TYÖTTÖMÄT / TYÖLLISET - vinkkeja työnhakuuun...

204 posts, 11 pages, 56,005 views

Timce

#121 • • Timce

Karski, 22.5.2007 12:42:
Kannattaa ryhtyä pääomasijoittajaksi!

Suosittelen. Pääsee nopeasti käsiksi isoihin rahoihin ja kavereita riittää. Juuri ostin tuossa Islantilaisten kavereitteni kanssa pankkiiriliikkeen.. eQ tai joku vastaava.
Ei näissä yrityksissä enää pysy kärryillä, kun on nurkat täys.

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

Tarsu

#122 • • Tarsu

Dacey, ..mahd moneen välitysfirmaan yhteyttä että saa jotain väliaikaisia hommia alle..

jos on paukkuja johonkin muualle, niin toi on viimeinen vaihtoehto jota itse suosittelisin.
mut ikävä kyllä vuokrafirmat ovat nykyaikana aivan vitun liian yleisiä.

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

#123 • • opmdevil Guest
Työnhaku on helppoa. Hankkii hyvästä koulusta hyvät paperit, on oikeasti kiinnostunut alasta ja on sitten ylimielinen ja vähän kusipäisesti itsevarma niin työpaikka irtoaa varmasti.

Itse opiskelin AMK-tutkinnon vuoden liian nopeaa melkein vitosen keskarilla ja työhaastatteluja oli vissis se 5 ja niistä irtosi 4 työtä josta sitten kävin pyörähtämässä kahdessa ja päädyin kolmanteen. Sanoin sitten työpaikan varmistuttua että tulen jotain kolmen viikon kuluttua töihin, heti en millään kerennyt kun piti harrastella kaikenlaista. Vaikka pyysivät heti aloittamaan.

Niin, pitkä tukka on plussaa, haastettelussa kannattaa haista vähän vanhalle viinalle, jalassa jotkut aina jotkut ökyhienot pyyttoninahkabuutsit ja kesäpaida reteesti auki ja kuluneet farkut. Ja töitä irtoaa.

Kesätöitä ei kannata hankkia jos on opiskelija. Sossu maksaa hyvin ja sillä rahalla saa paljon sokeria ja turbohiivaa ja näistä valmistetulla litkulla taas saa paljon uusia ystäviä ja joskus myös turpaan.
Hyzenthlay

#124 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Tapsa pt. 1 of 2, 22.5.2007 12:59:
jos on paukkuja johonkin muualle, niin toi on viimeinen vaihtoehto jota itse suosittelisin.

riippuu ihan elämäntilanteesta. Jos on esim. opiskelija, niin mun mielestä vuokratyö sopii erittäin hyvin :) Voi valita työpäiviä ja tehdä enemmän silloin kuin kerkeää jne.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Steven Hoaks

#125 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

mayah, 24.10.2006 21:18:
Kirjotellaanpas nyt muutama kohta, kun tätä kerran työkseen tekee.

- Haastatteluun lähtiessäsi ole ystävällinen ja hymyileväinen kaikille kotiovestasi ulos astumisen jälkeen. Haastattelijasi työkaveri saattaa istua samassa bussissa kanssasi tai yrityksen toimitusjohtaja törmätä sinuun ulko-ovella. Ja muista, että aulassa oleva ihminen lounastaa haastattelijasi kanssa. Ja hän kertoo kyllä, mikäli olit töykeä. (Kyllä, muodollisesti pätevä työnhakija ei saanut paikkaa, sillä kolmannellekaan haastattelukierrokselle päästyään hän ei tervehtinyt aulaihmistä, eikä kukaan halua tehdä töitä niin kurjan ihmisen kanssa päivittäin, joka ei vielä kolmannellakaan tapaamiskerralla tajua, että tulevaa työkaveria kuuluu moikata... Kyllä ne siitä ilmeisesti tykkäs, kun kerran pyysivät pari kertaa uudestaan ja toimitusjohtajaakin tapaamaan, mutta nostin niin kauheen metelin asiasta, että täti jäi ilman töitä :D Ps. Myyntihenkiselle IT-puolen tuntevalle henkilölle paikka edelleen avoinna!)

