Yliluonnollisuuksia?

204 posts, 11 pages, 55,523 views

jivamukti

Posts: 213

#61 • • jivamukti

mkuisma:
Ja noinko saadaan mielenkiintoisia keskusteluja aikaiseksi? Samalla sävyllä taisit itsekin tulla kommentoimaan.

Eihän tämmöiseltä topikilta voi muuta odottaakaan kun kaikki ovat mielestään oikeassa..



Haluat mielenkiintoista keskustelua, mutta sinua ei haittaa se, että siitä tule kaaos, jossa asioita ei voi asettaa järjestykseen objektiivisen arvionnin perusteella eikä irrelevanttia tietoa suodattaa pois? Tähän keskustelu päätyy, jos väitteitään ei tarvitse perustella vaan saa esittää mitä villeimpiä näkemyksiä ja väittää niitä todeksi.

Entäpä jos tätä periaatetta noudatettaisiin tiedeyhteisöissä? Luuletko, että järkevää, edistystä tuottavaa keskustelua, yhteistyötä ja ryhmätutkimusta voisi olla, kun toisen väitteen kiinnostavuuden ja todenperäisyyden arvionti tapahtuu sen perustelujen pohjalta. Voit myös miettiä, millä kehitysasteella teknologiamme tällaisella lähestymistavalla olisi.

--
When rain dries, clouds form.
When clouds moisten, rain forms.

jivamukti

Posts: 213

#62 • • jivamukti
Kun uskontokin tuli tässä threadissä esille, niin annan oman panokseni siihen:

Creationism or Evolution? Why We Believe in a Designer!

http://www.talkorigins.org/faqs/ce/4/part2.html

Vaikka jotkut kohdat erityisesti alussa ovat hieman irrelevantteja, listasta löytyy oikein osuvia esityksiä paljon.

Edellä postaamani evoluutioteorian esitys sopii myös tähän.

Lisäksi seuraava saitti on oikein kiinnostavaa luettavaa, huolimatta provokatiiviisesta ulkoasustaan ja joistain siellä esitetyistä näkemyksistä ja teorioista:

http://www.antichrist.net/

Esimerkki:

http://www.antichrist.net/jamesw.html

Lainaus edellisestä, pätee myös kaikkeen yliluonnolliseen ja paranormaaliin:

Just as you said above, people without electron microscopes don't know atoms exist. Can't you religious [so-called] Scientists just accept the phrase "we don't know"? Why must you attribute a child-like simplistic answer "god made it" to anything as yet unknown? Don't you realize that before man knew what germs were, they
attributed disease to "gods will" or possibly "the work of the devil"? Today we LAUGH at such lunacy, just as hopefully, someday in the distant future, people will laugh at your explanation for the origins of life and the universe.


Ainahan voi väittää, että joku on sepittänyt kaikin Antichrist.netistä löytyvän kirjeenvaihdon itse vain mustamaalatakseen uskontoa ja erityisesti kristinuskoa. Toiseksi koska en ole luonnontieteilijä, en voi arvioida pätevästi kaikkia sivuilla esitettyjä teorioita. Nämä seikat eivät kuitenkaan poista sivuilla esitetyn raamattuun ja kristinuskoon itseensä perustuvien puhtaan loogisten ja älyllisten esitysten valideettia.

--
When rain dries, clouds form.
When clouds moisten, rain forms.

jivamukti

Posts: 213

#63 • • Edited jivamukti
Kun uskontokin tuli tässä threadissä esille, niin annan oman panokseni siihen:

Creationism or Evolution? Why We Believe in a Designer!

http://www.talkorigins.org/faqs/ce/4/part2.html

Vaikka jotkut kohdat erityisesti alussa ovat hieman irrelevantteja, listasta löytyy oikein osuvia esityksiä paljon.

Edellä postaamani evoluutioteorian esitys sopii myös tähän.

Lisäksi seuraava saitti on oikein kiinnostavaa luettavaa, huolimatta provokatiiviisesta ulkoasustaan ja joistain siellä esitetyistä näkemyksistä ja teorioista:

http://www.antichrist.net/

Esimerkki:

http://www.antichrist.net/jamesw.html

Lainaus edellisestä, pätee myös kaikkeen yliluonnolliseen ja paranormaaliin:

Just as you said above, people without electron microscopes don't know atoms exist. Can't you religious [so-called] Scientists just accept the phrase "we don't know"? Why must you attribute a child-like simplistic answer "god made it" to anything as yet unknown? Don't you realize that before man knew what germs were, they
attributed disease to "gods will" or possibly "the work of the devil"? Today we LAUGH at such lunacy, just as hopefully, someday in the distant future, people will laugh at your explanation for the origins of life and the universe.


