Maksatko TV-lupamaksua?

596 posts, 30 pages, 186,254 views

hallucinogen

Posts: 8,190

#481 • • hallucinogen Edain

Gisou, 24.2.2007 20:40:
Okei. Ehkä summat vaatis tarkempaa tiedonhankintaa, mutta se on varma, et siihen tarkastustoimintaan suunnatut varat on liian suuria ja ne ne vois käyttää hyödyllisemminkin.


Mä kyllä uskon, että tarkastukset maksaa itsensä takaisin koska jos ei ois mitään pelkoa perseen alla niin ei niin moni maksais.

--
pikku-*possu*

ETJ

Posts: 1,229

#482 • • ETJ Failed specimen
Maksan, koska yhteen aikaan telkkari oli sijoitettu kämpässä silleen, että ovelta/postiluukusta oli suora näköyhteys siihen, niin en viitsinyt olla maksamatta.
Halokaust

Posts: 19

#483 • • Edited Halokaust

Gisou, 24.2.2007 20:31:


Ps. Jokainen voi itse miettiä, että missä on vika, kun lupamaksuista saa valtio rahaa vuodessa 0,5 miljoonaa ja tarkastustoimintaan käytetään 1 miljoona eli netto on miinus puol milliä.




Eiköhän nyt "vähän" enemmän kuitenki valtio saa (valtio omistaa YLE:stä 99,98%). Lupamaksua maksetaan ~2 miljoonaa vuodessa (tv-maksu.fi) ja á 208,15 vuodessa, mikä tekee rapiat 416 miljoonaa vuodessa.
Gisou

Posts: 114

#484 • • Gisou

hallucinogen, 24.2.2007 20:43:
---
Gisou, 24.2.2007 20:40:
Okei. Ehkä summat vaatis tarkempaa tiedonhankintaa, mutta se on varma, et siihen tarkastustoimintaan suunnatut varat on liian suuria ja ne ne vois käyttää hyödyllisemminkin.

---

Mä kyllä uskon, että tarkastukset maksaa itsensä takaisin koska jos ei ois mitään pelkoa perseen alla niin ei niin moni maksais.



Olen samaa mieltä siitä, että vähemmän ihmisiä maksais, jos tarkastuksia ei olisi. Nykyinen järjestelmä ei kuitenkaan ole enää ajantasainen vaan vaatisi rajuja muutoksia.

Voisin verrata maksua pakolliseen liikennevakuutukseen, jota siis pitää maksaa, jos haluaa laillisesti ajaa liikenteessä. Tässä maksussa ihmiset vaan näkevät jotain, mikä perustuu johonkin järkevään ja maksavat sen siis mukisematta. Veikkaisin, että prosentuaalisesti ihmiset suhtautuvat paremmin liikennevakuutukseen kuin tv-maksuun. On siis täysin mahdollista ostaa auto, olla maksamatta vakuutusta ja ajella, mutta todennäköisyys siitä, että poliisi pysäyttäisi tarkastaakseen vakuutuksen voimassaolon on häviävän pieni. Tästäkin huolimatta kansalaisista suurin osa maksaa kiltisti liikennevakuutuksensa, vaikka mitään pelkoa ei sinällään ole (koska kaikki ovat mielestään tosi hyviä kuskeja ja eivät koskaan voisi olla syyllisiä kolariin)

Jos kuitenkin joskus joutuisin tarkastajan kynsiin niin ottaisin tv-luvan minimiajaksi ja sanoisin sen irti heti, kun mahdollista. Niin ja sanoisin ostaneeni teeveen eilen.