Tän voin erityisesti allekirjoittaa.

Nokialle haettiin muutama viikko sitten uusia työntekijöitä ja hakijoita oli muistaakseni 6 kpl. Yksi jäi erityisesti mieleen kun tervehti iloisesti heti aamusta ja sanoi nopeasti ja selkeästi ketä on tulossa tapaamaan, miksi, koska tapaaminen pitäisi olla ja voiko hänelle mahdollisesti soittaa. Kolme oli muutan mukavia, mutta oli muuten hieman hukassa. Ei muistanut ketä oli tulossa tapaamaan ja ihmisen ettiminen kesti. Uskokaa tai älkää nokialla on MUUTAMA esim "nieminen" tai "aaltonen" töissä *justjoo* Kaksi viimeistä sitten oli töykeitä ja äkäisiä. "Mä tulin haastatteluun! Soita tolle!" Ei toiminut mulle muuten yhtään *eiei* Lopussa sitten haastattelija kysy multa että miltäs pojat vaikutti kun ollaan muuten hyvän päivän tuttuja töissä ja mähän tilitin sille kaikki.

Arvatkaas kuka sai duunin *vink*

Ps: Se mikä ärsytti myös suuresti oli se, että kaikki jätkät käyttäyty täysin samalla tavalla kun haastattelija tuli näkyviin. Aina se ei riitä. Kannattaa olla mukava muillekkin ympärille.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

#126 • • Annakins Guest

opmdevil, 22.5.2007 13:23:
Työnhaku on helppoa. Hankkii hyvästä koulusta hyvät paperit, on oikeasti kiinnostunut alasta ja on sitten ylimielinen ja vähän kusipäisesti itsevarma niin työpaikka irtoaa varmasti.

Ai jaa. Ei se kyllä ihan noin helppoa kaikilla aloilla ole, valitettavasti.
#127 • • niomic Guest

STE, 27.9.2006 23:02:
Eniten harmia aiheuttavat firmat, joilta ei tule vastauksen vastausta vaikka niihin laittaa minkälaisen hakemuksen. Onko se niin vaikeaa laittaa sähköpostiin "kiitos hakemuksestasi, mutta valitettavasti paikka on jo täytetty".

Pitäisi tehdä ihan laki, että jokaiselle hakijalle pitää laittaa viesti miten on omalla kohdallaan käynyt.

Mikähän arvo firmalle on siitä, että ensiskannauksen jälkeen suoraan hylättyyn hakemukseen vastattaisiin vielä erikseen lähettäjälle? Oli kyseessä sitten yksi tai sata hakemusta, vastaamiselle ei usein ole mitään perusteita ja se vie aikaa. Joillain lafkoilla voi olla käytössään jokin automaattinen systeemi mistä voidaan aina kierroksen jälkeen notifioida niitä parkoja, jotka eivät kelvanneet.
$

#128 • • $ Destination weekend!
Toi hakemuksiin vastaaminen esim. sähköpostitse ennaltaehkäisee n+x yhteydenottoa työnhakijoilta sekä rekrytoinnin aikana että sen jälkeen.

T. HR v.2003
ezzy

#129 • • Edited ezzy Droid-pappa
Sääntö #1: Hanki kavereita, luo suhteita.

Itse olen kaikki duunini hankkinut tuttujen kautta ja mielestäni parempi niin, he tuntevat sinut ja voivat suositella ja kertoa juttuja, joita työnantaja ei koskaan osaisi kysyä tai saisi tietoonsa. Itsekin mielelläni rekryän tuttuja, hommansa osaavia tyyppejä meille.

