Miten vanhempasi suhtautuvat teknokulttuuriin?

371 posts, 19 pages, 129,155 views

Miika

Posts: 893

#161 • • Miika
Vuonna 1992 äiti kysyi että onko toi tekno niinku jotain huumetta kun siihen noin näyttää jäävän koukkuun. Vuosina 97-99 kun asuin omakotitalon yläkerrassa ja vanhemmat suoraan alapuolella, käytiin isän kanssa monet riidat öisin kun syntikoiden naputtelu kuului rakenteita pitkin alas.

1996 kun toin ensimmäisen goalevyn kotiin (SUN Project - Drosophila) äiti sanoi että voisi alkaa kuunteleen sellasta musiikkia. Nykyään jos vanhempien luona laittaa soimaan jotain hassua, vaikkapa Texas Faggotin Impastil:in, äiti tulee olohuoneeseen tanssimaan. Siit on tullu aika peppipitkätossu... Isä tykkää goamelodioista ja psyken äänimaailmoista, mutta vanhan musiikin ammattilaisena saa päänsäryn metronomin lailla tykyttävästä basarista (toisin kuin mummilleni kerran yhtä tekemääni hardhouse-hooverointia soittaessani, sillä alkoi istuessa polvi notkua ja sanoi rytmiä hyvin vetäväksi...

Molemmat vanhemmat kävi Kermassa, kerran kumpainenkin. Sillon faija tuntui tajuavan mitä varten konemusaa yleensä tehään (Airwave, Super8, meiti, Thomas...) Myhäili vain kun makea tupakka tuoksui pääpuolen tanssilattialla. Jos joku muistaa niin se oli pitkä, kalju, pikkutakissa ja joi punaviiniä. Äiti oli toisen kerran Pulsarin psykebileissä, sanoi et meininki oli ihan "löysää".

*nauru*

Kumpikaan ei ole leikkinyt huumeilla.
Avatar
#162 • • . Guest
Ihan hyvin. Mun mutsikin alkoi tekemään koneella freeformia ja hardnrg:tä=))
No ei kai nyt=) Ihan positiivisesti suhtautuu vanhemmat tähän kulttuuriin eivätkä
yhdistä kaikkia huumeita tähän kulttuuriin kuten monet tietämättömät tekevät!
Amanita

Posts: 93

#163 • • Amanita

Äiti oli toisen kerran Pulsarin psykebileissä, sanoi et meininki oli ihan "löysää".



Oih, nää oli kovii. Eikä löysii ainakaa :)
z

Posts: 1,146

#164 • • z

Amanita, 4.8.2005 21:05:
---
Äiti oli toisen kerran Pulsarin psykebileissä, sanoi et meininki oli ihan "löysää".

---


Oih, nää oli kovii. Eikä löysii ainakaa :)



jännää. tarkoittikohan mude löysällä musiikkia vai menoa yleensä?

ei se nyt välttämättä kovin hoocee meno vielä ole jos kaverit 'vaan' soittaa levyjä ja tanssii. ehkä nyt osittain eri vaatteet, biisit ja dekot ku jumppasalilla tai hotellin diskossa mut..

ja jos tarkoitti musiikkia, niin ei kaikkien mielestä esim biitin nopeudella ole vielä mitään tekemistä musiikin löysyyden / tiukkuuden kanssa. eli voi olla, että hänen käsityksensä tiukasta / rankasta oli vähän erilainen.

disclaimer: en (yllätys!) oo kyseinen äiti enkä ollut kys. bileissä. luultavasti olisin itse pitänyt menoa 'tiukkana'. mut mä olenkin vielä nuori.
*plur*
Troll

Posts: 84

#165 • • Troll ---Troll You´r Life---
Faija kuuntelee Goaa, ja sai viel äitinsä (86v) innostumaan. Äitikin dikkailee. Hekin oli joskus aikoinaan hippejä ja tietävät että vanhemmat ihmiset suhtautuvat uusiin nuorisokulttureihin kielteisesti: "Rockmusiikki on pahasta. Siihen kuuluu seksiä ja huumeita". Osa totta, osa yliherkkyyttä...


... eli erinomaisesti, siis...

--
---18.04---

Avatar
#166 • • Viola00 Guest
Koska vanhemmat sen ikäisiä, ettei niiden nuoruusaikaan todellakaan tällaista musiikkia kuunneltu niin asennekin on sen mukainen. Musiikki on ensimmäkin aivan kauheeta _jumputusta_ mitä kukaan normaali ei voi kuunnella *nauru*, ja sen lisäksi maman asenne lakialan/työn puolesta on selkeä: HUUMEPIPPALOITA NE ON !! Isällä, jos eläisi, olisi taatusti mamaakin voimakkaampi asenne mutta mutta.. eipäs elä niin turha ajatella tota puolta. Isäpuoli taas (joka se "isä" kuitenkin ollut) ei oikein suhtaudu mitenkänä erikoisesti; "Nuorten bileitä, olihan meilläkin nuoren bileitä sillointällöin!". Ehkä alussa oli pientä epäilystä mukana, mutta ymmärrys sieltä kuitenkin lopulta läpi paistoi.

