Mites teidän asepalvelus..?

1,183 posts, 60 pages, 576,503 views

flygfisk

Posts: 327

#661 • • Edited flygfisk
Ensi viikko:
Ti-pe: Kiikala
Pe-su: tst-ammuntaleiri
Saldo: 5 yötä teltassa putkeen.

Tähän mennessä syöty jo 2vko putkeen pakeista komppanian takana.
*sydän*
Avatar
#662 • • Rujo Mutantti Guest
Etsintäkuulutettuna "sotarikoksista".
[Nuclear]

Posts: 5,855

#663 • • [Nuclear] el aprendiz

flygfisk:
Ti-pe: Kiikala


Hahah, muistakaa, kuolema asuu Kiikalassa. *vink* Tosin ei tälläsil maitokeleillä...

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

jarps

Posts: 28

#664 • • jarps
Kiikala on kiva paikka!!*muhaha* Olin siellä just viime viikolla 4päivää. Kentällä on lunta kivasti ja metsässäkin sitä riittää.. Kyllä köpöt siellä jonkin verran hajoili hiihtämiseen kun lunta on sen verran keljusti että talvisaappailla tarpominen on kohtuu raskasta. Eipä muuta kuin tervemenoa vaan sinne. ei se oo oikeesti niin paha paikka mitä puhutaan.. +tj 60 eli kohta pääsee puis*iloinen*
[Nuclear]

Posts: 5,855

#665 • • [Nuclear] el aprendiz

jarps:
ei se oo oikeesti niin paha paikka mitä puhutaan.. +tj 60 eli kohta pääsee puis*iloinen*


Sillon se on paha kun on -25 astetta eikä saa käyttää lämpimiä vaatteita...en nyt muista kuinka monta kaverii lähti kesken leirin paleltumien takia parantumaan.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

jarps

Posts: 28

#666 • • jarps

[Nuclear]:
---
jarps:
ei se oo oikeesti niin paha paikka mitä puhutaan.. +tj 60 eli kohta pääsee puis*iloinen*
---

Sillon se on paha kun on -25 astetta eikä saa käyttää lämpimiä vaatteita...en nyt muista kuinka monta kaverii lähti kesken leirin paleltumien takia parantumaan.




HÄ.. Ei saa käyttää vaatteitta?!! mitä missä tollei on kielletty? Kyllä se pitäs olla kaikille täysin vapaata vetää niin paljon releitä päälle ettei palellu.. tosin kylmyys/paleleminenkin on suhteellista. riittävästi vaan liikettä niin pysyy lämpimänä*iihhih*..
Gisou

Posts: 114

#667 • • Gisou
Peliliikkeitä, peliliikkeitä...*lohduttel*

--
Eläinten maailma on ihmeellinen.

[Nuclear]

Posts: 5,855

#668 • • [Nuclear] el aprendiz

jarps:
HÄ.. Ei saa käyttää vaatteitta?!! mitä missä tollei on kielletty? Kyllä se pitäs olla kaikille täysin vapaata vetää niin paljon releitä päälle ettei palellu.. tosin kylmyys/paleleminenkin on suhteellista. riittävästi vaan liikettä niin pysyy lämpimänä*iihhih*..


No ei siellä nyt alasta tarvinnu olla, mut ei saanu käyttää sissirotsii eikä housuja, jotka noissa lukemissa on ihan poikaa, varsinkin ku tehään jotain vtun kierrosta jossa seisottiin 9/10 osaa ajasta...

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Lauri

Posts: 1,051

#669 • • Lauri Devoted

[Nuclear]:
---
Sillon se on paha kun on -25 astetta eikä saa käyttää lämpimiä vaatteita...en nyt muista kuinka monta kaverii lähti kesken leirin paleltumien takia parantumaan.



Ei saa käyttää lämpimiä vaatteita, vai ei suositella, että laitat itsesi toimintakyvyttömäksi michelin -ukoksi? Paleltumia tulee kyl helposti jos ei niitä valvo. Jos ei saa[/] käyttää lämpimiä vaatteita, kannattaa tutustua eduskunnan oikeusasiamieheen aiheena simputus.

Muista: Kouluttajilla on velvollisuus valvoa myös ryhmänjohtajia ja joukkueenjohtajia. Kaikki varusmiehet siis ovat kouluttajan vastuulla. Jos joku kieltää terveen järjen käytön, niin silloin on syytä mennä virkatiessä yksi pykälä yli.