Tuo hakemuksiin vastaamattomuus on kyllä todella lannistavaa, kun on työtön ja haluaisi töitä. Random hakemuksiini en ole koskaan saanut vastausta.
emily_

#130 • • Edited emily_

Mikähän arvo firmalle on siitä, että ensiskannauksen jälkeen suoraan hylättyyn hakemukseen vastattaisiin vielä erikseen lähettäjälle? Oli kyseessä sitten yksi tai sata hakemusta, vastaamiselle ei usein ole mitään perusteita ja se vie aikaa. Joillain lafkoilla voi olla käytössään jokin automaattinen systeemi mistä voidaan aina kierroksen jälkeen notifioida niitä parkoja, jotka eivät kelvanneet.

Nk. psykologinen sopimus, joka muodostuu työntekijän ja työnantajan välille. Muodostuminen alkaa siitä imagosta, joka yrityksellä on työnantajana. Se, että yritys vastaisi hakemuksen lähettäneille vaikka: "kiitoksia hakemuksestasi, valitettavasti et tällä kertaa tullut valituksi haastatteluun, mutta toivomme, että et unohda yritystämme seuraavalla kerralla töitä hakiessasi", antaa työnhakijalle kuvan, että hänet on huomioitu, vaikka nyt ei natsannutkaan. Kun mitään vastausta ei tule, on melko varmaa, että työnhakijan suhtautuminen yritykseen muuttuu kielteiseksi, eikä hän hae yritykseen silloin, kun yritys tarvitsisi hakijan kaltaista työntekijää.

Itse psykologinen sopimus menee sitten palkatun työntekijän kohdalla paljon pidemmälle ja vaikuttaa itse työsuhteeseen, siihen liittyy mm. työsopimusasiat ja palkkaus ja muu henkilöstöilmapiiri jne., mutta sitä on tuskin kannattavaa käydä tässä aiheessa läpi enempää. ;)

Edit: Sanoman järkevöittäminen.
tomii

#131 • • tomii kallion herttua
Oon huomannut, että opiskeluaikojen mahdollisissa työharjotteluissa kannattaa tsemata ja koittaa tehdä vaikutus, vaikka ks. paikka ei olisikaan mieleinen etkä haluisi sinne loppuelämäksesi jäädä - on aina hyvä olla back-up suunnitelma tuleville kesille ja valmistumisen jälkeiselle ajalle, ettei vaan luota, että se unelmaduuni tulee heti vastaan, jos koskaan edes tulee. Itselläni irtosi aikoinaan yksi vakkari kesäduuni juuri harjoittelussa tekemäni vaikutuksen myötä: olin 3 kesää putkeen siellä, pomo itse soitti mut duuniin jokaisena vuonna ja vielä olisivat halunneet mut vakituiseksi tämän jälkeen, mutta pääsin uuteen kouluun, joka vastaa pitkälti mun unelma-ammattia. Eräästä toisestakin opiskeluun liittyvästä työharjoittelusta olisi tänä samana aikana irronnut mitä todennäköisemmin ainakin kesäduuni (pomon juttujen perusteella), mutta olin jo ehtinyt vetästä nimen edellä mainitsemassani esimerkissä esiintyvän firman työsopimukseen.
Nyt ensi syksynä alkavasta työharjoittelusta toivoisin kanssa, että poikisi edes jotakin tällaista kivaa, kun vaikutti niin mukavalta mestalta. No... jää nähtäväksi teenkö vaikutuksen. *vink* (tietty aina ei auta, vaikka olisit maailman paras duunin tekijä, jos firmalla ei vaan yksinkertaisesti ole sillä hetkellä tarvetta/resursseja palkata uutta työvoimaa)

--
reivaan kunnes kuolen

#132 • • opmdevil Guest

Steven Hoaks, 22.5.2007 14:27:
---
mayah, 24.10.2006 21:18:
Kirjotellaanpas nyt muutama kohta, kun tätä kerran työkseen tekee.