Ainahan voi väittää, että joku on sepittänyt kaikin Antichrist.netistä löytyvän kirjeenvaihdon itse vain mustamaalatakseen uskontoa ja erityisesti kristinuskoa. Toiseksi koska en ole luonnontieteilijä, en voi arvioida pätevästi kaikkia sivuilla esitettyjä teorioita. Nämä seikat eivät kuitenkaan poista sivuilla esitetyn raamattuun ja kristinuskoon itseensä perustuvien puhtaan loogisten ja älyllisten esitysten valideettia. Samanlaisia päätelmiä ja arviointeja voin tehdä oman kokemukseni perusteella.

scivscre.jpg

Nimim. Ateisti, kunnes toisin pätevästi todistetaan

--
When rain dries, clouds form.
When clouds moisten, rain forms.

jivamukti

Posts: 213

#64 • • jivamukti

jplassila:
Aloin tuottamaan tätä perusinformaatiota huomattuani, että Netistä löytyy hyvin vähän tiivistettyä ja selkeästi jaoteltua aineistoa aiheeseen liittyen, eikä asiantila ole paras mahdollinen englanninkielisessäkään tarjonnassa. Internet tarjoaa kyllä monenlaista rajatietoon viittaavaa aineistoa ja myös paranormaalin kannalta relevanttia tutkimusaineistoa, mutta kovin vähän perusinformaatiota niille, jotka ovat eivät ole juuri lainkaan perehtyneet aiheeseen. Tämä tuottaa sen ongelman, että päästäkseen kiinni aihealueeseen ja sen herättämiin kysymyksiin edes peruskäsitteiden ja -problematiikan tasolla, on yleensä luettava runsaasti kirjallisuutta tai Internetsivuja, joita voi olla lisäksi paikoin varsin hankalaa löytää vaikka olisikin sinänsä kielitaitoinen. Edes kovin moni aiheesta periaatteellisesti kiinnostunut ei tätä vaivaa viitsi nähdä, josta syystä julkinen keskustelu jää monesti tyhjänpäiväisen jankuttamisen ja asiattomuuksien tasolle. Valtakunnallisten tiedotusvälineiden näyttäessä tässä valitettavan usein tietä, niiden antama huono esimerkki leviää helposti massakulttuurin kuluttajien ja vähittäistuottajien piiriin, kuten vaikkapa tietyille Internetin keskustelupalstoille.



Internet on mielestäsi uskottava tiedonlähde tieteellisluontoiseen (en käytä sanaa tieteellinen tietoisesti) tutkimukseen? Täällä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa.

--
When rain dries, clouds form.
When clouds moisten, rain forms.

jivamukti

Posts: 213

#65 • • jivamukti

jplassila:
Oletko kokenut jotakin, jota ei ole mielestäsi mitenkään mahdollista selittää ilman yliluonnollisia tai paranormaaleja elementtejä?



Olen, esimerkiksi deja vu -ilmiön useita kertoja, mutta miksi minun pitäisi tehdä muuta kuin pitää jalat terveesti maassa
ja pidättäytyä yliluonnollisten selitysten etsimisestä? Tässä maailmassa on liian paljon taikauskoa ja muuta herkkäuskoisuutta ja liian vähän kriittistä ajattelua.

--
When rain dries, clouds form.
When clouds moisten, rain forms.

John

Posts: 1,384

#66 • • Edited John Lauma

mkuisma:
juu ja tätä voi jokainen testata jos on liikaa luppoaikaa:

1) etsi valokuva jostain ihmisestä, joka seisoo suorassa hyvässä ryhdissä.
2) piirrä harpilla tms ympyrä niin että yläreuna tulee hartioiden ja kaulan liittymäkohdalle. ympyrän alareuna tulisi olla jalkapohjien kohdalla (keskipiste on siis about navan kohdalla). Mittaa ympyrän halkaisja.
3) piirrä pään ympärille ympyrä niin että pää juuri ja juuri mahtuu sen sisälle. ota ympyrän mitta
4) vertaa vartalon ympyrän halkaisijaa maapallon halkaisijaan ja pään halkaisijaa kuun halkaisijaan ja huomaat että suhde on täsmälleen sama! Okei jos kyseessä on jotenkin epänormaali/vammainen yms henkilö niin voi heittää.