--
Eläinten maailma on ihmeellinen.

sapeli

Posts: 11,768

#485 • • sapeli jokukukamikä?
Kertokaas, meillä on telkka muttei siihen antennijohtoa, saati sitten digisovitinta... Tarviiko maksaa lupamaksu? Todennäköisesti jos tuota toosaa tullaan koskaan käyttämään ni se on dvd-soittimen monitorina.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Lost-Soul

Posts: 3,107

#486 • • Lost-Soul los pallos

sapeli, 3.4.2007 22:06:
Kertokaas, meillä on telkka muttei siihen antennijohtoa, saati sitten digisovitinta... Tarviiko maksaa lupamaksu? Todennäköisesti jos tuota toosaa tullaan koskaan käyttämään ni se on dvd-soittimen monitorina.


Jos telkussasi on viritin, niin silloin täytyy.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

sapeli

Posts: 11,768

#487 • • sapeli jokukukamikä?

Lost-Soul, 3.4.2007 22:08:
---
sapeli, 3.4.2007 22:06:
Kertokaas, meillä on telkka muttei siihen antennijohtoa, saati sitten digisovitinta... Tarviiko maksaa lupamaksu? Todennäköisesti jos tuota toosaa tullaan koskaan käyttämään ni se on dvd-soittimen monitorina.
---
Jos telkussasi on viritin, niin silloin täytyy.



Vaikkei siihen sais näkymään yhtään kanavaa? That's lame. *hmph*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

hallucinogen

Posts: 8,190

#488 • • hallucinogen Edain

Lost-Soul, 3.4.2007 22:08:
Jos telkussasi on viritin, niin silloin täytyy.


Miettisin, että mahtaako toi asia muuttua kun analogilähetykset loppuu ja jos telkussa on vain analoginen viritin niin sehän on käytännössä sama kun siinä ei olisi viritintä. Tosin epäilen, että sille ei tuu oleen merkitystä koska yle haluaa rahaa :D.

--
pikku-*possu*

Lost-Soul

Posts: 3,107

#489 • • Edited Lost-Soul los pallos

hallucinogen, 3.4.2007 22:13:
---
Lost-Soul, 3.4.2007 22:08:
Jos telkussasi on viritin, niin silloin täytyy.

---

Miettisin, että mahtaako toi asia muuttua kun analogilähetykset loppuu ja jos telkussa on vain analoginen viritin niin sehän on käytännössä sama kun siinä ei olisi viritintä. Tosin epäilen, että sille ei tuu oleen merkitystä koska yle haluaa rahaa :D.


Q: Tarvitseeko suorittaa televisiomaksua syyskuun 2007 jälkeen, mikäli ei hanki digisovitinta mutta haluaa pitää television nauhoitettujen elokuvien katselua varten?
A: Kaikki televisiolähetykset muuttuvat Suomessa digitaalisiksi 1.9.2007 alkaen. Mikäli käytössä ei ole digisovitinta tai digitelevisiota, ei tämän jälkeen voi enää katsoa suomalaisia televisiolähetyksiä, eikä myöskään televisiomaksua tarvitse maksaa.
Televisiomaksu on kuitenkin maksettava, jos pystyy katsomaan muiden maiden analogisia televisiolähetyksiä (esim. Ruotsi siirtyy digiaikaan vasta marraskuussa 2007). Televisiomaksu on maksettava myös silloin, jos käytössä on satelliittiantenni, jonka avulla voi vastaanottaa ulkomaisia televisio-ohjelmia.

Kansainvälinen käytäntö on se, että televisiomaksu maksetaan omaan maahan riippumatta siitä, minkä maan televisiolähetyksiä seurataan.


http://www.tv-maksu.fi/navi7.html

edit: siis asia muuttuu, kun analogiset kanavat tippuvat pois

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

mane

Posts: 137

#490 • • mane
Tv-maksuhan on aivan vapaaehtoinen. Ei ole pakko päästää tarkastajaa kotiinsa.
plink

Posts: 1,405

#491 • • plink team paska
minä pelle makselen. jäin joku aika sitten kiinni verekseltään, kun olin tulossa röökiltä ja äijä pamautti samalla hetkellä ovelle. kovien puhelahjojen ansiosta en tosin saanut minkäänlaisia sakkoja tai tarkastusmaksuja.:) olisi kyllä ihan kivaa, jos ne luparahat näkyisivät itse tv-tarjonnassa, eivätkä menisi Ylen ylihintaisiin bändikämppiin tai vastaaviin.