- Haastatteluun lähtiessäsi ole ystävällinen ja hymyileväinen kaikille kotiovestasi ulos astumisen jälkeen. Haastattelijasi työkaveri saattaa istua samassa bussissa kanssasi tai yrityksen toimitusjohtaja törmätä sinuun ulko-ovella. Ja muista, että aulassa oleva ihminen lounastaa haastattelijasi kanssa. Ja hän kertoo kyllä, mikäli olit töykeä. (Kyllä, muodollisesti pätevä työnhakija ei saanut paikkaa, sillä kolmannellekaan haastattelukierrokselle päästyään hän ei tervehtinyt aulaihmistä, eikä kukaan halua tehdä töitä niin kurjan ihmisen kanssa päivittäin, joka ei vielä kolmannellakaan tapaamiskerralla tajua, että tulevaa työkaveria kuuluu moikata... Kyllä ne siitä ilmeisesti tykkäs, kun kerran pyysivät pari kertaa uudestaan ja toimitusjohtajaakin tapaamaan, mutta nostin niin kauheen metelin asiasta, että täti jäi ilman töitä :D Ps. Myyntihenkiselle IT-puolen tuntevalle henkilölle paikka edelleen avoinna!)

---

Tän voin erityisesti allekirjoittaa.

Nokialle haettiin muutama viikko sitten uusia työntekijöitä ja hakijoita oli muistaakseni 6 kpl. Yksi jäi erityisesti mieleen kun tervehti iloisesti heti aamusta ja sanoi nopeasti ja selkeästi ketä on tulossa tapaamaan, miksi, koska tapaaminen pitäisi olla ja voiko hänelle mahdollisesti soittaa. Kolme oli muutan mukavia, mutta oli muuten hieman hukassa. Ei muistanut ketä oli tulossa tapaamaan ja ihmisen ettiminen kesti. Uskokaa tai älkää nokialla on MUUTAMA esim "nieminen" tai "aaltonen" töissä *justjoo* Kaksi viimeistä sitten oli töykeitä ja äkäisiä. "Mä tulin haastatteluun! Soita tolle!" Ei toiminut mulle muuten yhtään *eiei* Lopussa sitten haastattelija kysy multa että miltäs pojat vaikutti kun ollaan muuten hyvän päivän tuttuja töissä ja mähän tilitin sille kaikki.

Arvatkaas kuka sai duunin *vink*

Ps: Se mikä ärsytti myös suuresti oli se, että kaikki jätkät käyttäyty täysin samalla tavalla kun haastattelija tuli näkyviin. Aina se ei riitä. Kannattaa olla mukava muillekkin ympärille.

Tietenkin kannattaa aina välillä miettiä, että mitä ollaan hakamassa töihin. Uutta kaveria sählyiltaan ja illanviettoon vai ihan oikeasti kovaa tekijää. Mä olen välillä huomannut, että ne supernysvääjät ja -osaajat on aina pikkuisen omituisia ja hiljasia hissukoita. Ei kaikki mutta jotkut. Tietenkin sosiaalisia taitojakin pitää olla mutta ei niiden pitäisi olla päällimmäisenä, ei ainakaan IT-alalla.

Toinen on nämä haastattelijat, jotka ovat käyneet jollakin käyttäytymistieteen kurssilla ja sitten luulevat osaavansa lukea ihmisiä niiden elekielen mukaan. Itse ajoin tuossa koulusta valmistumisen jälkeen mielenkiintoisen työpaikan haastatteluun Mli - Tampere ja haastattelu oli jotain 9.00 aamulla. Eli herätty melko aikaisin ja normaali unirytmi ei anna periksi että olisi mennyt 18.00 nukkumaan. Sitten erehdyin siinä työhaastattelussa (joka oli muuten ryhmähaastattelu (joihin en enää koskaan osallistu elämäni aikana eräästä toisesta syystä)) haukottelemaan ja sitten kaveri vaan toteaa, että "sua ei ilmiselvästi kiinnosta tää työpaikka kun haukottelet että voit lähteä vaan". No, meikä sitten lähti pois ja laitoin kyseisen konsulttifirman tj:lle spostia ja hän sitten kyllä myönsi, että vituralleen meni.

