TYÖTTÖMÄT / TYÖLLISET - vinkkeja työnhakuuun...

204 posts, 11 pages, 56,145 views

Techken

#81 • • Edited Techken
Kyllä noi ottaa joskus niin mahottomasti päähän kun saa täytellä hakemuksia ja melkein sama työhaastatteluista tehdään vaan haastatteluita ja sanotaan et me otamme teihin yhteyttä jos otamme. Mutta sitten ei kuitenkaan ikinä oteta. Nykyään sanotaan et pitäs kysyä firmasta suoraan töitä mut sekään ei onnistu.

Onko siis jotain työpaikkoja joihin pääsis samantien kun rahapula yllättää ? Vaikka Tampereella. Onko jollain kokemusta ?
Gilgamint.com

#82 • • Gilgamint.com Making questions
työttömälle vinkkejä miten ei saa työtä:

haise viinalle haastatteluissa...
ole patologinen narkkari...
sano että jaat neulaa vain ystävien kesken...
kuolaat...
pasko housuihin kesken haastattelun...

jos tuolla et jää työkkäriin ni ihme o!
Nacu

#83 • • Edited Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside

Techken,
Onko siis jotain työpaikkoja joihin pääsis samantien kun rahapula yllättää ? Vaikka Tampereella. Onko jollain kokemusta ?

No. Täällä meillähän on monenmonta erilaista työnvälitysfirmaa. Vaikkapa heti keskustorin läheisyydessä Staffpoint, Opteam, Barona ja FAST.

Noihin paikkoihin kun kipaiset hyvin varusteltuna hakemuksella, CV:llä ja työtodistusten kopioilla niin ei mene kauaakaan kun ainakin jotain keikkahommaa pukkaa.

Sano minun sanoneen. *joo*

Paitti sitten tietty jos ei ole mitään työkokemusta mistään tai ei suostu tekemään mitä tahansa hanttihommia. *hmph* Tampereellahan kaivataan kipeästi siivoojia erinäisiin kohteisiin. Työ on paskaa eikä palkkakaan päätä huimaa, mutta mitäpä ihminen ei rahapulassa tekisi? (been there ja työtä oli heti seuraavana päivänä yhteydenotosta...toim. huom. Engel Oy)

Toinen hyvä vaihtoehto on tehdä samanmoisia infopaketteja itsestään ja lähteä järjestelmällisesti pommittamaan kiinnostavia firmoja. Kyllä joku aina ottaa yhteyttä. 20 paikkaakin kun käy läpi, niin ei voi olla niin huono tuuri ettei kukaan palaa asiaan.

Henkilökohtaiset yhteydenotot on aina plussaa ja firma ymmärtää, että todella haluat paikan. Ja 20 paikkaakin kun käy lähialueella läpi, niin se ei vie kun korkeintaan yhden iltapäivän. Tuloksena voi olla LOISTAVA tulevaisuus!!1 *iloinen*

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

evvk

#84 • • Edited evvk
Mä olen päässy haastatteluun lähettämällä tekemäni kuvan sähköpostilla. En lähettänyt muuta. Ikävää oli se että ne sitten sano että mulla ei ole tarpeeksi koulutusta ja työkokemusta pariviikkoa haastattelun jälkeen kun kyselin mitä niiden toimitusjohtaja oli minun palkaamisesta.

Jostain USA:ta käyntikortienpaino firmasta on kerran otettu yhteyttä, että kelpaisko urakkat. Ne ei kertonu mistä saivat yhteystietoni. Kertoivat vaan, että jostaan portfolio arkistosta.

Onneksi minulla on sentään nyt kesä duuni tiedossa mutta sen takii joutuu muuttaan pois Tampereelta.
¡ Previous post about a year ago !
anton fine

#86 • • anton fine myspace.com/finethedj
Nonniin. Valmistuin media-assariksi just keväällä. Kolme kk yrittänyt jotain työtä saada. olenko sitten maailman isoin luuseri/idiootti vai eikö ihmiset diggaa sukunimestäni, mutta asia on näin että en ole yhtäkässä haastattelussa käynyt.

