TYÖTTÖMÄT / TYÖLLISET - vinkkeja työnhakuuun...

204 posts, 11 pages, 56,002 views

Lounge_Lizard

#21 • • Lounge_Lizard Varsinainen ilopilleri
Työn orjaaaat sorron alta nouskaa!!!

Laulakaa mukana!

--
Et reiveihin lähde, et elokuviin, kun sinua kieltää se teidän isi

#22 • • yana Guest
Sega:

....ulkonäkö on myös tärkeä.....*iloinen*

olemus kokonaisuudessaan enemmänkin. salskea arjalainen rotumies hiirimäisellä itseluottamusella ja nöyryydellä jää armotta jalkoihin älykkään vahvan luottamuksen omaavan vähemmän komean tyypin kanssa samasta duunista kisaillessa. näin lievästi kärjistettynä
dixoff

#23 • • dixoff hmm Terve
spanig:

kyllä kaikki hoituu sillä kuhan vaa jaksaa sykkiä oman ittensä takia!!!positiivinen asenne on avain onnellisuuteen ja hyvään, mielenkiintoiseen työpaikkaan!!!

Tai sit pitää olla Esa Saarinen niin saa mukavat liksat siitä että käyttää about noita sanoja *hymy*
2000

#24 • • 2000 Opetuslapsi
Kannattaa lähteä siitä, että etsii itselleen työpaikan, missä ei tarvitse tehdä töitä maanantaisin... *voiei*

--
2 nasty 4 U

¡ Previous post about a year ago !
UnityF

#25 • • UnityF joo just se

2000:
Kannattaa lähteä siitä, että etsii itselleen työpaikan, missä ei tarvitse tehdä töitä maanantaisin... *voiei*

mulla on mun päätyö sellainen että mulla ei oo maanantaisin töitä... ja onko vähän tylsää.. *poks*
joten täydensin mun tyhjän maanantain toisella duunilla.. *hymy* *jiihaa*
terraluna

#26 • • terraluna Agentti
Ensimmäisen (kesä)työpaikkani sain 15-kesäisenä suhteilla, siellä hoidin työni niin hyvin että sain loisto työtodistuksen ja pyysin että työnantajani lupautuisi suosittelijakseni. Seuraavassa työpaikassani sain kuulla että minut valittiin koulutettujen hakijoiden edelle, koska työhaastatteluni ja soitto entiselle työnantajalleni olivat kuulemma vakuuttaneet niin hyvin. *ylpistyy*

Paras työpaikka, missä olen ollut, on tämän hetkinen työni päiväkotiapulaisena. Uusi kiva talo, nuori, innostunut työyhteisö ja haasteellinen, mielenkiintoinen ja vaihteleva työpäivä takaavat viihtymiseni. Eikä se kuukausipalkkaisena olo tuntipalkkoihin tottuneelle ole taloudellisestikaan yhtään pöllöä. *vink*

Vielä vinkkinä työnhakijoille, että kannattaa panostaa kirjalliseen hakemukseen ja pari päivää sen lähettämisen jälkeen SOITTAA PERÄÄN eikä jääd odottamaan työnantajan yhteydenottoa. Em. luo mielikuvan itsenäisestä ja aktiivisesta työntekijästä ja takaa usein pääsyn seuraavaan vaiheeseen eli työhaastatteluun. Tämä keino voi siis toimia jopa tilanteessa, missä et omista työn vaatimaa koulutusta ja muina hakijoina on koulutettuja henkilöitä, mutta silloinkin vain hyvin harvoin.

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

superwoman

#27 • • superwoman toinen jalka jo...
Vinkkejä työnhakuun löytyy varmasti esim. yliopistojen reksrysivuilta. Eikä tarvii mitään aivokirurgin paikkaa hakea, koska vinkit sopii työn kuin työn hakuun! Jos olet nää jo moneen kertaan käynyt läpi, niin siitä huolimatta kannattaa joka kohdassa vielä miettiä, et onks ihan oikeasti sisäistänyt vinkin?