Mitä tulee siihen, että joku ei tervehdi tai morjesta tai ole iloinen, voi mennä ihan jännityksen piikkiin ja onhan näitä tyyppejä, jotka on aivan helvetin hiljasia sen ensimmäiset 2 kk ja sitten alkavat avautumaan ja ovat sitten todella mukavia ja rentoja ihmisiä. Eli jos joku tollainen sokerisosiaalisuus on pääasia, niin on firmassa kyllä asiat huonosti mutta kahviporukka on sitten varmaan aivan helvetin kiva.
#133 • • opmdevil Guest

Annakins, 22.5.2007 14:31:
---

---

AIka monella alalla on. En hirmuisesti tajua, miksi jotkut menevät opiskelemaan alaa joka ei kiinnosta. Luulevat varmaan, että töitä saavat sillä että on ala-arvoiset paperit. Toinen porukka on sitten nämä laiskat jotka vetävät koulut perseelleen kun eivät jaksa ja ajattelevat, että töitä irtoaa koska on hyvä jätkä ja sanoo "hei" kaikille. No, ei välttämättä. Toinen on sitten nämä bilettäjät jotka vetävät sen viinan kanssa läträämisen vuoksi koulut perseelleen. No, ei sekään ihan niin mene. Tietenkin, jos on työkokemusta, niin ei hirmuisesti ole enää papereilla väliä mutta vedäpä ne ekat työpaikat paskoilla papereilla jos et tunne ketään.

Se, että jollain alalla ei ole työtä, niin sitten on vaan muutettava työn perässä tai koulutettava uudelleen. Nämä tuntuvat olevan vaan melkein ne kaksi asiaa, joita työttömät eivät halua tehdä, vedoten aina johonkin verukkeeseen että ei pitäisi.
Kolera

#134 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
hmm alkaa tuntuu ettei ompdevil sittenkään löylyttele vaan on ihan tosissaan =P se oli my 2dl kiljuu tänne

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

#135 • • Annakins Guest

opmdevil, 22.5.2007 15:24:
---
Annakins, 22.5.2007 14:31:
---

---

---

AIka monella alalla on. En hirmuisesti tajua, miksi jotkut menevät opiskelemaan alaa joka ei kiinnosta. Luulevat varmaan, että töitä saavat sillä että on ala-arvoiset paperit. Toinen porukka on sitten nämä laiskat jotka vetävät koulut perseelleen kun eivät jaksa ja ajattelevat, että töitä irtoaa koska on hyvä jätkä ja sanoo "hei" kaikille. No, ei välttämättä. Toinen on sitten nämä bilettäjät jotka vetävät sen viinan kanssa läträämisen vuoksi koulut perseelleen. No, ei sekään ihan niin mene. Tietenkin, jos on työkokemusta, niin ei hirmuisesti ole enää papereilla väliä mutta vedäpä ne ekat työpaikat paskoilla papereilla jos et tunne ketään.

Se, että jollain alalla ei ole työtä, niin sitten on vaan muutettava työn perässä tai koulutettava uudelleen. Nämä tuntuvat olevan vaan melkein ne kaksi asiaa, joita työttömät eivät halua tehdä, vedoten aina johonkin verukkeeseen että ei pitäisi.

Niin. No edelleen mielestäni aika yksipuolista ja yksisilmäistä. Esimerkiksi mulla on paljon akateemisesti koulutettuja kavereita, joilla on ollut vaikeuksia löytää oman alan töitä vaikka ovat pärjänneet opinnoissaan hyvin ja ovat aktiivisia työnhaun suhteen. Kaikki heistä ovat opiskelleet nimenomaan alaa, joka kiinnostaa ja moni olisi valmis muuttamaan Suomessa tai ulkomaille työn perässä.