Ja nyt, työkkäri työntää mut pakolla johonkin helvetin koulutukseen, joka on kaiken lisäks linjalle minkä tiedän läpikotoisin jo. Eli joko työvalmennuskurssille, tai McD tiskin taakse.

kiva.
evvk

#87 • • Edited evvk
Pahoittelen, että muistanut että tällainen ketju oli jo joten jatketaan sitten täällä.

Olen nyt kuukauden hakenut töitä ja päässyt moneen haastatteluun ja työpaikka on luvattu monestakin paikasta. Näin on käynyt sen jälkeen kun aloin tekemään omia sovelluksia PHP ja MySQL-ympäristöön. Graafikoksi en pääse, se on taattu mutta koodaus ja koostamishommiin kylläkin jos vain onni käy ja ainahan itseään voi kehittää.

Haluan herättää keskustelua työnhaun iloista ja suruista ja sen vaikeudessa kilpailun näkökulmasta.

Sovellukset joita kehitän ovat lisä osia valmiisiin Open Source –sovelluksiin, koska kilpailevia kokonaisia sovelluksia on liikaa markkinoilla ja on turhan vaikeaa tehdä niiden rinnalle menestystuotetta. Esimerkiksi Joomla!:n ei ollut ansioluettelontekosovellusta, jolla luettelon voi tallentaa tietokantaan ja sitten muuttaa PDF-dokumentiksi.

Olen saanut tunnustusta maailmalla ja homma on ihan eri luokkaa mitä se oli noin 6 kk sitten.

http://technology.planeetta.com/

Työelämään haluaville haluan sanoa, että jos kordariksi haluaa niin koodausta kannattaa alkaa harrastamaan ja tehdä omia sovelluksia Open Source -maailmaan. Ei siksi että niitä saisi myytyä vaan siksi että työnantajat seuraa tekemisiäsi ja jos olet oikeasti hyvä niin kyllä joku sinut palkkaa.
evvk

#89 • • Edited evvk

akir0, 26.9.2006 22:01:
---
Mark Hamilton, 26.9.2006 21:22:
Olen saanut tunnustusta maailmalla ja homma on ihan eri luokkaa mitä se oli noin 6 kk sitten.

http://technology.planeetta.com/

---

Kerrotko nyt vielä, mitä tarkoittaa "tunnustusta maailmalla"

Tarkoitan sitä, että CV:n teko ohjelmallani on käyttäjiä ja ulkomaisia kehittäjiä. Käyttäjät ovat lähinnä ulkomailta ja olen saanut paljon positiivista sähköpostia.
evvk

#90 • • Edited evvk
Sain töitä kolmelta työn antajalta ja kysyntää on myös muulta sunnalta mutta on pakko sanoa muille että en kerkiä...
Sundust

#91 • • Sundust Behind The Sun
Tämän viikon olen työkkärin työnhaku kurssilla, kyllä siellä aika kuluu leppoisasti kahvia juoden ja rupatellen muitten työttömien kanssa *nauru* kait sieltä jotain uusia vinkkejä työn hakuunkin saa..

--
*jiihaa* Danger i´m raving...

STE

#92 • • Edited STE
Eniten harmia aiheuttavat firmat, joilta ei tule vastauksen vastausta vaikka niihin laittaa minkälaisen hakemuksen. Onko se niin vaikeaa laittaa sähköpostiin "kiitos hakemuksestasi, mutta valitettavasti paikka on jo täytetty".

Pitäisi tehdä ihan laki, että jokaiselle hakijalle pitää laittaa viesti miten on omalla kohdallaan käynyt.

--
Good day

evvk

#93 • • evvk

STE, 27.9.2006 23:02:
Eniten harmia aiheuttavat firmat, joilta ei tule vastauksen vastausta vaikka niihin laittaa minkälaisen hakemuksen. Onko se niin vaikeaa laittaa sähköpostiin "kiitos hakemuksestasi, mutta valitettavasti paikka on jo täytetty".