Taitavat marssilaiset olla aika hassun näköisiä tuon perusteella... *nauru*

mkuisma:
ihmisen vartalosta voi samalla tavalla selvittää esim oman järjestelmämme mittoja. esim nivelten etäisyydet toisistaan täsmäävät planeettojen etäisyyksien kanssa jne. kirjastoon tai googleen "sacred geometry" hakusanan kanssa, niin pääsee tutustumaan tarkemmin.



Ihan kuriositeettina, mitkä nivelet täsmäävät mihin planeettoihin? Sormenpäästä aloittaessa matka tyssää (mun kädellä) Venuksen ja Maan väliseen matkaan. Jalasta aloittaessa mennään metsään Maan ja Marssin välissä... ;)

mkuisma:
Ja pieni testi vielä jos joku haluaa testata jotain hauskaa.
1) Laittakaa purkkiin joku määrä herneitä.
2) hanki mahdollisimman monta ihmistä arvaamaan herneiden lukumäärää
3) arvauksien keskiarvo on yleensä aina oikea määrä. mitä enemmän ihmisiä, sitä tarkempi tulos.

edit: kahvipurkin kokoisesta määrästä tämä varmaan osuu tilastollisestikin oikein?



Kyllä. Ihmiset arvaavat yli ja ali aika lailla normaalijakauman mukaisesti, joten mitä enemmän ihmisiä arvaa, sitä lähemmäs keskiarvo osuu.

--
Fancy some cheese, Gromit?

Avatar
#67 • • greenie Guest

John:
Kyllä. Ihmiset arvaavat yli ja ali aika lailla normaalijakauman mukaisesti, joten mitä enemmän ihmisiä arvaa, sitä lähemmäs keskiarvo osuu.



Pitää paikkansa. Normaalijakauman mukaanhan noista suurin osa menee, mutta jos ajatellaan tuota ylempää esimerkkiä, ei tällä "erittäin tarkalla" tai "lähimpänä keskiarvoa" osuvalla arvauksella ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka paljon niitä herneitä siellä todellisuudessa on. Se kertoo enemmän ihmisistä, kuin herneiden lukumäärästä :)
Avatar
#68 • • Edited jplassila Guest

jivamukti:
---
jplassila:
Oletko kokenut jotakin, jota ei ole mielestäsi mitenkään mahdollista selittää ilman yliluonnollisia tai paranormaaleja elementtejä?

---


Olen, esimerkiksi deja vu -ilmiön useita kertoja, mutta miksi minun pitäisi tehdä muuta kuin pitää jalat terveesti maassa
ja pidättäytyä yliluonnollisten selitysten etsimisestä? Tässä maailmassa on liian paljon taikauskoa ja muuta herkkäuskoisuutta ja liian vähän kriittistä ajattelua.



Taidat kärsiä jonkinlaisesta persoonallisuuden jakautumisesta sanoessasi ensin kokeneesi jotain, joka täyttää ylläolevan määritelmän, mutta jo seuraavaksi esität kysymyksen, miksi kokemuksesi pitäisi täyttää kyseisen määritelmän.

Oletko siis kokenut "jotain, jota ei ole mielestäsi mitenkään mahdollista selittää ilman yliluonnollisia tai paranormaaleja elementtejä" vai et? Siitä olen sinänsä samaa mieltä, että deja vu -kokemukset näyttäisivät olevan täysin selitettävissä ilman paranormaaleja ja yliluonnollisia elementtejä.
jivamukti

Posts: 213

#69 • • Edited jivamukti

jplassila:
Taidat kärsiä jonkinlaisesta persoonallisuuden jakautumisesta sanoessasi ensin kokeneesi jotain, joka täyttää ylläolevan määritelmän, mutta jo seuraavaksi esität kysymyksen, miksi kokemuksesi pitäisi täyttää kyseisen määritelmän.

Oletko siis kokenut "jotain, jota ei ole mielestäsi mitenkään mahdollista selittää ilman yliluonnollisia tai paranormaaleja elementtejä" vai et? Siitä olen sinänsä samaa mieltä, että deja vu -kokemukset näyttäisivät olevan täysin selitettävissä ilman paranormaaleja ja yliluonnollisia elementtejä.



Diagnoosisi on väärä. Itse kritsoit edellä ilmiöiden mustavalkoista luokittelua ja nyt vaadit sitä minulta. Mielestäsi minun pitäisi pitää deja vu -ilmiötä joko luonnollisena tai yliluonnollisena. Minun mielestäni minun ei tarvitse päätyä sen suhteen mihinkään johtopäätökseen pelkän spekulaation ja mielikuvituksen pohjaltai. Periaatteeni on pidättäytyä uskomasta mihinkään yliluonnolliseen ilman hyvin vahvoja todisteita. Kuten jo totesin, tässä maailmassa on liikaa herkkäuskoisuutta.