Noh, mielipiteitähän jokaisella on ja saa mun puolesta ollakin. Hyvin kuitenkin on sopeuduttu, että silloin tällöin piipahtelen noissa bileissä ja ehkä asenne hieman muuttunut, kun todella huomattu että sinne mennään musiikin takia ja _juhlimaan_ ennenkaikkea. Ja myöskään ne huumeet ei liity mun elämään nyt tai huomenna tai 10v kuluttua, kävin sitte Proteuksen settiä kuuntelemassa, paikallisessa yökerhossa NRJ top 10 listaa joraamassa tai vaikka humppahelvetissä. Että itse paikka ei voi altistaa ketään tekemään mitään sellaista mikä ei vaan kertakaikkiaan ihmisen luonteeseen/asenteeseen sovi.

Ja koska kiinnostusta ei erityisesti vanhemmilla ole ottaa selvää mitä/millaista tällaisen musiikin kulttuuri on, niin aivan varmasti asenne säilyy vanhemmilla jatkossakin, tai no ainakin jokseenkin samanlaisena. Eipä siitä älyttömän suurta ongelmaa ole koskaan noussut kuitenkaan, kai muhun sitten luotetaan ja yritetään nähdä sekin puoli asiasta, että siellä tosiaan voi käydä vetämättä huumeita ja silleen. Ymmärrys tohon "jumputukseen" sensijaan ei tule koskaan muuttumaan ja joo.. mä ymmärrän senkin *nauru*

Mut siis, noin jokseenkin ihan positiivinen ja OK suhtautuminen ollut ja hyvä niin *joo*
SyndroDome

Posts: 1,103

#167 • • Edited SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri
Meillä kyllä vanhemmat on suhtautunut aika hyvin. *joo* Ja sillon vielä kun asuttiin molemmat iso broidin kanssa porukoilla, niin kyllä meillä aina beatti soi aamusta iltaan... Pidettiin omia bileitä viiden neliön huoneessa *jiihaa*

Äiti on perhepäivähoitaja ja siltä saattoi joskus tulla kommentti "lapset on nukkumassa, voiskos sitä musaa laittaa vähän pienemmälle" mutta eipä juuri mitään sen pahemppaa.

Itse teknokulttuurin päälle vanhempani eivät taida juurikaan ymmärtää. Faija on ehkä joskus aiheesta jotain "örähtänyt" ja mutsi on joskus kysellyt (yllätys, yllätys..) että käytetäänkö siellä bileissä huumeita? *eiei**eiei* :)

Mutta mitään huumevalistusta en ole koskaan pahemmin vanhemmiltani saanut/joutunut kuuntelemaan. Ja ihan hyvä niin, he luottavat minuun ja antavat mennä oman mieleni mukaan ja tehdä (harrastaa) sitä mistä pidän *sydän*

Mutta kokonaisuudessa vanhempani ovat aina suhtautuneet erittäin hyvin tähän meidän tekno kulttuuriin. Eivät he nyt sentään bileisiin mukaan lähde, mutta kuitenkin. Tai no, äiti nyt on sen verran menevä täti, että se vois vaikka lähteäkkin jos joskus mukaan pyytäisin :) *tanssittel*

--
Life is full of choises.

Aeryn

Posts: 166

#168 • • Aeryn
Aika yli ymmärryksenhän tää taitaa niiltä mennä ja yleensä kuuluu pieni tuhahdus että taasko te (yleensä menen siskon kanssa bileisiin*hymy*) menette jonnekkin riekkumaan. Ehkä se että yleensä on isosisko mukana vahtimassa ni ne ei enää huolehdi niin paljoo. *nauru* Lähtökohtaisesti he kyllä luottavat, mutta aina välillä saa kuunnella puheita siitä että huumeita pitää välttää yms yms. Olettaisin että ne nyt jo pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään et mulle siellä bileissä riittää hyvä musiikki ja fiilis enkä tarvi mitään keinotekosta pään sekottajaa.

Musiikista ne ei paljoa pidä, mutta kyllä sitä aina sai soittaa omassa huoneessaan kuhan piti volan suht asiallisena. Muistaisin että joskus ne on jotain rauhallisempaa suostumaan kuuntelemaan. Valitettavasti levyhyllystä ja koneelta löytyy aika pitkälti vaan rankempaa pauketta, että eipä niitä oo paljoo tarttenu niillä kuunnelluttaa. *hih*

--
~pitäisi lopettaa ajatteleminen kun kaikki on vielä hyvin~

remotion

Posts: 5,283

#169 • • remotion nostatus guru

leka, 7.3.2005 20:41:
---
Tuttua listaa...*hymy* Btw tosta kehittävyydestä. Oisittepa kuulleet sen palopuheen mikä tulli kun ostin ekan syntikkani*igor**hahjust*