Pitäisi tehdä ihan laki, että jokaiselle hakijalle pitää laittaa viesti miten on omalla kohdallaan käynyt.

Olen itse kokenut myös tuota... kun osaaminen kehittyy sellaiseksi, että työn antajia oikeesti kiinnostaa niin vastauksen saa aina.
evvk

#94 • • evvk

Sundust, 27.9.2006 22:03:
Tämän viikon olen työkkärin työnhaku kurssilla, kyllä siellä aika kuluu leppoisasti kahvia juoden ja rupatellen muitten työttömien kanssa *nauru* kait sieltä jotain uusia vinkkejä työn hakuunkin saa..

Itse olen myös käynyt ks. kurssin ja sieltä sai hyviä vinkkejä.
Cloud

#95 • • Cloud Game Freak

Mark Hamilton, 27.9.2006 23:32:
---
Sundust, 27.9.2006 22:03:

---

Itse olen myös käynyt ks. kurssin ja sieltä sai hyviä vinkkejä.

Toikin on ihan kiinni, niistä opettajista etc. Kelan tantat kun voi olla laajalta skaalalta tyyliin kalvoja taululle kirjottakaa siitä ja thats it. Tai sitten jotain muuta.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

blastic

#96 • • blastic ballistic ballstick

Kyllä se siinä vaiheessa taitaa olla vähän liikaa pyydetty, kun hakemuksia on kymmeniä tai jopa satoja. Työaikaahan siinä vain joltain kuluisi mutta firma ei hyötyisi mitenkään.

Nooh, onhan se vähän ilkeää jos ei saa mitään vastausta, mutta eiköhän asian laidan voi itsekin todeta, jos ei kohtuullisessa ajassa mitään kuulu. Eipä mullekaan tullut aikanaan kuin pari vastausta ja vain yksi kutsu haastatteluun, mutta se riittikin aivan mainiosti. Kohta tulee kaksi vuotta duunia täyteen kyseisessä paikassa.
evvk

#97 • • Edited evvk

blastic, 28.9.2006 01:48:
---
Nooh, onhan se vähän ilkeää jos ei saa mitään vastausta, mutta eiköhän asian laidan voi itsekin todeta, jos ei kohtuullisessa ajassa mitään kuulu. Eipä mullekaan tullut aikanaan kuin pari vastausta ja vain yksi kutsu haastatteluun, mutta se riittikin aivan mainiosti. Kohta tulee kaksi vuotta duunia täyteen kyseisessä paikassa.

Mä en saa vastausta juuri koskaan kun lähettää hakemuksen julkisesti ilmoitettuun ilmoitukseen. Tämä johtuu ihan siitä, että hakijoita on satoja ja kaikkiin on vaikea vastata. Mutta kyllä aina joskus tulee vastaus sähköpostilla tai perinteisellä postilla että et tullut valituksi. Henkilöstövuokrausfirmoista saa aina vastauksen, koska niillä on vastausjärjestelmä.
evvk

#98 • • evvk

Cloud, 28.9.2006 00:12:
Toikin on ihan kiinni, niistä opettajista etc. Kelan tantat kun voi olla laajalta skaalalta tyyliin kalvoja taululle kirjottakaa siitä ja thats it. Tai sitten jotain muuta.

Mulla ei ollut kelan tantat puhumassa vaan TAKK oli palkattu hommaan.
random

#99 • • Edited random
Etenkin IT-alalle ihmisiä palkattaessa on periaatteessa neljä asiaa, jotka ovat kaikkein tärkeimpiä ja joista ei voi tinkiä. Hakijalta odotetaan:

1. Smart
2. Gets things done
3. Motivation & Enthusiasm
4. Team player

Toisin sanoen, jos hakija on älykäs, kyvykäs ja nopea hoksaamaan asioita, hän todennäköisesti oppii uusia asioita ja tekniikoita nopeasti. Etenkin IT-alalla tiettyyn teknologiaan liittyvät tiedot ja taidot vanhenevat nopeasti ja joka firmassa käytetään hieman erilaisia työkaluja, prosesseja ym. Tärkeintä ei ole se mitä hakija osaa nyt vaan miten nopeasti hän kykenee oppimaan ja tekemään.

