Päivän uutinen

2,987 posts, 150 pages, 1,222,218 views

Individual

Posts: 10,942

#905 • • Edited Individual HYPNO!

Euphoria, 10.10.2007 12:33:
Sillon mä maksan niistä kuule muutenkin. Hyvin ne hoidot on tähänki mennes toiminu:P
Katsos se joka käyttää, maksaa. Mä käyn yleensä yksityisellä, ni on aika sama..

Arvauskeskukset on aika hanurista.

TyPoo poies



Eli tuolla sinun logiikalla kunnallinen terveydenhuolto pitäisi ajaa alas ja terveydenhuolto tehdä vain heille mahdolliseksi, joilla on siitä varaa maksaa kunnolla?

edit: tai ei sanota "pitäisi" vaan "voitaisiin"
Euphoria

Posts: 542

#906 • • Euphoria 4 everyone

Individual, 10.10.2007 13:13:
---
Euphoria, 10.10.2007 12:33:
Sillon mä maksan niistä kuule muutenkin. Hyvin ne hoidot on tähänki mennes toiminu:P
Katsos se joka käyttää, maksaa. Mä käyn yleensä yksityisellä, ni on aika sama..

Arvauskeskukset on aika hanurista.

TyPoo poies

---


Eli tuolla sinun logiikalla kunnallinen terveydenhuolto pitäisi ajaa alas ja terveydenhuolto tehdä vain heille mahdolliseksi, joilla on siitä varaa maksaa kunnolla?



No ei nyt sentää. Minkä takia se pitäisi ajaa alas, ku se mun mielestä toimii nytkin?
Sitä rahaa annetaan sen verran, et veroja ei tarvi nostaa. Ei se oo hirveen kiva, et mun palkankorotus vedetään heti veroina sairaanhoitajille. Ei katos munkaa liksa päätä huimaa.
-V-

Posts: 587

#907 • • -V-

Euphoria, 10.10.2007 12:33:
---
KooKie, 10.10.2007 12:25:
---
Euphoria, 10.10.2007 12:13:
---
Annakins, 10.10.2007 11:33:

Kunnat suunnittelevat veroprosentin nostoa.

---

Voipi tunkee ne palkankorotukset jonnekki mihin ei aurinko paista, jos se tosiaan noin tulee sitten tapahtumaan..

---


:DDD Toivottavasti sut tungetaan sinne, mihin aurinko ei paista, jos sulle vaikka tapahtuu jokin onnettomuus tai tarvitset muuten vain kunnallisen sairaanhoidon palveluita.

---


Sillon mä maksan niistä kuule muutenkin. Hyvin ne hoidot on tähänki mennes toiminu:P
Katsos se joka käyttää, maksaa. Mä käyn yleensä yksityisellä, ni on aika sama..

Arvauskeskukset on aika hanurista.

TyPoo poies



Mitäs sit ku joskus joku mammas synnyttää sydänsairaan lapsen joka vaatii välittömästi leikkaushoitoo ja monen viikon sairaalahoitoo, ni ei paljoo yksityiset auta...

Ja tuolla erikoissairaanhoidon puolella HUS:ssa on muuten paskemmat palkat tällä hetkellä ku helsingin kaupungin pitkäaikaispuolella...
Individual

Posts: 10,942

#908 • • Individual HYPNO!

Euphoria, 10.10.2007 13:24:
---
Individual, 10.10.2007 13:13:
---
Euphoria, 10.10.2007 12:33:
Sillon mä maksan niistä kuule muutenkin. Hyvin ne hoidot on tähänki mennes toiminu:P
Katsos se joka käyttää, maksaa. Mä käyn yleensä yksityisellä, ni on aika sama..

Arvauskeskukset on aika hanurista.

TyPoo poies

---


Eli tuolla sinun logiikalla kunnallinen terveydenhuolto pitäisi ajaa alas ja terveydenhuolto tehdä vain heille mahdolliseksi, joilla on siitä varaa maksaa kunnolla?

---


No ei nyt sentää. Minkä takia se pitäisi ajaa alas, ku se mun mielestä toimii nytkin? Ei se oo hirveen kiva, et mun palkankorotus vedetään heti veroina sairaanhoitajille. Ei katos munkaa liksa päätä huimaa.


Lähinnä tämä "Katsos se joka käyttää, maksaa" hämäsi. Siitä sain käsityksen, että jos kerta tässä maassa käytetään kunnallisia terveyspalveluita, tulisi niistä ihmisten myös kunnolla maksaa, eli aivan sama vaikka kävisi yksityisellä sitten ja näin ollen tuo kunnallinen terveydenhoitopuoli lakkaisi olemasta. No ehkä hieman hätiköity johtopäätös. No ei se munkaan liksa päätä huimaa, mutta jonkinlainen kipupiste lienee Tehy:n joukoissa nyt saavutettu, sen verran rankkoja aseita tässä nyt käytetään.
Euphoria

Posts: 542

#909 • • Euphoria 4 everyone

violet_angel, 10.10.2007 13:32:




Mitäs sit ku joskus joku mammas synnyttää sydänsairaan lapsen joka vaatii välittömästi leikkaushoitoo ja monen viikon sairaalahoitoo, ni ei paljoo yksityiset auta...