Itselleni tulee mieleen ainakin pari tärkeää asiaa. En tiedä onko hakemusten tehtailu optimaalisinta työnsaannin kannalta? Itse keskittyisin muutamaan avoimeen paikkaan ja TODELLA HAKISIN NIIHIN.

Ekaks kannattaa miettiä, et miksi hakee sitä työpaikkaa ja toisekseen miksi juuri sut pitäis palkata? Näähän on kaikista tärkeimmät pointit, ja muulla ei ole oikeastaan mitään väliä jos näiden vastaukset kumisee tyhjää. Jos motiivit ei oo kohdallaan, ja hakee vaan jotain 'duunia' josta saa vähän käteistä elääkseen -jotkut tekevät tätä tosin koko työuransa ajan:( , niin kannattaa keskittyä siihen mitä vastapuoli haluaa. Työpaikkailmoituksesta vaan alleviivaamaan tärkeimmät pointit ja sitten miettimään miten teeskennellä/ kiillotella tosiasioita/ liiotella/ jopa valehdella (kaikki muutkin teke sitä ) ja liittää nää hiotut timantit vahvimmiksi ominaisuuksisi. Yksinkertaista.

Siitä vaan laatimaan hakemusta. Ja muista luetuttaa se jollain. Älä selosta hakemuksen täydeltä entisiä juttuja, vaan kerro mksi juuri sut pitäis palkata ja miksi halut tulla palkatuksi.

Johan pitäis alkaa sujumaan...

Lopuksi viel semmonen vinkki. Jos et oikein tiedä mitä haluaisit tehdä tai vasta suunnittelet työnhakua tai aiot vaihtaa duunia, niin tee ihmeessä itsestäsi eräänlainen mind map:Eli listaa kaikenlaisia ominaisuuksia mitä yleensä työantajat arvostaa; sosiaalisuus, itsenäinen työskentely, ryhmä/ tiimityö, kielitaito, kokemus järjestötoiminnasta, atk-taidot jne, jne. Sitten otat paperin ja pistätä sen sektoreiksi tai laatikoiksi. Alat rustaamaan joka kohtaan joka ainoan seikan mistä sulla on kokemusta. Esim otetaan vaikka vastuu-ryhmätyö-järjestötyö lohkot, mieti olitko/oletko partiossa, jossain yhdistyksessä tai missä lie luomuruokapiirissä. Pistät vaan tän toiminnan kyseisiin lohkoihin. Listaa kaikki mahdolliset. Sitten kannattaa miettiä miks jotkut lohkot on tyhjiä tai onko jossain lohkossa paljon toimintaa. Jos haluat kehittyä johonkin suuntaan, niin ala vahvistamaan jotain lohkoja tekemällä ja opiskelemalla jneerityisesti niitä, joiden toiminta tuo mielihyvää. Jonkun ajan päästä tiedät mitä haluat tehdä ja mitä ominaisuuksia siihen tarvitaan ja sinulla on ne! Ja mikä parasta, nautit työstäsi.

Aina ei logiikka ole tietenkään noin suora ja kaavamainen, mutta haittaa siitä ei työnhaussa ja ammatinvalinnassa ole pätkääkään!

Onnea työnhakuun!

--
...just visiting...

DJ Rx

#29 • • DJ Rx FINRG Recordings

ceecee:
postaus.jpg

*REPS*

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

JustinSan

#31 • • JustinSan Nullius in verba
Suhteilla on duuneja saanut. Hyvä työntekijä en ole koskaan ollut *nauru*
Teen kaikessa aina minimämäärän ja sluibaan silleen sniikisti mahdollisimman paljon, jaksa hikoilla jonku vitun duunin takia *joo*

Itse on parhaaksi keinoksi työnhakuun havainnut sen, että avaa vaan puhelinluettelon ja alkaa soittelemaan firmoihin. Siin tarttee vaan skidisti osaa käytellä turpavärkkiään, mutta eipä tuo niin kovin vaikeata ole *nauru*