Minun olisi pitänyt muotoilla vastaukseni toisin: olen kokenut joitakin asioita, joita on hyvin vaikea selittää tämän maailman käsitteillä ja ilmiöillä, ja niitä voisi pitää yliluonnollisina, jos olisi taipuvainen selittämään asiat tällaisella käsitteellä. Tässä joutuisin käyttämään sitä kuitenkin vain sen vuoksi, että en voi keksiä luonnollista selitystä - en sen vuoksi, että todistusaineisto olisi hyvä tai runsas.

Erityisesti joogan avulla olen kokenut ei-niin-arkipäiväisiä asioita, joista esimerkiksi hetkessä yhden ainoan asennon suorittamisella syntyviä äärimmäisen voimakkaita energialatauksia (joilla pystyy satuttamaan itseään pahasti, sen voin sanoa kokemuksesta) on vaikea selittää tutulla ja turvallisella. Joogeilla on tietenkin omat selityksensä mm. astraalikehon, pranan, nadien ja chakrojen muodossa.

--
When rain dries, clouds form.
When clouds moisten, rain forms.

Epailija

Posts: 5,636

#71 • • Epailija Physicist, 2nd class.

mkuisma:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4229545.stm



Lisää tyypillistä pseudoilijaretoriikkaa. Kun joudutaan ahtaalle, niin vaihdetaan puheenaihetta... Linkissäsi ei muuten ollut mitään järin mielenkiintoista. Higgsin hiukkasen etsintä on ihan peruskamaa, eikä nimityksestä "God particle" tule vetää mitään suuria johtopäätöksiä - eikä edes siitä, että artikkeli vihjailee sen mahdollisen löytymisen johtavan uuteen fysiikkaan. Jos Higgsin hiukkanen löydetään, niin se on vain yksi askel standarditeorian tarkentamisessa. Se ei ole vastaus kaikkiin kysymyksiin, eikä uusi koko standarditeoriaa tahi fysiikan lakeja. Päin vastoin, standarditeorian perusteellahan kyseistä hiukkasta osataan etsiä.

En nyt yritä vähätellä Higgsin hiukkasen mielenkiintoisuutta, mutta tällaisesta hellyttävän innokkaasta tiederaportoinnista et kyllä saa tukea millekään "kyllä tieteet vielä uusiutuvat kokonaan"-käsitykselle.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#72 • • Edited gnomex Guest
Jo kaks kertaa kun on duunissa tullut palohälytys olen sen jotenkin aavistanut. Töihin lähtiessä se vaan on jotenkin vilahtanut mieleen, ei sitä silleen oo suuremmin ajatellut että "hmm tänään varmaan tulee palohälytys", sen vaan tuntee luissa asti että tänään pärähtää... *ding*

edit: missään nimessä ei saa sanoa ääneen "onpas tänään ollut hiljanen päivä" *nauru*
Avatar
#73 • • Edited jplassila Guest

jivamukti:

Diagnoosisi on väärä. Itse kritsoit edellä ilmiöiden mustavalkoista luokittelua ja nyt vaadit sitä minulta. Mielestäsi minun pitäisi pitää deja vu -ilmiötä joko luonnollisena tai yliluonnollisena. Minun mielestäni minun ei tarvitse päätyä sen suhteen mihinkään johtopäätökseen pelkän spekulaation ja mielikuvituksen pohjaltai. Periaatteeni on pidättäytyä uskomasta mihinkään yliluonnolliseen ilman hyvin vahvoja todisteita. Kuten jo totesin, tässä maailmassa on liikaa herkkäuskoisuutta.



Niinpä tulin kritisoineeksi asioiden mustavalkoista luokittelua ja aivan perustellusti. Käsitteellisten luokitusten olemassaoloa vastaan minulla ei ole tietenkään mitään, pikemminkin haluan tarkentaa niitä luokittelun "mustavalkoisuuden" välttämiseksi.