Mites tää nyt liittyy noihin isoihin palkankorotuksiin??
-V-

Posts: 587

#910 • • -V-

Euphoria, 10.10.2007 13:36:
---
violet_angel, 10.10.2007 13:32:




Mitäs sit ku joskus joku mammas synnyttää sydänsairaan lapsen joka vaatii välittömästi leikkaushoitoo ja monen viikon sairaalahoitoo, ni ei paljoo yksityiset auta...


---


Mites tää nyt liittyy noihin isoihin palkankorotuksiin??



Samalla tavalla kun ruodit terveyskeskusten toimintaa ja sanot meneväs yksityiselle...

Sama paska palkka on terveyskeskussairaanhoitajalla kuin erikoissairaanhoidon hoitajalla. Ja kun tosi paikka tulee, niin joudut yksityisen sijaan käyttämään paskapalkkaisien hoitajien "hoitoja" ihan kunnallisessa sairaalassa. Kerroin vaan esimerkin osastoista, jossa on jatkuva hoitajapula jota voisi ihan oikeasti autaa palkankorotus ja sen kannustamat uudet hoitajat...
Euphoria

Posts: 542

#911 • • Euphoria 4 everyone

Individual, 10.10.2007 13:34:

jonkinlainen kipupiste lienee Tehy:n joukoissa nyt saavutettu, sen verran rankkoja aseita tässä nyt käytetään.



Lisää liksaa niille tietenkin, mutta joku roti noihin vaatimuksiin..
Individual

Posts: 10,942

#912 • • Individual HYPNO!
Hyvin hyvin mielenkiintoisia tulevat kyllä lähipäivät olemaan ja etenkin se, mikä tulee olemaan se lopullinen irtisanoutujien joukko, jos vaatimukset eivät mene läpi. Veikkaisin, että kuitenkin useilla mietityttää se, vaikkei ääneen sanokaan, miten sen työpaikan kanssa nyt käykään.
-V-

Posts: 587

#914 • • -V-

Lil' Miss, 10.10.2007 16:53:
---
violet_angel, 10.10.2007 13:47:
Samalla tavalla kun ruodit terveyskeskusten toimintaa ja sanot meneväs yksityiselle...

Sama paska palkka on terveyskeskussairaanhoitajalla kuin erikoissairaanhoidon hoitajalla. Ja kun tosi paikka tulee, niin joudut yksityisen sijaan käyttämään paskapalkkaisien hoitajien "hoitoja" ihan kunnallisessa sairaalassa. Kerroin vaan esimerkin osastoista, jossa on jatkuva hoitajapula jota voisi ihan oikeasti autaa palkankorotus ja sen kannustamat uudet hoitajat...

---


Tänään ihmeteltiin töissä Tehyn kunta-alan palkkataulukoita, että ei noi hoitoalan palkat nyt NIIN huonoja ole kuin minkä kuvan on saanu (tehyläisillä siis ainakaan, palkkataulukko: http://www.tehy.fi/@Bin/1800177/Kunta-alan+palkat+2006.pdf ). Hammashuoltajille, lähihoitajille, perushoitajille, mielisairaanhoitajille yms. joilla peruspalkka on se päälle 1600 euroa kuussa soisin 100-200 euron kuukausikorotuksen. Kokonaisansiotaulukoiden mukaan on vuonna 2005 ollut n. 2000 euroa kuussa kokonaisansioina niilläkin, joilla ei tutkintoa ole. PAMilaiset saanevat vaan unelmoida moisista summista.



Kyllä minä heillekin soisin korkeamman palkan, mutta mielestäni tässä tapauksessa ei pidä nyt vertailla eri koulutustason palkkoja toisiinsa, perus-, lasten-, ja mielisairaanhoitajat, eli lähihoitajat ovan ammattikoulupohjaisen koulutuksen käyneitä. Sairaanhoitajien koulu on ammattikorkeapohjainen. Näin ollen jos vaikka verrattaisiin jotain sähkö- tai metallialan ammattikorkeakoulutuksen saaneen palkkaa sairaanhoitajan palkaan niin päästäisiin ihan vastakkaisiin lukuihin... Tosin minulla niistä ei ole mitään hajua. Osaan vain kuvitella, kun exä tienas ammattikoulupohjalla tuolla sähköalalla paremmin kuin minä pidemmän koulutuksen käyneenä...
Kon-tiki

Posts: 1,936

#917 • • Edited Kon-tiki The Unsinkable

Lil' Miss,
Ei metalli- tai paperiteollisuuden palkkoihin vertaaminen anna hyvää kuvaa siitä, mikä palkkatason pitäisi olla. Sähkö yms. alan palkat perustunevat jo aiemmin olemassa olevaan työvoimapulaan ja siihen, että kyse on tuottavasta alasta.