Tällä keinoin itsellä ois natsannu montaki kertaa, mut aina on saanut parempaa duunia muualta ni en oo näitä soittelumestoi ottanu vastaan *vink*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Howdy

#32 • • Howdy Oldie

yana:
Sega:
---
....ulkonäkö on myös tärkeä.....*iloinen*
---

olemus kokonaisuudessaan enemmänkin. salskea arjalainen rotumies hiirimäisellä itseluottamusella ja nöyryydellä jää armotta jalkoihin älykkään vahvan luottamuksen omaavan vähemmän komean tyypin kanssa samasta duunista kisaillessa. näin lievästi kärjistettynä

Mut mitäs jos on molempia .. vidun komee ja ego isompi kun eurooppa *nauru*

--
Käpy vailla vertaa

serotonot

#33 • • serotonot Paul Easy

>Lucid:
JKiinnostaisi tietää, että onko monet saanut työtä ilman ”suhteita”, eli esim. ei kavereiden sukulaisten tuttavien kautta-....
Kuinka monta turhaa hakemusta lähetit, johon ei edes vastattu?
Mikä on paras kesäduuni, mikä tulee mieleen?
Mikä oli hulluin (hauskin/epämiellyttävin) työpaikka?
Ja loppujen lopuksi mitä johtopäätöksiä vedät lopetettuasi kesätyökauden? Vai lasketko vain hien ja huimauksen takia huomaamatta jääneitä kesäpäiviä?

ihan ekaks. pliis quotee oikein äläkä lihavoi, tulee simmut kipeeks.

Mä oon saanu kaikki työpaikkani ihan lähettämällä hakemuksia ja menemällä työhaastatteluihin. Sellaisen vinkin voisin antaa että ainakin itse kun olen nyk. työssäni lukenut työhakemuksia, että koittakaa hyvät ihmiset keskittyä kirjoittamaan oikein. Ala-astemaiset kielioppivirheet eivät yksinkertaisesti VOI OLLA MAHDOLLISIA aikuiselta ihmiseltä, joka tosissaan hakee töitä ja ahkeroi sen eteen että työpaikan saisi. Sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että tarkastaa kirjoitusvirheet ja yhdyssanavirheet edes pois ja tekee tekstistä jollain järkevällä tavalla luettavaa.

Lähes jokainen suomalainen täysi-ikäinen ihminen on käynyt peruskoulun loppuun, joten edes kieliopin alkeiden pitäisi olla hallussa. Itse nimittäin olen harvemmin edes lukenut tuollaisia hakemuksia loppuun asti, ellei niiden huumoriarvo ole sitten ylittynyt. Kokonaisten lauseiden käyttö ja edes jollain tavalla järkevä rakenne olisi enemmän kuin suotavaa.

ei siis näin:

Minä olen 23v iloinen opiskelja poika kuka tykkää työstä kuin työstä. Olen käynyt perus koulun jälkeen 2 vuotta ammatti koulun automaalari linjaa jonka jätin kesken koska en pitänyt alasta. Olen ollut töissä Samin grillillä ja myynyt Tepon Autossa varaosia. Olen myös ollut auttamassa isäni rakennus firmassa. Harrastan moottori pyöräilyä ja minulla onkin Yamaha XYZ644 jota olen itse virittänyt Tepon Autosta saamillani osilla. Samin grillillä opin myös kassa koneen käyttöä ja esimerkiksi kuinka tehdään tilitys pankkiin.

Toi esimerkki on hatusta temmattu muttei läheskään niin paha kuin mitä olen pahimmillaan / hauskimmillaan lukenut.

