Yaminah, 22.5.2005 10:24:
Juttu on se, että ihminen luo kuvan itsestään hyvin pitkälti sen perusteella miten toiset ihmiset suhtautuu suhun. Se oli mun pointti edellisessä kommentissa.
Eli jos jengi ajattelee et oon varas niin pyrin antamaan sitten tällaisen kuvan? mitä roskaa.
hallucinogen, 22.5.2005 13:57:
Eli jos jengi ajattelee et oon varas niin pyrin antamaan sitten tällaisen kuvan? mitä roskaa.
Jos kaikki muut ihmiset ajattelisivat, että sä olet jotenkin kamala ihminen, todennäköisesti alkaisit hiljalleen uskoa tähän.
Just hesarissa oli juttu jostain nykyajan orjuudesta kertovasta kirjasta. Siinä sudanilainen tyttö, joka oli ollut "orjana" arabiperheessä, kertoi, että oli lopulta alkanut itsekin uskoa siihen, että on huonompi ja tyhmempi ja arvottomampi. Arabit ovat puhtaita ja kaikkivoipia ja hän itse on alhainen ja likainen.
Mutta tuo nyt on kärjistetty esimerkki. Suomen mustalaisiin tuo tuskin pätee, mutta joihinkin tilanteisiin kyllä.
hallucinogen, 22.5.2005 13:57:
--- Yaminah, 22.5.2005 10:24:
Juttu on se, että ihminen luo kuvan itsestään hyvin pitkälti sen perusteella miten toiset ihmiset suhtautuu suhun. Se oli mun pointti edellisessä kommentissa.
---
vähemmän mustalaisia = vähemmän ongelmia Suomen armeijassa :) Ei ne nyt vaan hirveesti sopeutuis sinne luulisin.
-M
Tääl vaan hehkutetaan sitä että kuinka ne on suomalaisia niin eiks niiden pitäs olla myös valmiita puolustamaan maataan. Tuskin ainakaan kovin monella on mitään vakaumusta joka sen estäs, taitaa olla vaan laiskuutta. Ei ne vissiin sivariakaan käy?
MR*ENIGMA, 23.5.2005 11:54:
Tääl vaan hehkutetaan sitä että kuinka ne on suomalaisia niin eiks niiden pitäs olla myös valmiita puolustamaan maataan. Tuskin ainakaan kovin monella on mitään vakaumusta joka sen estäs, taitaa olla vaan laiskuutta. Ei ne vissiin sivariakaan käy?
no mun mielipide on et samat asetukset ja säädökset pitäis olla voimassa kaikille Suomen kansalaisille, mut täs tapauksessa se varmaan aiheuttas enemmän ongelmia ku nykynen malli. Romaneil vähä eri kulttuuri, haluisinpa nähdä miten ne ottas käskyjä vastaan joltain 18v nuoruuden huumassa huutavalt alikessulta :P ja btw ois mielenkiintosta kuulla romaneilta iteltään et kokeeko ne itsensä suomalaisiks eller nöy..
no mun mielipide on et samat asetukset ja säädökset pitäis olla voimassa kaikille Suomen kansalaisille, mut täs tapauksessa se varmaan aiheuttas enemmän ongelmia ku nykynen malli. Romaneil vähä eri kulttuuri, haluisinpa nähdä miten ne ottas käskyjä vastaan joltain 18v nuoruuden huumassa huutavalt alikessulta :P ja btw ois mielenkiintosta kuulla romaneilta iteltään et kokeeko ne itsensä suomalaisiks eller nöy..
-M
Sepä se, muistan ainkin sen että kun meikän luokalla oli peruskoulus pari mannee ne aina puhu itsestään romaneina ja meistä suomalaisina. Eli eivät ainakaan itse pitäneet itseään suomalaisina, mut on se vaan ihme jos mustalaiset on ollu täällä jo satoja vuosia eivätkä vieläkään hyväksy yhteiskunnan normeja. Kyllähän jokainen saa kultturiaan harjoittaa, mutta kyllä silti pitäis elää joidenkin normien mukaan.
Mulla oli inttikaverina ilmeisesti puoli-manne. Ihan ok tyyppi, joskin vähän yksinkertainen. Se vielä halusi ja pääsi alikessuksi. On muuten ainut manne jonka kanssa olen tullut toimeen.
Mannelle tyypillisesti se ties hyvin paljon puukoista ja se selitti vaikka mitä ihmeellisyyksiä mun tavallisesta muovipäisestä työmiehen morasta.
Mark, 23.5.2005 11:58:
--- MR*ENIGMA, 23.5.2005 11:54:
---
no mun mielipide on et samat asetukset ja säädökset pitäis olla voimassa kaikille Suomen kansalaisille,
-M
Eli esim. jehovat kans armeijaan? Kulttuuritekijät
pitää ottaa huomioon.
Mulla oli inttikaverina ilmeisesti puoli-manne. Ihan ok tyyppi, joskin vähän yksinkertainen. Se vielä halusi ja pääsi alikessuksi. On muuten ainut manne jonka kanssa olen tullut toimeen.
Mannelle tyypillisesti se ties hyvin paljon puukoista ja se selitti vaikka mitä ihmeellisyyksiä mun tavallisesta muovipäisestä työmiehen morasta.
Eli esim. jehovat kans armeijaan? Kulttuuritekijät
pitää ottaa huomioon.
Minun mielipide on se, että jokainen joka nauttii etuoikeudesta olla Suomen kansalainen on myös velvollinen olemaan valmis turvaamaan tämän etuoikeuden pysyminen. Uskonto ei ole riittävä peruste totaalikieltäytymiseen ilman seuraamuksia. Siviilipalvelus on lähes sama, kuin tavallinen työ ja jos ihminen pystyy töitä tekemään niin kyllä se siviilipalveluksenkin kestää.
Mä luulen että sä puolustat sodassa lähinnä
isänmaata etkä yksittäisiä ihmisryhmiä.
---
Mut luulen et ne odottaa että valtio suojelee myös heitä, niin eikö myös jehovien,mustalaisten yms. kuuluisi tehdä oma osansa????
Ja naisten?
Siviilipuolella (siis myös siviilipalveluksen ulkopuolella)
löytyy sota-aikanakin oleellista tekemistä, oman osan
tekeminen ei välttämättä tarkoita rintamalla olemista.
Tres, 23.5.2005 14:40:
Siviilipuolella (siis myös siviilipalveluksen ulkopuolella)
löytyy sota-aikanakin oleellista tekemistä, oman osan
tekeminen ei välttämättä tarkoita rintamalla olemista.
varmasti löytyy. Mihin näistä tehtävistä on romaneja koulutettu tai missä näissä tehtävissä oletat että romaneja nähtäisiin?