eikös kutsut tuu aikasintaan huomenna?

e. se lukikin tuossa yllä

[muokattu 24.5.2004 11:50]
liikkuva muna

Posts: 2,652

#190 • • liikkuva muna an egg on the move
Tänä perjantaina suomen kieli ja sit ensviikolla kieliteknologia. Saa nähä miten käy, lauserakennekieliopit takkuaa. *dissaa*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#191 • • Lost-Soul los pallos

Late:
---
Kirsikka:
Onkos kenellekään tullut kutsukirjettä pääsykokeisiin Haagasta tai Heliasta? Itse tässä paniikkisena odottelen...kun ei ole vielä mitään kuulunut.
---
Eikös kutsut tuu aikasintaan huomenna?

e. se lukikin tuossa yllä

[muokattu 24.5.2004 11:50]


Aikasintaan huomenna ja viimeistään koetta edeltävänä päivänä ;)

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

MaSari

Posts: 1,986

#192 • • MaSari space jammer

Late:
---
Kirsikka:
Onkos kenellekään tullut kutsukirjettä pääsykokeisiin Haagasta tai Heliasta? Itse tässä paniikkisena odottelen...kun ei ole vielä mitään kuulunut.

---


Eikös kutsut tuu aikasintaan huomenna?

e. se lukikin tuossa yllä

[muokattu 24.5.2004 11:50]



Kuulin huhuja että Heliasta on jo tullut ainakin yhdelle ihmiselle kutsukirje. Onneks ne muut on vasta tulossa, et ehkä saattais päästäkin sinne mihin ehkä tahtois.. Hitto et tää on niin rasittavaa ku ei tiiä mitään tulevasta *igor*

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

Violette

Posts: 102

#193 • • Violette Humppamuija
Minäkin tässä yritän kovasti lukea yliopiston pääsäreihin... Ensi viikon perjantaina itämerensuomalaisten kielten pääsykoe ja sitä seuraavana tiistaina ranskalainen filologia. Paljon vain jaksamisia kaikille kevään pyrkijöille! Toivottavasti opinahjon ovet aukeaa mahdollisimman monelle! *jiihaa*

--
C'est le dernier qui a parlé qui a raison de toute façon...

[Nuclear]

Posts: 5,855

#194 • • [Nuclear] el aprendiz
Heliasta tuli kutsu kokeisiin...

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Avatar
#195 • • astaroth Guest
Mulla on vielä yli vuosi inttiin. Katsellaan sitten sen jälkeen, jos vaikka saisi jotain hajuakin, mitä haluaa tehdä....*taputapu*
tiipi

Posts: 506

#196 • • tiipi
huoh, tällasinä päivinä osaa kyl olla ilonen siitä, että pääs papereilla sisään. ei tartte istuu pimeessä kirjastossa lukemassa. ja saihan tälleen kaks ylim. kesälomakuukauttaki *plur*

mut jaksamisia pääsykokeisiin lukijoille!

--
Tu dit de mauvais choses sur les autres, pour te faire te sentir plus bonne.

Avatar
#197 • • astaroth Guest

tiipi:
huoh, tällasinä päivinä osaa kyl olla ilonen siitä, että pääs papereilla sisään. ei tartte istuu pimeessä kirjastossa lukemassa. ja saihan tälleen kaks ylim. kesälomakuukauttaki *plur*


...*dissaa*
Mun papereilla ei kyllä noin tule käymään...*hmph**hymy*
Violette

Posts: 102

#198 • • Violette Humppamuija
Mun papareilla pääsee kyllä aika kivasti sisään (esim. opiskelupaikka ammattikorkeakoulussa aukesi lähinnä niiden ansiosta, pääsykoe meni nimittäin aika pyllylleen) mutta valitettavasti haluan opiskelemaan myös sellaiseen paikkaan jonne ei kertakaikkiaan pääse jos ei osaa pääsykokeessa mitään, ja pääsykoe on pakollinen... *taputapu*

--
C'est le dernier qui a parlé qui a raison de toute façon...

Pätkis

Posts: 1,038

#199 • • Pätkis Pikkis

[Nuclear]:
Heliasta tuli kutsu kokeisiin...


*joo* sinne vaan esittämään älykkäämpää kun on *iloinen*

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Zebir

Posts: 659

#200 • • Zebir
Eka vuosi on ohi TKK:lla kemian osastolla. Sisään pääsin pääsykokeilla joihin ei hirveesti tullut panostettua. Vähän tuli kaavoja kateltua edellisenä päivänä. Kivaahan tuolla on eikä ole aikomusta siirtyä muualle. *hymy*

[muokattu 26.5.2004 13:19]

--
On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo. -Nalle Puh-