Eli pliis ihmiset, keskittykää siihen hakemukseen edes vaikka muuten ad/hd estäis sujuvan tekstin kirjoittamisen tai pyytäkää vaikka jotain kaveria tarkistamaan se ennen lähettämistä. Netistäkin löytyy jostain valmiita työhakemuspohjia, en vaan muista tähän hätään mistä
serotonot

#35 • • serotonot Paul Easy

root:
Joo, ja jätetään myös ne hymiöt pois työhakemuksista. *joo**eiei**jiihaa**aplodit**iloinen**slurps*

Nim. ”Yli 400 hakemusta käsitellyt”

joo ton unohdin mainita. Synkkä hymiöiden kirous on iskenyt jo noihinkin. Ja se on ainakin sellainen "suoraa roskiin"-tapaus joka erehtyy hymiön pistämään
Aziz Combat Fighter

#36 • • Aziz Combat Fighter
Mä hain intin jälkeen kahteen duuniin, ja molemmista ehittiin ottaa yhteyttä ennenkuin itse ehdin soittaa perään. UPS tarjosi lähetystenkäsittelijän hommia, mutta viikottainen tuntimäärä ei ylittynyt. Securitakselta soitettiin kaksi tuntia hakemuksen lähettämisen jälkeen ja pyydettiin seuraavaksi päiväksi työhaastatteluun. Sain paikan siltä istumalta.

Hyvä vinkki työnhakuun on tosiaan soittaa perään, turha odottaa että se paperinläpyskä kanarianmatkan valokuvalla höystettynä herättää työnantajassa palkkausintoa; kannattaa soittaa ja kysyä, milloin voi tulla haastatteluun. Oman aktiivisuuden osoittaminen on ihan perusjuttu. Kyllästyttää kuunnella "työttömiä" jotka sanoo et "Oon lähettäny ainaki 50 hakemusta!!" ja sit ku kysyy et ootko soittanu perään ni ne vastaa et "no en ku sielt tuli sellanen vastaus et ne soittaa jos niit kiinnostaa".. Yltiöoptimismia. Niinjoo: Siisteys, kielioppi, asiallisuus. Mieluusti kannattaa ottaa lävärit pois kun menee duunihaastikseen, vaik kuinka tuntis et ne on individualismin osoitus ja vahva testamentti siitä, että olet elinvoimainen, itsenäinen yksilö. Sama koskee krusifiksipaitoja ja vanhan viinan hajua.
serotonot

#37 • • serotonot Paul Easy

Ana:
Mä hain intin jälkeen kahteen duuniin, ja molemmista ehittiin ottaa yhteyttä ennenkuin itse ehdin soittaa perään. UPS tarjosi lähetystenkäsittelijän hommia, mutta viikottainen tuntimäärä ei ylittynyt. Securitakselta soitettiin kaksi tuntia hakemuksen lähettämisen jälkeen ja pyydettiin seuraavaksi päiväksi työhaastatteluun. Sain paikan siltä istumalta.

Hyvä vinkki työnhakuun on tosiaan soittaa perään, turha odottaa että se paperinläpyskä kanarianmatkan valokuvalla höystettynä herättää työnantajassa palkkausintoa; kannattaa soittaa ja kysyä, milloin voi tulla haastatteluun. Oman aktiivisuuden osoittaminen on ihan perusjuttu.

Tossakin menee tietty raja. Toki on ihan ok soittaa kerran ja kysyä että millos voi tulla haastatteluun, mutta henk koht pidän siitä että saa valita haastateltavat itse. Eli luultavasti sanoisin soittajalle että "odota rauhassa, ilmoitamme kyllä".

Pahimmillaan on käynyt niin että 2h haastattelusta on haastateltava soittanut "no pääsinkö töihin" ja toistanut tuota kysymystä lähes viikon ajan pari kertaa päivässä puhelimitse "ettekö ole vieläkään päättänyt"

joten ainakaan muhun työhönottajana toi sun ohje ei päde. Panostakaa ennemmin siihen hakemuksen persoonallisuuteen ja kielioppiin.
Aziz Combat Fighter

#38 • • Aziz Combat Fighter

serotonot:
---
Tossakin menee tietty raja. Toki on ihan ok soittaa kerran ja kysyä että millos voi tulla haastatteluun, mutta henk koht pidän siitä että saa valita haastateltavat itse. Eli luultavasti sanoisin soittajalle että ”odota rauhassa, ilmoitamme kyllä”.

