Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,211,636 views

Ozie

Posts: 1,389

#1101 • • Edited Ozie

Ni Shi, 5.4.2007 20:35:
Vielä pitäs selvitellä millasia äänieristyksiä ilmanvaihtokanavaan sais...



Helpoin tapa lienee lisätä äänenvaimetimet tai vaihtaa pääte-elimet hiljasempiin.


Edit: tuo nyt siis riippuu vähän että johtuuko se ääni siitä pääte-elimestä vai tuleeko se ihan putkistosta.
Hitchhiker

Posts: 1,754

#1102 • • Hitchhiker
Nyt pitäisi itelle miettiä makkariin tuo värillinen maali, pohjamaalattu on ja tapetit poistettu. Varmaankin sinne tulee poltettu oranssi, ei vielä täyttä varmuutta mutta onneksi nuo perhostapetit lähti sieltä pois (helpotti jo huomattavasti omaa oloa *pepsodent*).
toni

Posts: 912

#1103 • • toni
Mistä kannattaisi metsästää isoja peililaseja? Tarvitsisin pari kappaletta vajaa pari metriä kanttiinsa olevaa seinälle asennettavaa peiliä.
ville

Posts: 3,780

#1104 • • ville olen oikeasti ujo
Espoonlahden lukko ja lasi on halvin paikka josta peiliä olen löytänyt mittatilauksena, mutta kannattaa ottaa randomilla vaikka parikin firmaa ja soitella niihin.

Jos palat on tosiaan pari metriä kanttiinsa, kannattaa harkita asennuspalvelua. Yhden palan paino on aika suuri ja kaverin kanssa sählätessä kulma murtuu todella äkkiä. Palan hinnaksi tulee helposti satoja euroja ja siten vaurio saattaa harmittaa aika paljon :(
ken-guru

Posts: 165

#1105 • • ken-guru
No niin.

Tarkoitus olisi seuraavana viikonloppuna laminoida kämppää täällä Hollannissa. Jos joku joka on tuota hommaa tehnyt aikaisemmin voisi pistellä hyväksi havaittuja niksejä tänne, olisin erittäin kiitollinen.

Olen lukenut netistä tuhottomasti eri asennusohjeita ja teoria tuntuu olevan jollain tapaa hallussa.

Eli:

1. Siivotaan pinta hyvin
2. Varmistetaan pinnan suoruus
3. Asennetaan alusmuovi ja/tai aluslattia joka vaimentaa ääniä (aluslattia voi toimia myös muovisulkuna jolloin erillistä alusmuovia ei tarvitse)
4. Asennellaan laminaatit :)

Eli jos jollain jotain näppäriä niksejä ja sellaisia havaintoja tuohon neloskohtaan jotka keksii vasta asennuksen jälkeen, tänne vaan :)

Olen ajatellut leikata noita laminaatteja pistosahalla jota paikalliset työkaverit suosittelivat.
akir0

Posts: 2,554

#1106 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009

ken-guru, 16.4.2007 09:38:
4. Asennellaan laminaatit :)

Eli jos jollain jotain näppäriä niksejä ja sellaisia havaintoja tuohon neloskohtaan jotka keksii vasta asennuksen jälkeen, tänne vaan :)

Olen ajatellut leikata noita laminaatteja pistosahalla jota paikalliset työkaverit suosittelivat.



Ikean sivuilta löytyy animoitu esitys tavasta, jolla laminaatteja kannattaa asentaa ja lisäksi ohjeet putkien jne kohtien tekoon. Katsomisen arvoinen!

Ikea.fi -> Lattiat -> Puulattiat -> Lattian asennus
-Kerttu-

Posts: 4,542

#1107 • • Edited -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
Ah, tapetin repiminen.. *sydän* *justjoo* Kun muutaman neliön huoneen tapettien repimiseen kuluu yli 6 tuntia, niin siinä alkaa olemaan vitsit vähissä. Tapetti lähti 4 kerroksessa ja välillä tuntui, että tapetti oli liimattu pikaliimalla seinään. Ennemmin meinasi seinä kaatua kuin tapetti irrota. Saatiin kuitenkin tapetti suhteellisen kunnialla irti ja nyt on melkein jo huone maalattu..*iloinen*

Edessä olisi vielä eteisen maalaus ja sunnuntaina sitten muuttamaan.. *joo* *sydän*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

ken-guru

Posts: 165

#1108 • • ken-guru

akir0, 16.4.2007 09:47:
---
ken-guru, 16.4.2007 09:38:
4. Asennellaan laminaatit :)

Eli jos jollain jotain näppäriä niksejä ja sellaisia havaintoja tuohon neloskohtaan jotka keksii vasta asennuksen jälkeen, tänne vaan :)

Olen ajatellut leikata noita laminaatteja pistosahalla jota paikalliset työkaverit suosittelivat.

---


Ikean sivuilta löytyy animoitu esitys tavasta, jolla laminaatteja kannattaa asentaa ja lisäksi ohjeet putkien jne kohtien tekoon. Katsomisen arvoinen!