En vaadi sinulta mustavalkoista ajattelua, mutta ymmärsin sinun ensin vastaavan esitettyyn kysymykseen siten, että kokemuksesi olisivat mielestäsi yliluonnollisia ja sen jälkeen kysyvän, miksi niitä pitäisi pitää yliluonnollisina ikään kuin et olisi sittenkään tuota mieltä. Minun puolestani voit olla kumpaa tahansa mieltä tai olla ottamatta kantaa asiaan.
jivamukti

Posts: 213

#74 • • jivamukti

jplassila:
Niinpä tulin kritisoineeksi asioiden mustavalkoista luokittelua ja aivan perustellusti. Käsitteellisten luokitusten olemassaoloa vastaan minulla ei ole tietenkään mitään, pikemminkin haluan tarkentaa niitä luokittelun "mustavalkoisuuden" välttämiseksi.



Pidät dikotomiaa kielteisenä asiana, mutta et ollut halukas ottamaan kantaa omiin kysymyksiini ja näkemyksiini siitä. Kuten jo siinä viestissäni totesin, useimmilla tiedemiehillä on aivan varmasti omat useamman kategorian luokittelutapansa. Tiedemaailmassa myös tuotetaan kirjoituksia, joissa esitetään tutkimuksia, joissa ei olla voitu päätyä varmoihin johtopäätöksiin. Juuri tänään luin sellaisesta yhteiskuntatieteellisestä tutkimuksesta.


En vaadi sinulta mustavalkoista ajattelua, mutta ymmärsin sinun ensin vastaavan esitettyyn kysymykseen siten, että kokemuksesi olisivat mielestäsi yliluonnollisia ja sen jälkeen kysyvän, miksi niitä pitäisi pitää yliluonnollisina ikään kuin et olisi sittenkään tuota mieltä. Minun puolestani voit olla kumpaa tahansa mieltä tai olla ottamatta kantaa asiaan.



Et taida aivan vieläkään ymmärtää näkemystäni, vaikka yritin sen selkeästi esittää. Yritän vielä kerran. Jos olisin tavallinen ihminen, selittäisin joogakokemukseni yliluonnollisella - huolimatta siitä, että mitään muuta tukea sille selitykselle uskottavien luonnollisten selitysten puuttumisen lisäksi ei ole. Koska en kuitenkaan halua niin tehdä, vastaan kysyttäessä selitystäni ilmiöille: "En tiedä enkä siis tee mitään johtopäätöstä, koska suhtaudun epäilevästi yliluonnollisiin selityksiin."

--
When rain dries, clouds form.
When clouds moisten, rain forms.

Avatar
#75 • • greenie Guest

mkuisma:
Science cannot now and never will be able to explain the origin of the universe.



Voi olla mahdollista, mutta luonnontieteiden avulla päästään lähemmäksi kuin millään muilla keinoilla, kadottamatta informaatiota siinä välissä (kaikki on johdettavissa jostain). Luonnontieteet ovat myös rehellisiä siinä mielessä, että esimerkiksi fyysikot pystyvät perustelemaan kantansa esimerkiksi maailmankaikkeuden synnystä. Kun taas uskontojen ja uskomusten edustajat taas yleensä naama näkkärillä valehtelevat tietävänsä mistä maailmankaikkeus on tullut ja pakenevat, kun aika kohdata kritiikkiä. 6000 vuotta! Mulla on vanhempi kivi hyllyssäkin.


Voisitko ottaa näihin jotain kantaa? *vink*



Ongelmaksi muodostuu tälläisissä keskusteluissa yleisesti ottaen se, että vaikka toinen osapuoli olisikin vilpittömästi vastaanottavainen, ei hän jostain syystä pysty aina sisäistämään saamaansa tietoa. Enkä minäkään pystyisi, jos paikalle tulisi teiniriemann tai vähän isompikin kaavoineen, mutta tälläinen kevyt metafysiikka vielä menee.
Epailija

Posts: 5,636

#76 • • Epailija Physicist, 2nd class.

mkuisma:
hei haloo.. se oli vain tuore uutinen aiheeseen joka saattaa kiinnostaa joitain keskustelua seuranneita. Sulla on kyllä kohtuullisen herkkä liipasinsormi?



Johtunee ihan siitä, että olen seurannut vastaavanlaista toimintaa vuosikaudet. Kun huomataan, että omilta argumenteilta vedettiin pohja, niin on aina hyvä vaihtaa suntaa ja heitellä ilmaan asiaan liittymättömiä linkkejä sivustaseuraajien hämäämiseksi.

Koska linkkaamisesi ei tietenkään välttämättä edusta yllä mainitsemaani toimintamallia, niin täytyy lisätä tekstiini, että linkki menee aikamoiseksi off-topiciksi. Vastaavia linkkejä olisi myös hyvä pohjustaa jotenkin, jos niillä haluaa jotain ilmaista.