Pahimmillaan on käynyt niin että 2h haastattelusta on haastateltava soittanut ”no pääsinkö töihin” ja toistanut tuota kysymystä lähes viikon ajan pari kertaa päivässä puhelimitse ”ettekö ole vieläkään päättänyt”

joten ainakaan muhun työhönottajana toi sun ohje ei päde. Panostakaa ennemmin siihen hakemuksen persoonallisuuteen ja kielioppiin.

Aktiivisuudella ja tökeröydellä on eroa. En tietenkään tarkoittanut mitään jälkipommittelua tai häirintää, mutta on mun mielestä ihan kannustettava ajatus soittaa perään ja tiedustella, saapuiko hakemus perille ja kannattaako varata aikaa haastattelulle esim. samalta tai ensi viikolta. Kyl mä kattosin et se henkilökohtainen kontakti, vaikkakin vain puhelimitse, on ihan hyvä tapa saada oma nimi työnantajan muistiin. Sitäpaitsi, persoonallisuus työhakemuksessa on aivan hemmetin vaikea toteuttaa, jos haluaa tehdä siitä samalla asiallisen ja tyylikkään.

Mut, onhan toki niitä työnantajiakin ihan yhtä montaa eri sorttia kuin työn hakijoitakin.
MissKoo

#39 • • MissKoo
Mä olen asiasta sitä mieltä, että jokainen joka OIKEASTI haluaa töitä niin sitä myös löytää. Olen itse ollut lähes aina määräaikaisilla työsopimuksilla, joten töitä on tullut haettua useampaankin otteeseen. Välillä olen saanut lähetellä hakemuksia lähemmäs kaksi sataa ennenkun on tärpännyt, joskus toiste on taas uusi työ löytynyt melkein heti. Jos haluaa töitä niin ei sitä kukaan himaan tule tarjoamaan, vaan itse pitää olla aktiivinen. Ottaa vaikka yritystelen kauniiseen käteen ja rupeaa lähettelemään sähköpostin kautta avoimia hakemuksia firmaan kuin firmaan. Silleen olen itsekin duunia löytänyt.

En ymmärrä sellaisia jotka vinkuu ettei ole duunia, mutta eivät oikeasti tee sen asian eteen mitään. En hyväksy sitä että elätän tuollasia ihmisiä verorahoillani.

Hakemuksissa on hyvä painottaa järkeviin kappalejakoihin ja oikeinkirjoitukseen. Mielestäni hakemus ei saisi olla yhtä sivua pidempi, kuka sitä jaksaa lukea jos on kolmea sivua? Jos itse ei osaa tehdä hyvää hakemusta, työkkäri varmasti auttaa tai kaverit jotka osaa. Kaikkein suurimmat naurut yhdessä työpaikassa sain kun luin sinne lähetettyjä hakemuksia, yksi kundi oli kirjoittanut räkäselle paperille sinisellä tussillä: paras ei perusteluja kaipaa *nauru* Yllättäen ei saanut tämä kaveri töitä..
#40 • • Hullu Vilosofi Guest
Simppeli homma. Tärkeää on saada aikaan kiinnostava hakemus. Itse pääsin työhaastatteluun, kun höpisin jotain päätöntä siitä miksi lampaat eivät kutistu sateella. Itse haastattelussa ole mahdollisimman ulospäin suuntautunut ja harkitse jo etukäteen mitä aiot kertoa ja mitä et. Harvemmin valehtelemisesta on hyötyä, mutta asioiden auki jättäminen on suht hyvä vaihtoehto. Jos olet oma itsesi niin löydät varmasti paikan, jossa viihdyt ja jossa sinusta pidetään.
Pukeutuminen on tietenkin suht tärkeää riippuen siitä mitä työtä haet. Jos haussa on perus duuni, niin kannattaa laittaa hillityn siistit kuteet niskaaan. Puvulla ei tee vaikutusta kuin virkoja haettaessa.
Ja tietenkin se tärkein kaikista: Muista kätellä niin, että luut rutisee.

Omista kokemuksista voin sanoa sen verran, että olen lähettänyt vain kolme työhakemusta ja aina on tärpännyt.