Mutta muista myös, että jos vaatekerrastoa on sen verran, että paikalla ollessa on lämmin, on sitä silloin liikaa pv-hommiin. Lämpöuupumus kääntyy äkkiä paleltumiseksi.
[Nuclear]

Posts: 5,855

#670 • • Edited [Nuclear] el aprendiz

Iso-Lauri:
Ei saa käyttää lämpimiä vaatteita, vai ei suositella, että laitat itsesi toimintakyvyttömäksi michelin -ukoksi? Paleltumia tulee kyl helposti jos ei niitä valvo. Jos ei saa käyttää lämpimiä vaatteita, kannattaa tutustua eduskunnan oikeusasiamieheen aiheena simputus.


Kyllä, ei _saanu_, ja sanotaan, että olisi kannattanut. Noh ei muistella vanhoja...

Mutta muista myös, että jos vaatekerrastoa on sen verran, että paikalla ollessa on lämmin, on sitä silloin liikaa pv-hommiin. Lämpöuupumus kääntyy äkkiä paleltumiseksi.


Mutta sillon kun pv-hommat on seisomista, niin ei kannata mitään action minimikerrastoa pitää päällä.

edit: erheitä

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

psychogen

Posts: 7

#672 • • psychogen
ime mosa lekaa... t:rj :D whehe
AnDrOmEdA

Posts: 25

#673 • • AnDrOmEdA
362 Ohi oli vuoden 2002 heinäkuussa Vekaralla!! Alokaskausi Toisessa jääkärikomppaniassa
jonka jälkeen Jalkaväkialiupseerikoulun Panssarintorjuntalinjalle. Suosittelen johtajakoulutusta
niille jotka haluavat olla 12kk. Jännä kokemus... ja edelleen tavataan vanhoja inttikamuja. *hymy*

--
"evil is on to you"

Oimo

Posts: 58

#674 • • Edited Oimo Observer
hieman myöhässä TJ hehkutukset mut ei se mitn *hih*

II/03 KarPr/I-SVP/EK/1. SPOLJ
8.4.04 klo 14 kotiutuminen, aijai sitä tunnetta *nauru*

Parasta oli ehdottomasti asutuskeskustaistelu ja laskeutumiskoulutus, muuten se meni leireillä ja väijyssä...

--
- Oimo

I *sydän* Kerava

Procyo

Posts: 38

#675 • • Procyo
Kesän '06 palvelukseen astumista odotan "innolla" (paremman sanan puuttessa). Saa nähdä muuttuuko käsitys perillä.
Innocence

Posts: 22

#676 • • Innocence
Sivarissa olen tälläkin hetkellä ja olen onnellinen valinnastani... *joo* Ja nyt sen vasta tajusin,minusta ei tule koskaan miestä kun en mennyt inttiin,VOI EI... *jiihaa*
Jeeto

Posts: 15

#677 • • Jeeto
Täällä tuleva reservin aliupseeri käy toimisto-aliupseerin toimistossa päivittäin haikailemassa reserviin pääsystä.. (tj 107 *igor*) mut viikonloppuisin on sitten aina toinen meno *jiihaa*
JayJay

Posts: 312

#678 • • JayJay Räntämäen Lataamo / Team *tirsk*

Itse kotiuduin 9kk:n kidutusleiriltä, porin prikaatista, viime vuonna 3.10. Toimin sotilaspoliisi miehistössä ja sen verran tuli perseiltyä että miehistön arvona on ihan vaan pelkkä jääkäri. Urani kaksi kohokohtaa oli A: Pääsin kättelemään Amiraali Juhani A. Kaskealaa ja B: pääsin pois sieltä. *hih*



Olip kai nyt pakko vastata, kun kerran Ohi on viime torstaista *hihu*
Ja samalla linjallakin viellä, Sotilaspoliisi miehistö.. Me täällä pansiossa oltiin koko ajan tekemisissä Amiraalin kanssa niin että rupes jo väsyttää nähdä häntä joten ei voi sanoa että se olis ollu koho kohta *hih* Kyllä se paras tunne on kun sieltä kävelee pois, nyt vasta rupee kädet lakkaa silkan riemun tärinästä *nauru* 9kk takana upinniemestä -> pansioon... Mut periaattees on se ihan hyvä sillei kokemuksena, tietää itsestänsä hiukan enemmän millaista fyysistä ja henkistä rääkkäystä jaksaa kestää..

Mut se siitä sitte *piis*

--
If lost in the sea of sorrows, look for the stars,
cause the waves will eventually bring you back.

SpeedHawk

Posts: 152

#679 • • SpeedHawk
Ehdotonta vankeutta jäljellä 60 päivää, rikosnimikkeenä siviilipalvelusrikos. Koko tuomio oli 169 päivää, eli muutaman viikon kerkesin sivarissakin olla ennen kuin ilmoitin haluttomuudestan (massa)murhan avunantoon, tavalla tai toisella.