Ne ihmiset, jotka tietävät että on "jotain muutakin", hymyilevät tieteen puolustajille yhtä paljon te meille. Itseäni ei noi akateemiset perustelut juuri vakuuta...



Hymyilyn sijaan te voisitte näyttää mitä kaikkea "muuta" oikein on. Jos se kerran on todellista, niin mistä oikein kiikastaa?

Itseäni ei noi akateemiset perustelut juuri vakuuta... mielestäni ne ovat vain keino kieltää asioita, joihin ei halua tai oikeastaan uskalla uskoa.



Mihin akateemisiin perusteluihin nyt viittaat? Jos ne ovat sisällöltään virheellisiä, niin nämä virheet voit varmasti osoittaa. Voithan? Mihin hyvin perusteltuun asiaan sinun mielestäsi tässä nyt ei uskota? Mitkä ovat ne perustelut?

Omiakin kokemuksia on lähes päivittäin, mutten näe mitään hyötyä tai syytä jakaa niitä epäilijöiden kanssa.



Omia kokemuksia nyt on vähän jokaisella, mutta niiden painoarvon kanssa on vähän niin ja näin. Eräät joogitkin pystyvät joogan avulla saavuttamaan tilan, jossa nämä kokevat olevansa yhtä ympäristönsä kanssa. Tällekin kokemukselle löytyy kuitenkin ihan luonnollinen aivotoimintaan liittyvä selitys (pistän sen tänne kunhan eksyn nettiin taas kirjalla varustautuneena). Kannattaa siis pitää mielessä vanha viisaus "don't believe everything you think".

Eikös probleemo olekin siinä, että mikä tahansa vaihtoehtoinen teoria taitaa olla joku henkimaailman juttu, eikä se ole "sopivaa". Tiedän että Helsingin yliopistokin kielsi hiljattain luentoja tästä aiheesta, koska kreatonismi oli liikaa esillä. Uusille teorioille ei ilmeisesti edes anneta mahdollisuutta?



Ei. Probleemo on siinä, että nämä teoriat (henkimaailman tai muuten) eivät ole yhtä uskottavia. Mistä aiheesta Helsingin yliopisto on luentoja kieltänyt? Jos kyseessä on esim. kreationistista mallia promotoiva luentosarja, niin ei muuta kuin kumarrus yliopiston suuntaan. Ei HY ole mikään foorumi kaikille mahdollisille teorioille, vaan siellä tulee pitää yllä edes jonkinlaista tieteellistä standardia - jota ainakaan kreationistiset mallit eivät täytä.

Jos joku päivä ilmestyy jokin teoria, joka ihan oikeasti toimii paremmin kuin evoluutioteoria ottaen samalla huomioon kaiken sen empiirisen datan, joka tiedemaailmalla on, niin voit olla ihan sataprosenttisen varma, että siitä tullaan luennoimaan myös HY:ssa.

Science cannot now and never will be able to explain the origin of the universe.



Voi huoh. Mitä sitten? Ja sinä vielä vihjailet, että tiedemiehet eivät vain uskalla uskoa joihinkin asioihin. Tässä sinulle pelottava ajatus: ihmisen ei ole mahdollista saada vastausta kaikkiin kysymyksiin. Universumin lopullinen alkuperä on todennäköisesti yksi näistä tapauksista. Sen sijaan voimme kehittää ja olemme kehittäneetkin kauniita ja toimivia malleja, jotka selittävät paljon maailmankaikkeudesta niin atomaarisella kuin tähtitieteelliselläkin tasolla.

By the laws of science, our universe should not exist, because "Where did it come from?" By the laws of science, something never comes from nothing, so where did the universe come from? And once you figure that out, then ask, "Where did THAT come from?" Using science, you will never arrive at the necessary "First Cause" to explain the origin of the universe.



Ja höpsis, sanoisi kvanttifyysikko. Teoreettisesti on kyllä (muistaakseni) mahdollista, että koko maailmankaikkeus olisi syntynyt kvanttifluktuaatiosta. Tyhjästä nimittäin voi nyhjäistä energiaa, mutta vain lainaksi. Jossain vaiheessa se laina pitää maksaa takaisin. Tämä menee nyt kuitenkin sen verran kosmologian puolelle, että lienee parempi vain todeta, että teorioita kyllä on. Ylläolevan kirjoittaja ei selvästikään ole näihin tutustunut.