Ikea.fi -> Lattiat -> Puulattiat -> Lattian asennus



Kiitos kiitos tästä linkistä.

Hain tosiaan eilen laminaatit paikallisesta Ikeasta ja testimielessä asentelin niitä tuollaiseen 3m2 kokoiseen vaatehuoneeseen. Pienien alkuvaikeuksien jälkeen sain asenneltua pari ensimmäistä riviä kunnialla loppuun. Tänään sit loput tuosta huoneesta jonka jälkeen olisi tarkoitus siirtyä haastavampiin huoneisiin.
lohikarme

Posts: 1,730

#1109 • • Edited lohikarme RitariVittupää
Viime marraskuussa tuli muutettua omistusasuntoon ja nyt alkaa olla valmista *hymy*

Otan pihasta ja muista huoneista kanssa lähipäivinä kuvat *joo*

Muissa huoneissa näkyy ehkä sit se kuuluisa naisen kädenjälki paremmin *lmao* Mut oma pyhättö eka *wirn*

--
Qualis artifex pereo

ville

Posts: 3,780

#1110 • • ville olen oikeasti ujo

ken-guru, 17.4.2007 10:33:
Hain tosiaan eilen laminaatit paikallisesta Ikeasta ja testimielessä asentelin niitä tuollaiseen 3m2 kokoiseen vaatehuoneeseen. Pienien alkuvaikeuksien jälkeen sain asenneltua pari ensimmäistä riviä kunnialla loppuun. Tänään sit loput tuosta huoneesta jonka jälkeen olisi tarkoitus siirtyä haastavampiin huoneisiin.



Helppoa homma toi on :)

Ainoat asiat mikä pitää muistaa on, että paukutat oikein olan takaa niitä saumoja kiinni ja jätät liikkumavaran seinän ja laminaatin väliin.

Jos jätät ton kunnon paukutuksen väliin niin liikkuminen saattaa syntyä keskelle lattiaa koska saumat ei ole tiiviit -> sauma alkaa irvistää suurien lämpötilamuutosten takia.
ville

Posts: 3,780

#1111 • • ville olen oikeasti ujo

lohikarme, 17.4.2007 10:37:
Muissa huoneissa näkyy ehkä sit se kuuluisa naisen kädenjälki paremmin *lmao* Mut oma pyhättö eka *wirn*



Tyylikkäältä näyttää, mutta erityispropsit tekniikasta, kunnon olohuoneesta pitääkin löytyä HD valmius ja vähintään 6 laadukasta pönttöä :)

Jos nyt jotain muuttaisin, niin verhoissa voisi olla kuviota ja ne voisi ulottua alas asti. Toi patterin näkyminen snadisti pilaa fiilistä :(
LadyInRed

Posts: 83

#1112 • • LadyInRed
Muistanko mä väärin vai oliko jollain täällä keittiön välitilassa lasi? Keskustelu on niin pitkä kahlata läpi *hmph*
vaavu

Posts: 1,324

#1113 • • vaavu vara-vana

LadyInRed, 23.4.2007 10:41:
Muistanko mä väärin vai oliko jollain täällä keittiön välitilassa lasi? Keskustelu on niin pitkä kahlata läpi *hmph*



Jep. _o/

Onko jotain erityisiä juttuja, mitkä tässä ratkaisussa mietityttää?
mniittymaki

Posts: 1,641

#1114 • • mniittymaki

Super-Kerttu, 17.4.2007 08:32:
Ah, tapetin repiminen.. *sydän* *justjoo* Kun muutaman neliön huoneen tapettien repimiseen kuluu yli 6 tuntia, niin siinä alkaa olemaan vitsit vähissä. Tapetti lähti 4 kerroksessa ja välillä tuntui, että tapetti oli liimattu pikaliimalla seinään. Ennemmin meinasi seinä kaatua kuin tapetti irrota. Saatiin kuitenkin tapetti suhteellisen kunnialla irti ja nyt on melkein jo huone maalattu..*iloinen*

Edessä olisi vielä eteisen maalaus ja sunnuntaina sitten muuttamaan.. *joo* *sydän*



Kannattaa hommata semmosta tapetin irroitukseen tarkoitettua "liisteriä". Sitä kun levittää seinille ja antaa vaikuttaa n.20min niin johan lähtee nätisti irti :)

.m
Jutu

Posts: 3,054

#1115 • • Jutu Blondi
Tietäiskö joku mistä sais ostettua sellasen himmeestä lasista(?) tehdyn kellon? Viisarit joko mustat tai metallin väriset. Löysin tänään sokoksesta tuon tapasen mutta siinä ei ollut ollenkaan numeroita niin se sitten jäi sinne. Muodolla ei ole väliä, pyöreä tai neliö kelpaa ihan hyvin.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

LadyInRed

Posts: 83

#1117 • • LadyInRed

vaavu, 23.4.2007 14:29:
Jep. _o/

Onko jotain erityisiä juttuja, mitkä tässä ratkaisussa mietityttää?