Kohta 2. on tärkeä siksi, että maailmassa on paljon älykkäitä kavereita, joilta puuttuu kuitenkin täysin kyky saada työt valmiiksi laadukkaasti ja aikataulun puitteissa.

Motivaatio on yksi merkittävimmistä tuottavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Ilman motivaatiota työteho laskee, virheet lisääntyvät ja hyvät oivallukset ja ideat jäävät usein syntymättä. Heikolla motivaatiolla varustettu henkilö voi myös luoda ympärilleen negatiivista varausta ja vaikuttaa koko työyhteisöön haitallisesti.

Lähes kaikki työ on jollain tavalla tiimityötä. Jos et tule muiden kanssa toimeen, työmahdollisuutesi romahtavat pohjalukemiin. Vittumaisten, hankalien ja liian eksentristen ihmisten kanssa kukaan ei halua tehdä töitä.

--

Muista aina edellä mainitut neljä asiaa, hait sitten mitä työtä tahansa. Muista lisäksi nämä:

1. Tule haastatteluun täsmällisesti. Ole hyvissä ajoin paikalla mutta älä soita haastattelijalle esim. 15 min ennen sovittua ajankohtaa. Täsmällisyys on hyve. Noudata sitä aina.

2. Kättele jämäkästi ja katso silmiin. Ensivaikutelman voit antaa vain kerran.

3. Pukeudu hakemasi työtehtävän ja firman oletuskoodin mukaisesti. Käytä haastattelussa kuitenkin aina siistejä vaatteita (= ei likaisia tai nuhjuisia).

4. Ole rehellinen. Työnantajat ovat yleensä fiksua porukkaa. Tunnusta rehellisesti, jos et tiedä jotain asiaa mutta painota aina, että olet innokas ja halukas oppimaan uutta ja teet mitä tahansa, että pääset nopeasti mukaan kuvioihin.

5. Ota selvää yrityksestä johon olet hakemassa töihin ja selvitä itsellesi miksi juuri sinut kannattaisi palkata. Työnantajat kysyvät lähes aina mitä tiedät heidän yrityksestään ja toiminnastaan. Jos et tiedä juuri mitään, motivaatiosarakkeeseesi rapsahtaa nolla. Selvitä tietoja netistä, opettele olennaiset asiat ulkoa.

6. Tunne omat heikkoutesi. Omien heikkouksien ja kehittämistä vaativien asioiden tunteminen on tärkeää. Niitä kysytään lähes aina. Pyri löytämään asioita, jotka voidaan nähdä jollain tavalla myös positiivisina ja kerro miten olet kehittänyt itseäsi viime vuosina.

7. Opettele ns. 15s elevator pitch-puhe. Sinun pitää pystyä 15 sekunnissa vakuuttamaan muut siitä, että olet pätevä ja juuri sinut kannattaa valita. Kun olet saanut töitä, opettele kertomaan 15 sekunnissa mikä on työnkuvasi.

8. Älä koskaan itse ala puhua rahasta/palkasta. Työnantaja kyllä ottaa aiheen esille, jos he edes harkitsevat sinua. Ole realistinen. Palkka kyllä nousee aikanaan. Mieti kumpi on tärkeämpää: a) saada k.o. työ vai b) vedättää palkkaa ja mahdollisesti menettää mahdollisuus. Älä kuitenkaan myy itseäsi liian halvalla.

9. Kiitä aina haastettelijaa lopuksi ja hymyile. Jätä positiivinen vaikutelma.
Juhgu

#100 • • Edited Juhgu Virnistelijä

foobar, 28.9.2006 08:51:
4. Ole rehellinen. Työnantajat ovat yleensä fiksua porukkaa.

hahjust.gif

[pieni](Muilta osin kyllä varsin hyödyllinen postaus) :)[/pieni]

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)