Lauri,
Mielestäni itsemääräämisoikeutesi nettikommuunissa rajoittuu siihen "käytätkö kommuunia" vai "etkö käytä". Se, että käytät usean tuhannen ihmisen kommuunia, väistämättäkin johtaa epämiellyttäviin asioihin, joita et haluaisi nähdä/kokea/saada. Niin kauan kuin klubitus on yksityisen ihmisen vetämä, maksuton kommuuni, sinun yksityiset oikeutesi ovat täysin nollassa (niin kauan kuin sinua ei henkilökohtaisesti omilla henkilötiedoillasi täällä jurnuteta).
Nyt en ihan hiffaa. Yritätkö sinä sanoa, että koska on oman tahtoni varassa käytänkö Helsingin katuja, on kenellä tahansa oikeus pakottaa minut toimimaan tahtonsa mukaisesti, jotta voisin vapaasti jatkaa katujen käyttämistä?
Helsingin kaupungilla on (tiettyjen lakien rajoissa) mahdollisuus rajoittaa toimintaani Helsingin kaduilla, mutta kenelläkään muulla yksilöllä tai organisaatiolla ei ole omien tarkoitustensa edistämiseksi tähän oikeutta ilman valtuutusta Helsingin kaupungilta. Virkavallalla tosin on lain suomia erityisoikeuksia.
Sama pätee täällä - Klubituksen ylläpidolla on oikeus pakottaa minut tekemään ihan mitä tahansa vastineeksi siitä, että saan käyttää palvelua, mutta kenelläkään muulla ei ole oikeutta omien tarkoitustensa edistämiseksi tehdä tätä ilman Klubituksen ylläpidon lupaa.
Se, että tällaisen ihmisryhmän keskellä kohtaan välttämättä asioita, joista en pidä on ymmärrettävää, mutta se ei missään tapauksessa tee kaikkia Klubituksessa tapahtuvia ikäviä asioita oikeutetuiksi.
Lisäksi lain suomat yksityiset oikeuteni eivät katoa mihinkään vaikka käytänkin Klubitusta. Klubitus voi vaatia minulta käyttöehdoissa hylkäämään Klubituksen käytön yhteydessä joitakin oikeuksiani, mutta minä en ainakaan ole allekirjoittanut sellaista paperia.
Pientä toleranssia toki vaaditaan varmasti suuntaan jos toiseen, se mitä täällä tapahtuu markkinointikeinoina, on kyllä äärimmäisen pientä ja harmitonta. Enkä usko, että se rahasumma jolla joku ostaisi "vapaan markkinointioikeuden" klubitukseen, olisi kovin suuri.
Siitä minäkin olen samaa mieltä, että se mitä täällä markkinoidaan on pientä (ainakin minun näkökulmastani koska en ole saanut yhtään spämmiä - tiedä häntä lukevatko tätä topiccia
), mutta se ei ole mikään perustelu markkinoida edes sitä vähää jos se tapahtuu vasten jonkun ihmisen tahtoa. Jos joku voisi taata mulle sen, että mainonta pysyy aina näin vähäisenä niin mä olisin onnellisesti hiljaa, mutta se, että mainontaa on nyt hyvin vähän ei tarkoita sitä, että se aina pysyisi niin jos kukaan ei ilmaise mielipiteitä tällaista toimintaa vastaan.