Halusin nyt vain osoittaa, että aina se että on pärjännyt opinnoissaan hyvin ja on aktiivinen työnhaun suhteen ei riitä, pitää olla myös onnea matkassa.
#136 • • opmdevil Guest

Kolera, 22.5.2007 15:34:
hmm alkaa tuntuu ettei ompdevil sittenkään löylyttele vaan on ihan tosissaan =P se oli my 2dl kiljuu tänne

Totta kai minä olen tosissani. Minulla ei ole tunnetusti ole huumorintajua. Se hävisi jonnekin vuoden 1999 lokakuussa.
Steven Hoaks

#137 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

opmdevil, 22.5.2007 15:19:
-clip-

Muuten ihan totta mitä sanoit, mutta sulla meni vähän mun pointti ohi. Hiljainen ja epäsosialinen ei ole sama asia kuin töykeä, ärsyttävä tai epätarkka. Kieltämättä joillakin aloilla ne hiljaiset tyypit paksuine silmälaseineen on ne parhaat ja tehokkaimmat. Tässä tapauksessa tietääkseni haettiin ihan asiakaspalveluun liittyvään hommaan ja ne muutamat jotka huudahti "tulin töihin, soita tolle" oli ihan väärää porukkaa semmoiseen. Eivät siis olleen niitä muuten vaan vähän hiljaisempaa väkeä.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Dacey

#138 • • Dacey Hän joka saa sinut ..

Tapsa pt. 1 of 2,
22.5.2007 12:59:
---
Dacey, ..mahd moneen välitysfirmaan yhteyttä että saa jotain väliaikaisia hommia alle..
---

ensisijainen on saada töitä edes jostain. kuten todettu miehen tulot evää multa kaiken muun mahdollisen mitä muualta saisin, enkä mä halua kahvirahoja lähteä toiselta pummimaan.
onneks sentään noissakin voi sanoa että mielummin pidempi aikasta (alk 1kk->) eikä sitte soittele välttämättä 2päivän keikoista. Vaikka parempi niitäkin on tehdä kun olla tekemättä mitään.

Ja mitä tosta kun oli puhetta et koulujen työharjottelussa kannattaa tehdä kaikkensa. Tuolla mistä juuri lähtöpassi ojennettiin kouraan on eräs harjottelija. mitään oma-alotteisuutta ei tunnu henkilöltä löytyvän. Mielummin katselee kelloa kun sais ajan kulumaan tekemällä jotain. Toki ymmärtäähän sen että puol vuotta ilman liksaa töissä vituttaa, mut kyllä sitä silti yrittäis jaksaa tsempata.
Foxmagon

#139 • • Foxmagon Iso Paha Ad..
Mäpäs sain tänään töitä vaikka unohdin ottaa kaikki paperit mukaan. *pepsodent*

--
...Fly me to the moon, and let me sing among the stars.. Let me see what spring is like, on Jupiter and Mars.. In other words, please be true, in other words, I love you. *nuotti*

Anselmi

#140 • • Anselmi And sell me

Dacey, 22.5.2007 21:43:
Tuolla mistä juuri lähtöpassi ojennettiin kouraan on eräs harjottelija. mitään oma-alotteisuutta ei tunnu henkilöltä löytyvän. Mielummin katselee kelloa kun sais ajan kulumaan tekemällä jotain. Toki ymmärtäähän sen että puol vuotta ilman liksaa töissä vituttaa, mut kyllä sitä silti yrittäis jaksaa tsempata.

Tuskin sitä hirveästi motivoi se että työpaikalla annetaan kenkää koeajan viitenä viimesenä minuuttina.

--
sen pituinen se