Hyvinä puolina valinnassani (aatteellisten juttujen lisäksi) näkisin sen, että voin opiskella koko 'palveluksen' keston ajan ja opiskelu sujuu jopa kahta joutuisammin kuin siviilissä, avovankilasta kun ei pääse bileisiin, baariin tai muihin yleensä koulukirjojen lukua 'tärkeämpiin' aktiviteetteihin *hih*. Lisäksi koen istumisen olevan monella tapaa kasvattavaa - kunto on noussut kohisten (varmasti paremmin kuin mulla olisi intissä noussut), olen hankiinut parikin uutta kehittävää harrastusta ja viettänyt hyvän aikaa miettien, mitä valintani minulle oikeastaan merkitsee ja miksi sen tein.

Huonoja puolia olisi varmaan Supon arkistoihin jäävä merkintä (rikosrekisteriä en saa, merkintä on vain viranomaisten tai vain supon käyttämässä rekisterissä), joka varmaankin estää joidenkin työpaikkojen hakemisen (poliisi,puolustusvoimat,ulkoministeriö,lentokenttäturvallisuus). Lomien vähyys on sekin ikävää; saan vain 6 vrk lomaa n.5,5kk tuomion aikana (kaveri istuu täyttä 197vrk tuomiota ja sillä kai 10 vrk lomia). Viikonloppuisin ei tarvitse osallistua mihinkään ohjelmaan laitoksessa (eikä viikollakaan, opiskeluni täyttää osallistumisvelvollisuuden), mutta laitoksesta ei pääse vlopun aikana poistumaan, paitsi joka toinen vl järjestettävällä kylpylä/laskettelu/tms reissulla. Jonkun mielestä huonosta puolesta saattaisi käydä myös laitoksen muut asukit; kaikenlaisia rikollisia laidasta laitaan. Minkäänlaista väkivallan uhkaa muiden vankien taholta ei kuitenkaan ole; pienikin järjestyshäiriö riittää syyksi passittaa aiheuttaja suljettuun vankilaan, eikä kukaan avolla tuomiota suorittava halua (takaisin) suljetulle.


Syynä kieltäytymiseen oli armeijan kieli anuksessa -kulttuuri, johon en oikein taivu. Sivari ei tullut kyseeseen ylipitkän kestonsa takia. Lisäkannusteena oli jo mainittu mahdollisuus opiskeluun tuomion aikana, minun ei siis tarvitse keskeyttää opintojani. Jotkut kaverit ovat yliopistosta lähteneet välillä käymään intissä/sivarissa ja paluu on kaikille tuntunut olevan aika vaikeaa, on hankalaa saada opiskelurutiinista kiinni ja saada aivot taas toimimaan kun on pitänyt taukoa omasta ajattelusta 6-12kk.


juhis666, 23.3.2005 15:01: Ja nyt sen vasta tajusin,minusta ei tule koskaan miestä kun en mennyt inttiin,VOI EI... *jiihaa*



Eikös se ollut niin, että inttiin menijöistä tehdään miehiä, sivarit ovat miehiä jo sivarin valitessaan..? :) (...joo, ja tosimies on totaali *iloinen*)


Loppuun vielä, että threadin aloituksessa toivottiin, ettei tästä tehdä militaristit vs. rauhan puolustajat -nahistelua. Älkää siis tehkö tästä sellaista mahd. vastauksilla tähän viestiin, kerroin vain omasta valinnastani.

(...hmm, ja aloituspostaus pyytää perusteluja vain intistä poikkeavalle valinnalle, inttiäkö ei kenenkään tarvitse perustella..?)


-SpeedHawk
Skenemursu

Posts: 1,568

#680 • • Edited Skenemursu Vastarannan Kuha
niin reservintykkimiehenä tässä näpyttelen ja mietin että yksi elämäni tyhmimpiä virheitä oli jäädä armeijaan. Luulin yrittäneeni kaikin tavoin pois ja vietinkin lähes koko alokasajan tilkan antennissa, mutta jälkeenpäin miettiessä olishan sitä voinut vaikka rauhaa rakastan ja väkivaltaa vastustan (mutta tarkoitus pyhittää keinot) piestä jonkun niistä kappareista... tai paremminkin ottaa turpaan, mutta yrittää joka kerta kun uudestaan päästettäisiin putkasta uudestaan ja vaikka jotain toista. no siis päälimmäisenä elämäni suurimpia ellei suurin virhe oli tuhlata 6kk elämästäni turhuuteen... valaisempa vähän taustaaa.