Heh, onneks omat vanhemmat ei sanonu mitään kun ostin joskus rave-o-lutionin. ehkä se että ne laitto mut soittaa 4v jo pianoa ja rave-o-lutionistahan löytyy se "kiippariosuus" vaikutti siihen että se hyväksyttiin. mut niiltä kyl tais jäädä huomaamatta ne 120 koneen päällä lymyilevää pahaa enteilevää potikkaa! :P
Mellu-

Posts: 4,006

#170 • • Mellu-
hahaha iskä soitti äsken *nauru* kertoi asiansa ja tokas loppuu et "jahas, et oo näköjää luopunu vielkää ton biisin kuuntelusta" .. vähän repesin

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#171 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Miika, 4.8.2005 20:23:
Vuonna 1992 äiti kysyi että onko toi tekno niinku jotain huumetta kun siihen noin näyttää jäävän koukkuun.



Hahahah, tää on ihan paras! eli ON SE!! *hih*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Translucide

Posts: 48

#173 • • Translucide La fêtarde d'aurore
Viimeisin letkautus oli, että siellähän tulee kuuma, kun tuollaisissa karvavaatteissa heilutaan *tirsk*
Miika

Posts: 893

#174 • • Miika

miikkah, 5.8.2005 09:47:
---
Amanita, 4.8.2005 21:05:
---
Äiti oli toisen kerran Pulsarin psykebileissä, sanoi et meininki oli ihan "löysää".

---
Oih, nää oli kovii. Eikä löysii ainakaa :)

---
jännää. tarkoittikohan mude löysällä musiikkia vai menoa yleensä?



No se on joutunu kuunteleen mun takoamisia ihan tarpeeksi joten musiikki se ei ollut. Sillä oli kait oma ennakkokäsityksensä kun faija oli kertonut millasta Kermassa oli Airwaven aikaan, ja sitten kun siellä oli Faggotit soittamassa ja kourallinen lepposia hippejä reunoilla istumassa niin meininki oli tosiaan löysää.
Pauha

Posts: 515

#175 • • Pauha
Kyllä ne alussa vähän katteli ku tuli kuunneltua vähän raskaampaa soundia, mutta ku siirty tohon houseen nii tuli vähän positiivisempaa palautetta. Nii ja vanhemmat tuli käymää täs lauantaina, nii pyys et soittaisin niille levyjä. Oli vähän sille et "okei", mut sit puhuttii niitänäitä ja haussi soi taustalla. Et sellasta...

--
Leave me alone, I am doing my rum and noodles.

Avatar
#176 • • aaaaaaaaaa Guest
Musta tuntuu, että noi ei oikein osaa sanoa mitään asiaan.
Tosin ainoo kommentti mitä olen saanut vanhemmiltani liittyy siihen kun aamulla herätessäni kouluun pistän ehkäpä liian lujaa musiikin soimaan ja vanhemmat heräävät :(
Tosin he ovat jo tottunut siihen aamuiseen seinän paukutukseen *plur*
aleksisi

Posts: 282

#177 • • aleksisi

Translucide, 23.9.2005 17:31:
Viimeisin letkautus oli, että siellähän tulee kuuma, kun tuollaisissa karvavaatteissa heilutaan *tirsk*

aaa, myt mä tajuan miksi kiksubileissä juodaan niin paljon vettä, siellähän on vaan kuuma..

--
siellä missä jatkot..

homppa

Posts: 731

#178 • • homppa

aleksisi, 26.9.2005 12:08:
---
Translucide, 23.9.2005 17:31:
Viimeisin letkautus oli, että siellähän tulee kuuma, kun tuollaisissa karvavaatteissa heilutaan *tirsk*

---
aaa, myt mä tajuan miksi kiksubileissä juodaan niin paljon vettä, siellähän on vaan kuuma..



no kyl mä ainakin hikoilen yleensä aina kuin sika, koska tulee tanssittua niin paljon. Emmän saa oikein kunnon kiksejä ilman, että en heiluis kuin mielipuoli :)

Niin ja itse aiheeseen: meidän porukoilla, ei ole mitään hajua mistään. Kun asui kotona niin tuli valitusta ainoastaan kauheasta jumputuksesta. That's it.
Aidrian

Posts: 1,799

#179 • • Aidrian Furian Master
"Miten tota jumputusta voi kuunnella, tästä tulee pää kipeeksi"
"Eihän tässä edes kukaan laula mitään"
"Ei sulla olis jotain ihan kotimaista, jotain missä olis jotain sanojakin"

.. tuollaista*hih*Mut eipä tolla suurempaa väliä kun yksin asunu kuus vuotta. Mut toisaalta, mä oon mutsin musamausta ihan samaa mieltä kuin se mun*iloinen*
pietari

Posts: 337

#180 • • pietari -..-
ei ymmärrä mutta hyväksyy *nauru*

musiikia ei suostu kuuntelemaan 15sec pidempää

--
...umdah...