Ja miten niin necessary "first cause"? Kyseessähän on lähinnä trivialiteetti. Mielenkiintoinen filosofinen knoppikysymys, josta voi vääntää kättä sivukaupalla, jos on luppoaikaa. Jos voidaan kehittää kaiken teoria, joka selittää koko ilmiömaailman, mutta ei pysty antamaan kuin arvauksen kaiken alkuperästä, niin sanoisin, että se on jo ihan tarpeeksi. Lähinnä uskonnolliset piirit pitävät tuota kysymystä jotenkin erityisen tärkeänä.

Some people might say, "Well, it's always been there." This doesn't explain anything: it simply emphasizes the question, "How did it get there?"



Ja jotkut voisivat kysyä, että mistä se ensimmäinen syy sitten tulee? Älä nyt hyvä ihminen luule, että kysely siihen loppuu, jos löytyisi joku yksittäinen ilmiö, joka on koko maailmankaikkeuden takana.

The reason science cannot explain the origin of the universe is that our laws of science are all based on the material universe, after it was created and settled into its present form. At the time of Creation, there was no material universe, therefore there were no laws of science in effect. Our understandings of time, distance, space, cause & effect, physics, etc., simply do not apply to the Creation of the universe.



"The time of Creation"... *nauru* Jos aika ja avaruus syntyivät vasta luomisen jälkeen, niin milloin luominen tapahtui? Missä se tapahtui? Miten? Eihän sitä ennen ollut yhtään mitään? Eivät nämä uskonnolliset löpinät tarjoa oikeasti mitään vastauksia; ne vain siirtävät kysymykset pari sekuntia eteenpäin. Selitysvoima on tasan nolla.

Ja mikäli joku uusi hieno teoria olisi joku päivä vedenpitävä ja kaikki perusasiat jouduttaisiin miettimään uudestaan, niin mahtaisiko yhteiskunnalla olla edes varaa moiseen? Siksi mun on helpompi uskoa, että siellä jossain vaan ajatellaan että "vanhassa vara parempi" ja joku pieni ryhmä yksinään tietää jotain mikä pitäisi olla yleistietoa. Tai ehkä tämä uusi löytö romuttaisi joidenkin uskottavuuden niin pahasti, että he panttaavat sitä oman etunsa nimissä?



Taloudesta en lähde nyt spekuloimaan, koska se olisi nimenomaan sitä. Olet kuitenkin muilta osin väärässä.

1. Tiedepiireissä ei ajatella, että "vanhassa vara parempi". Tiedepiireissä uskotaan siihen, mikä on perusteltua; siihen, mikä toimii. Luonnontieteet muodostavat yhden valtaisan tietoverkon, jossa eri tiedonpalaset antavat tukea toisilleen, eikä mitään luonnontieteiden päälaelleen kääntymistä kannata odottaa. Tämä sen takia, että valtaisa määrä asioita tukee toisiaan ja tuollainen mullistus vastaisi käytännössä sitä, että joku päivä huomaisimmekin Maan olevan litteä - ja millä todennäköisyydellä niin tulee käymään?

2. Kyseessä ei ole mikään pieni ryhmä, joka yksinään tietää jotain. Tiedemiesten lukumäärä on ehkä suhteessa pieni, mutta kyseessä on silti valtava asiantuntijoiden joukko, joka kyllä yrittää jakaa tietoa eteenpäin muillekin. Valitettavasti keskivertokansalaista ei aina kiinnosta, koska asia on joskus vaiketajuista ja monesti kuivan tuntuista. Onneksi peruskouluissa sentään saadaan opetettua ihan perusasiat, joilla ei kyllä hirveän pitkälle vielä pötkitä - etenkään jos kriittisen ajattelun kanssa on vähän niin ja näin. Lisäksi maailmassa on kaiken maailman uskonnollisia liikkeitä, jotka yrittävät esittää omaa maailmankuvaansa tieteellisenä totuutena ja korvata tällä todetusti todellisuutta hyvin kuvaavia teorioita opetussuunnitelmassa.

3. Tiedemaailma ei koostu mistään harmaahapsista, jotka norsunluutorniinsa lukittautuneena äkäisesti puolustavat maailmankuvaansa loppuun asti. Uusilla löydöillä on joskus ollut vaikeuksia vakuuttaa ihmisiä pois vanhan näkemyksen piiristä (tässä uskonnoillakin on ollut ihan muu kuin sivustakatsojan rooli), mutta jos teoria on ollut perusteltu, niin se on kyllä lopulta lyönyt läpi. Näin tulee käymään myös mahdollisille tuleville, kiistanalaisille teorioille - jos niissä on järkeä, niin ei niitä mihinkään mappi Ö:hön heitetä.