Rahallisesti tuottavasta kyllä, ja hoitoalaa "tuottavammasta" ehdottomasti, jos asiaa katsotaan vain kvartaalikapitalististen silmälasien läpi. Yhteiskuntamme arvostaa rahallisesti enemmän koneesta kuin ihmisen hengestä tai terveydestä koko- tai osavastuussa olevaa työtä, mutta näin ei minkään luonnonlain mukaan tarvitse olla. Ruotsin suurkaupunkialueilla asuva sairaanhoitajahan saa enemmän palkkaa kuin moni it-alan ammattilainen Suomessa.

Jos nyt ihan liiketalousasiaa aletaan puhua, niin yritysten ja julkishallinnon budjetoinnissa ja tilinpidossa tietyt asiat on perinteisesti sovittu ns. juokseviksi kuluiksi, tietyt investoinneiksi ("suuriksi sijoituksiksi, joiden oletetaan maksavan itsensä pitkällä aikavälillä takaisin").

http://fi.wikipedia.org/wiki/Investointi

Mikään luonnonlaki ei määrää, että uudet it-tsydeemit ovat "investointeja" mutta sairaanhoitokulut "kuluja". Vai eikö muka hoitotyö "maksa itseään takaisin pitkällä aikavälillä" siinä missä joku muistikampakin? Lopussa potilas toki kuolee kummassakin, mutta se on eri asia...
Kon-tiki

Posts: 1,936

#918 • • Kon-tiki The Unsinkable

Lil' Miss, 13.10.2007 15:43:
---
Kon-tiki, 13.10.2007 14:54:
Ruotsin suurkaupunkialueilla asuva sairaanhoitajahan saa enemmän palkkaa kuin moni it-alan ammattilainen Suomessa.
---


Eiköhän Ruotsissa moni muukin asia ole paremmin, että on varaa maksaa hoitajillekin hyvää palkkaa.



Ilman muuta on paremmin asiat, kun eivät virallisesti ole osallistuneet sotiin jotain 200 vuoteen ja koska heillä on maassa enemmän pääomia. Olennaisinta Ruotsin hoitsupalkoissa meille suomalaisille ja Tehylle (suomalaisten keskinäisen oikeudenmukaisuuden lisäksi) on kuitenkin se, että Suomesta on jo lähtenyt tuhansia hoitajia muihin pohjoismaihin ja mm. UK:hon. Eli oli ruotsalaisten hoitajien palkkatason syy mikä vaan, Suomessa sitä kannattaa pitää silmällä ja yrittää seuratakin.


Eikö merkitystä ole lähinnä sillä, kenen taskuista ne investoinnit/kulut/'ihan sama mitkä' nyhdetään?



Jotkut ne vaan tietävät kaiken hinnan mutta eivät minkään arvoa.


"Tehyn havittelemat korotukset voidaan joutua maksamaan koko hoitoväelle (---)
Mitä seurauksia tästä on köyhimmille?



Suomen verotus on vielä nykyäänkin sen verran progressiivista, että köyhimpien verot tästä tuskin korottuvat, tai oikeastaan mistään muustakaan syystä ne tuskin korottuvat. Sellaista kristallipalloa mulla ei ole, joka kertoisi nousevatko potilasmaksut ja kuinka paljon. Eli sitä tässä jäädään miettimään (mun mielestä olisi hyvä vaan, jos suurin osa flunssanitkijöistä jäisi korottuneiden terveyskeskusmaksujen takia kotiin parantumaan - jos lääkärintodistusta tarttee töihin, on oikeutettu myös työterveyshuoltoon jossa "saa" juosta hepposemmin perustein).
anniharha

Posts: 1,937

#920 • • anniharha

Lil' Miss, 13.10.2007 15:43:
Eiköhän Ruotsissa moni muukin asia ole paremmin



On!

Ruotsi karsii uskonnollisuuden kouluopetuksesta:
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id72387.html

Dagens Nyheter -lehden mukaan porvarihallituksen puolueet ovat sopineet, että uskonnon opetus saa jatkua uskonnontunneilla eivätkä aamuhartaudetkaan ole kiellettyjä, mutta esimerkiksi biologianopettaja ei vastedes voi kertoa Raamatun luomisopista evoluutioteorian rinnalla.



Voi kun toteutuis Suomessakin tollainen. Mun puolesta sais kieltää ne aamuhartaudetkin, ja vanhamalliset uskontotunnit vois hoitaa jokainen seurakunta keskenään kouluajan ulkopuolella. Jonkinlainen elämänkatsomustieto tietty voi olla, sellainen missä käsiteltäisiin kaikkia uskontoja samalta viivalta ja puhuttais moraalista jne yleiseltä kannalta.

--
and though my words could save the world they never come out right