312 posts, 16 pages, 140,714 views
MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:16:
---
Pirpeli, 17.5.2005 18:10:
30-vuotisen elämäni aikana olen nähnyt yhden romanin töissä, itse asiassa viime viikolla. Taisi olla joku tarhatäti, kun lapsukaisia talutteli muiden tätsyjen kanssa. (tai sitte se yritti varastaa ne lapset)
---
Veikkaan jälkimmäistä
AnderS, 17.5.2005 18:31:
Tässä hieman faktaa romanien työkulttuurista(vieraiden kultturien oppitunnilta)
Yksi syy miksi romaneita ei hirveästi näy ns.
normityössä on se että, heidän kulttuurissaan
ei "tavallista" työtä pidetä juuri minkäälaisessa arvossa.
Heidän kulttuurissa on arvokkaampaa saada elanto kaupankäynnillä.
Romanikulttuurissa on paljon sellaista mitä mä en voi ikinä kunnolla ymmärtää,
mutta on siellä myös jotain sellaista mitä voi ihailla.
AnderS, 17.5.2005 18:31:
---
MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:16:
---
Pirpeli, 17.5.2005 18:10:
30-vuotisen elämäni aikana olen nähnyt yhden romanin töissä, itse asiassa viime viikolla. Taisi olla joku tarhatäti, kun lapsukaisia talutteli muiden tätsyjen kanssa. (tai sitte se yritti varastaa ne lapset)
---
Veikkaan jälkimmäistä
---
Tässä hieman faktaa romanien työkulttuurista(vieraiden kultturien oppitunnilta)
Yksi syy miksi romaneita ei hirveästi näy ns.
normityössä on se että, heidän kulttuurissaan
ei "tavallista" työtä pidetä juuri minkäälaisessa arvossa.
Heidän kulttuurissa on arvokkaampaa saada elanto kaupankäynnillä.
Romanikulttuurissa on paljon sellaista mitä mä en voi ikinä kunnolla ymmärtää,
mutta on siellä myös jotain sellaista mitä voi ihailla.
MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:30:
Suomalainen tietosanakirja vuodelta 1914 on tätä mieltä mustalaisista: "Elantonsa m. hankkivat kerjäämällä ja varastamalla, petollisella eläintenpuoskaroimisella ... yms. työllä... Henkiset, varsinkin taiteelliset lahjat ovat vähäiset... Tupakkaa polttavat ahkerasti sekä miehet että naiset, vieläpä lapsetkin. Puku on tavallisesti repaleinen...heidän asuntonaan on teltta,... Kiinteäasuntoiset asuvat huonoissa olkikattoisissa savimajoissa. Yleisestä poiketen Suomen m. ovat siistimpiä ja paremmin puettuja kuin muut heimolaiset." Otavan suuri tietosanakirja kertoo vuonna 1962 tällaista: "Säännöllistä työtä m. yleensä karttavat."
AnderS, 17.5.2005 18:34:
Onko sulla joku pakkomielle mustalaisiin
vai haluatko sä vaan jakaa viisautesi meille
kaikille?
MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:36:
---
AnderS, 17.5.2005 18:34:
Onko sulla joku pakkomielle mustalaisiin
vai haluatko sä vaan jakaa viisautesi meille
kaikille?
---
Jaan vaan taustatietoa jotta ihmisten olisi helpompi muodostaa mielipiteitä ei kai siinä mitään väärää ole????
AnderS, 17.5.2005 18:39:
Miten musta tuntuu että uusi kansanliike
on nostamassa päätään?
MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:41:
---
AnderS, 17.5.2005 18:39:
Miten musta tuntuu että uusi kansanliike
on nostamassa päätään?
---
Toihan onkin mahtava idea Lähdetkö mukaan voit olla mun propagandaministeri.
AnderS, 17.5.2005 18:44:
Sori! Mulla on tekeillä ihan oma
kansanliike...
koo, 18.5.2005 13:23:
En muuten oikein tajua, miksi täällä puhutaan "manneista" ja samassa lauseessa "ulkomaalaisten tekemistä rikoksista". Eivätkös mustalaiset ole suomalaisia? Eiväthän ne nyt ole mitään ulkomaalaisia mun käsittääkseni ole...
MR*ENIGMA, 17.5.2005 18:30:
Suomalainen tietosanakirja vuodelta 1914 on tätä mieltä mustalaisista: "Elantonsa m. hankkivat kerjäämällä ja varastamalla, petollisella eläintenpuoskaroimisella ... yms. työllä... Henkiset, varsinkin taiteelliset lahjat ovat vähäiset... Tupakkaa polttavat ahkerasti sekä miehet että naiset, vieläpä lapsetkin. Puku on tavallisesti repaleinen...heidän asuntonaan on teltta,... Kiinteäasuntoiset asuvat huonoissa olkikattoisissa savimajoissa. Yleisestä poiketen Suomen m. ovat siistimpiä ja paremmin puettuja kuin muut heimolaiset." Otavan suuri tietosanakirja kertoo vuonna 1962 tällaista: "Säännöllistä työtä m. yleensä karttavat."
phanatic, 20.5.2005 13:09:
no mikä tekee ihmisestä suomalaisen jos ei se, että on syntynyt Suomessa?
phanatic, 20.5.2005 13:12:
Miksi? Ja käsittääkseni romanit ovat asuneet Suomessa satoja vuosia, eli useimmilla on Suomen kansalaisuuden omaavat vanhemmat.