4. Koska tiedemaailma on niin suuri ja tiedonvaihto varsin helppoa, on erittäin epätodennäköistä, että kukaan saisi millään konstilla pystyyn sellaista salaliittoa, että jotain toimivaa teoriaa voitaisiin jonkin ryhmän edun nimissä pimittää. Ihmisluonnekaan ei yksinkertaisesti anna tälle myöten, sillä päinvastaisellakin toiminnalla voi joku toinen ryhmä aina voittaa jotain. Kyllä joku siis aina jotain puhuisi ja jos siinä olisi vielä jotain järkeä, niin joku toinen varmasti kuuntelisi. Tietoa on helvetin hankala kahlita.

edit: PS. niitä muita teoriota on aika montakin ja kaikki ovat mulle jotenkin järkevämmän kuuloisia vaikkei niiden todenperäisyydestä ole tietoa



Jännä fakta numero kaksi: Järkevän kuuloinen ei ole sama asia kuin tosi. Jotkut maailmassa todelliset ilmiöt ovat kaikkea muuta kuin järkevän tuntuisia (esim. valon duaalinen luonne tai valtaosa kvanttimekaniikkaa, jos niikseen tulee). Toisekseen kannattaa miettiä _minkä_ takia nuo teoriat ovat sinusta järkevämmän kuuloisia. Senkö takia, että niillä on vakuuttava todistepohja vai senkö takia, että ne sopivat uskomuksiisi paremmin?

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Juhgu

Posts: 7,921

#77 • • Juhgu Virnistelijä

mkuisma:
---
Science cannot now and never will be able to explain the origin of the universe.



Ei pystykään, mutta tiedemiehet edes yrittävät ottaa selvää ja tutkia, toisin kuin uskovaiset jotka kärjistettynä toteavat "musta nyt vain tuntuu tältä joten tämä on totuus".

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Epailija

Posts: 5,636

#78 • • Epailija Physicist, 2nd class.

mkuisma:
ok. sä voitit. mä en jaksa enää.. olen ehkä tyhmä mutta onnellinen.



Öh. Jihuu? Itsepähän pyysit ottamaan kantaa.

Niin ja fiksu ja onnellinen ei tietenkään voi olla. Mutta hei, ihan samahan se on mikä on perusteltua ja mikä ei niin kauan kuin on onnellinen! Edistyskin on ihan yliarvostettua ja jo kivityökalut saattoivat olla askel väärään suuntaan! Hihii. Maailma on täynnä menninkäishiä, koska menninkäishet tekevät mut onnelliseksi. *sydän**sydän*

*justjoo*

P.S. Ei millään pahalla niitä kohtaan, jotka oikeasti pitävät menninkäisistä. *vink*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

hannaok

Posts: 145

#79 • • hannaok investigator of micro things! wonderer of life!
Niin, ehkä täällä vain yritetään herättää ajatuksia ja saada ihmisiä välillä vähän kyseenalaistamaan nk. yleisiä totuuksia. Useasti tiedepiirejäkin tuntuu vaivaavan määrätynlainen sokeus ja asennevammaisuus, niin että mitä sopii tutkia on tarkasti määriteltyä. Tällaisesta asenteesta on kärsinyt esimerkiksi luontaistuotteiden ja vaihtoehtoisen lääkityksen (esim. homeopatia, alkuperäiskansojen luonnonlääkitys) tutkiminen, joilla on sentään pitkä historia ihmiskunnassa.

Se mitä mä tällä ehkä haluan sanoa on se, ettei ehdoton usko tieteen oikeellisuuteenkaan ole tervettä, eikä kaikkea jota ehkä kutsutaan yliluonnolliseksi, pidä heti niputtaa yhteen jeesustelun tai ufo-uskovaisuuden kanssa, ja tuomita se heti huuhaana. Tiedettä edistää juuri avarakatseisuus ja rohkeus kyseenalaistaa. Tieteen nimissä on tehty paljon niin hyvää kuin pahaakiin, samoin kuin uskontojen, mutta molemmilla on varmasti tehtävänsä maailmassa ja ihmisten elämässä.

--
-nature is ancient, it surprises us all-

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#80 • • Aziz Combat Fighter

mkuisma:
Science cannot now and never will be able to explain the origin of the universe.



Must toi oli hellyttävä teksti siinä mielessä, et se sokeesti luottaa siihen että aika on lineaarinen, ja kaikella on alku- ja loppupää. Tai sen, että on olemassa vain kolme ulottuvuutta.