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

-V-

Posts: 587

#492 • • -V-
Ja oveahan en avaa ellen tiedä kuka on tulossa, luojan kiitos alhaalla ovi toimii koodilla, jota kukaan ei ulkoa muista *tirsk*

Ja jos sattuu samaan aikaan ovelle, ni vierailullehan mä tänne oon vaan tulossa... eikös kukaan ollukaan kotona *ding*

Tuskin koskaan katon telkkaria niin en näe mitään järkeä niistä turhista ohjelmista mitään maksaakaan. Ehkä sitten joskus... ehkä
Loose Grip

Posts: 330

#493 • • Loose Grip
Emäntä maksaa, itse en suostuisi maksamaan. Käytäntö tuntuu suorastaan vasemmistolaiselta. Taas viedään pientä kansalaista kuin sikaa narussa. TV-lupa on kuitenkin paljon rahaa, varsinkin kun ottaa huomioon, että ylen ohjelmia katsoo vain pieni murto-osa television omistajista. Tällä hetkellä, koska taloyhtiössämme ei ole digivalmiutta, joudun katsomaan teeveetä digipöytäantennilla, eikä ylen kanavat edes suostu näkymään sitä kautta.
Kolera

Posts: 4,256

#495 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
jos olisi kiinnostusta ja aikaa(irkkaukselta, lorvimiselta ja pelaamiselta) niin katsoisin kyllä ylen ohjelmia paljon enemmänkin. Sanoisin että monia kiinnostavia aiheita on mitä nyt ne pitäisi saada pikakelauksella suoraan päähän niin ettei tarvitsisi katsoa näitä ohjelmia =P

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Forcer

Posts: 162

#496 • • Forcer Separi
En maksa, TV:n kyllä omistan, joka tosin on ollut lattialla jo muutaman viikon koska en sitä jaksa katsoo kun ei sieltä mitään katsomisen arvosta tuu, paitsi Simpsonit, jotka on kaikki nähty ties kuinka monta kertaa
Loose Grip

Posts: 330

#497 • • Loose Grip

Tyranoid, 4.4.2007 22:25:
---
Loose Grip, 4.4.2007 21:02:
ylen ohjelmia katsoo vain pieni murto-osa television omistajista.

---


Määrittelisitkö kuinka paljon on pieni murto-osa?



En määrittelisi. En jaksa lähtee jankkaa faktoista ja fiktioista, toi oli ihan vaan subjektiivinen suomalainen rehellinen kommentti.
Loose Grip

Posts: 330

#499 • • Loose Grip

Tyranoid, 5.4.2007 15:15:
---
Loose Grip, 5.4.2007 15:09:
En jaksa lähtee jankkaa faktoista ja fiktioista

---


"I've made up my mind, don't confuse me with the facts."

;)



Jotkut ne vaan haluu väkisin lähtee tekee väitöskirjaa kaikista keskusteluista.
Mä kuitenkin passaan tällä kertaa. Etsi joku toinen, jonka tekstin asiasisällössä on virhe.
La Petite

Posts: 1,160

#500 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
Faktana voin sanoa, että mulla on työni puolesta pääsy katsojaluku tilastoihin ja kyllähän se YLE porskuttaa vahvasti ykkös sijalla näistä kotimaisista TV palveluiden tarjoajista.
Ja eipä ole tää Suomenmaa ainoa paikka missä TV lupaa maksetaan, Briteissä se on hurjasti kalliimpi ja tulevat poliisikoirien kanssa ovelle kyselemään lupia.

P.S: EN ole valmis kertomaan lukuja kumpaankaan lauseeseen *nauru* koska se tieto on duunissa ja en jaksa muistaa tarkkoja lukuja, joku joka jaksaa voi varmaan nää googlettaa

--
Rem tene, verba seqventur