Yoni, Toi meni multa nyt vähän ohi!
En edusta järjestäjätahoa, mutta luulen ymmärtävänä mitä tuo viesti tarkoitti. :-)
Oma näkemykseni:
Ihmisillä on tapana haluta ilmaiseksi tapahtumaan. Toisilla on ilmaiselle sisäänpääsylle erittäin hyvä peruste (esimerkiksi erittäin läheinen ystävyys järjestäjän kanssa, tai kyseessä on tapahtumassa esiintyvän henkilön tyttö-/poikaystävä, tai median edustaja, erityisen ansioitunut tuttu promoottori jne. jne.), toisilla ei ole niin hyvää perustetta, mutta kysyvät 'nimeä listaan' silti. Tapahtumajärjestäjä sitten lisää nimiä listaan oman harkintansa ja mahdollisuuksien mukaan.
Ihmisillä on tapana haluta ilmaiseksi tapahtumaan juuri ennen tapahtumaa, vaikka päivää tai tuntia ennen. Mitä lähemmäksi tapahtumaa mennään, sitä suuremmaksi kasvaa tapahtumaan ilmaiseksi sisään haluavien ihmisten määrä. (Jokseenkin samassa suhteessa kuin lipunmyynti nopeutuu; ihmiset päättävät lähdöstä ja ostavat lipun usein varsin viime tingassa.) Tapahtumajärjestäjälle tilanne voi olla mm. tapahtuman kokoluokasta ja kiireistä riippuen kiusallinen, jopa erittäin:
Mitä lähemmäksi tapahtumaa mennään, sitä kiireisempi ja usein myös stressaantuneempi järjestäjätaho usein on, erityisesti jos kyse on suuresta tapahtumasta ja järjestelyihin liittyy paljon vastuuta. Silloin on tapahtumajärjestelyjen kannalta tärkeämpiä asioita hoidettavana kuin ihmisten ilmainen sisäänpääsy, esimerkiksi esiintyjien kuljetukset tai tekninen toteutus:
Ilmoittamalla julkisesti, että listalle ei enää lisätä nimiä, järjestäjän kännykän soiminen/piippailu ja vonkumeilien määrä (toivottavasti) vähenee, tai kaikille kysyjille voi ainakin tasapuolisesti sanoa "ei", sillä nimilista/ovilista on "suljettu".
Mikäli on hyvä peruste ilmaiselle sisäänpääsylle, järkevä henkilö tiedustelee asiaa hyvissä ajoin ennen tapahtumaa: Tällöin järjestäjä ehtii vielä asialle jotain ajatuksella tekemään, ja VIP-kiintiössä saattaa ehkä olla tilaa. Jos jättää asian viime tinkaan, oma moka, ostakoon lipun jos kerran haluaa paikalle tulla. Jotenkin tapahtumajärjestäjän on myös katettava tapahtuman kulut (vuokrat, palkat ym.), eikä se onnistu, jos kaikki tulevat ilmaiseksi. :)
Ihmisten intohimoinen halukkuus ja perustelut tapahtumiin ilmaiseksi sisäänpääsylle joskus jopa hämmentävät... Riippuu tapahtumasta, venuesta, järjestäjän kiireellisyyden ja toiminnan organisoituneisuuden asteesta ym. asioista, miten paljon kulloinkin ilmaislippuja voidaan tai on mielekästä heruuttaa.
'Nimilistoihin' liittyy suhdetoiminta, baarin juomamyyntitakuu ym. -tyylisiä aspekteja, tai ihan vaan sitä että tutut ihmiset kutsutaan hyväntahdon eleenä juhlimaan ilmaiseksi... kyseessä on moniin eri kulttuureihin liittyvä ilmiö, ei mikään uusi sellainen.
Selvensikö? :)
edit: Ylhäältä tarkasteltuna asiaan voi tietenkin liittää tarveteorioita (esim. yhteenkuuluvuus, oman identiteetin korostaminen), hintajoustoja eri asiakasryhmillä, henkilökohtainen tunneperäinen sitoutuminen (jos vahva, asiakas ei välttämättä maksa tuotteesta), hinnan muutoksen myötä muuttuvia kysyntä-/tarjontakäyriä, jne. =)