Lauri,
Tulkinnan mukaan suoramarkkinointikielto koskee yksittäistä sähköpostiviestiä joka on kohdistettu tietylle henkilölle ilman hyväksyntää. Tulkinnan mukaan keskusteluforumit eivät ole verrattavissa suoramarkkinointikieltoon (ellei sitä forumissa kielletä).
Eiks anqqa sais päättää?
Luonnollisesti anqqa saa päättää, mutta ei se estä meitä vaihtamasta mielipiteitä ja pohtimasta asiaa monesta näkökulmasta. Klubituksella on lisäksi pitkä perinne kuunnella nimenomaan käyttäjiään valintoja tehdessä, joten hyvällä todennäköisyydellä emme edes puhu pelkästään lämpimiksemme.
Ymmärrän hyvin, että Klubituksen ryhmäviestin voi lakimiehelle selittäessä pukea sellaiseen muotoon, että hän vetää sellaisen loogisen johtopäätöksen, että ryhmäviestit eivät ole rinnastettavissa sähköpostiin. Minun mielestäni Klubituksen ryhmäviestit ovat kuitenkin hyvin kaukana perinteisestä foorumeista siksi, että ne aiheuttavat noita notifikaatioita ja ovat yksilöllisesti hallittavissa. Uskoisin, että lain hengessä tällaisessa mediassa kulkevat viestit katsotaan suoramarkkinoinniksi.
Itse en ole vielä kommentoinut näitä free entry-ryhmiksiä. Ymmärrän, että jotkut promoottorit käyttävät näitä nimenomaan markkinointitarkoituksissa, mutta
toisinaan heillä on siihen mielestäni oikeus jos he
henkilökohtaisesti tuntevat hyvin jokaisen kutsumansa henkilön - ja näinhän usein on kun vippejä jaellaan. Tässä mielestäni toimii samanlainen periaate kuin tuossa vakioasiakas-jutussa ja roskan määrä pysyy helposti kurissa sekä tulevien viestien kieltäminen halutessaan on luontevampaa. Tässä on tietysti sitten aika runsaasti tulkinnanvaraa sen suhteen, että milloin tunnet jonkun henkilön tarpeeksi hyvin, mutta vaikka kovin nihkeästi yleisellä tasolla mainoksiin suhtaudunkin niin en laita pahakseni jos hyvä ystäväni laittaa minulle kutsun bileisiinsä ilmaiseksi tai pyytää kanssaan ug-bileisiin. Kuitenkin siinä vaiheessa kun lähettää 100 vippiä ryhmiksellä voi kyllä kysyä itseltään, että tunnenkohan minä nyt tosiaan nämä ihmiset niin hyvin, että voin ilman ennakkovarmistuksia laittaa hänelle mainoksen.