Asuin onnellisena Bangkokissa ja opiskelin Bangkokin yliopistossa. Kun eräs päivä huomasin, että passini & viisumini vanhenee (tässä vaiheessa oli mennyt 4vuotta siitä kun minun oli pitänyt aloittaa asepalvelus, mutta olin aina lykännyt sitä) käväsempä sitten kysymässä suomen suurlähetystöstä uuden passin hakemista. Ja minulle kerrotaan ettet muuten saa uutta ennen kuin käyt tuolla armeijassa mikä on suorittamatta (siis huom. MBA opinnot kesken). No minäpä lähden suomessa poikkeamaan ja minut passitetaan Niinisaloon. (Huom. En ollut ikinä kuullutkaan kyseisestä paikasta se on kovin kaukana mistään sivistyksestä) No parhaani mukaan kerron lääkärintarkastuksessa kuinka minun pitää päästä takaisin kouluun ja olen muutenkin sellainen ihminen että jos mulle annatte aseen käteen ammun ensimmäisen joka virnistää (no tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa ja olen ilmeisen huono valehtelemaan kun eivät taitaneet hekään uskoa). Siitä sitten tilkkaan ja antenniin jossa mulle tarjoiltiin riittävä määrä rauhoittavia koko armeijan ajaksi.

Lääkäreiden mielenkiintoinen ratkaisu asiaan oli = eivät voi antaa mulla vapautusta, lykätä ei enää voi, siispä laitetaan minun TMTK (tykkimiestoimikunta) atk-vastaavaksi. Vapautus ulkopalveluksesta, liikunnasta, kaikesta stressaavasta (eli kaikestta pitäen sisällään aamutoimet, ilta jne) sekä en koske aseisiin.

Elikkä omalta osaltani armeija meni tällä tavalla. Useimmiten nukuin muiden kanssa kasarmilla (olin muuten Kertausharjoituspatterin alainen jostain syystä) aamulla heräilen about samoihin aikoihin kun muutkin. Laitan lomapuvun päälle siirryn toimistooni. Jatkan nukkumista toimiston sohvalla. Herään lounaalle kävelen alakerrassa olevaan ruokalaan, takaovesta sisään ja safkaamaan. Tai tilaan varuskuntataxin Kankaanpään kotipizzaan. takaisin yläkertaan ja iltapäivät meni pelatessa WinningEleven futispeliä tai Colin McRay 2: sta playstationilla. Aika usein kävin hakeen jonkun frendin jonka kanssa mentiin laittaa notski pystyyn ja paistettiin makkaroita jotka pöllittiin ruokalasta. Eli siis siitä että olin siellä ei ollut mitään hyötyä kellekkään ja mun opinnot on edelleen kesken... kerään rahaa jotta pääsisin takaisin suorittamaan puuttuvat 17ov tais olla.

mutta sitten talouspuoli. Armeija joutui maksamaan mulle lennot bankokista tänne, yksi 2vko loma bangkokiin rovanleirin aikaan ja matka takas palveluksen päätyttyä. Tämän lisäksi mun kämpän vuokra bankokissa oliskohan ollut jotain 3-400e + ruokarahaa, vaaterahaa ja asumisrahaa koska jonkun tarvi majoittaa minut suomessa lomilla (siis ei kotimaassani).

aika monta kertaa tuli myös jäätyä kiinni pössyttelystä toimistossa, rannalla, sairaalassa ja kaljottelusta makkaraa paistaessa rannalla. Nämäkään seikat eivät auttaneet yhtään siihen että olis päässyt pois sieltä. Kun palasin lomilta minut lähetettiin tuon 6kk aikana 10 kertaa tilkan antenniin tsekattavaksi ja aina meni pari pv ja todettiin että no jos sillä syöttää vähän näitä niin kyllä se siellä pystyy oleen. Yksi ystävä armeijasta jäi TMTK:n silloinen pj ja minun esimieheni siis on jälkeenpäin ollut säätämässä valoja jne bileissämme ja muutenkin mukava tyyppi vaikka vähän alkuun omituisena pidin kun halus olla siellä väkisin sen 12kk...

semmosta tilitys tehty. Toivon etten olis käynyt enkä suosittele kellekään. Ja myöskin toivon että asevelvollisuus lakkautettaisiin ja sillä rahalla ostettaisiin puolustus palvelu vaikka venäjältä. En usko että Ahvenanmaasta on meille sotilaallista uhkaa sen koommin kuin saamelaisista joten aika turha toi armeija on. Osmo Soininvaara sen hyvin mainitsi "Suomi on albanian kanssa ainoita maita jotka ylläpitää tätä tykinruoka armeijaa"

edit: huomasin että olin aiemminkin tilittänyt tänne, mutta aika eri juttuja joten olkoon tämä sitten osa2