Haluaisin maitolasin välitilaan koska olen kyllästynyt laattoihin. Mietin vaan että miten se lasi kiinnitetään? Tiedän että lasiliikkeessä/rautakaupassa neuvotaan mutta haluaisin tietää miten joku on oikeasti laittanut ja onko ollut hyvä. Ettei ne myy mulle liikkeessä ihan mitä tahansa ratkaisua :D
Avatar
#1118 • • Dorka Guest

LadyInRed, 24.4.2007 13:20:
Haluaisin maitolasin välitilaan koska olen kyllästynyt laattoihin. Mietin vaan että miten se lasi kiinnitetään? Tiedän että lasiliikkeessä/rautakaupassa neuvotaan mutta haluaisin tietää miten joku on oikeasti laittanut ja onko ollut hyvä. Ettei ne myy mulle liikkeessä ihan mitä tahansa ratkaisua :D



Tuota lasin suhteen suosittelisin lasi ammattilaista joka myisi lasin sekä asennuksen. Pelkästään lasi vaihtoehtoja on todella paljon sekä erillaisia kiinnitystapoja ja ihan perus rautakaupassa ei semmosta tietoa löydy. Itselläni on isoja lasiliukuovia (entsattua) ja nyt vieraskämppään tehdään lasiseinää, liukuovia yms. Itse käydän sellaista kuin Lasitusliike V Aalto Oy.

...toivottavasti olet varautunut siihen, että ne maksaa suht paljon nuo lasi jutut.
parrot

Posts: 9

#1119 • • parrot
Meillä on keittiön välitilassa 4mm paksu, mittojen mukaan Lasimyynti Juvosella http://www.lasimyyntijuvonen.fi/ teetetty ns. Lacobel-lasi (lasin tausta maalattu valkoiseksi, jolloin lopputulos on lasin omasta vihertävästä väristä johtuen mielestäni kaunis hennon vihertävä ja täysin läpinäkymätön). Hinta oli muistaakseni luokkaa 50-60/neliö, kokonaishinta jäi meillä joka tapauksessa reilusti alle 200:n. Taustapuolelta etsattua eli ns. maitolasia saa karkaistuna samasta paikasta suurin piirtein samaan hintaan.

Kiinnityksen käytimme näitä Ikean listoja http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=15&productId=83119&langId=-13&categoryId=16065&chosenPartNumber=1010565. Helppo sahata mittoihin, mielestäni siisti ja huomaamaton lopputulos ja lisäksi listaan saa kiinnitettyä erilaisia lisätarvikkeita kuten koukkuja, jos haluaa. En alkaisi itse liimailla lasia suoraan seinään, vaikka rautakaupoissa sitä tuntuvatkin suosittelevan. Listasysteemillä kiinnitetty lasi on niin paljon helpompi irroittaa ja vaihtaa, jos moiseen tulee joskus tarvetta.

Lasi välitilassa on kyllä hyvä vaihtoehto jos ei kaakeleista perusta: helppo asentaa ja helppo pitää puhtaana!
ville

Posts: 3,780

#1120 • • ville olen oikeasti ujo
Helsingin halvin lasiliike (tai ainakin yksi halvimmista) taitaa olla espoonlahden lukko ja lasi, jossa 4mm karkaistu lasi maksaa muistaakseni 44e/neliö. Kaikki hionnat, maalaukset, etsaukset, karkaisut, reijät sun muut onnistuu. Ollaan tilattu heiltä kokonainen ovi, suuri 240cm peili, välitilan lasit, kenkätelineen suojat, 10mm lasilevyjä hifille jne jne. Joka kerta hinta ollut edullinen ja jopa puolet siitä miten monet muut lasiliikkeet pyytävät. Lasiliikkeissä kannattaa oikeasti vertailla.... kun soittelin liikkeitä läpi, niin keskiarvo 4mm karkaistulle lasille oli yli 80e/neliö eli naurettavan paljon.

Kiinnitys on todella helppoa tehdä itse. Lasiliikkeet myyvät kiskoja, jotka ruuvilla seinään ja lasi niiden väliin. Kisko ei maksaa monta euroa metri ja tarvittaessa kiskon ja seinän väliin voi laittaa parit prikat. Tällöin takana olevan seinän ei tarvitse olla luotisuora, kuten tuossa liimausvaihtoehdossa.

Sitten jos lasilevyn pituus alkaa nousta pariin metriin ja leveys metrin luokkaa, en suosittele itse asennusta. Tuollaisen palan kun pudottaa edes 5cm korkeudelta lattialle, niin koko pala saattaa särkyä ja kustannukset olla siten hyvin monia satoja euroja. Huonolla tuurilla karkaistu lasi "pamahtaa" rikki vaikka naamalle ja haavat on aika suuret... mutta jos kiinnitettävä pala on pieni, esim 2m * 60cm niin hyvin sujuu asennus kun kaverin kanssa rauhassa tekee :)

Ja tosiaan kaikkiin kolhuille altiisiin paikkoihin vain karkaistua lasia!